931 -81 | Alpinweiß - Till salu!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#31 Post by patand »

[Bobo] wrote:Jag lossade allt som kåpan tog i när jag försökte få bort den.
Kåpan tog i den kylarslangen som går in lägst upp, så den hade jag nog inte kommit undan utan att lossa på.
Jag har inte det där "oljeröret" som du har från toppen och ner framför kåpan. Det är nog det som gör det extra besvärligt mot vad jag minns. Kylarslangen är jag säker på att jag aldrig behövt lossa från termostathuset iaf. Men det är ju trångt och lite bökigt att trä ut kåpan om man inte lossar allt förstås. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#32 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Då ska jag bara se till att montera det lite bättre. Ska det skruvas fast eller ska det finnas några "spår" som den ska sitta inkilad i?
Expansionskärlet ska så att säga "träs ner" i fästet som du har precis bakom burken. Det finns bilder i min biltråd (931ans tråd givetvis) hur det ser ut, jag fick ju dra ett buntband runt kärlet för att säkra det för iskörningens luftfärder. 8)
Jag tyckte att det såg ut som att det fanns förutsättningar för det på själva kärlet, men jag tyckte inte att det såg ut att finnas något att trä ner "klackarna" i på baksidan...
Får kika lite närmare på det i afton...
matsen wrote:Expansionskärlet är samma som på min. Patrik gjorde en super fin fastsättningsanordning med hjälp av en gammal 924 expansionskärlsbehållare. Tror jag har bild någonstans. Men fastsättning behövs!
Jag har svarta dörrsidor att sälja. Ligger i valdemarsvik. Den enda passusen jag har är att jag måste få in min i registreringen med plåtsidor. Har hört både att jag får och inte får ha...

Vi hörs i ämnet!
Då låter det ju som att det går att lösa med relativt enkla medel, om det nu inte bara är att lokalisera "spåren" i fästet...
Är det dörrsidor med hål för elhissar och elspeglar?
patand wrote:
[Bobo] wrote:Jag lossade allt som kåpan tog i när jag försökte få bort den.
Kåpan tog i den kylarslangen som går in lägst upp, så den hade jag nog inte kommit undan utan att lossa på.
Jag har inte det där "oljeröret" som du har från toppen och ner framför kåpan. Det är nog det som gör det extra besvärligt mot vad jag minns. Kylarslangen är jag säker på att jag aldrig behövt lossa från termostathuset iaf. Men det är ju trångt och lite bökigt att trä ut kåpan om man inte lossar allt förstås. :)
Det kan ju i teorin vara så att en tidigare ägare har kapat lite i din kåpa, precis som Cedrik har gjort...
Det fanns inte en sportmössa att få ut kåpan utan att lossa kylslangen... Inget stort ingrepp i sig, så det känns inte så farligt. "Oljerörets" funktion har jag inte rikigt koll på... Det går in i motorn igen halvvägs ner mot veven... :?
Även det satt som sagt taskigt till för kåpan.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#33 Post by Cédric »

"oljeröret" ni pratar om är turboavluftning(eller vad vi nu ska kalla den), den finns på sena -80 bilar och framåt. Gjordes för att få bättre livslängd på turbon. Röret är anslutet till en liten plåtdosa som sitter nere vid turbon.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#34 Post by patand »

[Bobo] wrote:Jag tyckte att det såg ut som att det fanns förutsättningar för det på själva kärlet, men jag tyckte inte att det såg ut att finnas något att trä ner "klackarna" i på baksidan...
Får kika lite närmare på det i afton...
Det är plåten bakom som är lite vikt bara och ska greppa runt klackarna. Sitter inte speciellt hårt även när grejerna är nya misstänker jag.
[Bobo] wrote:Då låter det ju som att det går att lösa med relativt enkla medel, om det nu inte bara är att lokalisera "spåren" i fästet...
Spåren behöver du använda i vilket fall som helst. Fästet jag "byggde" åt mats är bara en bygel som håller fast burken i originalhållaren så den inte kan hoppa upp ur spåren. En dylik bygel är en barnlek för "Bobo plåtslagare". :) Sen nu till att leta upp bilderna i min och Mats respektive biltrådar så kommer du bli klokare på vad vi menar.
[Bobo] wrote:Det kan ju i teorin vara så att en tidigare ägare har kapat lite i din kåpa, precis som Cedrik har gjort... Det fanns inte en sportmössa att få ut kåpan utan att lossa kylslangen... Inget stort ingrepp i sig, så det känns inte så farligt. "Oljerörets" funktion har jag inte rikigt koll på... Det går in i motorn igen halvvägs ner mot veven... :?
Hmm nu när jag tänker efter... Jag har INGEN kåpa på min 931a... man kan ju säga att den är ganska mycket kapad i då... :lol: :oops: Det är ju cabben jag tagit bort kåpan på. Dock borde det vara ganska snarlikt, iaf med avseende på kylslangen som ansluter mot termostathuset. Men det kan ju vara annat som påverkar möjligheten att trockla sig förbi den. Men hur man löser kamremsbytet är ju egentligen inte så noga, bara man löser det och kamremmen hamnar rätt. :#cheers:

Oljerörets funktion är att "avlufta" toppen tror jag. Tillkom på senare turbos har jag för mig.

