944 -83 | Vita damen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#31 Post by JonasK »

[Bobo] wrote:Hoppas att du inte fortfarande står kvar på Jarlaplan och väntar på svar!
Är det kopplat så att du måste slå på/av pumpen när du startar/stänger av?
Isåfall kör du antagligen med permanent byglat b-pumpsrelä...
Kryp in under instrumentpanelen och kolla i säkringslådan. Du kommer antagligen se en kabel istället för ett relä på översta raden näst längst till vänster. Om så är fallet. Kolla eventuella kabelbrott i MacGyver-lösningen och sen kan du börja felsöka sånt som Porsche monterade därefter. :D

Lycka till! (om du inte redan löst problemet).

Bobo
Sådär, då är man tillbaka på forumbanan igen... Sedan sist har jag dels handlat lackstift via PC Eskilstuna, och det blev en historia som jag inte orkar dra här. Och så har bilen varit på verkstad, vilket nog inte kommer som någon överraskning om man läste mitt förra inlägg.

Jag kröp omkring där på parkeringen, kollade alla säkringar, kablar, såg inget konstigt. Så det fick bli bogsering till Peter Lindvall, som när han kollade på den konstaterade att förra ägaren använt för tunna kablar när han gjorde sin bygellösning - så kontakterna hade smält (om jag förstod det rätt, och det såg jag ju inte när jag tittade)... :roll:
Lindvall sa att han egentligen ville byta elcentralen, men han hade ingen inne så han löste det genom att dra en permanent bygling utan på/av-knapp, men med korrekt dimensionerade kablar. Skulle funka även på lång sikt, sa han.

Hursomhelst! Nu är jag på västkusten på semester sen en vecka, idag drog jag igång "projekt uppfräschning"... började med att köra vinylglans på bakspoiler och bumper, blev väl aningen bättre. glömde tyvärr lackstiftet hemma, så stenskottsfixandet får väl vänta på sig.

Bobo: Däremot ska jag kolla in din Vintersläden II-tråd nu, för att få lite inspiration till att fixa några små rostgangrepp. :) dum fråga kanske men - min 944 är ju "alpinweißß", betyder det egentligen "vit & blank lack"? eller måste man beställa special via färgkoden?

Och: några tips på hur man fräschar upp ett par svarta fuchs-fälgar? några bra produkter eller tekniker? Ska lägga upp lite bilder, men orkar inte ikväll.
Last edited by JonasK on 2013-07-21 20:35:13, edited 1 time in total.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

944 -83 | Vita damen

#32 Post by Maxx »

JonasK wrote:Sådär, då är man tillbaka på forumbanan igen... Sedan sist har jag dels handlat lackstift via PC Eskilstuna, och det blev en historia som jag inte orkar dra här.
Jag blev lite nyfiken nu. ;)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#33 Post by [Bobo] »

JonasK wrote: Jag kröp omkring där på parkeringen, kollade alla säkringar, kablar, såg inget konstigt. Så det fick bli bogsering till Peter Lindvall, som när han kollade på den konstaterade att förra ägaren använt för tunna kablar när han gjorde sin bygellösning - så kontakterna hade smält (om jag förstod det rätt, och det såg jag ju inte när jag tittade)... :roll:
Lindvall sa att han egentligen ville byta elcentralen, men han hade ingen inne så han löste det genom att dra en permanent bygling utan på/av-knapp, men med korrekt dimensionerade kablar. Skulle funka även på lång sikt, sa han.
Då var jag inte så fel ute då! :D
JonasK wrote:Bobo: Däremot ska jag kolla in din Vintersläden II-tråd nu, för att få lite inspiration till att fixa några små rostgangrepp. :) dum fråga kanske men - min 944 är ju "alpinweißß", betyder det egentligen "vit & blank lack"? eller måste man beställa special via färgkoden?

Och: några tips på hur man fräschar upp ett par svarta fuchs-fälgar? några bra produkter eller tekniker? Ska lägga upp lite bilder, men orkar inte ikväll.
Vad gäller färgkoden måste du ha exakt rätt nyans, annars syns det hur tydligt som helst var du har bättrat.
Färgkoden hittar du under mattan i bagaget. (på plåten bakom regskylten).
Om du inte hittar lappen kan du kolla http://paintref.com/cgi-bin/colorcodedi ... uf=Porsche" onclick="window.open(this.href);return false; .

Vad gäller fälgarna antar jag att du inte vill ha dom original, altså polerade/grå med svarta ekrar?
Om du är ute efter att bara lacka dom kan jag rekommendera Biltemas fälglack. Det kommer släppa vid första stenskottet, men det gör nästan all färg. :?
Det bästa är att pulverlacka. Några hundringra dyrare, men det sitter som berget! :D

Om du vill ha original-look så är det lite mer jobb. Mestadels maskering...

