Page 11 of 15

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2013-10-09 01:48:11
by Sydbom
Gud va underbar läsning!

Och fantastiskt inspirerande att läsa hur du tar dig an problemen o löser dom.

Har inte skrivit på detta forum på många år, men eftersom jag för några dagar sedan var och tittade på en 924:a till salu och nu funderar på om jag skall köpa en igen eller inte så gick jag in här igen.
Du verkar ju hittat en trevlig gammal bil, just det där att den går så fint i motorn blir man ju nyfiken på :)
Gillar hur den ser ut efter fått på sig bredare spacers! Det är nästan allt en 924 behöver, däck som sitter bra, så ser dom så himla fina ut!
Gillar verkligen ratten också!

Sladdhistorian ovanför här blir man ju nästan tårögd av :)
Saknar min gamla bil, gick på auktion för något år sedan och köptes av någon i norra sverige, förmodligen för delarna :(

Kommer du köra denna i vinter?

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2013-10-09 09:35:48
by patand
Sydbom wrote:Gud va underbar läsning!

Och fantastiskt inspirerande att läsa hur du tar dig an problemen o löser dom.

Du verkar ju hittat en trevlig gammal bil, just det där att den går så fint i motorn blir man ju nyfiken på :)
Gillar hur den ser ut efter fått på sig bredare spacers! Det är nästan allt en 924 behöver, däck som sitter bra, så ser dom så himla fina ut!
Gillar verkligen ratten också!
Tack! :D
Sydbom wrote:Sladdhistorian ovanför här blir man ju nästan tårögd av :)
Det blev jag nästan när jag körde också. :D
Sydbom wrote:Kommer du köra denna i vinter?
Efter sladdhistorien så blev man lite sugen faktiskt. Men den är för fin undertill för att utsättas för saltslasket. Men kanske får den komma ut någon riktigt fin dag med torra vägar.

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2013-10-11 08:16:56
by patand
En morgontur till Nyköping resulterade idag i ombesiktning utan anmärkning. :D

Även denna besiktningsman var intresserad av bilen och frågade b.la om åldern på den: "en 76:a, det måste vara en ganska tidig en va?". :)

Det verkar som att 924orna börjar väcka intresse även utanför detta forum! :d=:

På vägen hem kunde jag inte låta bli att ta en omväg via den kurviga fint asfalterade testbanan...förlåt, jag menar landsvägen och sen specialsträckan, hmmm allmänna grusvägen alltså, sista milen hem. Den går fint på kurviga vägar nu och dj-vlar vad det är roligt på grus med en 924 som är lagom hård i chassiet! :mrgreen: :#944burn:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2013-10-11 08:24:31
by [Bobo]
patand wrote:En morgontur till Nyköping resulterade idag i ombesiktning utan anmärkning. :D

Även denna besiktningsman var intresserad av bilen och frågade b.la om åldern på den: "en 76:a, det måste vara en ganska tidig en va?". :)

Det verkar som att 924orna börjar väcka intresse även utanför detta forum! :d=:

På vägen hem kunde jag inte låta bli att ta en omväg via den kurviga fint asfalterade testbanan...förlåt, jag menar landsvägen och sen specialsträckan, hmmm allmänna grusvägen alltså, sista milen hem. Den går fint på kurviga vägar nu och dj-vlar vad det är roligt på grus med en 924 som är lagom hård i chassiet! :mrgreen: :#944burn:
Härligt med blankt papper! :D

Börjar det inte bli dags att uppgradera den till bruksbil snart? :roll:

Bobo

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2013-10-11 10:59:45
by Cédric
patand wrote:En morgontur till Nyköping resulterade idag i ombesiktning utan anmärkning. :D

Även denna besiktningsman var intresserad av bilen och frågade b.la om åldern på den: "en 76:a, det måste vara en ganska tidig en va?". :)

Det verkar som att 924orna börjar väcka intresse även utanför detta forum! :d=:

På vägen hem kunde jag inte låta bli att ta en omväg via den kurviga fint asfalterade testbanan...förlåt, jag menar landsvägen och sen specialsträckan, hmmm allmänna grusvägen alltså, sista milen hem. Den går fint på kurviga vägar nu och dj-vlar vad det är roligt på grus med en 924 som är lagom hård i chassiet! :mrgreen: :#944burn:
Wohoo, najs !

På vägen hem från TP80 råkade vi hamna på en kurvig krusväg, riiiiktigt trevligt car det att hänga ut bilen på ställ I kurvorna :) Snyd på grussprutet bara..:)

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2013-10-11 11:18:52
by patand
[Bobo] wrote:Härligt med blankt papper! :D

Börjar det inte bli dags att uppgradera den till bruksbil snart? :roll:
Ja inte så illa för ett impulsköp efter 15 års stillastående! :D

Det ÄR ju en bruksbil! Jag tar den så ofta jag kan när jag ska någonstans (förutom att pendla till jobbet)! :#944burn:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2013-10-11 11:22:32
by patand
Cédric wrote:Wohoo, najs !

På vägen hem från TP80 råkade vi hamna på en kurvig krusväg, riiiiktigt trevligt car det att hänga ut bilen på ställ I kurvorna :) Snyd på grussprutet bara..:)
:D Grussprutet hör till! Du har väl stänkskydden bak så då klarar sig karossen bra (inbillar jag mig).

