928 S4 -91 |there is no substitute

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute!

#46 Post by Nahpets »

Jim Profit wrote:*Suck* Bilen på verkstad och det är konstaterat att transaxel behöver bytas. PC vill ha 18 800:- (bara för transaxeln) så just nu välkomnar jag alla tips om man kan hitta en ny eller renoverad billigare någonstans?
Image

Är det en sådan?
Finns här:http://www.ebay.com/itm/Porsche-928-Bj- ... 1e7173d153

Du behöver dubbelkolla att det är samma för din årsmodell.
I PET för 928 -95, så anges det två art nr (är det samma för din?):
- 960 421 012 07
- 960 421 012 BX (ready for installation).

Porsche specar denna som ett kit (tub, axel och lager). Om dina lager är dåliga finns det massor av trådar (Rennlist t ex) om hur dessa byts och du kommer undan till ett mycket lägre pris!!
Detta borde kunna göras av de flesta pålitliga mekaniker.
Sandén borde garanterat ge bra råd!

Lycka till!

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute!

#47 Post by Nahpets »

För att få en insyn vad som ska göras finns mycket bra trådar, t ex denna: forum/viewtopic.php?f=17&t=22156&p=2504 ... ng#p250435

OBS. Detta på en 944. Principen får du kolla om det funkar med t ex Sandén eller andra hajägare.

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute!

#48 Post by Jim Profit »

Letat i princip hela dagen på nätet men det verkar svårt att hitta billigare alternativ så jag har mentalt börjat förbereda mig för en beställning av axeln hos Porsche Center nästa vecka. Axeln är skev så ett lagerbyte kommer inte att hjälpa.

Har varit några svåra motgångar med denna bil nu. När jag förlorade min garageplats nyligen funderade jag faktiskt på att ge upp och sälja bilen, skulle "bara fixa" tryckplattan först (som många trodde var orsaken till vibrationerna). Jag önskar att det hade varit felet, det hade kostat 5-6 000:-.

När jag kort därpå fick tag i ny garageplats så kom glädjen tillbaka och jag beslöt mig för att behålla den. Den lyckan höll i sig några dagar tills jag fick veta att det kostar drygt 25 000:- att reparera den (arbete + material)...När denna reparation är utförd har jag lagt ut ca 60 000:- på bilen och kört den ca 200 mil... :shock:

Så just nu känns det väldigt svårt att känna entusiasm över bilen även om den snart är i bra skick.
Ja, det var dagens terapisamtal, nu skall jag trösta mig med en whisky. :#cheers:


PS. Nahpets>> tack för tipset, har mailat tyska säljaren så får vi se vad han säger. DS.
Last edited by Jim Profit on 2014-06-15 13:54:56, edited 2 times in total.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute!

#49 Post by Jim Profit »

Idag känns livet lite ljusare igen. Har precis köpt en begagnad axel som endast rullat 8000 mil och som skall vara i gott skick. Detta innebär att totalkostnaden antagligen hamnar på ca 13-14 000 istället för 25 000:- :mrgreen:
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute!

#50 Post by Peedster »

Bra där!!

Såna delar borde vara straff på att köpa nytt via PC...

Ebay uk har mängder med delar till 928. Sök på torque tube, torsion tube osv så hittar de flera om du ändrar dig igen.

Lycka till nu, tråkigt att du lagt ner så mycket på kort tid, oförskämt bra deal för nästa köpare om du säljer nu. Så byt den där och se till att få köra lite nu.

Jag var less på min 951 förra våren då jag inte tyckte att det kändes något bra men när jag väl hade använt den ett tag så ändrade jag mig och nu satsar jag vidare fullt igen och tycker den är grym! :#cheers:

P.S. Farsans 968 blev riktigt fin med fälgarna, nu ska de bara renoveras och lackas och borra in bultar för Speedlinelook

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute!

#51 Post by Jim Profit »

Ja den såg ju riktigt fin ut, hoppas han var nöjd med köpet. Skall bli kul att se när de är klara, du får fixa en bild då!