EDIT: Cédric hann före angående oljeröret... han har nog mer rätt än jag dessutom. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#35 Post by [Bobo] »

Cédric wrote:"oljeröret" ni pratar om är turboavluftning(eller vad vi nu ska kalla den), den finns på sena -80 bilar och framåt. Gjordes för att få bättre livslängd på turbon. Röret är anslutet till en liten plåtdosa som sitter nere vid turbon.
Tack för infon! :D
Hade på känn att det var någon form av ventilation, men det är ju lätt att säga nu! :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#36 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Jag tyckte att det såg ut som att det fanns förutsättningar för det på själva kärlet, men jag tyckte inte att det såg ut att finnas något att trä ner "klackarna" i på baksidan...
Får kika lite närmare på det i afton...
Det är plåten bakom som är lite vikt bara och ska greppa runt klackarna. Sitter inte speciellt hårt även när grejerna är nya misstänker jag.
[Bobo] wrote:Då låter det ju som att det går att lösa med relativt enkla medel, om det nu inte bara är att lokalisera "spåren" i fästet...
Spåren behöver du använda i vilket fall som helst. Fästet jag "byggde" åt mats är bara en bygel som håller fast burken i originalhållaren så den inte kan hoppa upp ur spåren. En dylik bygel är en barnlek för "Bobo plåtslagare". :) Sen nu till att leta upp bilderna i min och Mats respektive biltrådar så kommer du bli klokare på vad vi menar.
[Bobo] wrote:Det kan ju i teorin vara så att en tidigare ägare har kapat lite i din kåpa, precis som Cedrik har gjort... Det fanns inte en sportmössa att få ut kåpan utan att lossa kylslangen... Inget stort ingrepp i sig, så det känns inte så farligt. "Oljerörets" funktion har jag inte rikigt koll på... Det går in i motorn igen halvvägs ner mot veven... :?
Hmm nu när jag tänker efter... Jag har INGEN kåpa på min 931a... man kan ju säga att den är ganska mycket kapad i då... :lol: :oops: Det är ju cabben jag tagit bort kåpan på. Dock borde det vara ganska snarlikt, iaf med avseende på kylslangen som ansluter mot termostathuset. Men det kan ju vara annat som påverkar möjligheten att trockla sig förbi den. Men hur man löser kamremsbytet är ju egentligen inte så noga, bara man löser det och kamremmen hamnar rätt. :#cheers:

Oljerörets funktion är att "avlufta" toppen tror jag. Tillkom på senare turbos har jag för mig.

EDIT: Cédric hann före angående oljeröret... han har nog mer rätt än jag dessutom. :)
Ska kika lite närmare på det där ikväll som sagt. Jag kände inte igen själva kärlet, så jag letade inte så mycket efter fästpunkter som såg original ut...
Vore ju kul att prova att göra ett eget fäste dock...

Haha, det är svårt att hålla isär bilarna ibland! :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#37 Post by [Bobo] »

Det blev en liten sväng till garaget idag också...
Garaget är ganska svårjobbat just nu, så jag fick inte så mycket gjort tyvärr. :?

Expansionskärlet har hängts upp i sina fästen. Det visade sig att det bakre "spåret" hade krökt sig lite.
Med hjälp av lite moderat våld återfick den dock sin form.
IMG_4865.JPG
Det högra bakluckelåset strulade lite, så jag beslutade mig för att ta isär det.
Väl på bänken visade sig att det är trasigt inuti, så jag åker på att leta efter ett nytt.
Har en känsla av att någon av slaktarna har ett liggande...
IMG_4867.JPG
Hojta om du har ett som ligger och dammar! :D

Imorgon åker remmen på, så snart är väntan över!

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#38 Post by [Bobo] »

Har påbörjat inventeringen över trasiga och saknade delar...
Mest smått, men i värsta fall kan det bli dyrt när allt läggs ihop. :?
Lägger ihop den listan med att göra-listan för att ni ska se vad som är planerat.

Bakluckelås (inte låset, utan honan till låspinnen) -behöver en ny
Dörrsidor anpassade för elhiss och elspegel -behöver nya
Spolarvätskebehållare -behöver en ny
Buckla bakom höger bakhjul -behöver riktas
Rost vid luftintagen i frontplåten -behöver lagas och lackas
Listerna sitter på trekvart -ryker så fort jag hinner
Bakluckan har fel vinge -byter nog mot Vinterslädens
Kopplingen känns lite funky -felsökning och ev renovering
Sprucken instrumentpanel -ska renoveras
Koda om låsen så jag slipper vaktmästarknippan
Byta japsdämparen -behöver ny original
Laga pop-uplyktorna

Listan blev ju ganska lång, men inget är så viktigt att man inte kan skita i det.
Så vi får väl se hur mycket som åtgärdas inom den närmsta tiden...
Tänkte göra klart släden först...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#39 Post by patand »

Ser ju ut som en trevlig och ganska liten lista tycker jag. Det dyra är väl original avgassystem och i värsta fall (fast det låter inte troligt på din beskrivning via SMS) kopplingen.

