944 -83 | Vita damen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#16 Post by JonasK »

En grej som jag har tänkt på sen jag bytte ratt är att sportratten satt på ett bekvämare avstånd för armarna... finns det någon slags spacers man kan använda för att få ut org.ratten lite längre från intstrumentpanelen?

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#17 Post by [Bobo] »

JonasK wrote:En grej som jag har tänkt på sen jag bytte ratt är att sportratten satt på ett bekvämare avstånd för armarna... finns det någon slags spacers man kan använda för att få ut org.ratten lite längre från intstrumentpanelen?
Tror att du blir tvungen att göra en McGyver-lösning...
Har för mig att "berand" har bilder i sin tråd på hans hemslöjdade "spacer". :wink:

Ni måste ha jättelånga ben.. :roll:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#18 Post by JonasK »

[Bobo] wrote:Tror att du blir tvungen att göra en McGyver-lösning...
Har för mig att "berand" har bilder i sin tråd på hans hemslöjdade "spacer". :wink:

Ni måste ha jättelånga ben.. :roll:

Bobo
Haha nja... har 32 i jeans och det är väl ganska standard. :D Fick bara som lite kramp i "nedre baksidan av överarmen" när jag körde Örebro-Uppsala senast. :oops:
Vilken färg var det du använde när du bättrade lister och (har jag för mig) torkare förresten Bobo?
Funderar på att investera i Biltemas när jag ändå passerar för ett par nya torkarblad senare i veckan.

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#19 Post by [Bobo] »

JonasK wrote:
[Bobo] wrote:Tror att du blir tvungen att göra en McGyver-lösning...
Har för mig att "berand" har bilder i sin tråd på hans hemslöjdade "spacer". :wink:

Ni måste ha jättelånga ben.. :roll:

Bobo
Haha nja... har 32 i jeans och det är väl ganska standard. :D Fick bara som lite kramp i "nedre baksidan av överarmen" när jag körde Örebro-Uppsala senast. :oops:
Vilken färg var det du använde när du bättrade lister och (har jag för mig) torkare förresten Bobo?
Funderar på att investera i Biltemas när jag ändå passerar för ett par nya torkarblad senare i veckan.
Antar att jag har ovanligt långa armar.... :?

Jag körde med Biltemas mattsvarta motorfärg (tror jag den heter) som man inte behöver någon grundfärg till...
Har använt den till allt i metall och det verkqr som att det sitter kvar... 69kr/burk har jag för mig.

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#20 Post by JonasK »

[Bobo] wrote: Antar att jag har ovanligt långa armar.... :?

Jag körde med Biltemas mattsvarta motorfärg (tror jag den heter) som man inte behöver någon grundfärg till...
Har använt den till allt i metall och det verkqr som att det sitter kvar... 69kr/burk har jag för mig.

Bobo
Tror snarare att det är jag som har ovanligt korta... har upptäckt att jag behöver lägga upp ca varenda kavaj jag köper om de ska sitta bra. :roll:

Alright, tack! Kan det ha varit den här månntro? http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o ... ck-367409/

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#21 Post by [Bobo] »

JonasK wrote:
[Bobo] wrote: Antar att jag har ovanligt långa armar.... :?

Jag körde med Biltemas mattsvarta motorfärg (tror jag den heter) som man inte behöver någon grundfärg till...
Har använt den till allt i metall och det verkqr som att det sitter kvar... 69kr/burk har jag för mig.

Bobo
Tror snarare att det är jag som har ovanligt korta... har upptäckt att jag behöver lägga upp ca varenda kavaj jag köper om de ska sitta bra. :roll:

Alright, tack! Kan det ha varit den här månntro? http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o ... ck-367409/
Hoppas det löser sig med körställningen!

Ja, det är den jag har använt.
Har hört att fälgfärgen också är ganska bra/tålig... Inte provat själv dock...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#22 Post by JonasK »

[Bobo] wrote:Hoppas det löser sig med körställningen!

Ja, det är den jag har använt.
Har hört att fälgfärgen också är ganska bra/tålig... Inte provat själv dock...

Bobo
Perfekt, då kör jag på den jag med. :)

Lite ledsen idag eftersom Lindvall hade fått en S2-vattenpump istället för en till 944 n/a skickad från Utzon, så bilen blir inte klar förrän måndag eller tisdag. :cry: Antar att det är ganska typiskt att ha den här abstinensen som nybliven Porscheägare?

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#23 Post by JonasK »

Var ute på parkeringsrutan och fixade lite igår. Först började jag greja med den här lilla rackaren:
bild-9.JPG
...som hade väldigt svårt för det i teorin enkla uppdraget att fästa i låset när man stänger bakluckan. Efter 45 minuter, en timme, så var jag hyfsat nöjd och fortsatte med att byta ut "dämparna" (eller vad de nu kallas) till luckan.
bild-10.JPG
(vet inte varför bilden hamnar på sniskan?)
Hursomhelst, det jag upptäckte var att dragkraften från dämparna räckte för att rycka upp luckan från "låsfästena", om man inte tryckte till den lilla krabaten på bild här ovan helt perfekt när man stängde. Vilket känns lite osäkert, vore ju inte helt perfa om luckan öppnades ute på motorvägen. Någon som har idéer hur man löser detta? Ska jag köpa ett nytt "låsfäste" (räcker nog iofs med att byta det vänstra) eller är det här nåt man kan knixa till med lite 5-56 och tålamod?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#24 Post by JonasK »

