924 -76 | Bonusgrabbens!
Posted: 2013-08-03 21:23:00
Idag när jag kom hem efter besök hos Bobo i Linköping och hade gått ut med hundar osv så gjorde jag som jag gjort då och då. Tog fram blocket appen i telefonen och sökte på 924, mest bara för att det är kul att se vad som finns där ute.
Första annonsen jag fick syn på var en 924 -76 som fanns i Nyköping. "Jaha, det var ju nära hemifrån, varför har man inte sett den på någon hamnträff eller dylikt?"
Annonsen hade kommit in till blocket 17:15 idag och när jag såg bilderna och beskrivningen kände jag en darrande känsla i kroppen. "Jag måste kolla på den!"
19:27 ringde jag säljaren... vi gjorde upp om att träffas en timme senare (jag hade precis gjort käk när jag såg annonsen och det tar ca 30 minuter för mig åka sträckan).
Strax innan 22:00 är jag hemma igen, tog lite tid att ta ut pengar osv men bilen är betald och jag har kvitto på köpet. Dock måste jag fixa med biltransport i morgon för att hämta den då den inte startar (detta stod i annonsen så jag var inte överraskad).
Nåväl bilen är som synes i rubriken en 924 årsmodell 1976.
Den har varit avställd sedan 1998. Han som sålde den sa att han haft den i 20 år men ställt av den då de flyttade till huset och det blev massa annat att göra. Han har startat den då och då men inte kört den sedan 1998 och sist när han skulle starta den så ville den inte. Han och hans bror trodde på något med tändningen. Så vitt jag minns är den tillräckligt gammal för att ha brytare, så kanske är det bara de som strular. Ägaren sa själv att han skruvade inget öht själv på bilar. Så vi får väl se vad jag hittar,
En ägare i 20 år som sagt och sedan 1988-02-18 då bilen registrerades i Sverige så har den haft 3 ägare. Det är inte mycket, min turbo registrerades 1986-10-07 i Sverige och har haft 23 (!!!) ägare... Dvs 20 ägare fler på 1,5 år längre tid i landet...
Har inte sett den annat än på annonsbilderna och i ett lite skumt garage, men den såg ut att vara väldigt välhållen i lacken (fanns en lite större skrapmärke som var fyllt med avvikande färg). Har inte heller lyft på "BH:n" som sitter på den, men där borde det ju vara friskt under.
Inredningen är ju ett kapitel för sig, stolar och baksäte är omklätt i skinn och instrumentbrädan är HEL utan sprickor (om det nu inte sitter en "överdragsbräda" där, men jag tror inte det). Som säljaren sa kostade omklädningen av stolarna mer än vad bilen är värd. Det var gjort hos en sadelmakare och såg välgjort ut, faktiskt bättre i verkligheten än på bilderna i annonsen. Momo träratt och växelspak samt "flashiga" momopedaler i aluminium. Ratten och växelspaken passade ganska bra in, pedalerna vet jag inte riktigt om jag gillade.
Ställbara dämpare (märke okänt än så länge) satt det fram (ratten till dem låg i handskfacket), det och fjäderbensstaget fick mig ju att fråga om han provat bana eller slalom med den. Men det hade han inte, det var bara "show". Månne får min turbo ärva de delarna kanske...
Fick också med en omgång originalhjul (med originaldäck?!?) och ett reservhjul.
Jaja... nog med text här under kommer bilder.
Första annonsen jag fick syn på var en 924 -76 som fanns i Nyköping. "Jaha, det var ju nära hemifrån, varför har man inte sett den på någon hamnträff eller dylikt?"
Annonsen hade kommit in till blocket 17:15 idag och när jag såg bilderna och beskrivningen kände jag en darrande känsla i kroppen. "Jag måste kolla på den!"
19:27 ringde jag säljaren... vi gjorde upp om att träffas en timme senare (jag hade precis gjort käk när jag såg annonsen och det tar ca 30 minuter för mig åka sträckan).
Strax innan 22:00 är jag hemma igen, tog lite tid att ta ut pengar osv men bilen är betald och jag har kvitto på köpet. Dock måste jag fixa med biltransport i morgon för att hämta den då den inte startar (detta stod i annonsen så jag var inte överraskad).
Nåväl bilen är som synes i rubriken en 924 årsmodell 1976.
Den har varit avställd sedan 1998. Han som sålde den sa att han haft den i 20 år men ställt av den då de flyttade till huset och det blev massa annat att göra. Han har startat den då och då men inte kört den sedan 1998 och sist när han skulle starta den så ville den inte. Han och hans bror trodde på något med tändningen. Så vitt jag minns är den tillräckligt gammal för att ha brytare, så kanske är det bara de som strular. Ägaren sa själv att han skruvade inget öht själv på bilar. Så vi får väl se vad jag hittar,
En ägare i 20 år som sagt och sedan 1988-02-18 då bilen registrerades i Sverige så har den haft 3 ägare. Det är inte mycket, min turbo registrerades 1986-10-07 i Sverige och har haft 23 (!!!) ägare... Dvs 20 ägare fler på 1,5 år längre tid i landet...
Har inte sett den annat än på annonsbilderna och i ett lite skumt garage, men den såg ut att vara väldigt välhållen i lacken (fanns en lite större skrapmärke som var fyllt med avvikande färg). Har inte heller lyft på "BH:n" som sitter på den, men där borde det ju vara friskt under.
Inredningen är ju ett kapitel för sig, stolar och baksäte är omklätt i skinn och instrumentbrädan är HEL utan sprickor (om det nu inte sitter en "överdragsbräda" där, men jag tror inte det). Som säljaren sa kostade omklädningen av stolarna mer än vad bilen är värd. Det var gjort hos en sadelmakare och såg välgjort ut, faktiskt bättre i verkligheten än på bilderna i annonsen. Momo träratt och växelspak samt "flashiga" momopedaler i aluminium. Ratten och växelspaken passade ganska bra in, pedalerna vet jag inte riktigt om jag gillade.
Ställbara dämpare (märke okänt än så länge) satt det fram (ratten till dem låg i handskfacket), det och fjäderbensstaget fick mig ju att fråga om han provat bana eller slalom med den. Men det hade han inte, det var bara "show". Månne får min turbo ärva de delarna kanske...
Fick också med en omgång originalhjul (med originaldäck?!?) och ett reservhjul.
Jaja... nog med text här under kommer bilder.