944 -84 | Röda Trackday Faran

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
LPunderground
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2012-05-07 17:04:30
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1983
Location: Helsingborg
Contact:

944 -84 | Röda Trackday Faran

#1 Post by LPunderground »

Tjena!

Har inte varit särskilt aktiv på detta Forumet, utan mest kollat runt o haft mig. Kände att det får bli en ändring på det! :)

Jag är precis som dem flesta här (hoppas jag) också lite halv-tokig i Porschar med motorn fram, särskilt 944. Införskaffade mig en själv den 13 Maj 2012. En svensksåld 84'a som var original & hade rullat 11,500 mil i felfritt skick. :D
Tanken var ju en del bankörning då Farsan & min Farbror kört Historisk Racing i 10år och båda kör en del med PCS m.m.
Det optimalaste med bilen är ju faktiskt att där är ingen servo, inga ABS och inga elstolar, targa m.m. Där är endast el speglar!!
Orkar inte skriva alltför mycket, lägger upp lite bilder och en snabb summering på vad som hänt istället! :P

Även en liten lista på vad som ska, vill och har gjorts.

Chassi:
Bilstein stötdämpare fram med Eibach fjädrar & gula fjäderben.
Ställbara Koni stötdämpare bak.
Sänkt max på svärdet bak.
26.8mm Krängningshämmare med powerflex fram.
16mm Krängningshämmare med powerflex bak.


Bromsar:
Sebro hålborrade skivor fram.
Pagid belägg runtom.
Stålomspunna bromsslangar runtom.
Gulmålade ok runtom.


Interiör:
Rensad på inredning & nymålad! :D
MOMO Corse Stol.
MOMO 6-punktsbälte.
RRS Ratt.
Short shift.
Heigo Halvbur, utbyggd till helbur.
Brandsläckare.
Nya Porsche mattor.
Mattsvart mittpanel med nya mätare.
Mattsvart instrumentpanel, bytt plats på varvmätare & hastighetsmätare.


Exteriör:
Gultonade dim & parkeringsljus.
Röktonade blinkers fram & bak.
Påkörd & plåten intryckt under vänster baklampa. :P
Nürburgring dekal på taket. 8)


Fälgar:
16" BBS RS Split med R-däck.
17" Cup 3 med Michelin Pilot Sport 2 för bana/gata.
18" Speedline Split för gata.

15" Cookie Cutters med dubbdäck.



Framtidsplaner inför 2014:
- Bygga helbur. [x]
- Ny ratt. [x]
- Byta plats på varvräknare & hastighetsmätare. [x]
- Lacka panelerna mattsvart istället för silver. [x]
- Nya mätare i mittpanelen, vattentemp, oljetryck & voltmätare. [x]
- Måla bromsoken gula. [x]
- Stålomspunna bromsslangar. [x]
- Grövre krängningshämmare fram & bak. [x]
- Rensad på inredning m.m & målad invändigt. [x]
- Short shift. [x]


Önskningar:
- Bättre stötdämpare / coilovers.
- Fjäderbensstag.
- Nya stolar samt bälte.
- 968 Bakvinge.
- 968 Dörrhandtag.
- 968 Backspeglar.
- 2-Delad bakspoiler från en turbo.
- GTS lyktor.
- Skärmar, front, huv m.m i plast.
- Mer mos i motorn. :#drool:



Påväg hem från Uppsala. + Farsans 964 Turbo 3.6... :#drool: :#drool: :#drool:
Image


Precis hemkommen & jävligt nöjd!
Image
Image
Image
Image
Image

Blev byte av vattenpump, kamrem, balansrem m.m direkt. 8)
Image



Sen var det ju för tråkigt o ha den original. Så i med en Heigo-halvbur, MOMO Corse Stol, MOMO ratt, Sabelt 4-punktsbälte, brandsläckare & 18" Speedline kopior fort som attans! :P
Image
Image
Image

Bytte även olja, oljefilter & ljuddämpare! :D
Image

Sen var det dags för första bankörningen. Anderstorp med PCS i Augusti 2012 blev det. Hann även med Knutstorp med MS-Racing och PCS i September. :)

Hände inget särskilt över vintern mer än att slavcylindern gick åt helvete, så den blev bytt.
Bytte även stötdämpare runtom! Ställbara Koni bak och Bilstein fram med 968CS originalfjädrar istället för original. Fruktansvärt bra väghållning för pengarna! jäkla skillnad mot 30åriga original sunkdämpare...
Fick ett 6-punkts MOMO bälte i julklapp så det blev också monterat. Och min kusin sålde sina 15" Cookie Cutters med Bridgestone Potenza R-däck som var 15år gamla till mig för en billig peng. :D