Ingen toppendag idag... först visade det sig att bakluckan gick upp så fort jag slog igen förardörren. orkade inte pula mer med det just nu så har kopplat ur "bakluckedämparna".

sen skulle jag och sambon ta en liten tur nu på kvällen och när vi kommer fram till bilen upptäcker hon detta på passagerarfönstret (syns halvbra på den där smutsiga rutan, jag vet, jag ska tvätta):
bild-11.JPG
två väldigt snyggt placerade repor. så någon har antingen varit väldigt elak eller väldigt oförsiktig med sin förardörr. :evil:

går det att slipa/polera sånt här, till om inte oigenkännlighet så åtminstone så att det blir mer diskret, om man kör iväg till "carglass repair - carglass replace" med "repair" som mål?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#25 Post by JonasK »

bild-12.JPG
tröttnade på det lynniga okq8-batteriet som satt i bilen och bytte till ett nytt från... biltema. men kör man inte vintertid så borde det väl inte vara nåt problem, tänkte jag. med ett nytt batteri så kommer jag även att få veta om det var det gamla batteriet som var slut eller om det är nåt elfel någonstans.
passade även på att rengöra nere i batteriutrymmet, det var riktigt skitigt. vilket gjorde mig sugen på att rengöra resten ordentligt när jag får möjlighet (nu blev det bara en snabb avtorkning av ytorna i motorrummet).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#26 Post by patand »

Har biltema batteri i både Audin och 931an. Funkar utmärkt vintertid såväl som sommartid. Batteriet i Audin har jag haft i 6-7 år och det funkar ännu (den bilen körs i stort sett varje dag så det har blivit många starter med det batteriet). Biltema har riktigt bra batterier :)

Kom nu på att jag har ett Biltema (gel) batteri i hojjen också. Det var helt helt HELT urladdat efter att hojjen stått stilla i 2 år utan underhållsladdning. Inte ens LED klockan funkade på hojjen. Faktum är att batteriet var så slut så min elektroniska batteriladdare (C-tek) fattade inte att den var kopplad till ett batteri ens en gång och vägrade ladda det. Tvingade i lite ström genom att starta hojjen med ett bilbatteri (Biltema batteriet från 931an) och ett par startkablar och när MC batteriet tvångsladdats av generatorn i 10-15 minuter så fattade C-tek laddaren att det var ett batteri och sen fick det ladda under natten, Nu har jag kört hojjen till jobbet varje dag i snart en vecka och batteriet har inte tvekat en enda gång! Detta var andra gången som jag misshandlade detta stackars batteriet på det sättet... Som sagt var Biltema har bra batterier... :d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#27 Post by JonasK »

patand wrote:Har biltema batteri i både Audin och 931an. Funkar utmärkt vintertid såväl som sommartid. Batteriet i Audin har jag haft i 6-7 år och det funkar ännu (den bilen körs i stort sett varje dag så det har blivit många starter med det batteriet). Biltema har riktigt bra batterier :)
Ja det låter onekligen som att de har riktigt bra batterier! Inte minst till MC. ;)
Googlade faktiskt fram ett Testfakta-test där Biltemas batteri kom trea. Nu var det inte exakt det batteriet jag köpte, men ändå. http://www.testfakta.se/motor/article57927.ece

Funderar lite på vad jag ska ta tag i nu. Kanske att jag ger bakluckan ett nytt försök... finns det någon här som har erfarenhet av att få till låsmekanismen för bakrutan, så att den sitter? Gillar inte att luckan spontanöppnar sig när jag har hydrauliken inkopplad... :?

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#28 Post by JonasK »

Så irriterad. Har kopplat ur dämparna till bakrutan pga att jag inte får låsen att fästa tillräckligt. Och så på en mack igår ska jag kolla bagaget, öppnar upp luckan för mycket, hör ett "KNAK" och nu har jag vägljud in från övre vänster av listen/luckan. Tittade på det och det verkar som att jag (bara) knäckte loss listen från glaset. :evil: Men det går väl att limma, hoppas jag...

JonasK
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2012-12-25 18:48:12
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Sundbyberg / Örebro
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#29 Post by JonasK »

jaha, då står man här vid statoil jarlaplan med en bränslepump som vägrar ge ens en liten skvätt bensin ifrån sig. den vägrar starta, till och med. funkade dock fläckfritt för 30 minuter sen när jag parkerade här. elfel? pumpfel? den är sedan tidigare vidarekopplad med på/av-knapp. finns det någon expert online?

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3878
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 -83 | Vita damen

#30 Post by [Bobo] »

JonasK wrote:jaha, då står man här vid statoil jarlaplan med en bränslepump som vägrar ge ens en liten skvätt bensin ifrån sig. den vägrar starta, till och med. funkade dock fläckfritt för 30 minuter sen när jag parkerade här. elfel? pumpfel? den är sedan tidigare vidarekopplad med på/av-knapp. finns det någon expert online?
Hoppas att du inte fortfarande står kvar på Jarlaplan och väntar på svar!
Är det kopplat så att du måste slå på/av pumpen när du startar/stänger av?
Isåfall kör du antagligen med permanent byglat b-pumpsrelä...
Kryp in under instrumentpanelen och kolla i säkringslådan. Du kommer antagligen se en kabel istället för ett relä på översta raden näst längst till vänster. Om så är fallet. Kolla eventuella kabelbrott i MacGyver-lösningen och sen kan du börja felsöka sånt som Porsche monterade därefter. :D

Lycka till! (om du inte redan löst problemet).

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users