931 -81 | Alpinweiß

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3808
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#646 Post by [Bobo] »

Natanael wrote:Riktigt underhållande inlägg som vanligt :D Dock tråkigt såklart att höra om dina besvär.. låter inte som någon high score direkt. Alls! Hoppas det bättrar sig!
Tack så mycket! :D
Fick ju något att skriva om iallafall! :wink:
Natanael wrote:Hade vart kul att dra till TP80 nån gång, även om man inte äger en sådan bil numera. Var det bilar från andra årtionden där också?
Fokus låg på 70- 80- och 90-talet. Men det fanns äldre bilar också.

Bobo

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

931 -81 | Alpinweiß

#647 Post by Natanael »

Men inte senare än 80? Kör nu Crx vtec från 91, den har ju numera utsetts till klassiker av klassiska bilar tidningen så det borde ju båda gott :D

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25394
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#648 Post by patand »

Natanael wrote:Men inte senare än 80?
? 90-talet är väl senare än 80? :roll: Läs Bobos inlägg en gång till... :mrgreen:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

931 -81 | Alpinweiß

#649 Post by Natanael »

Oj jag läste inte ordentligt alls :D Tack patrik hehe.

User avatar
Sebastu
Carrera-Poster
Posts: 377
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#650 Post by Sebastu »

Alla vet väl att 80-talet inte slutade förrän minst 1992!

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3808
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#651 Post by [Bobo] »

Sebastu wrote:Alla vet väl att 80-talet inte slutade förrän minst 1992!
Minst!
Baserat på frisyrer på skolfoton höll 80-talet i sig en bra bit in i -94...

Bobo

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

931 -81 | Alpinweiß

#652 Post by Natanael »

Så sant! Jag får ta mig dit med den nästa gång!

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3808
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#653 Post by [Bobo] »

Det är fortfarande inte vinter rent väderleksmässigt i min del av landet. Så jag kör fortfarande på sommardäcken. Men idag vågade jag inte chansa längre och gjorde några första staplande steg i rätt riktning.
Precis som vanligt är jag ute i absolut sista minuten. Eller, lite på övertid om man ska vara petig...

Gjorde den enorma uppoffringen som det innebär att köra 8km för att hämta dubbdäcken och en domkraft för att inte riskera att bli insnöad med fel däck på fel ställe.
Första garagebesöket på flera månader. Det var sig likt. Ingen hade brutit sig in för att stjäla, vandalisera eller slutföra mina projekt och mössen hade som vanligt gjort konfetti av alla plastpåsar som jag glömt rensa bort.

Däcken var huvudsyftet med garagebesöket. Men det fanns givetvis även ett typiskt "det drar ihop sig till vinter"-problem som måste åtgärdas. Minns inte vad det var förra året, men den här gången är det värmerelaterat. Jag fick nämligen värmereglaget i näven (bildligt talat) för några veckor sedan när jag skulle dra spaken från det kallaste. Kände tydligt hur något gick av/lossnade så fort jag rörde spaken och den kan nu dras i sidled helt utan motstånd och utan att påverka värmen det allra minsta. Givetvis fastnade den i det kallaste läget... :roll:

Som väl är, eller hur man nu ska se det, så verkar det vara ett återkommande problem. Det följde nämligen med inte mindre än tre utbytesenheter när jag köpte bilen och två av fyra skruvar som fäster fläktreglagekonsolen i framkant saknas. Så någon har haft problem med fläktreglagen tidigare och fått lite delar över...
Verkar som att den bara sitter med fyra skruv i framkant och två kablar i bakkant. Borde inte vara så svårt att fixa. Förutsatt att inte hela bilen måste monteras ner för att komma åt. Isåfall behöver jag hämta fler verktyg.

Bobo

QV_
Addict
Posts: 1197
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#654 Post by QV_ »

på 924 sitter värmeventilen mellan torpeden och bakkant motor...
Trångt att komma ner men inte omöjligt.
Så där kan du justera upp till max värme :twisted: så får du reglera med sidoruta i vinter.

/Jan

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 -81 | Alpinweiß

#655 Post by Freddie_81 »

Har varit med om samma sak med reglaget.. Brukar bara vara att trycka tillbaka det.. Men i "rätt" vinkel. Och sen vara försiktig vid reglering.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3808
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#656 Post by [Bobo] »

QV_ wrote:på 924 sitter värmeventilen mellan torpeden och bakkant motor...
Trångt att komma ner men inte omöjligt.
Så där kan du justera upp till max värme :twisted: så får du reglera med sidoruta i vinter.

/Jan
Har ju tre extra reglagekonsoler, så det ska nog inte behövas...
Dessutom är "för varmt" inget direkt problem som går att få med tanke på att det inte går att få varmluft i utblåsen som sitter riktade bakåt. Bara mot rutan och på fötterna.
Fattar inte varför det är så, men bevisligen insåg Porsche också att det var dumt i huvudet iom att det ändrades till senare årsmodeller...
Freddie_81 wrote:Har varit med om samma sak med reglaget.. Brukar bara vara att trycka tillbaka det.. Men i "rätt" vinkel. Och sen vara försiktig vid reglering.
Det är alltså inte plastbiten som är loss utan hela armen hänger löst. Tänk att du kännerhur kedjan går av i ett nedtramp på cykeln. Så tydligt var det att något gick sönder.

Men som sagt. Har flera extra att prova med.
Om alla är trasiga kanske jag kan bygga en hel av dom tre...
Tveksam till varför tidigare ägare skulle sparat dom om dom inte funkar, men jag har blivit överaskad förut.

Bobo

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#657 Post by Freddie_81 »

Titta på ett av dina andra reglage på funktounen. mina har varit så att de släpper i ena infästningen så armen går att svänga kraftigt utan funktion och även går för långt ut i mittläget.
Mvh
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3808
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#658 Post by [Bobo] »

Freddie_81 wrote:Titta på ett av dina andra reglage på funktounen. mina har varit så att de släpper i ena infästningen så armen går att svänga kraftigt utan funktion och även går för långt ut i mittläget.
Mvh
Ah, du menar så. Ja, att armen har lossnat är väl mer troligt än att den har gått av iom att den fortfarande sitter kvar. Men jag kommer ju ändå bli tvungen att skruva loss allt för att se vad som gått sönder och då är det nog enklast att bara sätta dit en annan enhet...

Måste man ta bort något mer än de fyra skruvarna i fronten?

Bobo

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25394
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#659 Post by patand »

Jag gissar att grundproblemet är en kärvande "värmekran/värmeventil", går den tungt så går det tungt att dra i reglagearmen och den släpper troligen om det går tillräckligt tungt. Föreslår att du åtminstone känner på kranen så att du vet att den rör sig innan du försöker laga armen, annars kommer armen släppa direkt igen vid första regleringsförsöket. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3808
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#660 Post by [Bobo] »

Hur sitter armen ihop med kranen?
Wire?

Bobo

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]