931 -81 | Alpinweiß - Till salu!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#46 Post by patand »

Man kanske kan ta bort schimsen helt? Då kan man iof öppna låset med en glasspinne typ, men jag tror inte dessa lås stoppar någon som vill in i bilen iaf. :)

När jag kommit så långt med impulsköpet så det är dags att fixa med passagerarlåset så kommer jag nog troligen försöka fixa det ordentligt iaf.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#47 Post by Samuelf »

Jag har säkert några lås du kan få plocka delar från...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#48 Post by [Bobo] »

Samuelf wrote:Jag har säkert några lås du kan få plocka delar från...
Vore guld!
Närodlat är bäst! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#49 Post by QV_ »

Villorna finns i fyra varianter.

Det är samma villor i alla lås utom tändningslåset. Så det lättaste är (troligtvis) att koda om alla övriga lås.
Tidiga tankluckelås har väl inte startnyckeln utan någon kortare variant.

Villor kan man ta från Golf, hur nya har jag inte kollat men från 4or har jag plockat om jag inte missminner mig helt.

Det är mera jobb och ger ett sämre resultat att slipa ner villorna.

Tanklocket är "svårast" att öppna och bakluckans lås kräver en 2mm dorn.
Det dornet + en borr behöver man ifall man skall koda om tändningslåset.

/Janne

jag gjorde en lathund och en måttskiss hur man kodar om lås men frågan är om det inte går fortare att bara testa sig fram. Kom dock ihåg att man alltid skall ha alla villor monterade under test.

och jo jag har en låda med låsgodis till 924an

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#50 Post by [Bobo] »

QV_ wrote:Villorna finns i fyra varianter.

Det är samma villor i alla lås utom tändningslåset. Så det lättaste är (troligtvis) att koda om alla övriga lås.
Tidiga tankluckelås har väl inte startnyckeln utan någon kortare variant.

Villor kan man ta från Golf, hur nya har jag inte kollat men från 4or har jag plockat om jag inte missminner mig helt.

Det är mera jobb och ger ett sämre resultat att slipa ner villorna.

Tanklocket är "svårast" att öppna och bakluckans lås kräver en 2mm dorn.
Det dornet + en borr behöver man ifall man skall koda om tändningslåset.

/Janne

jag gjorde en lathund och en måttskiss hur man kodar om lås men frågan är om det inte går fortare att bara testa sig fram. Kom dock ihåg att man alltid skall ha alla villor monterade under test.

och jo jag har en låda med låsgodis till 924an
Tack för infon! :D
Tror att det bara är förardörren som inte matchar, så jag hoppas att jag ska klara mig med de delar som Samuel (tror att han) har liggandes...
Återstår att se om jag behöver dyka ner i din låda någon dag...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#51 Post by patand »

Var är körrapporten?!!!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#52 Post by [Bobo] »

Satan så fort den går! :D
Kamremsbytet gick som en dans. Tack Samuel! Och efter några minuters varmkörning och några extra vaksamma örons lyssnande efter missljud gav jag mig äntligen iväg på den riktiga jungfrufärden. :D
Satan så fort den går!
Jag upplever den som stadigare på vägen än mina tidigare 924-upplevelser och den svarar på gas på ett helt annat sätt.
Kan inte säga att jag upplever den som direkt slö innan turbon kickar in. Och den kickar in må du tro! :D
Runt 2800varv börjar den ladda och från lite drygt 3000varv har jag fullt ladd. Den drar förvånansvärt långt på växlarna och jag blev uppriktigt förvånad när jag tittade ner på mätaren första gången och insåg hur pass fort det gick.
Har fortfarande inte fått 100 kläm på lådan,
så det blev en del riktigt långa urkopplingar medan jag funderade på vilken växel jag precis lagt i. :D
-Vågar jag släppa upp nu, eller la jag precis i 3:an... :shock:
Det tar nog inte så många mil att vänja sig vid.
Nämnde jag föresten hur snabb den är? Satan så fort den går!

Körde några mil på blandade vägar för att lära känna bilen lite.
Sätet och ratten måste bort. Rattspacern gör att jag hamnar med ratten för nära, vilket leder till att jag slår i överarmarna i "axelstöden" på sätet. Motsatsen till... bra... :?
Om jag sitter så ratten är bekväm når jag inte ner till pedalerna, så det får nog bli en originalstol och en originalratt för min del. Tror att det var den mer upprätta körställningen som sabbade det hela. Jag måste ligga ner mer för att det ska funka...
Det stör mig inte det minsta. Jag gillar originalgrejerna.

Med det i åtanke kommer det kanske inte som en chock att bakluckan byttes mot en med liten vinge...
När jag ändå hade muskler i garaget kändes det som ett vettigt projekt. :D
IMG_4868.JPG
IMG_4869.JPG
IMG_4870.JPG
Vintersläden fick ta över 944-vingen och den tonade bakrutan. Ska försöka leta upp en ny till den någonstans...

Tänkte börja köra med turbon till vardags nu, så S2:an kommer ställas in i garaget och jag siktar på att sälja den till våren. Vintersläden får vara släde ett år till, men till nästa vår räknar jag med att även den går vidare.
Garagen är ju fulla nu, så det måste till lite omsättning! :D

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#53 Post by QV_ »

Men vad har du för allmänt omdöme om bilen då. Går den något snabbt då eller?
:#944burn:

/Janne
:P

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#54 Post by [Bobo] »

QV_ wrote:Men vad har du för allmänt omdöme om bilen då. Går den något snabbt då eller?
:#944burn:

/Janne
:P
Ja, satan så snabb den är! :D

Kopplingen är som jag tidigare nämnt, lite funky. Den tar ganska långt ner och dragläget är ganska kort. Har inget att jämföra med, så jag inväntar patands omdöme när han har fått prova den.

