931 -81 | Alpinweiß - Till salu!
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 931 -81 | Alpinweiß
Härligt Bobo. Grattis
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 931 -81 | Alpinweiß
Grattis, kul att vi besiktade samma dag och att båda gick igenom. Han nämnde inget om att det varit en annan frontmotorporsche där innan? (Jag var på clearcar)
Några framsteg med inredningsplanerna förresten?
Några framsteg med inredningsplanerna förresten?
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 931 -81 | Alpinweiß
Tack så mycket Sven och Erik!
Jag åker till en annan besiktare.
Kommer nog vara i garaget imorgon. Hör av dig så får vi se hur det ser ut.
Bobo
Jag åker till en annan besiktare.
Kommer nog vara i garaget imorgon. Hör av dig så får vi se hur det ser ut.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Natanael
- Turbo-Poster
- Posts: 527
- Joined: 2014-03-23 21:46:11
- Telefon: 0704967917
- Bilmodell: 924 n/a
- Årsmodell: 1982
- Location: Göteborg
- Contact:
931 -81 | Alpinweiß
Gött! Inte illa !
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -81 | Alpinweiß
Grattis till besiktningen!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 931 -81 | Alpinweiß
Tack Natanael och Patrik!
Bobo
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 931 -81 | Alpinweiß
Den senaste tiden har jag haft lite problem med laddnigen. Härligt! Nu känner jag mig som hemma igen!
Problemen har bestått i att voltmätaren i bilen gått från nästan 14v till drygt 10v när jag slagit på lyktorna.
I samband med det har jag även tappat 2bar i oljetryck, blivit av med en kvarts tank soppa och fått en något varmare/kallare motor.
Om jag i kombination med lyktor även haft fläkt och torkare påslagna har laddningen dippat ännu mer och lampan tänts när jag kört igenom djupa vattenpölar. En kategori pölar som vi har varit rikligt belönade med denna säsong...
På sommaren går det väl an. Men när det börjar bli mörkt på kvällarna måste det ju funka.
Så idag gjorde jag slag i saken. Jag ringde till Bathory och bad om hjälp alltså.
Den här skiten tar jag inte i själv.
Det visade sig dock att 931:an hade ytterligare ett ess att spela idag.
När jag körde över ett tågspår skakade en kabel loss från tryckröret med resultatet att bilen dog.
Svängde in på en mack som låg lägligt till och var mer eller mindre beredd på att ta mig hem till fots. Öppnade huven mest för syns skull och fick syn på kabeln som hängde lös. Hade den suttit på baksidan av tryckröret hade jag antagligen fått knalla.
Skönt att det inte var något allvarligt, men likväl en plump i protokollet...
Bobo
Problemen har bestått i att voltmätaren i bilen gått från nästan 14v till drygt 10v när jag slagit på lyktorna.
I samband med det har jag även tappat 2bar i oljetryck, blivit av med en kvarts tank soppa och fått en något varmare/kallare motor.
Om jag i kombination med lyktor även haft fläkt och torkare påslagna har laddningen dippat ännu mer och lampan tänts när jag kört igenom djupa vattenpölar. En kategori pölar som vi har varit rikligt belönade med denna säsong...
På sommaren går det väl an. Men när det börjar bli mörkt på kvällarna måste det ju funka.
Så idag gjorde jag slag i saken. Jag ringde till Bathory och bad om hjälp alltså.
Den här skiten tar jag inte i själv.
Det visade sig dock att 931:an hade ytterligare ett ess att spela idag.
När jag körde över ett tågspår skakade en kabel loss från tryckröret med resultatet att bilen dog.
Svängde in på en mack som låg lägligt till och var mer eller mindre beredd på att ta mig hem till fots. Öppnade huven mest för syns skull och fick syn på kabeln som hängde lös. Hade den suttit på baksidan av tryckröret hade jag antagligen fått knalla.
Skönt att det inte var något allvarligt, men likväl en plump i protokollet...
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 931 -81 | Alpinweiß
Vad gav bathory för diagnos, jordfel? Min gör lite så också och de enda huvudjordpunkterna jag inte fixat är de under instrumentpanelen. Har helt enkelt inte hittat dem. Blir spännande att se vad det är!
Flyt med kabeln förresten
Flyt med kabeln förresten
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 931 -81 | Alpinweiß
Hemorrojder, magsår och paranoja... Eller, du menade bilen förstås?!
Först trodde han på jordfel eller något med själva generatorn.
Jag fixade också alla jordpunkter utom den under brädan av exakt samma anledning som du...
Den sitter enligt uppgift så illa till att båda säkringslådorna måste lossas för att rosen ska gå att komma åt.
Jag hittade den aldrig.
Spände även upp remmen utan något direkt resultat.
Lyckades få upp laddningen till typ 11,8v på mätaren i coupén efter det med lyktorna på. Men fortfarande samma problem som beskrivits tidigare. Hemorrojder, magsår och paranoja...
I mitt fall är det nog kontakten till lyktknappen som är boven i dramat.
Det blir ganska varmt vid knappen och det är bara lamporna som gör att laddningen försvinner.
Kan som sagt inte ett jota om el.
Inte omöjligt att jag missuppfattade allt.
Måste ha färgglada animationer för att veta om jag förstått när det gäller el...
Bobo
Först trodde han på jordfel eller något med själva generatorn.
Jag fixade också alla jordpunkter utom den under brädan av exakt samma anledning som du...
Den sitter enligt uppgift så illa till att båda säkringslådorna måste lossas för att rosen ska gå att komma åt.
Jag hittade den aldrig.
