931 -81 | Alpinweiß - Till salu!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#631 Post by Janne J »

Adamj wrote:Bra jobbat. Jag gillar den gamla varianten av packningsklister på burk, den har pensel i locket och klistret lukter lite som tjära. Kommer inte på vad den heter, min burk är så gammal att texten är borta.
Ah!, den gamla godingen Permatex!
Luktar mumma och plockar fram minnen från förr :mrgreen:
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Adamj
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2013-11-02 17:32:10
Telefon: 0730363859
Bilmodell: porsche 944
Årsmodell: 1982
Location: Blåviksjön
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#632 Post by Adamj »

Precis! luktar gott- gör gott

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#633 Post by [Bobo] »

Nu har jag testat i ordentligt skarpt läge också. :D
Bilkö i sommarvärme gör inte att det sprutar vatten iallafall.
Känner att det här projektet kan läggas i "lyckat"-högen. :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#634 Post by fälgen »

[Bobo] wrote:Nu har jag testat i ordentligt skarpt läge också. :D
Bilkö i sommarvärme gör inte att det sprutar vatten iallafall.
Känner att det här projektet kan läggas i "lyckat"-högen. :D

Bobo
Bra jobbat!

Halvt off-topic och av nyfikenhetsskäl, är kamremmen kritisk på 931an? Dvs som på 924 eller som på 944?

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#635 Post by [Bobo] »

fälgen wrote:
[Bobo] wrote:Nu har jag testat i ordentligt skarpt läge också. :D
Bilkö i sommarvärme gör inte att det sprutar vatten iallafall.
Känner att det här projektet kan läggas i "lyckat"-högen. :D

Bobo
Bra jobbat!

Halvt off-topic och av nyfikenhetsskäl, är kamremmen kritisk på 931an? Dvs som på 924 eller som på 944?
Tack! :D
Resultatet blir ventilsallad om kammen hamnar fel. Inte som på vanlig 924 med andra ord...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#636 Post by [Bobo] »

Vid några tillfällen de senaste veckorna har jag märkt ett märkligt mönster när jag parkerat...
När jag kommit tillbaka till bilen har jag sett att jag parkerat med vänster bakhjul i eller precis framför en pöl av något slag. :?
Vilken jefla tillfällighet. Att parkera med sån precision gång på gång utan att ens försöka!
Det har förekommit att det på grund av regn har varit svårt att se pölen i vissa lägen. Men då har 931:an gjort hela parkeringsplatsen vackert skimrande i regnbågens alla färger istället. Så parkering har alltså inneburit glädje och förväntan nästan varje gång. Eller inte.
IMG_20150816_142541.jpg
Att något läcker i bak har alltså stått klart en längre tid. Dessutom något som är oljebaserat på ett eller annat sätt. Det finns inte så förbannat mycket att välja på i den änden av bilen.
Växellådsolja eller 98 oktanig bensin. :(
Lådan packades om så sent som förra vintern. Skulle kännas så förbannat surt om den börjat läcka igen.
Att tanken skulle behöva en ny slang till avluftningen vet jag redan. Men är det så illa att det droppar bensin när bilen står parkerad?! Igen?!
Njae, då borde det lukta. Det borde det ju föresten om det är växellådsolja också! :?
Växellådsolja luktar rutna ägg. Den här oljan luktar ingenting.
Det kommer alltså varken från tanken eller från växellådan.

Undrar om det kan vara så att oljan kommer från oljedunken med trasig kork som ligger uppochner i bagaget. :roll: :lol:
IMG_20150816_142549.jpg
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#637 Post by balansaxel »

:lol: skönt med lättfixade fel ibland....
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#638 Post by patand »

Hehe, såg en fläck på samma ställe under bilen från min 931 nr 2 när den stod på släpet. Jag får nog kolla vad som ligger i baljan på den! :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

931 -81 | Alpinweiß

#639 Post by Natanael »

Haha, tänk om alla fel vore så enkla att åtgärda :D

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#640 Post by [Bobo] »

Jag behandlar ju det här forumet som min personliga blogg numera. Så om ni inte misstycker kommer här en lite avvikande och ovanligt grafisk rapport från en rent fysiskt ganska besvärande roadtrip...

