Page 1 of 5

944 -83 | Vita damen

Posted: 2013-04-09 13:53:00
by JonasK
bild-8.JPG
Jag var ganska länge säker på att min första Porsche skulle bli en 924. Men så blev det inte. :shock: Den här gick framför näsan på mig och lockade och igår slog jag till. Först tänkte jag döpa den till "White power" men misstänkte att min humor kanske inte är så universiell... anyhoo.
Och för att tala Bullen-språk (om nån minns Bullen?), det är inte bilen på bilden som har orsakat pölen. :D

Det jag vet/"vet" om bilen:
* Svarta Cookie Cutters som ser ut att vara i bra skick - om än lite smutsiga.
* Inredningen förutom instrumentbrädan renoverades 2008 och är i mkt bra skick.
* Toppen renoverades 2008, sedan dess har den enligt uppgift gått "ca 1 500 mil".
* Tändkablar och -stift byttes 2011 "för cirka 1 300 kronor".
* Olja, oljefilter och bränslefilter byttes senast 2011 och sedan dess har bilen gått "en halv tank".
* Generatorn renoverades 2012
* Har troligtvis gått strax över 20 000 mil (vägmätaren har stannat på 18 700).

Senaste ägare var Sterner här på forumet. Innan dess var det någon ung kille på Värmdö, som inte hade den länge. Och innan dess var det enligt Sterner en "gammal SÄPO-gubbe". :)
Det sitter en sportratt på men originalratten (även den renoverad) medföljde. Liksom org. reservhjul, kompressor, "verktygspåse" och manual. Bilen har inte targalucka.

Lacken är i bra skick, den lilla rost jag har hittat hittills verkar inte vara värre än att jag kan fixa det själv (knack knack ta i... galvad plåt). Elektroniken funkar (förutom stereon, se nedan) som den ska, med reservation för matningen till bränslepumpen.

ATT GÖRA 2014:
* Byta till phone dials.
* Göra rent (ev. sälja) cookie cuttarna.
* Fixa rost kring hjulhus, ett stenskott(?) på taket - högersidan bak närmast listen och i högra "hålet där bakluckan fäster i karossen".
* Fixa hoppande hastighetsmätare (och bensinförbrukningsmätare), samt ej fungerande väg/trippmätare.
* Byta de gamla gulnade stenskottsskyddsdekalerna (puh) mot nya transparenta.
* ev. återställa matningen till stereon Stereon (nu separat matning från batteriet).
* Byta broms&kylarvätska, olja, växellådsolja
* Justera låspinnarna till bakluckan så att den inte glappar - nytt gummifäste.

KLART 2014
* byta solskyddsfäste
* nytt huvemblem

KLART 2013:
* Byta tillbaka till originalratt!
* Byta kam/balansrem/pump/olja/oljefilter
* Byta/laga (går det ens att laga?) gasfjädrarna till bakluckan.
* bensinpumpen går numera på tändningen, istället för på/av-knapp.

Ja, det var väl det. Mer bilder kommer. Misstänker att jag inte vet tillräckligt om vad jag har gett mig in på för att ha ångest. Än. :)

Fixartips mottages tacksamt!

Re: 944 -83 Vita damen

Posted: 2013-04-09 14:10:32
by patand
Grattis till bilen! 944 är inte så dumma dom heller det är ju trots allt en Porsche det med. :D
JonasK wrote:* Byta/laga (går det ens att laga?) gasfjädrarna till bakluckan.
Byt
JonasK wrote:* Fixa hoppande hastighetsmätare (och bensinförbrukningsmätare), samt ej fungerande väg/trippmätare.
Hastighetsmätaren = troligen vajer som snart är av
Bensinmätaren = troligen dålig jordning eller dålig kontakt bakpåmätaren och/eller vid tankgivaren
Väg/trippmätare = troligen trasigt plastkugghjul i mätaren
JonasK wrote:* Ev. byta kam/balansrem/pump (för jag antar att det är det säkraste, oavsett mil så är det andrahandsuppgifter på att det är fem år sedan sist. Sterner hade tittat på kamremmen och tyckte den såg bra ut).
Säkrast att byta. Ockulär besiktning kan oftast inte avgöra om remmen är frisk utan bara om den är vääääldigt dålig.
JonasK wrote:* Antar att det är läge att byta olja/oljefilter?
Ja, även om den inte gått långt så är det nog läge med tanke på att det var ett par år sedan det byttes.

944 -83 Vita damen

Posted: 2013-04-09 16:02:01
by Freddie_81
Grattis till bilen!

Re: 944 -83 Vita damen

Posted: 2013-04-09 16:36:06
by JonasK
Tackar! Känns bra! :)

Och tack för svaren Patand, satsar nog på att boka rembyte snarast (inget jag tror att jag bör göra själv). Fick tips från Daza i min köprådstråd om att Peter Lindvall Bil på Ekerö skulle vara bra. Olja/oljefilter klarar jag så klart själv :D men kanske lika bra att slänga med det i en remservice.

Nu ska jag shoppa loss lite på Utzon!

