Page 10 of 12

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2015-05-11 07:45:13
by gegge
Japp, det var bottendelen till turbon. Det var lite feltänkt då kompet landade under åtta och vevstakarna saknade oljekylning. Lättningen av veven var heller inte nödvändig på en turbo. Men det passade utmärkt på en sugmotor, tror kompet landar på 10,5 och med lite mer duration på kammen blir det ungefär samma dynamiska komp som orginal. Sugtoppen har orginalventilerna kvar. Lite budget. Jag ville egentligen ha kvar orginal grenrör så motorrummet ser orginal ut. Kamdrevet var ett måste, då det blev helt tokigt med det fasta. Nu är kammen dessutom nollad, dvs samma nockvinkel på insug som avgas. Orginal är den avancerad två grader. Tändningen står helt tokigt vilket säkert beror på stroblampan från Biltema, alla andra justeringar för hand blir sämre. Bränslehuvudet ska bytas till 931 i sommar. Kalluftssliden är kass så tomgången kall är sådär. Vattentempmätaren är heller inte med.

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2015-05-12 10:13:24
by Henka_E
Det här är så jäkla ballt. Det som saknas i receptet och det som lätt underskattas är ju förstås kunskap... Toppen sitter ju mycket i - är det Erland som gjort den? Men det är ju bra fränt att det här är gjort. Hoppas hoppas att fler hakar på...vem det nu ska vara...

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2015-05-12 14:29:15
by patand
gegge wrote:Märkligt nog låter motorn helt annorlunda i år :?: Tomgången är jämn, inget Volvo-bröl och skifte vid 3000varv.

http://youtu.be/ZEepQkhJKV4" onclick="window.open(this.href);return false;

En liten tur ut från uppfarten och ut på bybägen, vidare till lokala 70-vägen och hem igen.

Koppla gärna in ett par riktiga högtalare 8)
Underbart! :#pray:

Några planer på att kolla effekten?

Jag skulle gärna haka på receptet om tid och pengar fanns. :#944burn:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2015-05-12 14:43:17
by gegge
Det hade varit spännande med en dynokörning, men skulle då vara enligt Cédrics modell då bromsbänkar i de flesta fall bara visar glädjesiffror. Skulle behöva kolla upp både lambda och tändning. Har en Innovate bredbandslambda och funderar på att tillverka någon form av adapter för att kunna pilla in den i avgasröret. Tändningen är värre, jag vill minnas att jag fixade en markering på svänghjulet innan montering. Den stämmer väl överens med markeringen på remskivan och då verkar kolven vara i sitt översta läge enligt den avancerade "skruvmejsel i tändstiftshålet approchen". Då är också kammen nollad och insug och avgas lyfter lika mycket. Det konstiga händer då när jag försöker ställa tändningen enligt manualen. Då vill motorn inte ens tända. Tidigarelägger jag tändningen 20 grader sparkar den igång med besked. Med stroblampan (från Biltema) har jag en tändning på ca 20-25 grader på tomgång, runt 35 grader på varv och ca 40 grader med vacuum.

Tror det blir trial-n-error med hjälp av en G-tech för att gå från ok till bra.

Bygger nu besiktningsbart ljudsystem. Men sedan ska jag se om det går att få tillbaka den där raspiga högfrekventa tonen som jag hade förra året. Tror den i viss mån berodde på resonans i den rostfria burken.

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2015-05-13 19:50:51
by gegge
Tog en sväng med hela avgassystemet på plats. Tyst och bekvämt i 110 km/h utan några som helst störande resonanser genom registret.

Med två vuxna och två barn med full tank och lite bagage drar bilen från 2500 varv hela vägen förbi rödmarkeringen på ett sätt jag inte trodde skulle vara möjlig ur en 30 årig lastbilsmotor. Jag skulle nog våga utmana en 924 turbo om tillfälle skulle erbjudas. (Ok, bilen drar knappast som min turbo gjorde vid en vanlig omkörning på 5:an, men i toppeffekt/vikt tror jag det är nära.)

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2015-05-13 20:03:37
by Cédric
Logga med gps på en plan raka så kan vi lägga loggarna på varan och jämföra :)

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2015-05-13 20:07:23
by gegge
Har du någon bra app som funkar till Iphone som inte kostar skjortan?

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2015-05-17 18:35:27
by gegge
Någon nedslagen efter Bilprovningens CO-värde på 6,3 pluggade jag i den gamla G-tech Pro SS mätaren och mjukstartade iväg för att dra motorn till rött. Full tank och 100 kg förare i lätt uppförslut:

Maxeffekten kommer vid 6000 varv istället för 5200 som tidigare, maxvrid kommer vid 5000 varv istället för 4500 som tidigare. Lustigt nog landade maxeffekten på samma siffra, men vridet sjönk från 148Nm till 125Nm :shock: 0-100km/h var marginellt bättre än tidigare, 8,5s och 402m klarades på under 16 sek och slutfart på 141kmh.

Jag vet inte vad jag ska tro, men kvartsmilen är som de officiella tiderna för 924S och 944.

Kommer testa lite mer efter nya inställningar vad gäller både soppa och tändning. Det visade sig också att jag inte hade haft samma bilinställningar på mätapparaten :oops:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2015-05-17 19:23:34
by gegge
Några bilder från årets Porschefestival
Image
Lustigt nog valde en Carrera GT att parkera bredvid sin enklare släkting, dock inte i samma version :lol:
Image
För övrigt tog bilens ägarinna en förtjänstfull pallplacering när slalom provades för första gången :#pray:
Image

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2015-05-17 19:59:18
by Bathory
Jäklar vad snygg den har blivit.
Ångrar nästan att jag sålde den :lol:

Sven

924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2015-05-19 22:52:45
by Natanael
Den är både snygg och låter gött! Snyggt jobbat!

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2015-05-20 07:48:29
by Cédric
Ser nice ut! Kul att damen fick prova köra, tyckte hon det var skoj? Man jan ju gissa att det kanske blir fler gånger? :)

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2015-05-20 21:43:15
by Joakim.S
Verkar vara ett bra koncept, låter härligt rapp

924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2015-05-21 08:54:43
by Natanael
Är du fortfarande intresserad av att byta till större vingen :)?

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2015-05-21 09:09:34
by gegge
Natanael wrote:Är du fortfarande intresserad av att byta till större vingen :)?
Jag gjorde ett försök, men fick bakläxa. Lucka med större vinge står i källaren. Den mindre får sitta kvar.