Jo PC har ju helt sjuka priser ibland men nu har jag fått en till kontakt när det gäller 928 delar. Det är guld värt att känna till några som är duktiga på dessa bilar och som säljer bra begagnade delar. Hajen i Örebro är ju också riktigt bra att ha att göra med.

Inser att det blir en allt för dålig affär att sälja den nu och när jag nu fått tag i ett bra garage och snart har en fixad bil så blir det förhoppningsvis roligt igen.

Btw. Kolla när vi blev medlemmar här, nästan precis samtidigt! :mrgreen:
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute!

#52 Post by Peedster »

Fälgarna gjorde jättemycket så han är jättenöjd!

Oj vad märkligt! Och min reg-tid avslutas med 9:44 :#cheers: :#pray: :shock: :#944burn:
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute!

#53 Post by Jim Profit »

Börjar sakna bilen nu när den varit bort nästa en vecka. Räknar med att min transaxel kommer i början av nästa vecka och då skall jag köra ut den till Ekerö så verkstaden får montera den. De får även i förebyggande syfte byta lagret mot växellådan (heter det momentomvandlarlager?..) samt olja och filter i automatlådan när de ändå håller på under bilen.

Blir väl en merkostnad på 4-5 000:- men det känns som att det vore dumt att inte byta lagret när transaxeln ändå är nere. Olje/filterbyte i lådan skulle ändå gjorts på kommande service och i och med att bränslefilter, tändstfift, luftfilter, olja/filter motor redan är bytt för ett hundratal mil sedan så kan man väl säga att servicen är komplett. :D

Image
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute!

#54 Post by Jim Profit »

Går allt enligt planerna så får jag tillbaka bilen från verkstaden nu i veckan och då bär det av till träffpunkt 80 träffen. Någon mer som skall dit?

http://www.klassiker.nu/traffpunkt80" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute!

#55 Post by patand »

Jim Profit wrote:Går allt enligt planerna så får jag tillbaka bilen från verkstaden nu i veckan och då bär det av till träffpunkt 80 träffen. Någon mer som skall dit?

http://www.klassiker.nu/traffpunkt80" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle tro det är fler som ska dit... ;-)

forum/viewtopic.php?f=4&t=28259" onclick="window.open(this.href);return false;

Se till att du kommer till samlingen! :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute!

#56 Post by Jim Profit »

Fick beskeded från verkstaden att bilen inte blir klar så det blir tyvärr inget Träffpunkt 80 i år. :cry:
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute!

#57 Post by Jim Profit »

Är så j-vla glad nu, har precis varit och hämtat min bil hos Lindvall bil AB som gjort ett kanonjobb med den. Har bytt Torque tube, lager mellan axeln och växellådan (SKF), olja & filter i automatlådan (Castrol dextron 3) samt fyllt på och luftat PSD systemet.

Pratade med Peter Lindvall om det fanns något mer han tyckte jag borde åtgärda på bilen men svaret var nej samt att detta var en av de bättre 928'orna enligt honom, sjukt kul att höra efter en tid med höga reparationskostnader. :mrgreen:

Totalt kostade detta mig 19 591:- (inkl. begagnad Torque tube som gått 8 000 mil).
Otroligt skönt att känna skillnaden när jag körde hem, inga vibrationer och växellådan växlade mjukare än tidigare. :D

Skitig men välmående 928 på väg hem från Ekerö:
Image
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute!

#58 Post by Nahpets »

Kul!
Den som spar, han har, att köpa delár. (Sean Banan uttryck)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute!

#59 Post by patand »

Vad härligt! Gillar verkligen utseendet på din 928. Synd du inte fick den klar till TP80, men jag hoppas få se den vid något annat tillfälle istället. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 928 S4 -91 |there is no substitute!

#60 Post by Jim Profit »

patand wrote:Vad härligt! Gillar verkligen utseendet på din 928. Synd du inte fick den klar till TP80, men jag hoppas få se den vid något annat tillfälle istället. :)
Kul att höra, sånt ger motivation att fortsätta! :D
Ja, jag skulle verkligen velat åkt på TP80 så det var synd, men jag är väldigt sugen på Värmdökörningen, du skall inte dit?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users