Page 9 of 12

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

Posted: 2016-01-26 09:36:25
by robinkjellstedt
Nya fälgar!

Dock blev det lite problem. Det var lite lägre ET på dessa än de gamla vilket resulterade i att det blev tight.. Väldigt tight!

Så, vad ska man göra? Fälgarna är bra mycket bättre skick än mina gamla och jag gillar dessutom utseendet mer på dessa än de gamla. De är liksom cleanare utan fusk-skruvarna. Men kan man inte åka med bilen så gör de ju ingen nytta!

Vad hade ni gjort? Finns det några lösningar? :idea: Eller ska jag ge upp och sälja vidare dom? :cry:

Image

Image

Image

De gamla satt såhär:
Image

Image

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

Posted: 2016-01-26 09:37:56
by Sebastu
Jag vet inte om det finns lösningar (eller jo, lösningar finns det alltid, svarva lite bara :)), men oj vad mycket snyggare de är! Du måste behålla och hitta på nåt!

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

Posted: 2016-01-26 10:14:45
by bbellman
Tycker det ser bättre ut med det nya ET! Men tråkigt att riskera att däcket slår i skärmen och skaver bort lack, som tidigare talare svarva av lite på insidan eller gå ner ett snäpp i bredd på däcket! :)

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

Posted: 2016-01-26 10:24:21
by Karl Birgander
Lösningen är mer camber! :) Ser ut som du har rätt så raka hjul?
Nära är ju inte problem, så länge det inte tar i.
Frigång i onödan är outnyttjat utrymme! :) Jag har 2-3 mm mellan fälg/bromsok...

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

Posted: 2016-01-26 12:10:39
by robinkjellstedt
Karl Birgander wrote:Lösningen är mer camber!
Ganska raka är dom, men det är betydligt mer camber än original. Vet inte om man vill ha för mycket camber och slita snett på däcken?

Svarva är ju ett alternativ som är värt att kolla upp. Det hade jag inte tänkt på :)

Bilden är ju när ingen sitter i bilen. Jag testade att sätta mig i bilen och sträcka ut handen och känna på mellanrummet och det var knappt något alls. Minsta lilla ojämnhet i vägen skulle den ta i. Och tänk då två personer med lite packning och full tank så blir det värre. Jag gjorde hjulinställning förra året då mina gamla hjul tog i när den var fullpackad och man gasade på lite. Det skulle nog bli mycket camber om man skulle få in dessa.. :roll:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

Posted: 2016-01-26 12:24:07
by Karl Birgander
Hur mycket camber har du? Ett par grader är ju inte fel om du har toe rak.
Valsa skärmkanter är ju ett alternativ om det är innerdelen som bråkar eller om det är väldigt lite att justera.
Men med tanke på skicket på bilen kanske det inte är ett alternativ för dig.

Hårdare fjädersättning är också en väg... :)

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

Posted: 2016-01-26 20:53:09
by Ragnar Joensen
Snygga hjul!

Jag utgår från att det är 18", kanske till och med de som Mikael hade till salu.

Vilket ET har du fram och bak?

Som andra redan skrivit, så är mer camber ett alternativ, dock tränger det inte vara bästa lösningen på en gatbil.

Ett annat alternativ är att svarva av typ 3 mm av anläggsytan på fälgen, så att du får högre ET. Fälgfixarna i Helsingborg kan göra det, och de anser att det inte är något problem. Kostar inte mycket heller.

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

Posted: 2016-01-26 21:25:55
by Janne J
Har likadana fälgar på min S2:

Image

Image

Har ingen koll på ET men de är snygga :D

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

Posted: 2016-01-27 07:24:21
by robinkjellstedt
Ragnar Joensen wrote:Snygga hjul!

Jag utgår från att det är 18", kanske till och med de som Mikael hade till salu.

Vilket ET har du fram och bak?

Som andra redan skrivit, så är mer camber ett alternativ, dock tränger det inte vara bästa lösningen på en gatbil.

Ett annat alternativ är att svarva av typ 3 mm av anläggsytan på fälgen, så att du får högre ET. Fälgfixarna i Helsingborg kan göra det, och de anser att det inte är något problem. Kostar inte mycket heller.
Ja, precis, det var dom som Mikael hade till salu :)

Jag kommer inte ihåg vad jag har för ET, men ska kolla upp det i helgen.

Jag hörde mig runt i Göteborg, men har inte hittat något företag som svarvar annat än fälgkanten. Fälgfixarna i Helsingborg gör det och tar ca 400kr per fälg. Det kan man ju stå ut med! De kan ta bort ca 6mm sa dom. Jag har för mig att det skiljer 4mm mellan de gamla och de nya fälgarna, men är inte säker..

Så svarva känns som det bästa alternativet just nu! Vill inte riktigt ha "Tyskstuk" eller "JDM" stuk på den :P

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

Posted: 2016-01-27 07:25:36
by robinkjellstedt
Janne J wrote:Har likadana fälgar på min S2:

Image

Image

Har ingen koll på ET men de är snygga :D
Ja, dom är riktigt snygga!

Vad har du för centrumkåpor på dina? Mina jag hade var lite för små, men passade fint på mina förra..

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

Posted: 2016-03-04 09:00:09
by robinkjellstedt
Nya fälgar igen!

Nu är jag mycket nöjd med hur dom sitter. Cup2 fälgarna var mer stilrena, men jag gillar dessa precis lika mycket. Lite mer bling bling bara :P

Image

Image

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

Posted: 2016-03-04 12:03:44
by jesper
Feta! :#pray:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

Posted: 2016-03-06 10:41:16
by JonasO
Det blev fantastiskt bra! :d=:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

Posted: 2016-03-06 14:36:51
by Jim Profit
Mina favoritfälgar, sååå snygga!!! Var fick du tag i dom?

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

Posted: 2016-03-07 14:08:49
by robinkjellstedt
Jim Profit wrote:Mina favoritfälgar, sååå snygga!!! Var fick du tag i dom?
Jag köpte dom på http://wheelsshop.se/ :)