928 S4 -91 |there is no substitute

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute

#76 Post by Jim Profit »

Haha, nej den stod med högre tryck under vinteruppställningen. :mrgreen:
Har kört testat mellan 2,5-3,0 förra året men det verkar lite klent med 2,5 tycker jag så jag testar och känner mig för lite.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute

#77 Post by Jim Profit »

Idag har jag tagit en ordentlig tur på 41 mil med Porschen och allt fungerar perfekt nu.
Äntligen är vibrationerna borta, det har varit en lång och kostsam process och det blev bara ett par korta provkörningar efter det förra året men nu har jag testat den även i högre farter och den har gått otroligt fint så jag är riktigt glad nu. :D

På måndag får den en ny vindruta! :#944burn:
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute

#78 Post by Jim Profit »

Har haft lite svårt att förlika mig med 928:ans originalhöjd som är lite av "hängarsel" karaktär. Samtidigt så ville jag börja från originalhöjd när jag monterade mina nya Koni Coilovers förra året och känna hur bilen uppförde sig.

Men idag gjorde jag slag i saken och skruvade ner den fram (5 varv). Vid fototillfället har jag bara kört 1 mil så den sätter sig säkert lite till efter några mil. Skall köra ett par mil till nu så får vi se om det blir bra.

Efter sänkning:
Image

Bonusbild:
Image
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute

#79 Post by Jim Profit »

Idag fick jag tillbaka bilen med ny vindruta. Satan va dyrt det var!!! :shock:
Ny ruta plus arbete kostade 11 678:- förvisso tog försäkringen det men med en självrisk på 35% blev det klart kännbart.

Tacksam för att firman tyckte lite synd om mig i alla fall så jag fick 10% rabatt och då slutade självrisken på 3 679:- Nåväl, det känns väldigt fräscht med en helt ny ruta i alla fall. :D
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute

#80 Post by robinkjellstedt »

Snyggt! Tycker den ser lagom låg ut nu!

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute

#81 Post by Jim Profit »

En katt bland hermelinerna...
Var ute en tur med ett gäng trevliga MB entusiaster idag. Turen gick från Stockholm ner till Nynäs slott på div. småvägar. 928'an har verkligen växt på mig. Från att det inledningsvis var mer av en hatkärlek så har jag (nu när felen är åtgärdade..) verkligen börjat uppskatta denna bil.

Det är på slingriga landsvägar den kommer till sin rätt och kanske är det åldern som tar ut sin rätt på mig men shit va skönt det är med en hobbybil som har komfort, fungerande AC samt automatlåda. :lol:

Dagens överraskning bestod i att jag mötte en GTS i precis samma färg. Kan inte rulla många i Sverige?..

Image
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute

#82 Post by patand »

Jag mötte hela kollonen när ni passerade genom Tystberga! :-D Den enda bil som väckte mitt intresse i kolonnen var en 928 och det var ju förstås du då! Tyvärr åkte jag bruksaudin så ingen mening att vinka eller så.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute

#83 Post by Jim Profit »

patand wrote:Jag mötte hela kollonen när ni passerade genom Tystberga! :-D Den enda bil som väckte mitt intresse i kolonnen var en 928 och det var ju förstås du då! Tyvärr åkte jag bruksaudin så ingen mening att vinka eller så.
Kul, synd att du inte åkte Porsche så man hade känt igen dig. :D
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute

#84 Post by Jim Profit »

Blev kontaktad av förre ägaren i fredags som hade hittat insynskyddet till bagaget så det var jag och hämtade. Efter en rengöring sitter det nu på plats i bilen. Känns skönt att jag fick detta för det är inte helt enkelt att hitta inredningsprylar i färgen "Magenta". Skulle gärna vilja ha ett par främre golvmattor i samma färg, de jag har nu är tyvärr svarta.

