Kommer inte att bli något större projekt av den. Tanken är att hålla den original. Men tråden kommer ändå fylla ett syfte som "dagbok" över bilen samt även kanske ett bra ställe att ställa frågor om ev. funderingar och problem som säkert kommer dyka upp. Är själv från samma årtionde som bilen, så vet med mig hur det är med gamla grejer. Krämpor och defekter kommer.
Det hela började med att jag tidigare haft en Bus/Banbil som uppgraderats och lättats. Ägde den i över 10 år så det fanns inte mycket på den bilen som var orört.
Skruvande ihop med bankörning tar en hel del tid, vilket framöver åtminstone ett tag kommer att vara bristvara.
Det tog ett tag men tillslut så hade beslutet att sälja banbilen växt till sig, och kändes faktiskt rätt.
Har både sett och hört mycket om frontmotorporschar under banåkandet, och har alltid tyckt det är fräna bilar. Får dock erkänna att jag nog aldrig haft några tankar på att köpa en.
Efter försäljningen av den andra bilen så var det inte bara en garageplats tom. Det var också plats efter 10 års samlande av bra att ha delar, inredning och en hel hög annat.
Att ha ett sånt tomrum var förstås inte aktuellt.
Efter lite lobbyverksamhet med min underbara, och mycket förstående sambo så var det grönt ljus på att skaffa en kul klassiker att fylla upp tomrumet med. Tanken är att försöka hålla bilen besiktad och rullande i princip hela tiden. Bara vrida på nyckeln och åka ut närhelst tid och humör finnes. Den ska användas till glassturer, nån bilträff, kvällsturer och liknande. Den kommer spendera mycket tid stående i garaget. Men kommer där bli ompysslad som den 80-tals ikon den är.
Bilen då?
Efter en tids tittande på blocket och liknande så hade jag börjat utröna vad jag ville ha för något. Tankarna drog mot Amazoner, kanske en P1800 eller någon jänk.
Av nån anledning så trillade jag in på en annons om en 944 som jag tyckte såg bra ut. Annonsen utlovade ett skick som verkade motsvara vad jag letade efter. 13000mil, nya spindelleder. Nya bromsar runt om. Väldokumenterad. fast... det där var ju inte riktigt vad jag var ute efter... 944:or är ju dessutom något jag förknippat med bilsport, inte glass och entusiastbil.
Ändå så låg bilen kvar och malde lite i bakhuvudet och efter lite bevakning så beslutades att man ju i alla fall kunde åka och titta på den.
Det vart ingen affär men fick ändå en känsla av att bilen var en ärlig och i ett mekaniskt bra och välhållet skick. Inredningen var mycket fin, helt utan torrsprickor i panel eller revor i stolarna. Utanpå var den lite mer sliten med stenskott och lite repor. Men helhetsintrycket var bra, och förutom AC delen av klimatanläggningen, stereon (glapp) och digitalklockan, så fungerade allt.
Tittade runt på andra 944:or, och det vart totalt tre besök hos säljaren av denna bil, sedan var den min

Olja, Olje och luftfilter samt kylarvätska var de punkter som behövdes.
Då motortemperaturen pendlade lite så byttes även termostat.
Framdäcken var slut så dom byttes ut helt.
Framöver på sikt så har jag en förhoppning om att få igång de saker som inte fungerar på bilen.
Prio ett hamnar helt klart på stereon. Kändes även som det lättaste att lösa... Trodde jag...
Visade sig att den som gjort installationen av stereon haft en stor förkärlek för rött. Man har dragit nya kablar för plus, minus och remote. Samtliga röda.
Man har dessutom tagit ström från de nya kablarna, till en ny elektrisk antenn. Självklart även dom röda. De gamla kablarna lämnade man kvar, inklusive den gamla antennkabeln. Om dessa är satta ur spel eller ej kan man ju undra? Alla nya kablar är dessutom monterade med mängder av kabelskor och skarvdon samt strömtjyvar. Det här kommer ta ett tag att reda ut och det är en klar underdrift att säga att det är ont om plats bakom stereon i panelen. Multimeter fram.
Är dock mycket nöjd med bilen! Den går riktigt bra och jag får en härlig känsla av att just köra bil, när jag kör den. Inte åka bil. Fortsättning följer!