En del av grejerna i listan (dörrsidor, spolarvätskebehållare) kan kanske finnas i mitt förråd.

Koda om lås behöver jag göra på Impulsköpets passagerardörr. Har för mig Janne (QV) har bra koll på hur man gör och har beskrivit det i sin biltråd?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#40 Post by [Bobo] »

patand wrote:Ser ju ut som en trevlig och ganska liten lista tycker jag. Det dyra är väl original avgassystem och i värsta fall (fast det låter inte troligt på din beskrivning via SMS) kopplingen.

En del av grejerna i listan (dörrsidor, spolarvätskebehållare) kan kanske finnas i mitt förråd.

Koda om lås behöver jag göra på Impulsköpets passagerardörr. Har för mig Janne (QV) har bra koll på hur man gör och har beskrivit det i sin biltråd?
Ja, den känns ganska lagom. :)
Dessutom inget som är akut, så det får gå i den takt som reservdelarna hittas.
Har för mig att jag sett något om omkodningen... det handlar väl egentligen bara om att möblera om innanmätet i cylindrarna så de passar med vald nyckel. :?

Har för mig att jag köpte din sista behållare senast (den svarta), men du kanske har djupare gömmor än jag känner till...
Dörrsidorna känns ganska högprioriterade, då jag gärna vill ha tillbaka elhissar och kunna montera ett par ordentliga speglar. Känns lite dumt att montera tillbaka en massa vikt, men lite lyx vill jag ha! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#41 Post by patand »

[Bobo] wrote:Har för mig att jag sett något om omkodningen... det handlar väl egentligen bara om att möblera om innanmätet i cylindrarna så de passar med vald nyckel. :?

Har för mig att jag köpte din sista behållare senast (den svarta), men du kanske har djupare gömmor än jag känner till...
Dörrsidorna känns ganska högprioriterade, då jag gärna vill ha tillbaka elhissar och kunna montera ett par ordentliga speglar. Känns lite dumt att montera tillbaka en massa vikt, men lite lyx vill jag ha! :D
Njae, jag tror man måste ha lite olika "schims" att byta mellan. Janne hade en hel hög dylika i en liten låda när jag besökte honom.

Jag vet ju knappt själv vad jag har, när det blir dags så får jag rota. :) Kanske passar bra med däcksparkning hemma hos mig så får du botanisera lite.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#42 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Har för mig att jag sett något om omkodningen... det handlar väl egentligen bara om att möblera om innanmätet i cylindrarna så de passar med vald nyckel. :?

Har för mig att jag köpte din sista behållare senast (den svarta), men du kanske har djupare gömmor än jag känner till...
Dörrsidorna känns ganska högprioriterade, då jag gärna vill ha tillbaka elhissar och kunna montera ett par ordentliga speglar. Känns lite dumt att montera tillbaka en massa vikt, men lite lyx vill jag ha! :D
Njae, jag tror man måste ha lite olika "schims" att byta mellan. Janne hade en hel hög dylika i en liten låda när jag besökte honom.

Jag vet ju knappt själv vad jag har, när det blir dags så får jag rota. :) Kanske passar bra med däcksparkning hemma hos mig så får du botanisera lite.
Min förenkling var kanske lite väl enkel...
Tror som sagt att det får bli en sväng till Tystberga ganska så snart. :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 -81 | Alpinweiß

#43 Post by Freddie_81 »

De är inte så krångligt som de låter att fixa låsen. Men de som gör de lite marigt är att de finns så mycket olika "shims" som ni kallar det. Ofta räcker de inte bara att möblera om utan man måste byta ut någon också. Har man tur kan de bara vara en som strular och då kan man ju höra som jag gjorde. Tog bort just denna. Finns ju några kvar som låser, men de blir ju lite lättare att lirka sig in då också.
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#44 Post by [Bobo] »

Freddie_81 wrote:De är inte så krångligt som de låter att fixa låsen. Men de som gör de lite marigt är att de finns så mycket olika "shims" som ni kallar det. Ofta räcker de inte bara att möblera om utan man måste byta ut någon också. Har man tur kan de bara vara en som strular och då kan man ju höra som jag gjorde. Tog bort just denna. Finns ju några kvar som låser, men de blir ju lite lättare att lirka sig in då också.
Ska kika på det där vid tillfälle...
Vart får man tag i extra schims och ev. extra pinnar till cylindern? Mr minute? :D

Har du några av de andra delarna jag söker liggandes föresten?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#45 Post by Karl Birgander »

Vill man göra det superenkelt, men mindre säkert så kan man ta ut cylindern, sätta i nyckeln och slipa/fila ner dom "schims" som sticker ut och låser.
Resultat blir fungerande lås, men troligen lättare att öppna med andra saker.

Gjorde det på låset till handskfacket på S2:an.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users