Page 44 of 48

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-09-21 12:02:40
by [Bobo]
Natanael wrote:Riktigt underhållande inlägg som vanligt :D Dock tråkigt såklart att höra om dina besvär.. låter inte som någon high score direkt. Alls! Hoppas det bättrar sig!
Tack så mycket! :D
Fick ju något att skriva om iallafall! :wink:
Natanael wrote:Hade vart kul att dra till TP80 nån gång, även om man inte äger en sådan bil numera. Var det bilar från andra årtionden där också?
Fokus låg på 70- 80- och 90-talet. Men det fanns äldre bilar också.

Bobo

931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-09-22 13:49:03
by Natanael
Men inte senare än 80? Kör nu Crx vtec från 91, den har ju numera utsetts till klassiker av klassiska bilar tidningen så det borde ju båda gott :D

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-09-22 14:14:40
by patand
Natanael wrote:Men inte senare än 80?
? 90-talet är väl senare än 80? :roll: Läs Bobos inlägg en gång till... :mrgreen:

931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-09-22 21:22:59
by Natanael
Oj jag läste inte ordentligt alls :D Tack patrik hehe.

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-09-23 19:08:30
by Sebastu
Alla vet väl att 80-talet inte slutade förrän minst 1992!

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-09-23 20:12:46
by [Bobo]
Sebastu wrote:Alla vet väl att 80-talet inte slutade förrän minst 1992!
Minst!
Baserat på frisyrer på skolfoton höll 80-talet i sig en bra bit in i -94...

Bobo

931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-09-24 21:21:32
by Natanael
Så sant! Jag får ta mig dit med den nästa gång!

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-07 18:59:20
by [Bobo]
Det är fortfarande inte vinter rent väderleksmässigt i min del av landet. Så jag kör fortfarande på sommardäcken. Men idag vågade jag inte chansa längre och gjorde några första staplande steg i rätt riktning.
Precis som vanligt är jag ute i absolut sista minuten. Eller, lite på övertid om man ska vara petig...

Gjorde den enorma uppoffringen som det innebär att köra 8km för att hämta dubbdäcken och en domkraft för att inte riskera att bli insnöad med fel däck på fel ställe.
Första garagebesöket på flera månader. Det var sig likt. Ingen hade brutit sig in för att stjäla, vandalisera eller slutföra mina projekt och mössen hade som vanligt gjort konfetti av alla plastpåsar som jag glömt rensa bort.

Däcken var huvudsyftet med garagebesöket. Men det fanns givetvis även ett typiskt "det drar ihop sig till vinter"-problem som måste åtgärdas. Minns inte vad det var förra året, men den här gången är det värmerelaterat. Jag fick nämligen värmereglaget i näven (bildligt talat) för några veckor sedan när jag skulle dra spaken från det kallaste. Kände tydligt hur något gick av/lossnade så fort jag rörde spaken och den kan nu dras i sidled helt utan motstånd och utan att påverka värmen det allra minsta. Givetvis fastnade den i det kallaste läget... :roll:

Som väl är, eller hur man nu ska se det, så verkar det vara ett återkommande problem. Det följde nämligen med inte mindre än tre utbytesenheter när jag köpte bilen och två av fyra skruvar som fäster fläktreglagekonsolen i framkant saknas. Så någon har haft problem med fläktreglagen tidigare och fått lite delar över...
Verkar som att den bara sitter med fyra skruv i framkant och två kablar i bakkant. Borde inte vara så svårt att fixa. Förutsatt att inte hela bilen måste monteras ner för att komma åt. Isåfall behöver jag hämta fler verktyg.

Bobo

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-07 20:29:22
by QV_
på 924 sitter värmeventilen mellan torpeden och bakkant motor...
Trångt att komma ner men inte omöjligt.
Så där kan du justera upp till max värme :twisted: så får du reglera med sidoruta i vinter.

/Jan

931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-07 20:50:41
by Freddie_81
Har varit med om samma sak med reglaget.. Brukar bara vara att trycka tillbaka det.. Men i "rätt" vinkel. Och sen vara försiktig vid reglering.

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-07 21:36:55
by [Bobo]
QV_ wrote:på 924 sitter värmeventilen mellan torpeden och bakkant motor...
Trångt att komma ner men inte omöjligt.
Så där kan du justera upp till max värme :twisted: så får du reglera med sidoruta i vinter.

/Jan
Har ju tre extra reglagekonsoler, så det ska nog inte behövas...
Dessutom är "för varmt" inget direkt problem som går att få med tanke på att det inte går att få varmluft i utblåsen som sitter riktade bakåt. Bara mot rutan och på fötterna.
Fattar inte varför det är så, men bevisligen insåg Porsche också att det var dumt i huvudet iom att det ändrades till senare årsmodeller...
Freddie_81 wrote:Har varit med om samma sak med reglaget.. Brukar bara vara att trycka tillbaka det.. Men i "rätt" vinkel. Och sen vara försiktig vid reglering.
Det är alltså inte plastbiten som är loss utan hela armen hänger löst. Tänk att du kännerhur kedjan går av i ett nedtramp på cykeln. Så tydligt var det att något gick sönder.

Men som sagt. Har flera extra att prova med.
Om alla är trasiga kanske jag kan bygga en hel av dom tre...
Tveksam till varför tidigare ägare skulle sparat dom om dom inte funkar, men jag har blivit överaskad förut.

Bobo

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-08 06:59:52
by Freddie_81
Titta på ett av dina andra reglage på funktounen. mina har varit så att de släpper i ena infästningen så armen går att svänga kraftigt utan funktion och även går för långt ut i mittläget.
Mvh

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-08 07:17:01
by [Bobo]
Freddie_81 wrote:Titta på ett av dina andra reglage på funktounen. mina har varit så att de släpper i ena infästningen så armen går att svänga kraftigt utan funktion och även går för långt ut i mittläget.
Mvh
Ah, du menar så. Ja, att armen har lossnat är väl mer troligt än att den har gått av iom att den fortfarande sitter kvar. Men jag kommer ju ändå bli tvungen att skruva loss allt för att se vad som gått sönder och då är det nog enklast att bara sätta dit en annan enhet...

Måste man ta bort något mer än de fyra skruvarna i fronten?

Bobo

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-08 10:22:44
by patand
Jag gissar att grundproblemet är en kärvande "värmekran/värmeventil", går den tungt så går det tungt att dra i reglagearmen och den släpper troligen om det går tillräckligt tungt. Föreslår att du åtminstone känner på kranen så att du vet att den rör sig innan du försöker laga armen, annars kommer armen släppa direkt igen vid första regleringsförsöket. :)

Re: 931 -81 | Alpinweiß

Posted: 2015-12-08 12:15:53
by [Bobo]
Hur sitter armen ihop med kranen?
Wire?

Bobo