Spände även upp remmen utan något direkt resultat.
Lyckades få upp laddningen till typ 11,8v på mätaren i coupén efter det med lyktorna på. Men fortfarande samma problem som beskrivits tidigare. Hemorrojder, magsår och paranoja...
I mitt fall är det nog kontakten till lyktknappen som är boven i dramat.
Det blir ganska varmt vid knappen och det är bara lamporna som gör att laddningen försvinner.
Kan som sagt inte ett jota om el.
Inte omöjligt att jag missuppfattade allt.
Måste ha färgglada animationer för att veta om jag förstått när det gäller el...
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 931 -81 | Alpinweiß
Vad mätaren i bilen visar för spänning har ingen ting med vad generatorn laddar.
Att (ladd)lampan lyser behöver inte betyda att laddningen är dålig.
Är spänningen på batteriet OK så är laddning OK!
----------------------------------------------------------
Att sedan voltmätaren minskar i spänning vid belstning beror på att du har ett spänningsfall mellan batteriet och voltmätaren. Det är inte i längden bra men det påverkar INTE laddningen.
Laddningen lever sig eget liv sålänge laddningslampan är hel.
------------------------------------------------------------------
Får du värme i lysknappen så har du ett fel där.
Ägarde stift i de färgade kontakterna under elcentralen är ochså en trolig felkälla.
/Jan
Att (ladd)lampan lyser behöver inte betyda att laddningen är dålig.
Är spänningen på batteriet OK så är laddning OK!
----------------------------------------------------------
Att sedan voltmätaren minskar i spänning vid belstning beror på att du har ett spänningsfall mellan batteriet och voltmätaren. Det är inte i längden bra men det påverkar INTE laddningen.
Laddningen lever sig eget liv sålänge laddningslampan är hel.
------------------------------------------------------------------
Får du värme i lysknappen så har du ett fel där.
Ägarde stift i de färgade kontakterna under elcentralen är ochså en trolig felkälla.
/Jan
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 931 -81 | Alpinweiß
Ok.
Dags för en liten statusrapport!
Köpte en multimeter och kollade vad batteriet faktiskt lämnar ifrån sig och det visade sig att det aldrig går under 13,7v.
Inget fel på laddningen alltså!
Däremot vill jag fortfarande få problemet med de hoppande instrumenten löst...
Kabeln på tryckröret har trillat av flera gånger med samma tråkiga resultat som tidigare.
Lösningen blev att klämma åt honan lite så hon sitter fast ordentligt.
När jag höll på med kabeln märkte jag att jag blev blöt på armbågen.
När jag kollade runt lite insåg jag att det var blött lite varstans i mottorrummet.
Torkade rent, fyllde upp expansionskärlet och startade motorn. Såg direkt att remskivan på vattenpumpen voblade lite och efter en liten stund började det skvätta kylvatten från pumpen.
Ny pump är beställd.
Borde dyka upp imorgon.
Skönt att det inte hände under en roadtrip. Men lite segt ändå...
Bilen ska ha all heder för att den sa till innan den gick sönder mer!
Hade det varit den röda hade den bara gått sönder utan förvarning och sen skrattat åt mig.
Bobo
Dags för en liten statusrapport!
Köpte en multimeter och kollade vad batteriet faktiskt lämnar ifrån sig och det visade sig att det aldrig går under 13,7v.
Inget fel på laddningen alltså!
Däremot vill jag fortfarande få problemet med de hoppande instrumenten löst...
Kabeln på tryckröret har trillat av flera gånger med samma tråkiga resultat som tidigare.
Lösningen blev att klämma åt honan lite så hon sitter fast ordentligt.
När jag höll på med kabeln märkte jag att jag blev blöt på armbågen.
När jag kollade runt lite insåg jag att det var blött lite varstans i mottorrummet.
Torkade rent, fyllde upp expansionskärlet och startade motorn. Såg direkt att remskivan på vattenpumpen voblade lite och efter en liten stund började det skvätta kylvatten från pumpen.
Ny pump är beställd.
Borde dyka upp imorgon.
Skönt att det inte hände under en roadtrip. Men lite segt ändå...
Bilen ska ha all heder för att den sa till innan den gick sönder mer!
Hade det varit den röda hade den bara gått sönder utan förvarning och sen skrattat åt mig.
Bobo
Last edited by [Bobo] on 2015-08-04 20:50:23, edited 1 time in total.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -81 | Alpinweiß
Det är skönt när bilarna talar om att de är på väg att paja. Trodde det bara var nyare bilar som hade den funktionen med allt som är datorövervakat, men tydligen var Porsche tidigt ute med det på 924 Turbo...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
931 -81 | Alpinweiß
Vet vilken liten brytare du menar.på min 931:a är denna brytare trasig. Men jag har "ful" lagat det genom att jorda den kabeln. Då fungerar allt fint...
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 931 -81 | Alpinweiß
Menar du den som kabeln losnat på för mig på tryckröret?Freddie_81 wrote:Vet vilken liten brytare du menar.på min 931:a är denna brytare trasig. Men jag har "ful" lagat det genom att jorda den kabeln. Då fungerar allt fint...
Sticker inte laddtrycket iväg då?
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
931 -81 | Alpinweiß
Ja precis.. Nej utan den brytaren är väl vad jag förstått till för att slå av jordningen om trycket blir för högt i tryckröret. Alltså en säkerhetsbrytare. Hoppas jag iaf...
De känns inte som jag har högt laddtryck och jag har kört så sen jag köpte bilen..
De känns inte som jag har högt laddtryck och jag har kört så sen jag köpte bilen..
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]