Nybytta stötdämpare + 16" BBS RS fälgar, sitter fint som F-n! :#drool:
Image
Image

Sen kom snön under natten & jag blev deprimerad av denna synen på morgonen.. :(
Image


21April startade säsongen med PCS på Knutstorp. Tyvärr inga bilder. Men jag var nästan 10sec snabbare nu än i September. 8)
22April körde jag och min Chef på Knutan igen, denna gången var vi inbjudna av Porsche Center Syd Malmö!
Mycket bankörning, trevligt folk & fick även prova nya Cayman S, Cayenne och Boxster! Mycket trevligt! :D
Image
Image

Chefen skulle prova nästan hela garaget tänkte han. Mest nöjd med 991 S dock, jäkla monster.. :wink:
Image

10Maj körde Jag, min Far, Farbror, Kusin och min Chef med MS-Racing på Knutan. Blev 22,4 mil på banan för min del och bästa tiden för dagen blev 1:14.01, det är jag jävligt nöjd med trots helkassa R-däck & bromsar som var HELslut! Körde rätt stabilt runt 1:15-1:18 mest hela tiden, så det går nog att förbättra lite.

Sen hände det en lite tradig sak på vägen hem..
Image

Men vafan, den körs nästan bara på bana så den ska veta att den lever! 8)

Mitten av Maj fick flög jag till Uppsala och gjorde ett impulsköp. Tanken var att ta front m.m. :)
Image

Sen den 30 Maj var det äntligen dags för avfärd. Destinationen blev följande..
Image
Image

Framme sent Torsdagkväll så vi missade kvällskörningen. Aja, hade hela Fredag, kvällskörning på Lördag & en del på Söndagen på oss. Nästan hela fredagen regnade bort, blev 4varv för min del i regn och jordbävning var gång man smekte bromspedalen.. :cry:

Eftersom det regnade så tog jag & brorsan en Ring-Taxi istället! :D
Image

Klistrade även fast min namnbricka på panelen i bilen efteråt! :D
Image

Lördagen skulle där vara öppet 17:00 - 19:00. Öppnade 18:30.. Hann 1varv för där var ju köer ända bort till Ringwerk typ.. :evil: :twisted:

Söndagen fick jag 9varv och JÄVLAR vad nöjd jag var. Verkligen med allt. Fast det "bara" är en 163HK motor kan det gå fort med rätt förare på nästan vilken bana som helst. Och jag tycker att jag börjar få rätt bra kläm på det. :lol: Körde 9:31 BTG som bäst, 9:36 något varv o så. Och då finns där ändå rätt många partier man kan köra mycket fortare på om man bara hittar ordentligt och vågar. Hängde på Farsans 968 utan problem, hittar nog runt lite bättre än honom dock. Han var nästan skogstokig för jag inte försvann från backspeglarna.. :wink:

Har inte så många bilder därifrån faktiskt. Men dessa 3 tycker jag är riktigt grymma. :#drool:
Image
Image
Image

Bytte till hålborrade Sebro bromsskivor fram och nya Pagid belägg runtom & ny bromsvätska direkt när vi kom hem från Tyskland. :)
Image

Den är inte ensam där hemma iaf 2st 944or, Vauxhall VX220 Turbo, Porsche 964 Turbo 3.6 & en Noble M12 GTO-3R.. :D :wink:
Image
Dem bakdelarna är duktigt feta.. :#drool:
Image

Blev ett uppehåll efter Ringen, körde på Knutan med TPC den 14Juli. Arrangörerna var dock inte alls lika bra som PCS. Hade inte tillräckligt med flaggvakter, brydde sig inte om klädsel direkt eller hur man ska blinka och släppa förbi andra bilar m.m. Men det gick ju att köra iaf! :D

Frågar ni mig, så hör en GT3 hemma BAKOM en 944! :D
Image
Image
Image
Image

Gamlingen i den gula ska också stanna där bak, det gillar han inte alls! :wink:
Image
Image

Inte hänt något sen dess förutom att jag fick för mig att tona parkeringsljusen & dimljusen gula. Tonade även blinkersen fram & bak. Tycker faktiskt att det blev riktigt snyggt. :)
Image
Image

Hittade även ett Snap-Off nav i min Chef's garage. Så det tog jag hand om. :)
Image

Där blev det en (o)snabb summering av allting än så länge! Blir kanske en körning till i år innan det händer grejer i vinter.