Som många av er redan läst lyckades jag med konsstycket att spola mina ögon med lut häromdagen. Det var emellertid bara toppen på det isberg av skit som är min kropp.
Nån jävel verkar ha sytt upp en voodoo-docka och gått lös med nålarna den senaste tiden. Förutom min avsaknad av brosk i ena höften har jag den senaste tiden drabbats av bl.a finnar inne i öronen, inåtväxande skäggstrån och nu senast, le piece de la resistance:
(Saxat från 1177)
Hemorrojder är ett vanligt, men oftast ofarligt besvär. Det innebär att analkuddarna, som är små kuddar av bindväv och blodkärl i analkanalen, blir förstorade. Det kan blöda, orsaka klåda och svida runt ändtarmsöppningen, det kan läcka lite av slem eller avföring och du känner något som buktar ut vid ändtarmsöppningen. Hemorrojder går ofta tillbaka av sig själv utan någon behandling.

Ok. Nu är den dörren öppnad också.
Med den informationen innanför västen kommer det säkert inte som en chock för någon med ett arsle på kroppen att 60 mil i en stenhård sportstol från Sparco inte är den lindrigaste medicinen...

Igår kväll gjorde jag ett första försök att köra bil på snart en vecka. Kom ungefär 3km innan jag blev tvungen att svänga åt sidan och kliva ur. Det bådade inte så gott inför dagens roadtrip. :?
Flaggade för min polare som jag skulle hämta i Strängnäs att jag eventuellt skulle bli tvungen att ställa in med hänvisning till anal ohälsa.

Väckarklockan ringde 05.45. Avresa från Linköping sittandes på mjuk dunkudde skedde med stor skepsism kl 06.45. I höjd med Norrköping började jag på allvar ångra mitt beslut. Väl framme i Strängnäs (efter dryga 2h av en smärta som jag närmast kan likna vid att sitta på en glödande brikett) mötte jag upp min polare Calle och halvvägs in i vår egg mcmuffin dök Freddie upp också. Drygt en timme av helvete kvar innan sätet får vila lite.

När en liten navigationsmiss lade på ett antal minuter på resan höll jag på att kasta in handduken. Förlåt om jag lät arg på telefon Freddie! :oops:
Hittade dig inte för att be om ursäkt när vi väl kom fram...
För fram kom vi ju till slut. Och till min stora förvåning hade hela gänget väntat in vår sena ankomst! :D
Dessvärre blev vår vackra konvoj sabbad av något stolpskott i en PV som bröt av någonstans i mitten. Det gjorde att vi hamnade lite utsprdda på området när vi väl kom på plats.
IMG_5743 - Copy.JPG
Glöden började falna och livet kändes lite drägligare helt plötsligt. (Den där meningen har aldrig någon skrivit förut. :D ) Massor av bilar på ett enormt område som sträckte sig över flera parkeringsplatser, parker och trädgårdar runt Wenngarn slott.
IMG_5774 - Copy.JPG
Första och högsta prio när vi kom fram (förutom att se över min fysiska status och medicinera därefter) var att se till att jycken fick lämna ifrån sig sånt som man helst inte vill lämna bredvid någons utställningsbil. Ja, givetvis plockar jag upp efter honom. Men allt går inte alltid att få upp. Den aktiviteten tog så pass lång tid att vi lyckades tappa bort alla andra i frontmotor-Porschegänget. :?
På de dryga tre timmarna som vi sen strosade runt bland bilarna lyckades vi inte träffa någon av dom igen. Däremot lyckades vi lokalisera den förlorade delen av konvojen i en äppellund.
IMG_5788 - Copy.JPG
Efter att ha köat i ungefär 20 minuter för en kall korv med bröd och konstaterat att ingen av oss kunde komma på något användningsområde för de solrosor som det av någon anledning var gratis självplock på, kände vi att det var dags att återigen sätta sig på en spikklubba och fokusera på andningen några timmar.
IMG_5742 - Copy.JPG
Jag skriver det här inlägget liggandes på sidan i min soffa. Rent fysiskt har det här varit en av de värsta dagarna i mitt liv. Men på något sätt är jag ändå glad att jag inte vände i Norrköping.
Bredden på utställningen var enorm då tidsspannet som tilläts var stort. Mängder av besökare trängdes runt små montrar med lokala hantverk i ena hörnan av området medan en tjomme från Klassiker konfransierade och presenterade speciellt utvalda bilar framför storbildsskärmen som syns på andra bilden ovan.
Verktygsboden var som vanligt på plats. Men det fanns inga direkta klipp att göra. Hälften av grejerna var inte prissatta och på frågan om pris togs priset direkt från hemsidan. Man sparar frakten, men utbudet var ganska skralt. Det var bättre förr! När man kunde fylla en påse med slippapper för en tia på TP80 och arslet inte brann!