Cupspeglarna är kanske bra om man är med i en cup, men utanför cup-miljö är dom ganska värdelösa. Så ett par ordentliga speglar åker på! Har inte bestämt mig för vilka jag ska välja dock.
Har både de små och de stora. De stora är snygga, men tunga... :?

Bromsskivorna är nog en aning skeva. Det vibrerar ordentligt i ratten vid inbromsning och vibrationerna blir intensivare ju hårdare man bromsar. Pedalen känns väldigt styv och tar ganska högt upp.
vet inte om det kommer bli bättre eller sämre av att köra med dom. Bromsarna har ju inte direkt använts de senaste 7 åren. :?

Det luktar lite olja, men det ser jag gärna att det gör! :D
Det viner gott om turbon och även om japsdämparen är ful och ganska löjlig, så låter den ganska så gott också! :D
Som vanligt när jag får lägga händerna på en ny Porsche sträcker sig leendet från öra till öra, men den här gången kändes det extra roligt. Min första riktiga turboupplevelse (vi bortser från en mycket kort och obehaglig period med en Fiat Coupe turbo för många år sedan) gav helt klart mersmak.
Jag är ju inte så van vid att varva så mycket, så det blir till att våga lite mer. Men det innebär ju samtidigt att det finns ÄNNU mer kvar att hitta, när jag väl vågar stampa fullt! :D

På det hela taget var det riktigt kul. Jag har sagt det förr. Det här är min favorit! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#55 Post by patand »

[Bobo] wrote:Satan så fort den går! :-D
Härligt omdöme efter första provturen! :-D

Har du laddtrycksmätare? Tänkte bara så den inte går FÖR bra och riskerar pajja. Har du inte mätare så lägg det väldigt högt på inköps/montage listan!

S2:an och 931:an borde vara hyfsat lika snabba, är det månne skillnaden i karaktär som lurar dig lite? Eller är det jämfört med 924:an främst du tycker den är snabb?

Hursomhelst så ser jag fram emot att få känna på den!

Snyggt med byte till lilla vingen föresten! :-D

Appropå favoritskapet, 931:or ÄR speciella. Eller hur! :-D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#56 Post by Samuelf »

0.95 bar, typ... VDO-mätare...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#57 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Satan så fort den går! :-D
Härligt omdöme efter första provturen! :-D

Har du laddtrycksmätare? Tänkte bara så den inte går FÖR bra och riskerar pajja. Har du inte mätare så lägg det väldigt högt på inköps/montage listan!

S2:an och 931:an borde vara hyfsat lika snabba, är det månne skillnaden i karaktär som lurar dig lite? Eller är det jämfört med 924:an främst du tycker den är snabb?

Hursomhelst så ser jag fram emot att få känna på den!

Snyggt med byte till lilla vingen föresten! :-D

Appropå favoritskapet, 931:or ÄR speciella. Eller hur! :-D
Första intrycket var mer eller mindre chock över hur snabb den var! :D
S2:an känns tyngre och segare överlag. Framförallt i accelerationerna.
Jag varvar ju inte S2:an så hårt heller, så jag utnyttjar nog inte den till fullo, men 931:an känns rappare och som sagt betydligt lättare.

Har en originalmätare i mittkonsollen. Den laddar 0,5 vid 2800 och 1bar från ca 3000 och uppåt.
Den håller trycket när jag motorbromsar...

Vingen gör världens skilnad. Den gör att baken ser betydligt nättare ut.
Hoppas att någon är av motsatt åsikt och vill byta! :D

Imorgon tänkte jag flytta tillbaka bakrutetorkaren till släden och fixa speglarna och ratten. Sen ska den äntligen tvättas! :D

Det är något med 931:or som sagt... :D

Bobo

Edit: Laddar tydligen 0,95. Jag hade fullt upp med att hålla i mig, så jag tittade inte så noga! :D
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Samuelf
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2007-08-19 22:25:08
Bilmodell: 924 -78
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#58 Post by Samuelf »

"Typ" som sagt... Den peakar runt 1 bar och ligger väldigt stabilt nånstans däromkring. 0.95 var vad den låg på när jag satt och stirrade på den på vår lilla provtur. =)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#59 Post by patand »

OJ! Den ska bara ladda 0,65!!! Inte konstigt att den är snabb! 177/1,65*1,95 = 209hk ju!!! (lite förenklat förstås, men typ)

Snabb förstår jag att den är, men jag blir lite rädd... Sitter det intercooler på den? Eller har den andra hjälpmedel för att klara det höjda laddtrycket! Om inte så riskerar du att den spikar och kolvarna pajjar! Kör inte mer med max laddtryck innan det är utrett!

EDIT: Intercooler verkar den inte ha enligt vad jag kan se på motorbilderna, farligt farligt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#60 Post by [Bobo] »

patand wrote:OJ! Den ska bara ladda 0,65!!! Inte konstigt att den är snabb! 177/1,65*1,95 = 209hk ju!!! (lite förenklat förstås, men typ)

Snabb förstår jag att den är, men jag blir lite rädd... Sitter det intercooler på den? Eller har den andra hjälpmedel för att klara det höjda laddtrycket! Om inte så riskerar du att den spikar och kolvarna pajjar! Kör inte mer med max laddtryck innan det är utrett!
Låter ju inget vidare. :?
Det har suttit en intercooler på, men inte nu längre...
Kan jag ställa ner trycket?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users