Page 45 of 48

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-08 15:34:52
by patand
[Bobo] wrote:Wire?
Japp, en ganska styv sådan med "fast" kärna, inte tvinnad som en cykelväxelwire utan som en ståltråd i hölje.

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-08 15:54:27
by [Bobo]
patand wrote:
[Bobo] wrote:Wire?
Japp, en ganska styv sådan med "fast" kärna, inte tvinnad som en cykelväxelwire utan som en ståltråd i hölje.
Tack!

Bobo

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-21 14:52:44
by [Bobo]
Dubbdäcken ligger kvar i skuffen ihop med fälgkorset och domkraften. Det har liksom inte känts så angeläget att byta när det är lika varmt som på midsommarafton i slutet av december...
Värmen är heller inte fixad av samma anledning.
Tror att vi får ställa in iskörningen den här vintern Patrik! :roll:

Kommer ha massor av tid till att fixa med 931:an efter årsskiftet. Så jag hoppas att det håller sig över 5+ en stund till...

Bobo

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-21 16:49:43
by patand
[Bobo] wrote:Tror att vi får ställa in iskörningen den här vintern Patrik! :roll:
Tyvärr verkar det ju så. Tar ju ett tag med ordentlig kyla för isen att tjockna till säkert format och nu är det ju så varmt så sjön blir väl snarare varmare än kallare. :(

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-22 07:39:53
by [Bobo]
patand wrote:
[Bobo] wrote:Tror att vi får ställa in iskörningen den här vintern Patrik! :roll:
Tyvärr verkar det ju så. Tar ju ett tag med ordentlig kyla för isen att tjockna till säkert format och nu är det ju så varmt så sjön blir väl snarare varmare än kallare. :(
Vi får satsa på att köra mer i sommar istället!
Blir det någon kurs i vår?

Bobo

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-22 20:30:39
by QV_
Ni får inte ge upp hoppet.
Jag har åkt skridskor i Södermanland förra vecka (4 dagar) och det var mellan 5-7cm som vi åkte på.
Sjön måste vara grund för att det skall frysa på bra men då växer det på bra fort.

/Jan

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-22 21:44:17
by [Bobo]
Jag tycker att det känns otäckt när jag vet att det är nästan en meter. :shock:
Varje litet knak i isen gör att jag vill åka hem, så det måste vara ordentligt kallt i månader för att jag ska våga mig ut. Vi har plus 9 idag...

Och helt uppriktigt måste jag erkänna att om jag får välja mellan en vinter med plusgrader och en med bottenfrysta isar så väljer jag den förstnämnda sju dagar i veckan. :D

Bobo

Edit: Inläg 666 :twisted: :twisted:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-23 08:24:57
by patand
[Bobo] wrote:Vi får satsa på att köra mer i sommar istället!
Blir det någon kurs i vår?
Jo vi får väl försöka köra i sommar åtminstone!

Hoppas och tror definitivt det blir kurs i vår, förhoppningsvis mer än en dessutom. :)

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-23 08:27:07
by patand
QV_ wrote:Ni får inte ge upp hoppet.
Jag har åkt skridskor i Södermanland förra vecka (4 dagar) och det var mellan 5-7cm som vi åkte på.
Sjön måste vara grund för att det skall frysa på bra men då växer det på bra fort.
Vill ha 25-30 cm is för att ge sig ut med bilen. Men det finns förutom den sjö jag oftast åker på också en grund anlagd fågelsjö inte så långt hemifrån som används för iskörning ibland. Kanske den man får hoppas på om det blir en vecka med tempen på rätt sida om nollan. :)

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-24 00:43:27
by QV_
När jag kollade på isar (för att ploga skridskobana) så fann jag många beräkningar.
En av dessa var att "framföra en bil i valfri fart med en tyngd av 1,5 ton kräver 15cm kärnis"

Mängden is som behövs beror på djupet under isen, isen tjocklek, bilens fart och bilens tyngd....
Försvaret har kollat mycket på detta om tjocklek och iskvalité. De har tillochmed en borr för att få fram en iskärna att analysera. En sådan borr skulle vara trevligt att hitta på en loppis :P

Men 25 - 30 ger marginal vilket är trevligt, men bieffekten är en kortare sässong. Fast då är men ju i livet till nästa vilket är en fördel över tid!

/Jan

Sen blir isen svagare om man åker i samma spår och samma riktning hela tiden.

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-28 06:56:22
by [Bobo]
Jaha, då kom den dåliga framförhållningen och bet mig i arslet, igen...
Dubbdäcken ligger fortfarande kvar i skuffen och min bil är således i praktiken belagd med körförbud tillsvidare. :?

Får se om jag orkar byta idag. Antagligen inte...
Kommer nog inte byta förrän jag verkligen måste åka någonstans och då kommer jag säkert bli sen till det jag ska till.

Man får mycket tid över till annat när man skjuter måsten framför sig har jag märkt. Frågan är om man går plus i slutänden...

Bobo

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-28 07:32:54
by Mattias 924
[Bobo] wrote: Dubbdäcken ligger fortfarande kvar i skuffen och min bil är således i praktiken belagd med körförbud tillsvidare. :?
Bobo
Alls icke: "Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre."

Det är bara du halkar iväg, fast man slår sig minst lika mycket i en gammal bil...

http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-28 07:47:03
by [Bobo]
Mjo, jag känner till det där stycket. Utnyttjade det till fullo med min amazon för en massa år sedan.
Men jag är lite för mån om min 931:a för att riskera att hamna på taket...

Så man kan säga att det är ett självpåkallat körförbud. :wink:

Bobo

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2016-01-08 21:22:11
by [Bobo]
Nu sitter dubbdäcken på iallafall.
Värmen är fortfarande inte åtgärdad, så tillsvidare åker jag runt med en värmefläkt i skuffen som jag kopplar in när jag parkerar ute. Lite omständligt att vara tvungen att parkera där det finns tillgång till kräm, men vad F-n gör man inte för att slippa anstränga sig...

Måste försöka få ordning på det där snart känner jag...

Bobo

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2016-01-15 16:22:53
by patand
Jag som trodde du skulle åka 931 till Stockholm nästa vecka... men tåget är förstås lite varmare än en 931 utan värmefläkt. :)