Page 14 of 15

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2015-07-15 09:07:47
by patand
patand wrote:Återstår några mekaniska grejer:

* Justera bakbromsarna (handbromsen tar hööögt upp).

* Vibrerar i ratten över 100km/h, troligen bör jag köpa nya (eller bättre begagnade) däck som inte är från början av 80 talet... misstänker dels att däcken är orunda men vet ju också att gummit troligen är väl hårt även om mönstret ser bra ut.

* Vinande ljud från transmissionen, antingen växellådan (bör byta oljan så får vi se om det blir bättre) eller något lager i transmissionsröret gissar jag på. Eventuellt slänger jag i den 5 växlade lådan som ligger i förrådet.

* Byta växelspaken (den befintliga är "lagad" så tillvida att den tar i kanten på hålet i tunneln när man lägger i 4:an).

* Byta ratten, mest kostmetiskt men vill också ha en djupare ratt. Gärna en tidstypisk sportratt med tjockt grepp.

* Sätta fast ryggstödet till baksätet
Utökad lista:

* Fixa dörrsidorna vars handtag knappt sitter fast

* Byta bakrutan, den läcker i överkant. Borde bara behöva skaffa rätt skruvar till den bakruta jag har står i förrådet.

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2015-07-15 14:11:11
by Bathory
Är det hål i bakrutan eller varför läcker den?
Sitter distanserna/brickorna på rätt sida?

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2015-07-15 17:13:27
by patand
Bakrutan har släppt från listen i överkant och listen är inte rak. Antagligen behöver man ta bort rutan ur listen för att räta listen och sen sätta tillbaka rutan igen. Då jag inte är någon glasmästare så är det enklaste att byta hela rutan troligen. :-)

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2015-07-15 18:22:51
by Bathory
Ahh, då förstår jag bättre :lol:
Tack för förklaringen :D :#pray:

Re: 924 -76 | Impulsköpet - med ägare från Indien

Posted: 2015-08-27 08:38:55
by patand
Nu har Impulsköpet bytt ägare. Min kompis Varadha har tagit över bilen då jag kände att 931 nr 2 var mer lockande och platsen och tiden inte räcker till för att ha fler än 3 Porschar... :)

Varadha och jag kommer fortsätta mecka på bilen tillsammans när så behövs givetvis och det känns riktigt bra att den därmed inte lämnar mig helt. :d=: Ska försöka tvinga in nya ägaren på forumet men troligen blir det jag som främst kommer hålla tråden uppdaterad.

Tyvärr har bilen råkat ut för en liten olycka under sommaren (inte jag som körde) där fronten trycktes in lite och det gav några lackskador och en smärre plåtskada som följd. Dock inga större skador som tur var och Bobo har redan lovat hjälpa till att fixa det vid tillfälle.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Re: 924 -76 | Impulsköpet - med ägare från Indien

Posted: 2015-10-01 14:22:56
by patand
Bilen blev besiktad för någon vecka sedan. Tre nedslag:

1. Spindelled vänster sida
2. Längsgående bromsrör höger sida rostigt
3. Identidet på fordonet kunde inte säkerställas

Nr 3 var ju lite hårigt då det inte var något problem att besikta den hösten 2013 och att stämpla in chassienumret själv känns ju lite sådär... dock löste det sig när jag hjälpte Varadha att kolla på det och hittade att chassienumret satt där det skulle (ovansidan av höger fjäderbenstorn), det var bara täckt av färg efter bilens omlackering för X antal år sedan.

nr 1 är beställd.

2. får vi kolla på...

Re: 924 -76 | Impulsköpet - med ägare från Indien

Posted: 2015-10-01 14:54:47
by [Bobo]
Alltid surt när bilen inte seglar igenom besiktningen... :?
Tur att det inte var några veckojobb iallafall.
Bromsrör och spindelled fixar du ju på en eftermiddag!
Utgår ifrån att Varadha inte är så sugen på att göra jobbet själv på sin "mekplats"...