Re: 944 -83 Vita damen

Posted: 2013-04-09 16:37:50
by [Bobo]
Grattis! :D
Ser fram emot att följa uppfräschningen.
Kan rekommendera att gå över allt som ska vara svart med lämplig svart färg.
Torkararmar, B-stolpe, vindrutelisten och handtagen är bara att spraya.
Gummi och plast finns nytt hos Utzon.se eller Ferdinand.se för hundralappar...
Det gör en galet stor skilnad. :wink:

Bobo

Re: 944 -83 Vita damen

Posted: 2013-04-09 16:55:26
by JonasK
Tack Bobo! :D

Ja jag tänkte att det får bli en kommande grej, först fixar jag sånt som måste fixas och sen blir det sånt som man fixar bara för att det ska bli lite finare. :) Att spraya / byta ut lämpliga delar känns som ett lagom litet projekt att fixa på semestern. Men först ska jag fixa bakluckan, instrumenten, fälgarna och rosten. Har förstått att såna här "bra bruksskick"-projekt lätt kan gå överstyr. ;)

Re: 944 -83 Vita damen

Posted: 2013-04-09 17:20:18
by [Bobo]
JonasK wrote:Har förstått att såna här "bra bruksskick"-projekt lätt kan gå överstyr. ;)
Sånt händer... :D

Bobo

Re: 944 -83 Vita damen

Posted: 2013-04-09 19:25:22
by Lilja
Ska du byta kam och balansrem så kan jag rekommendera att byta vevaxeltätning och balansaxeltätningar när du gör det. Mina började läcka kort efter jag hade bytt remmar så jag fick plocka ner allting igen. Kan vara trevligt att slippa.

Re: 944 -83 Vita damen

Posted: 2013-04-10 07:51:13
by JonasK
Lilja wrote:Ska du byta kam och balansrem så kan jag rekommendera att byta vevaxeltätning och balansaxeltätningar när du gör det. Mina började läcka kort efter jag hade bytt remmar så jag fick plocka ner allting igen. Kan vara trevligt att slippa.
Låter som en bra idé, ska se så det ingår när jag lämnar in den. Talade med Peter Lindvall idag och han var både trevlig och gav ett bra pris på kamrem/balansrem/vattenpump-byte ("Priserna på delar har gått ner, men kvalitén är densamma. Men vi är lite väl snälla kanske."). Enda nackdelen var att han hade fullt två-tre veckor framåt... Fast det väljer jag att tolka som något positivt. ;)

Han sa även att det var sällan remmarna gick av. Fast vet inte om jag vågar ta några längre svängar innan bytet ändå nu.

Re: 944 -83 Vita damen

Posted: 2013-04-11 11:46:57
by JonasK
Börjar kännas som att det var en rejäl lyckträff att få tag på Lindvall på telefon, kanske var för att han satt i bilen (utan sin kalender) då och inte mekade i verkstaden. Verkar sjukt bizzy! Så har fortfarande inte lyckats boka servicetid. Någon som har några erfarenheter av andra verkstäder, tex Levin Racing, Perrys motor eller Mtech när det kommer till rembyte etc?

Re: 944 -83 | Vita damen

Posted: 2013-04-13 13:02:22
by JonasK
Blev fälgrengöring, något slags vinyluppfräschningsmedel (med svart färg i) och en stereo (den förra hade inte usb/aux) idag på Biltema. Och så kommer det snart bakluckedämpare och hastighetsmätarvajer på posten från Utzon. Det ska nog bli bra det här. :)

Re: 944 -83 | Vita damen

Posted: 2013-04-14 16:08:39
by JonasK
Bytte idag ut den här:
bild_sport.JPG
Mot den här (originalratten):
bild_org.JPG
...samt fegade ur på att koppla in stereon på egen hand. :oops:

Re: 944 -83 | Vita damen

Posted: 2013-04-14 20:27:36
by patand
JonasK wrote:...samt fegade ur på att koppla in stereon på egen hand. :oops:
Du vågar byta ratten själv, där man kan dö om det blir fel. Men inte stereon... :wink:

Re: 944 -83 | Vita damen

Posted: 2013-04-15 07:50:33
by JonasK
patand wrote:
JonasK wrote:...samt fegade ur på att koppla in stereon på egen hand. :oops:
Du vågar byta ratten själv, där man kan dö om det blir fel. Men inte stereon... :wink:
Haha, bra poäng. Men senaste gången jag försökte koppla in en bilstereo började det ryka från kablarna, så mitt track record är inte så bra. :P

edit: Nu fick jag tag på Peter Lindvall, service (remmar/pump/olja/filter) inbokad tisdag nästa vecka! :#pray:

Re: 944 -83 | Vita damen

Posted: 2013-04-23 08:40:55
by JonasK
image.jpg
lämnade in pärlan hos Peter Lindvall idag, stod några fantastiskt fina porschar där ute. bussresan tillbaka mot fastlandet gav mig dessutom en fin rundtur på Ekerö... misstänker att jag gick på åt fel håll. :)