968 -92 | Metallic Amethyst

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#46 Post by patand »

Snyggt jobbat med gångjärnen! :#pray:
robinkjellstedt wrote:Jag har hört mycket bra om Biltema-batterier, men att de är känsliga mot urladdning.
Det beror mer på typ av batteri, inte tillverkaren. :) Jag har Biltema gel batteri i min motorcykel och tokurladdade det två gånger mer ett par års mellanrum (glömde det inkopplat under väldigt lång tid vid två tillfällen) och det var bara att ladda upp det igen och sen körde jag hela sommaren. Vid båda dessa tillfällen var så tokurladdat så min elektroniska C-tek laddare inte ens fattade att den var inkopplat på ett batteri, jag fick starta hojjen med hjälp av ett bilbatteri och startkablar och sen låta den ladda batteriet med generatorn (den är ju lite "dummare") en stund innan C-teken fattade att det faktiskt var ett batteri den blivit inkoppla till. :D

Bara en liten parantes angående batterier, sen om man vill ha batteri som ser snyggt ut utan Biltema logga så är det ju av en annan anledning man handlar annat då.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#47 Post by robinkjellstedt »

Efter att ha fixat allt som behövdes fixas nu i vinter och med de nya däcken på plats så blev jag väldigt sugen på att ta en provtur! Det var torrt på gatan och inte speciellt mycket grus. Med det nya batteriet så startade den snabbare än vad den någonsin har gjort :mrgreen: Och det efter några månader stillaståendes. Dock så var det ett väldans knackande i början innan jag varvade upp den och den blev lite varm. Sen hördes ingenting. Vad kan detta vara?

Men va underbart det var att få köra Porsche igen!! :twisted: Liiiiiiite skillnad mot Smarten jag kör till vardags! Haha 8)

Lite bildbevis:

Image

Image

Image

Image

Nu längtar jag ännu mer till våren!!

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#48 Post by robinkjellstedt »

patand wrote:Snyggt jobbat med gångjärnen! :#pray:
Tack :D

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#49 Post by Janne J »

Knackandet betyder att du ska sälja bilen till mig för 1000:- :wink: :mrgreen:



Sorgligt nog är det inte sant..., det är med stor säkerhet dina hydrauliska ventiltryckare som knackar lite innan oljan hunnit fram till dem, brukar bli så efter att motorn inte varit startad på en längre tid.

Så här tidig säsongstart har jag inte varit med om, har redan kört flera vändor med 11:an

Vi ses!

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#50 Post by robinkjellstedt »

Janne J wrote:Knackandet betyder att du ska sälja bilen till mig för 1000:- :wink: :mrgreen:



Sorgligt nog är det inte sant..., det är med stor säkerhet dina hydrauliska ventiltryckare som knackar lite innan oljan hunnit fram till dem, brukar bli så efter att motorn inte varit startad på en längre tid.

Så här tidig säsongstart har jag inte varit med om, har redan kört flera vändor med 11:an

Vi ses!

Janne
Haha :) Men ok, då behöver jag inte oroa mig nu då.. Får se hur det är när jag startar bilen nästa gång.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#51 Post by patand »

robinkjellstedt wrote:Haha :) Men ok, då behöver jag inte oroa mig nu då.. Får se hur det är när jag startar bilen nästa gång.
Helt normalt efter längre stillastående så nästa gång kommer det säkert var så som du brukar ha det på sommaren med bilen. :)

Blir ju riktigt sugen på att locka ut 931an snart nu när man läser om andras tidigare säsongsstart! :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#52 Post by robinkjellstedt »

Sitter och längtar efter sommaren så jag tänkte att jag kan bjuda på två bilder från en underbar dag på Ring Knutstorp i somras. Ser fram emot Svenskt Sportvagnsmeeting i år också och hoppas det blir lika fint väder! Minns att jag kom hem helt röd efter två dagar i konstant solsken!

Image

Image

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#53 Post by robinkjellstedt »

Nu har bilen blivit besiktigad av den försäkringsansvarige i SVKG för att kunna få MHRF-försäkring. I papperna skrev han "nyskick förutom fälgarna". Och då blir man ju glad :D

Nu kommer försäkringskostnaden gå ner från ca 7000 om året till ca 700. Rätt stor skillnad!

User avatar
Rhodin-Gbg
Turbo-Poster
Posts: 502
Joined: 2012-11-18 21:48:07
Telefon: 0705810303
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg - Vallda!
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#54 Post by Rhodin-Gbg »

Jag har kollat på det där med försäkring också, men är ju kluven till allt kring bankörningen...det verkar bara vara IF / Porsches märkesförsäkring som erbjuder detta, och då i samband med Porsches Club-körningar etc... Hur tänker du kring detta?
Porsche 944 Turbo 1986 återuppstår snart igen!

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

968 -92 | Metallic Amethyst

#55 Post by Jinnarp »

Som med nästan allt annat, på bana får ni stå för kostnaderna själva! Ett tips är att kolla hur NI är försäkrade! Inte alla bolag som ersätter personskador på bana heller, vi hade en del bry med detta när vi körde mycket hoj på bana. Har du däremot en licens så är du försäkrad via Sbf . Värt att kolla upp.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#56 Post by robinkjellstedt »

Rhodin-Gbg wrote:Jag har kollat på det där med försäkring också, men är ju kluven till allt kring bankörningen...det verkar bara vara IF / Porsches märkesförsäkring som erbjuder detta, och då i samband med Porsches Club-körningar etc... Hur tänker du kring detta?
Ja det är bara IF som täcker bankörning, dock med en självrisk på ca 20-25 tusen ungefär har jag för mig. Så det är ju ett svårt val. Men jag valde MHRF eftersom det är så väldigt mycket billigare per år och jag kör väl max två banträffar per säsong. Man vet ju aldrig om det kommer att hända någonting när man kör så det är svårt att säga vad som kommer vara mest prisvärt. För de som har bilar som är värda väldigt mycket mer än min bil (typ alla bilar på banträffarna med PCS) så förstår jag att de vill ha IF. Men för min bil som "bara" är värd typ 90-100 tusen så känner jag att jag i längden sparar på att ha MHRF. Så har jag resonerat i alla fall. Om det är rätt val får tiden utvisa! :wink:

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#57 Post by robinkjellstedt »

patand wrote:Snyggt jobbat med gångjärnen! :#pray:
När jag lekte runt på ebay lite så hittade jag dom här:
Image

Så för de som stöter på samma problem med bristande Porsche-kvalitet så finns det färdigt kit att köpa, om man inte vill tillverka själv!

Dagens tips! :lol:

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#58 Post by robinkjellstedt »

Till denna säsongen så har jag investerat i "riktiga" accessoarer. De billigaste skorna och handskarna jag kunde hitta :lol: Inte FIA-godkännda öht, men sitter ganska skönt! Betydligt smalare än mina sneakers, så nu ska jag förhoppningsvis inte trycka på både gasen och bromsen samtidigt. (Som jag råkade göra på Rudskogen förra året, vilket resulterade i en liten lätt snurr :oops: )

Image

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 968 -92 | Metallic Amethyst

#59 Post by robinkjellstedt »

Bilen är numera också besiktad utan anmärkning! Bara ut och glida nu till påsken då! :#944burn:

User avatar
Jinnarp
Turbo-Poster
Posts: 477
Joined: 2013-08-23 15:19:09
Bilmodell: N/A 944
Årsmodell: 1985
Location: Furulund
Contact:

968 -92 | Metallic Amethyst

#60 Post by Jinnarp »

Kanongott. Beställde du grejorna från Frankrike?
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users