Jag har ju grusväg sista biten hem oavsett från vilket håll jag kommer (dock bara ca 1 km den normala vägen) och det blir gärna att man går lite på ställ när man åker rätt bil och t.om när man åker hojjen så kan man inte låta bli att leka litegrann... Hoppas jag aldrig blir vuxen! :mrgreen:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2013-10-22 10:05:06
by patand
Så blev det vintervila. En kompis fixade garageplats mot att han får köra lite bana och slalom med bilen nästa säsong. :)

Ett dåligt mobilfoto togs på vinterplatsen.
vintervila_croped.jpg
Förhoppningsvis blir det något gjort på bilen i vinter också, närmast vill jag se över extraljusen och inredningen. Det beror på tid och väder, även om det är tak över bilen kan det ju vara onödigt kallt.

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2013-10-22 19:20:22
by Slantnose
Nu har jag läst alla 11 sidor. Det var mkt trevlig läsning!

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2013-11-18 15:01:18
by Uffemannen
patand wrote: Vi försökte också kolla på topplagringarna, men eftersom jag inte tänkt på att ta med mutterknackare så kom vi inte åt att se lagren. Bör dock gå ganska snabbt att kika på det någon annan kväll. Om jag kan smörja upp de återstår väl att se, men förhoppningsvis så kan man mjuka upp dem och sen besikta om bilen.
Är det svårt att lossa och byta/kolla topplagringarna? Tänkte gå igenom min framvagn i vinter.

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2013-11-18 15:24:53
by patand
Uffemannen wrote:Är det svårt att lossa och byta/kolla topplagringarna? Tänkte gå igenom min framvagn i vinter.
Nej det är enkelt. :)

Iaf om du har en mutterknackare som slår bort muttern, annars kan det vara lite knepigt att komma åt att hålla emot så att stötdämparen inte bara snurrar. En billig eldriven mutterknackare duger antagligen då det inte är stort moment som behövs utan den hastiga rotationen. Jag har använt min batterdrivna mutterknackare (som iof är kraftig nog för att lossa hjulbultar också).

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2014-04-05 17:30:41
by patand
Idag var bilen tillbaka hemma hos mig några timmar. Jag och Varadha bytte den trasiga mittkonsollen till den nya jag fick med bilen. Återstår att fixa en bättre damask och "täckplåten" över värmereglagen. Appropå värmereglagen så hade vi också bort värmekranen i motorrummet och motionerade upp den så det nu går att justera värmen som sig bör innifrån kupén.

Så här ser mittkonsollen ut nu:
image.jpg

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2014-04-05 19:02:07
by Bathory
Jag har sådan konsol som du behöver Patrik.
Hör av dig om det är intressant samt hur bråttom det är.

Sven

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2014-05-06 07:33:00
by patand
Bathory wrote:Jag har sådan konsol som du behöver Patrik.
Hör av dig om det är intressant samt hur bråttom det är.
Det är intressant och svinbråttom! :wink: Men jag har visst glömt att svara tror jag... :roll:

Skämt o sido, vad pratar vi om för konsol? Är det den som täcker reglagen så det ser lite snyggare ut som du menar? Från vilken årsmodell i så fall? :)

Re: 924 -76 | Impulsköpet

Posted: 2014-05-06 07:49:04
by patand
Förberedelserna för banpremiären har börjat. På onsdag nästa vecka ska ju Varadha använda Impulsköpet för att lära sig köra snabbt på bana under förarkursen där b.la jag är instruktör. :)

Som tidigare nämnts så vibrerar bilen en del, mestadels från 90-100km/h och uppåt. Pga det så ordnade Varadha igår så att 15 tums hjulen blev balanserade, men det gjorde tyvärr ingen skillnad.

Kontaktade då min "gummigubbe" som haft uppdraget att ordna så original 14 tums hjulen skulle sluta läcka luft och han hade fixat till dem över vintern genom att lägga i slang i dem. Kanske inte "snyggaste" lösningen, men det lär ju iaf vara tätt nu.

Så jag åkte dit och hämtade hjulen igår kväll och monterade dessa på bilen. Första problemet var att jag visst sålde alla hjulbultar som passade originalhjulen i höstas (eller så har jag förlagt dem)... så för tillfället har jag stulit bultarna från Bobos vintersläde, men säg inte det till honom! Jag köper nya bultar för att ersätta dem idag.

Nåväl på med 14 tummarna och ut och provköra. Bilen kändes betydligt bättre, vibrationer finns det fortfarande men de är inte lika kraftiga och nu vågar man köra så fort bilen går (hittade en räserbana nära hemmet så jag kunde prova 150km/h drygt på mätaren...) utan att vibrera sönder. :D

Dock är det fortfarande vibrationer runt 90-100km/h och uppåt. Funderar på om det kan vara hjulinställning eller något annat. Förslag mottages gärna. :)

Bilen har också en del transmissionljud som inte känns helt bekant från andra 924or jag kört. Antingen är det växellådan eller transmissionsrörets lager gissar jag. Verkar inte vara hjullager (ingen skillnad om man svänger höger eller vänster) och drivaxlarna är nyinfettade.

Men transmissionsljudet får vi leta efter senare under våren/sommaren när tid finnes. Känner mig inte speciellt orolig över det, bara att det vore trevligt om bilen blev lite tystare.

Återstår inför banpremiären gör byte av oljefilter, olja och bromsvätska. Om tid finnes även se över nivån för oljan i växellådan och eventuellt byta den.

I övrigt går bilen riktigt bra på vägen med de finfina Konidämparna och motorn går också väldigt bra, t.om så jag tycker bilen känns överraskande snabb vid acceleration från 110km/h på högsta växeln. :)