944 -83 | Vita damen
Posted: 2013-04-09 13:53:00
Och för att tala Bullen-språk (om nån minns Bullen?), det är inte bilen på bilden som har orsakat pölen.
Det jag vet/"vet" om bilen:
* Svarta Cookie Cutters som ser ut att vara i bra skick - om än lite smutsiga.
* Inredningen förutom instrumentbrädan renoverades 2008 och är i mkt bra skick.
* Toppen renoverades 2008, sedan dess har den enligt uppgift gått "ca 1 500 mil".
* Tändkablar och -stift byttes 2011 "för cirka 1 300 kronor".
* Olja, oljefilter och bränslefilter byttes senast 2011 och sedan dess har bilen gått "en halv tank".
* Generatorn renoverades 2012
* Har troligtvis gått strax över 20 000 mil (vägmätaren har stannat på 18 700).
Senaste ägare var Sterner här på forumet. Innan dess var det någon ung kille på Värmdö, som inte hade den länge. Och innan dess var det enligt Sterner en "gammal SÄPO-gubbe".
Det sitter en sportratt på men originalratten (även den renoverad) medföljde. Liksom org. reservhjul, kompressor, "verktygspåse" och manual. Bilen har inte targalucka.
Lacken är i bra skick, den lilla rost jag har hittat hittills verkar inte vara värre än att jag kan fixa det själv (knack knack ta i... galvad plåt). Elektroniken funkar (förutom stereon, se nedan) som den ska, med reservation för matningen till bränslepumpen.
ATT GÖRA 2014:
* Byta till phone dials.
* Göra rent (ev. sälja) cookie cuttarna.
* Fixa rost kring hjulhus, ett stenskott(?) på taket - högersidan bak närmast listen och i högra "hålet där bakluckan fäster i karossen".
* Fixa hoppande hastighetsmätare (och bensinförbrukningsmätare), samt ej fungerande väg/trippmätare.
* Byta de gamla gulnade stenskottsskyddsdekalerna (puh) mot nya transparenta.
* ev. återställa matningen till stereon Stereon (nu separat matning från batteriet).
* Byta broms&kylarvätska, olja, växellådsolja
* Justera låspinnarna till bakluckan så att den inte glappar - nytt gummifäste.
KLART 2014
* byta solskyddsfäste
* nytt huvemblem
KLART 2013:
* Byta tillbaka till originalratt!
* Byta kam/balansrem/pump/olja/oljefilter
* Byta/laga (går det ens att laga?) gasfjädrarna till bakluckan.
* bensinpumpen går numera på tändningen, istället för på/av-knapp.
Ja, det var väl det. Mer bilder kommer. Misstänker att jag inte vet tillräckligt om vad jag har gett mig in på för att ha ångest. Än.
Fixartips mottages tacksamt!