Ni får jättegärna komma med kommentarer, frågor, funderingar, tips & ideèr m.m! :)
Last edited by LPunderground on 2014-07-08 16:55:49, edited 13 times in total.

Micee
S-Poster
Posts: 58
Joined: 2013-01-23 21:00:20
Bilmodell: 944 Targa N/A
Årsmodell: 1983
Location: Halmstad
Contact:

944 -84 | Dags att slakta!

#2 Post by Micee »

Grym bil!
Hur känns det att köra en N/A på bana?
Saknar man effekt?
Funderar på att köra lite bana med min N/A nämligen:)
Porsche 944 Targa N/A -83
SAAB 9-3 Aero Biopower Hirsch 2008
http://www.Garaget.org/MicEE" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
LPunderground
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2012-05-07 17:04:30
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1983
Location: Helsingborg
Contact:

Re: 944 -84 | Dags att slakta!

#3 Post by LPunderground »

Micee wrote:Grym bil!
Hur känns det att köra en N/A på bana?
Saknar man effekt?
Funderar på att köra lite bana med min N/A nämligen:)
Tackar! :)
Personligen tycker jag att 944 N/A är en väldigt bra bil att lära sig köra bana med. Det är ingen raket men dem har bra väghållning original m.m.
Men absolut, jag tycker det saknas effekt. Men bättre att lära sig köra ordentligt innan man blir effekt-narkoman och tror man är Kimi Räikkönen. :)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 -84 | Dags att slakta!

#4 Post by Janne J »

Mycket trevlig story! Ett händelserikt år måste jag säga.

Håller med om att N/A är en väldigt bra banbil, många tror att effekt är allt men med bra chassie och bromsar åker du förvånansvärt fort. Skillnaden är många gånger mindre än vad man tror jämfört med effektstarkare bilar, speciellt på kurvigare banor. Har man lärt sig åka fort med mindre effekt blir man giftig när man sätter sig i en effektstarkare vagn..
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 944 -84 | Dags att slakta!

#5 Post by Nahpets »

Gott med lite bedtime stories innan John Blund kommer.
Kul att du delade med dig så friskt!

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 -84 | Dags att slakta!

#6 Post by robinkjellstedt »

Kul story! Fortsätt köra och fortsätt rapportera! :D

User avatar
LPunderground
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2012-05-07 17:04:30
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1983
Location: Helsingborg
Contact:

Re: 944 -84 | Dags att slakta!

#7 Post by LPunderground »

Janne J wrote:Mycket trevlig story! Ett händelserikt år måste jag säga.

Håller med om att N/A är en väldigt bra banbil, många tror att effekt är allt men med bra chassie och bromsar åker du förvånansvärt fort. Skillnaden är många gånger mindre än vad man tror jämfört med effektstarkare bilar, speciellt på kurvigare banor. Har man lärt sig åka fort med mindre effekt blir man giftig när man sätter sig i en effektstarkare vagn..
Ja, det har hänt en del i år faktiskt.

Precis, fruktansvärt bra ban-bil för pengarna. Lite så ligger mina tankar också, därför jag vill börja jaga vikt på denna och se hur fort det verkligen kan gå utan ett effektmonster. :)

På Torsdag ska vi (Jag och en den del av släkten som också kör med dessa bilarna) träffas och diskutera burbygge då vi har 5bilar som det ska byggas bur i i höst! Återkommer med info! :D

User avatar
LPunderground
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2012-05-07 17:04:30
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1983
Location: Helsingborg
Contact:

Re: 944 -84 | Poppen

#8 Post by LPunderground »

Känns som om det är dags att uppdatera här lite.. :oops:

Har hänt en hel del sen års-skiftet faktiskt! :D

Upp på pallbockar så det kan skruvas lite! (Farsan leker med sin Noble i bakgrunden :#drool: )
Image


Fick tummen loss & bytte till stålomspunna bromsslangar samt penslade oken gula. Målade nog dem 3-4gånger, gult täcker så satans dåligt.. :twisted: Men dem får vara såhär, trevligare än original iaf. :)
Image


26.8mm Krängningshämmare med powerflex bussningar monterades! :D
Image

Även bak blev det tjockare, 16mm med powerflex där också. Bromsslangen syns i bakgrunden..
Image


Lackade en uppsättning 17" Cup 3or mattsvarta istället för silver, ska på Michelin Pilot Sport 2 däck så det går & köra i regn på bana.
Image

I höstas byggde vi bur, hade ju redan en Heigo halvbur i den så vi byggde vidare på den, blev faktiskt riktigt bra! :D
Image