Bobo

Re: 924 -76 | Impulsköpet - med ägare från Indien

Posted: 2015-10-01 15:20:17
by patand
Spindelleden brukar gå snabbt iaf.

Bromsrör kan vara lite mer spännande om kopplingarna släpper lätt eller inte osv. Vet inte heller ännu hur långt rör det är som ska bytas, men det hoppas vi ta reda på när vi fixar spindelleden på lördag. :-)

Du har såklart rätt i att Varadha inte skruvar så mycket på sin garageplats, det blir hemma hos mig som vanligt istället. :-)

Re: 924 -76 | Impulsköpet - med ägare från Indien

Posted: 2015-10-01 15:28:51
by [Bobo]
Ja, bromsrören kan ju ställa till det lite förstås... :?
På min gamla röda åkte jag på att byta allt.
Vi får se till att boka in en söndag för att rikta upp den ledsna kofångaren snart!

Bobo

Re: 924 -76 | Impulsköpet - med ägare från Indien

Posted: 2015-10-02 09:43:30
by patand
[Bobo] wrote:Vi får se till att boka in en söndag för att rikta upp den ledsna kofångaren snart!
Ja det vore kul med en roadtrip till Linköping (är ju bäst du har nära till dina verktyg), jag ska prata med Varadha om det och se om vi kan hitta en söndag som funkar. :)

Re: 924 -76 | Impulsköpet - med ägare från Indien

Posted: 2015-10-02 20:02:50
by QV_
Bromsröret på höger sida borde vara det kortare av de två som går bak.
Det sitter (på min) en Tkoppling under fötterna på passagerarsidan som går till vänster bak X bromsar på 924

M10 nipplar
bromslang från 1303 (någon dryg decimeter)
0,5 meter rör till cylindern med M10 nipplar

Nipplarna heter A på mekonomen och i Biltema så borde de kortaste M10 passa bra.

Det längre bromsröret går från huvudbromscylindern till vänster bak.

Re: 924 -76 | Impulsköpet - med ägare från Indien

Posted: 2015-10-03 09:02:35
by patand
Tack för tipsen Janne! Det stod längsgående rör höger sida på protokollet har jag för mig, men det kan ju vara ett kort rör likväl. :-)

Re: 924 -76 | Impulsköpet - med ägare från Indien

Posted: 2015-10-03 20:52:50
by QV_
Det lär ju inte vara röret till höger fram för det är inte "längsgående".

Så en 2 - 2,5meter rör kommer det att gå åt + en 0,5 eventuelt efter slangen.
Är inte så långt förbi bakaxeln så kopparnickel fungerar ifall man vill ha det.

/Jan

Re: 924 -76 | Impulsköpet - med ägare från Indien

Posted: 2015-10-12 08:31:53
by patand
Varadha valde att lämna in bilen på OKQ8 verkstaden på gångavstånd hemifrån honom. Rätt skönt att slippa fundera på längd på röret, nipplar osv. Vi hade ju inte heller rätt verktyg för att fixa röret och även på Biltema var verktygen dyrare än han fick ge för jobb inklusive material på lokala verkstaden (de tog en tusenlapp, det tycker jag var rätt bra pris faktiskt). :)

Men igår bytte vi spindelled iaf och det jobbet gick bra. Enda debacklet var att en borr gick av när vi borrade ur original (från 1976 alltså!) nitarna som höll fast leden i bärarmen. Sen var det enkelt fixat att få dit nya leden. :d=:
image.jpeg
Vi passade också på att byta till vinterhjul på bilen, Varadha har den ju som året runt bil. Tycker den ser riktigt bra ut med svarta fälgar!
image.jpeg
Dags för ombesiktning i morgon! Hoppas de nu kan avskriva problemet med chassienumret, ringde bilprovningen och det borde inte vara något problem sa de men man vet ju aldrig. Spännande hursomhelst!
:#944burn:

Re: 924 -76 | Impulsköpet - med ägare från Indien

Posted: 2015-10-12 17:06:44
by fälgen
Svarta fälgar satt ju som en smäck! Det lyfte verkligen bilens färg :D