968 -92 | Metallic Amethyst

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#121 Post by robinkjellstedt »

Nya fälgar!

Dock blev det lite problem. Det var lite lägre ET på dessa än de gamla vilket resulterade i att det blev tight.. Väldigt tight!

Så, vad ska man göra? Fälgarna är bra mycket bättre skick än mina gamla och jag gillar dessutom utseendet mer på dessa än de gamla. De är liksom cleanare utan fusk-skruvarna. Men kan man inte åka med bilen så gör de ju ingen nytta!

Vad hade ni gjort? Finns det några lösningar? :idea: Eller ska jag ge upp och sälja vidare dom? :cry:

Image

Image

Image

De gamla satt såhär:
Image

Image

User avatar
Sebastu
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#122 Post by Sebastu »

Jag vet inte om det finns lösningar (eller jo, lösningar finns det alltid, svarva lite bara :)), men oj vad mycket snyggare de är! Du måste behålla och hitta på nåt!

bbellman
S-Poster
Posts: 109
Joined: 2015-07-15 23:26:26
Telefon: 0707307757
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#123 Post by bbellman »

Tycker det ser bättre ut med det nya ET! Men tråkigt att riskera att däcket slår i skärmen och skaver bort lack, som tidigare talare svarva av lite på insidan eller gå ner ett snäpp i bredd på däcket! :)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#124 Post by Karl Birgander »

Lösningen är mer camber! :) Ser ut som du har rätt så raka hjul?
Nära är ju inte problem, så länge det inte tar i.
Frigång i onödan är outnyttjat utrymme! :) Jag har 2-3 mm mellan fälg/bromsok...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#125 Post by robinkjellstedt »

Karl Birgander wrote:Lösningen är mer camber!
Ganska raka är dom, men det är betydligt mer camber än original. Vet inte om man vill ha för mycket camber och slita snett på däcken?

Svarva är ju ett alternativ som är värt att kolla upp. Det hade jag inte tänkt på :)

Bilden är ju när ingen sitter i bilen. Jag testade att sätta mig i bilen och sträcka ut handen och känna på mellanrummet och det var knappt något alls. Minsta lilla ojämnhet i vägen skulle den ta i. Och tänk då två personer med lite packning och full tank så blir det värre. Jag gjorde hjulinställning förra året då mina gamla hjul tog i när den var fullpackad och man gasade på lite. Det skulle nog bli mycket camber om man skulle få in dessa.. :roll:

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#126 Post by Karl Birgander »

Hur mycket camber har du? Ett par grader är ju inte fel om du har toe rak.
Valsa skärmkanter är ju ett alternativ om det är innerdelen som bråkar eller om det är väldigt lite att justera.
Men med tanke på skicket på bilen kanske det inte är ett alternativ för dig.

Hårdare fjädersättning är också en väg... :)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#127 Post by Ragnar Joensen »

Snygga hjul!

Jag utgår från att det är 18", kanske till och med de som Mikael hade till salu.

Vilket ET har du fram och bak?

Som andra redan skrivit, så är mer camber ett alternativ, dock tränger det inte vara bästa lösningen på en gatbil.

Ett annat alternativ är att svarva av typ 3 mm av anläggsytan på fälgen, så att du får högre ET. Fälgfixarna i Helsingborg kan göra det, och de anser att det inte är något problem. Kostar inte mycket heller.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#128 Post by Janne J »

Har likadana fälgar på min S2:

Image

Image

Har ingen koll på ET men de är snygga :D
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#129 Post by robinkjellstedt »

Ragnar Joensen wrote:Snygga hjul!

Jag utgår från att det är 18", kanske till och med de som Mikael hade till salu.

Vilket ET har du fram och bak?

Som andra redan skrivit, så är mer camber ett alternativ, dock tränger det inte vara bästa lösningen på en gatbil.

Ett annat alternativ är att svarva av typ 3 mm av anläggsytan på fälgen, så att du får högre ET. Fälgfixarna i Helsingborg kan göra det, och de anser att det inte är något problem. Kostar inte mycket heller.
Ja, precis, det var dom som Mikael hade till salu :)

Jag kommer inte ihåg vad jag har för ET, men ska kolla upp det i helgen.

Jag hörde mig runt i Göteborg, men har inte hittat något företag som svarvar annat än fälgkanten. Fälgfixarna i Helsingborg gör det och tar ca 400kr per fälg. Det kan man ju stå ut med! De kan ta bort ca 6mm sa dom. Jag har för mig att det skiljer 4mm mellan de gamla och de nya fälgarna, men är inte säker..

Så svarva känns som det bästa alternativet just nu! Vill inte riktigt ha "Tyskstuk" eller "JDM" stuk på den :P

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#130 Post by robinkjellstedt »

Janne J wrote:Har likadana fälgar på min S2:

Image

Image

Har ingen koll på ET men de är snygga :D
Ja, dom är riktigt snygga!

Vad har du för centrumkåpor på dina? Mina jag hade var lite för små, men passade fint på mina förra..

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#131 Post by robinkjellstedt »

Nya fälgar igen!

Nu är jag mycket nöjd med hur dom sitter. Cup2 fälgarna var mer stilrena, men jag gillar dessa precis lika mycket. Lite mer bling bling bara :P

Image

Image

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#132 Post by jesper »

Feta! :#pray:

JonasO
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2015-02-16 20:30:04
Bilmodell: Porsche 968 Clubsport
Årsmodell: 1993
Location: Motala
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#133 Post by JonasO »

Det blev fantastiskt bra! :d=:
//Jonas

Porsche 996 C2 x51 Aero Kit -03
Audi A6 2,7 tdi Quattro Avant -08

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#134 Post by Jim Profit »

Mina favoritfälgar, sååå snygga!!! Var fick du tag i dom?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#135 Post by robinkjellstedt »

Jim Profit wrote:Mina favoritfälgar, sååå snygga!!! Var fick du tag i dom?
Jag köpte dom på http://wheelsshop.se/ :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: [Bobo]