Page 12 of 12

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2017-05-20 19:31:55
by gegge
Efter lite pill, service och luft i däcken har Phoenix återigen vaknat till liv!

Hade lite problem med en strulande relä till bränslepumpen och efter felsökning mätte jag upp flödet i alla spridare. Kan det vara mer perfekt:

Image

Nu bär det av till nästa Porschefestival. Denna gång i Båstad.

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2017-12-15 23:31:31
by karlolof89
Alla bilder i tråden är borta (j*vla photobucket :evil: ). Om du har lust så får du jättegärna lägga upp nya bilder om du har kvar dom gamla och även nya såklart. Har det blivit nåt gjort på bilen i år?

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2017-12-16 10:41:50
by gegge
Inte helt nöjd med Photobucket. Försökte gå in och radera alla bilder i protest, men de har gjort allt för att försvåra det. Reklam, pop-ups, osv...

Ska se om jag kan lägga upp några bilder. Forumet är inte helt smidigt heller som bara tillåter små bilder utan att skala ner dem. Blir mycket manuellt arbete.

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2020-05-20 18:13:41
by gegge
Inte en uppdatering, utan en nostalgisk tillbakablick. Funderade på att sälja nu när bilen stått ett par år.

Fick en nytändning efter att Morghen på 924board.org monterade på en lågtryckskompressor (Eaton M45) på sin kärra. Kom över en modernare variant från en VW 1,4 TFSI som jag måttar med.

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2020-05-20 19:54:00
by Cédric
Ja hans koncept är lockande, i synnerhet om kjet räcker till. Tror du det går få in TVS2 laddare på nåt vettigt sätt?

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2020-05-20 21:26:58
by gegge
Vet inte, Morghen säger att den inte passar. Men den är mindre än en M45. Borde funka nere runt fästet där AC:n ska sitta. Ska måtta på en motor jag har stående och se imorgon. Finns flera som trängt ned en M62 på samma ställe...

OM det är en V400 så klarar den 24.000varv. Med ett drivhjul på 100mm och intern växling på 2:1 borde det bli max 0,6 bar upp till 6000varv. Då tänker jag att kompressorns VE stämmer hyggligt med motorns. Med trimkam och portad topp skulle det faktiska laddtrycket bli lägre. Termisk verkningsgrad på ca 70% är inte illa.

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2022-04-12 18:26:40
by Cédric
gegge wrote: 2020-05-20 21:26:58 Vet inte, Morghen säger att den inte passar. Men den är mindre än en M45. Borde funka nere runt fästet där AC:n ska sitta. Ska måtta på en motor jag har stående och se imorgon. Finns flera som trängt ned en M62 på samma ställe...

OM det är en V400 så klarar den 24.000varv. Med ett drivhjul på 100mm och intern växling på 2:1 borde det bli max 0,6 bar upp till 6000varv. Då tänker jag att kompressorns VE stämmer hyggligt med motorns. Med trimkam och portad topp skulle det faktiska laddtrycket bli lägre. Termisk verkningsgrad på ca 70% är inte illa.
Har du kommit nån vart med det här projektet? Lite nyfiken :)

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2022-04-13 08:26:38
by gegge
Jag antog lite för mycket, trodde kompressorn var modernare än den var. Osäker på att den klarar varvtalet och tappade därför motivationen. Ska se om jag får lite tid över i sommar, då bygger jag ett fäste och provar. Får varva försiktigt.

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2022-04-13 10:10:19
by Cédric
Jadu, den har ju lite begränsningar pga sin storlek och design, men kurvorna går dit upp iaf, även fast verkningsgraden dyker ganska mycket på höga kompressorvarvtal, kan ju även vara så att livslängden blir kort vid dom höga varvtalen som den inte är designad för. Vet du vilka motorer R410 satt på?

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2022-04-14 17:24:30
by gegge
Jag trodde det var en V400 som satt i VW, men det lutar åt en M24 GT Power. Den har en magnetkoppling som troligen kopplar ur vid 3500 varv, vilket motsvarar 17500 på kompressorn. Jag har lägre utväxling, men över 4500 varv hade jag inte vågat dra den.

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2022-04-14 19:03:32
by Cédric
R410 har jag nu googlat är den volvo har på T6/T8 finns hur många som helst på skroten. Oklart hur mycket den kan ge, tror dom fasar över till turbo kring 3500rpm där också, fast med avsevärt mer flöde ca 200hk i den punkten. Tror dock den kan vara lite för lång då magnetkopplingen är inbyggd i huset.

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2022-04-15 15:10:40
by Jarlingar
På en gatbil så skulle jag med en dåres envishet hävda att en roots kompressor är överlägsen skruv.

Skaffa en m45, finns grisbilligt på ebay.de, även skroten skulle jag tro.

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2022-04-15 19:57:40
by Cédric
Jarlingar wrote: 2022-04-15 15:10:40 På en gatbil så skulle jag med en dåres envishet hävda att en roots kompressor är överlägsen skruv.

Skaffa en m45, finns grisbilligt på ebay.de, även skroten skulle jag tro.
Är kanske inte mitt bästa område, men varför skulle en roots vara bättre? Troligtvis en avsevärd del sämre verkningsgrad och det åtgår mer effekt att driva den.

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2022-04-16 14:45:05
by Jarlingar
En skruv komprimerar alltid luften, även under "vakuum", det ger extremt höga temperaturer under tomgång och del-last.
Och av samma skäl så åtgår det mer energi för att driva den överlag.

Det går komma runt detta med styrning, men det blir svårt på ett garageprojekt..

På en bil som främst ska gå på bana så skulle jag välja skruven, men för en gatbil roots alla gånger.