Bobo

Ps. Vad hände på PC? :wink:
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#34 Post by JonasK »

[Bobo] wrote:Då var jag inte så fel ute då! :D
nej, du hade huvudet hyfsat på spiken där. :)
[Bobo] wrote:Vad gäller färgkoden måste du ha exakt rätt nyans, annars syns det hur tydligt som helst var du har bättrat. Färgkoden hittar du under mattan i bagaget. (på plåten bakom regskylten). Om du inte hittar lappen kan du kolla http://paintref.com/cgi-bin/colorcodedi ... uf=Porsche" onclick="window.open(this.href);return false; .
Misstänkte det... får la beställa då. är mest små rostgrejer, det största sitter nere på trösklarna och där är det ju body. borde vara enklare att fixa?
[Bobo] wrote:Vad gäller fälgarna antar jag att du inte vill ha dom original, altså polerade/grå med svarta ekrar? Om du är ute efter att bara lacka dom kan jag rekommendera Biltemas fälglack. Det kommer släppa vid första stenskottet, men det gör nästan all färg. :? Det bästa är att pulverlacka. Några hundringra dyrare, men det sitter som berget! :D

Om du vill ha original-look så är det lite mer jobb. Mestadels maskering...
jag är ju en sucker för original... :?

Bilder kommer i nästa inlägg!

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#35 Post by JonasK »

bild-13.JPG
Vänster fram, men sådär ser alla fyra fälgarna ut...
bild-14_2.jpg
vänster tröskel mot vänster bakhjul, det där är största rostangreppet jag har. sen är det mest småfix, har noterat ett par bubblor i hjulhuskanter och så är det lite rostpluppar i några centimeterstora lacksläpp.

men iom att jag inte kan någonting om någonting när det kommer till lackbättring (med mera...) så är allting nytt och spännande! :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#36 Post by [Bobo] »

Ah, det var "Cookie cutters" du menade! :D
Bara att slipa ner, polera, maskera och lacka!
Enklast är att polera fälgbanan innan du maskerar och lackar...

Risken med tröskelarbetet är att du antagligen får svårt stt matcha body-knottrigheten när du har lackat....
Var beredd på att du nog kommet få lacks om hela tröskeln.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#37 Post by JonasK »

[Bobo] wrote:Ah, det var "Cookie cutters" du menade! :D
haha ja jävlar, du har rätt! inser nu att jag baserat hela min idé om hur fuchs ser ut på bildgooglingar där jag säkert fått halvrelevanta träffar... :oops:
pinigt.
[Bobo] wrote:Bara att slipa ner, polera, maskera och lacka!
Enklast är att polera fälgbanan innan du maskerar och lackar...
får nog bli ett off season-projekt det här...
[Bobo] wrote:Risken med tröskelarbetet är att du antagligen får svårt stt matcha body-knottrigheten när du har lackat....
Var beredd på att du nog kommet få lacks om hela tröskeln.
Bobo
ahrgh... vet inte om jag är rätt man för en omlackning. får fokusera på smågrejerna medan jag lär mig...

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#38 Post by JonasK »

Inte mycket har hänt sedan sist, kan konstatera att Vita damen har varit en fantastisk sommarbil och att hon har klarat att semestra upp och ned för västkusten utan något som helst knot (efter att debaclet med sladdarna var löst, alltså). Har bara varit tvungen att stanna vid vägkanten ett par gånger pga kilometerköer efter krockar, då motortemperaturen varit oroväckande hög... :)

har även upptäckt något intressant - den tröskel som är rostangripen i kanten har inte lackats med body - det har däremot den andra tröskeln. spännande va? det leder mig till att tänka att jag kanske borde slipa ner hela den "icke-bodyade" tröskeln och lacka om den med body under. för symmetrins skull. och hållbarheten också, såklart. eller att jag ska låta någon som kan göra det. :D

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#39 Post by Nahpets »

Hej!

Jag har/hade en liknande skada som jag håller på med.
Håller du till i Uppsala?

Är det ytrost? Eller värre?

Jag tänkte lacka med body om någon/några veckor och om du har förberett skadan (slipat, primat och spacklat) så skulle du kunna titta forbi för ett sprut ... ;).
Då kan man ju ta hela tröskelsidan.
Mekonomen har body (vit) för ca 139 kr.

Jag gör detta på ren hobbybasis... så finns Inga lackboxar utan är beroende av att vädret är OK.

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#40 Post by JonasK »

Såg det här lite sent, men jag PM:ar dig Nahpets. :)

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#41 Post by JonasK »

det här är ju inte så bra.
bild-15.JPG
behöver få bort den där gummigrejen och dunka på rostomvandlare typ överallt där inne, sitter den fast på nåt särskilt sätt?

//J
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#42 Post by JonasK »

bild-16.JPG
jaha, så kom man ut till det här imorse. så kul att det finns såna här människor.
:evil: :cry:
:evil: :cry:
:evil: :cry:
någon som vet var man kan hitta ett nytt?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#43 Post by [Bobo] »

Trist. :?
Det finns att köpa dyrt på utzon eller billigt på porscheshop.co.uk ...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#44 Post by JonasK »

extremt trist, fattar inte att folk inte kan låta andras grejer vara.
men det är klart, om 86,25 pund är billigt så... http://www.porscheshop.co.uk/acatalog/p ... ecals.html" onclick="window.open(this.href);return false;

uppdatering: utzon tog visst 1395 för dem. hurra!
Last edited by JonasK on 2013-09-07 15:33:34, edited 1 time in total.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#45 Post by [Bobo] »

JonasK wrote:extremt trist, fattar inte att folk inte kan låta andras grejer vara.
men det är klart, om 86,25 pund är billigt så... http://www.porscheshop.co.uk/acatalog/p ... ecals.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Har för mig att de vqr billigare...
Original kostar 1300spänn, så i jämförelse är det ju fortfarande billigt! :D
Kan kolla under några andra stenar också... har fom sagt för mig att jag har sett billigare. ..

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users