Sen är ju största nackdelen med en 944 innan 85-B panelen för alla mätare.. :(
Så dem blev mattsvarta & köpte nya mätare till mittpanelen, tycker det blev myyycket bättre, supernöjd! :D
Image

Bytte plats på hastighetsmätaren & varvräknaren också när jag ändå hade ute allt, fick bli nya lampor också. :D
Image

Det är väl typ vad som hänt, beställde en ny ratt i veckan också. En RRS ratt, min kusin köpte en & jag gilla den så blev en likadan. :P
På söndag ska det luftas bromsar & kylsystem, sen ska den i princip vara körklar igen.
11April är det körning på Ring Knustorp med Porsche Center i Malmö, jag & chefen är inbjudna, can't wait! :D :#944burn:

Kommer mer updates med tiden!

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

944 -84 | Röda Faran

#9 Post by Jinnarp »

Min ratt är monterad o klar, känns bra. Kommer ganska nära kroppen men jag vill inte sitta med sträckta armar när jag kör.
Roligt att GNE oxå är med på bilder :) vi får se den 17:e om liket kan leverera :D
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

User avatar
LPunderground
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2012-05-07 17:04:30
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1983
Location: Helsingborg
Contact:

Re: 944 -84 | Röda Trackday Faran

#10 Post by LPunderground »

Igår Fredag 11April var jag & min chef inbjudna till året första banmöte på Knutstorp av Porsche Center Syd i Malmö. :D
Givetvis var inte vädergudarna med oss då det regnade en del & banan var väldigt blöt.. :cry:
Men skrapade ihop 9-10mil på banan ändå, så lite körning blev det ju, dock inte särskilt fort då jag mest ville känna på bilen & ta det lugnt.

Blev inte många bilder.. :)
Image


Chefen tog en tur på gräsmattan & i grusen så han fick punktering både vänster fram & bak, så han fick låna min extra hjul så vi kunde lasta hans bil.. :lol:
Image


Tyvärr slog det i ratten något så in i när jag bromsade, så var bara att riva ner & felsöka.. :x
Insidan på höger framskiva såg ut såhär, reva runt hela skivan.. :(
Image

Vänster fram såg ut såhär, inte all lika mycket men det syns rätt bra IRL.
Image


Ska lämna iväg skivorna på svarvning imorgon så får vi se om det löser problemet, får nog bli nya belägg också..
Nästa körning blir på Torsdag 17 April så måste svarvas innan dess om det går annars får jag beställa nya av Utzon & hoppas dem kommer senast Onsdag isf.. :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -84 | Röda Trackday Faran

#11 Post by patand »

Undvik hålborrat så har du mindre problem med bromsarna generellt. :) (kanske inte hade hjälpt just i detta fallet, men de har ju en tendens att spricka t.ex om det är hålborrat)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
LPunderground
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2012-05-07 17:04:30
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1983
Location: Helsingborg
Contact:

Re: 944 -84 | Röda Trackday Faran

#12 Post by LPunderground »

patand wrote:Undvik hålborrat så har du mindre problem med bromsarna generellt. :) (kanske inte hade hjälpt just i detta fallet, men de har ju en tendens att spricka t.ex om det är hålborrat)
Hmm, ja vi får se om det går att svarva dem. Får ju bli nya annars, så då ska jag inte satsa på hålborrade alltså? Funkar slitsade bättre då? :)
Ser lite "tråkigt" ut med original skivor liksom, hehe.. :P

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 -84 | Röda Trackday Faran

#13 Post by Janne J »

Jag hade definitivt valt vanliga oborrade/oslitsade skivor till min bil. Billigast och minst problem.
Kliver man upp till jättebromsar med herrejösses-ok kan det kanske finnas skäl att tänka annorlunda.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -84 | Röda Trackday Faran

#14 Post by patand »

LPunderground wrote:Ser lite "tråkigt" ut med original skivor liksom, hehe.. :P
Ska du bara köra gata så kan du använda hålborrat för blingfaktorn förståss.

Ska du köra på bana så välj solida (eller möjligen slitsade) skivor.

Ta en titt på F1 bilarna, hur många kör hålborrat? :roll:

Lite mer fakta: http://www.autos.com/aftermarket-parts/ ... ted-rotors" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -84 | Röda Trackday Faran

#15 Post by patand »

Janne J wrote:Kliver man upp till jättebromsar med herrejösses-ok kan det kanske finnas skäl att tänka annorlunda.
Enda skälet sjulle vara om man inte får tag i solida skivor i rätt dimension. :)

(med solida menar jag givetvis helt enkelt skivor utan hålborrning, ventilerade skivor vill man ju ha om det funkar på bilen)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users