På det hela taget en bra dag. Kul att se så många 9x4:or men synd att jag missade alla ägare. :?
Arrangemanget har blivit betydligt större än tidigare år. Inte helt hundra på att jag personligen tycker att det är till det bättre. Mindre och intimare passar mig bättre. Men jag kommer helt klart göra om resan igen nästa år. Förhoppningsvis har den där jävlen med dockan lugnat ner sig tills dess.

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Xmax
S-Poster
Posts: 82
Joined: 2013-06-08 11:55:43
Bilmodell: 944 Coupé
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#641 Post by Xmax »

Lite omvänt förhållande. I de flesta fall brukar det vara fordonen som lider av nån åkomma.

Hör till en av dom där bilägarna som du missade. I mitt fall gjorde du ingen störe förlust dock så inget att gråta över.
Men det var kul att se din bil! Och uppslutningen av frontmotorporschar var ju riktigt bra även den. Kul!

Håller med om själva arrangemanget. Det var bra och absolut värt besöket. Skoj med bilar från olika märken och årtal.
Men området var stort och bilarna utspridda. Verktygsbodens tält bjöd inte på några specialare som sagt utan hade standardpriser. Övriga säljare lockade mig inte alls.
Tror arrangörerna själva vart överaskade av uppslutningen av träffdeltagare.
Lite finslipning till nästa år så. Då blir detta kanon.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#642 Post by patand »

Det inlägget är nog den mest roande text som någonsin skrivits om hemorrojder! :d=:

Väldigt synd att jag inte kunde vara med på träffen. :(
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#643 Post by [Bobo] »

Xmax wrote:Lite omvänt förhållande. I de flesta fall brukar det vara fordonen som lider av nån åkomma.
Måste nog erkänna att jag föredrar när det är mig det är fel på snarare än när bilen strular. Det mesta som drabbar mig brukar gå över av sig självt efter några dagar. Bilproblem tenderar ju att vara lite mer bestående... :roll:
Xmax wrote:Hör till en av dom där bilägarna som du missade. I mitt fall gjorde du ingen störe förlust dock så inget att gråta över.
Men det var kul att se din bil! Och uppslutningen av frontmotorporschar var ju riktigt bra även den. Kul!
Det var lite synd att vi kom ifrån varandra så tidigt. Hade varit kul att hinna morsa iallafall. :?
Men det går ju fler tåg! Nästa år får vi se till att någon hör av sig till dom och bokar upp en plätt där vi får plats allihop! Det var ju inte direkt någon platsbrist på Wenngarn! :D
Kanske läge att även försöka muta någon Porscheägare med tillgång till bra skrivare att printa några 944sverige-flyers också. Det var många 944:or där som jag inte känner igen härifrån som stod spridda på området... En välplacerad flyer under ett torkarblad kanske kan locka hit ännu fler tänker jag. :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 931 -81 | Alpinweiß

#644 Post by [Bobo] »

patand wrote:Det inlägget är nog den mest roande text som någonsin skrivits om hemorrojder! :d=:
Tack så mycket! :D
Jag gör mitt bästa.
patand wrote:Väldigt synd att jag inte kunde vara med på träffen. :(
Boka upp hela september nästa år så det inte händer igen! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

931 -81 | Alpinweiß

#645 Post by Natanael »

Riktigt underhållande inlägg som vanligt :D Dock tråkigt såklart att höra om dina besvär.. låter inte som någon high score direkt. Alls! Hoppas det bättrar sig!

Hade vart kul att dra till TP80 nån gång, även om man inte äger en sådan bil numera. Var det bilar från andra årtionden där också?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users