Förövrigt har bilen fått rulla ett tjugotal mil i helgen och det känns verkligen skönt att den går som en klocka, inte en droppe olja har den tagit sedan jag tog ut den från vinteravställningen och servade den! :mrgreen:

Image
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute

#85 Post by Jim Profit »

Igår tändes ett varningsmeddelande för låg kylvattennivå och vid en inspektion verkar det som om den börjat släppa lite vatten vid termostathuset. Jag bytte termostat i höstas men dumt nog tog jag inte loss termostathuset och bytte alla oringar/packningar.

Så idag har jag lagt en beställning till Utzon på en sats samt den packning som tätar mellan oljepåfyllningsröret och motorblocket. Det är tydligen vanligt att 928orna släpper några droppar olja där så jag garderar mig och byter även denna när det är lättåtkomligt med termostathuset borttaget.

Detta är en fix jag ser fram emot, packningarna är billiga och kostar ca 4-500:- med frakt och arbetet är något jag räknar med att klara av själv så det skall bli lite roligt pyssel. Bilder kommer så fort jag fått delarna och kommit igång. :D

Tänkte följa denna instruktion:
http://www.dwaynesgarage.norcal928.org/ ... bridge.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute

#86 Post by Jim Profit »

Idag påbörjades "Operation renovering termostathus". Något som jag i min enfald trodde skulle bli enkelt men som så ofta så skall det naturligtvis jävlas :evil: när man skall fixa något. Efter tre timmars skruvande med div. trilskande och svåråtkomliga skruvar har jag i alla fall fått bort huset och oljepåfyllningsröret. Det sistnämna har fått ny packning och är rengjort och återmonterat.

Det tråkiga är att jag saknar två stycken packningar mellan topp och termostathus så dessa måste inhandlas innan jag kan sätta ihop allt igen. http://shop.site-link.com/928intl/prodi ... 106-167-01" onclick="window.open(this.href);return false; http://forums.rennlist.com/rennforums/7 ... ost12.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Den andra delen är att det verkar skitsvårt att få ut den plastplugg/packbox som sitter inne i själva huset, detta skall jag fortsätta med imorgon.

Start:
Image

Lite slangar m.m. borta:
Image

Plastpluggen/packningen jag inte lyckats få ur ännu (stora hålet i mitten av bilden, en sitter invändigt). Tips någon?
Verkar vara någon form av metallring men den nya är en slags plastplugg med gängor.
Image
Last edited by Jim Profit on 2014-06-28 15:24:08, edited 1 time in total.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute

#87 Post by Jim Profit »

Efter ca 5 timmars skruvande till idag så är allt på plats igen och det verkar som om allt är tätt *peppar peppar*..
Har luftat systemet genom att köra den varm med locket av på expansionskärlet, klämt på kylarslangarna samtidigt om jag fyllt på ny glykolblandning allt eftersom. Tror jag fått till det bra för den håller temperaturen perfekt. Nu får det bli till att köra den ett litet tag under observation och hoppas på att allt är ok.

Termostathus med nya packningar:
Image

Fick ett tips om att göra egna packningar istället för att vänta på de jag saknade. Köpte ett packningsark på 0,8mm på Biltema och lyckades skapa dessa skönheter.. :mrgreen:
Image

På väg att bli ihopsatt igen:
Image
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute

#88 Post by Jim Profit »

Kört igår och idag ett 10-tal mil och det är snustorrt mellan ventilkåporna så det känns som att allt är som det skall nu. Ingen olja drar den heller. :mrgreen:
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute

#89 Post by Jim Profit »

Har kört ca 145 mil sedan jag tog ut den i våras och undantaget renoveringen av termostathuset så har allt funkat allt som det skall. Två saker jag verkligen uppskattat är AC'n som kyler som f-n samt min nya vindruta, stor skillnad i känsla mot den gamla som var hemsk när solen låg på. :D

Nästa projekt får väl bli att ge den ett nytt lackskydd men det är inget som brådskar så det tänkte jag ta när orken infinner sig...
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute

#90 Post by Jim Profit »

Blev en tur till Stjärnhov och tidningen Klassikers träff idag. På vägen hem slog mätaren om till 18 000 mil så nu har den rullat drygt 165 mil i år. Har dock inga planer på att ställa av ännu så det kan bli en del fina höstmil till innan vintervilan. :mrgreen:

Image
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users