924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2561
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#121 Post by gegge »

Hittade bilder på insugskanalen. Erland på Topplocksverkstan bara skakade på huvudet:

Image
Image
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3483
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#122 Post by Bathory »

Hur går det för dig?
Har du någon fungerande bil ännu?

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Pågående bygge)
Porsche 931-80

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#123 Post by Mattias 924 »

gegge wrote:Hittade bilder på insugskanalen. Erland på Topplocksverkstan bara skakade på huvudet:
Jag är ute på djupt vatten för om det här kan jag ingenting. Men varför skakade han på huvudet, är det nåt uppenbart korkat?
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2561
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#124 Post by gegge »

Nja Sven... Turbon ligger på is, hoppas på att komma igång med byggandet i år. Din gamla bil ska dammas av inom kort. Nytt riktigt garage i källaren. Men renovering av hus tar all tid, dessutom ska både motorcykel och båt fixas till innan sommaren.

Mattias, fräsningen från förbränningsrummet är väldigt grov och passningen till insug usel även om det är vanligt förekommande även på andra bilar. Det kan man fixa till själv med en dremel, så är den grundläggande portningen klar. Den ger säkert 10% mer flöde och effekt. Det som är märkligt i 924 toppen är den stora "grytan" bakom ventilskaftet. En konstant radie och area orsakar minst turbulens så därför har kanalen plastas igen, men det är överkurs. Här höjs även "golvet".
Image
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3808
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#125 Post by [Bobo] »

Jag är så jefla imponerad av allt arbete du lägger ner på den där motorn gegge! :#pray:
Speciellt med tanke på hur mycket teori och tankeverksamhet som verkar ligga bakom alla små förändringar. Om man dessutom ser till hur pass lite effektökning de olika modifieringarna ger känns det än mer imponerande att du lägger ner all denna tid och energi. Och pengar, måste jag förutsätta.

Ska bli riktigt intressant att se vad summan av alla små förändringar blir i slutändan! :D

Bobo

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2561
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#126 Post by gegge »

Idag har jag skruvat på bilen. Den har varit min dåliga samvete då den stått helt stilla sedan förra Porsche festivalen i Halmstad. Nu ska den värmas upp för årets Porsche Festival i Ronneby!

Bilen drack mycket olja, sotade som en diesel och på vägen hem hackade den betänkligt. Dags för felsökning...

Kompet ligger på stadiga 12 bar i samtliga cylindrar. Oljan är honungsfärgad och vattnet rostigt. Slangen från vevhusventilationen är torr. Inget kladd i insuget och insugskanalerna är rena. Lyfte toppen och kolvarna är sotiga. Kam, nockar, tryckare och cylinderlopp ser bra ut. Jag ser att det droppat mycket olja från adaptern till oljekylaren som sedan läckt ner på avgasröret. En plugg var slarvigt åtdragen. Vad är felet? Vevhusventilation som trycker olja? Ventiltätningar? Kolvringar?

Rengjorde allt och bytte grenröret till ett MSDS 4-1 vilket var ett pyssel kan jag lova. Kammen stod fel och nollades. Vacuumklockan på fördelaren är inte tät och behöver åtgärdas. Hittade en IGNITOR II brytarlöst på hyllan i värsta fall.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#127 Post by andypandy »

gegge wrote:Idag har jag skruvat på bilen. Den har varit min dåliga samvete då den stått helt stilla sedan förra Porsche festivalen i Halmstad. Nu ska den värmas upp för årets Porsche Festival i Ronneby!
När? Var? Är porshe festivalen? Ronneby är min hemstad och det vore ju nice att ta med äggskalet :D
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
henca
Carrera-Poster
Posts: 364
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#128 Post by henca »

andypandy wrote:När? Var? Är porshe festivalen? Ronneby är min hemstad och det vore ju nice att ta med äggskalet :D
Det är Porsche Club Sverige som i år lagt sin festival/årsmöte i Ronneby. Närmare bestämt Ronneby Brunn i mitten av maj. Det brukar vara en ganska populär tillställning som fort blir fullbokad, de PCS-medlemmar som vill vara med men ännu inte har anmält sig har nog missat tåget nu för i år.

m v h Henrik

Bryne
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2010-08-29 18:46:53
Bilmodell: Porsche 924
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#129 Post by Bryne »

Skulle sjukt gärna vilja se en video så man får höra på motorn :D

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2561
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#130 Post by gegge »

Märkligt nog låter motorn helt annorlunda i år :?: Tomgången är jämn, inget Volvo-bröl och skifte vid 3000varv.

http://youtu.be/ZEepQkhJKV4" onclick="window.open(this.href);return false;

En liten tur ut från uppfarten och ut på bybägen, vidare till lokala 70-vägen och hem igen.

Koppla gärna in ett par riktiga högtalare 8)
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3483
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#131 Post by Bathory »

Låter ju riktigt fint :D
Härligt Gegge
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Pågående bygge)
Porsche 931-80

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#132 Post by Sultanen »

Din bil låter underbart! :D
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4194
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#133 Post by Cédric »

Låter riktigt skoj, känns den lika rapp som den låter? Har du sammanfattat receptet nånstans?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2561
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#134 Post by gegge »

87mm smidda VW bubbla kolvar Mahle
142,5mm H-profilstakar till BMW M5 US versionen med M3 lager
Vevskrapa med extratjock teflon Ishihara Johnson
Vev knivad, lättad 2kg och balanserad
Svänghjul på 4,6 kg och balanserat.
Topp med plastade kanaler, bättre säten och portat insug
AGAP kam på 276 grader och 14mm lyft
Eurospec ställbart kamdrev med stålhjul
Shimsade ventilfjädrar Performance Springs
Sten Parner solida ventiltryckare
Guldspridare MB Ferrari
Styrtryck på 3kg
Spjäll från Audi 100
MSDS 4-1 grenrör med 43cm kollektor i en terminatorbox

Orginalmotorn dog över 5000 varv och var rå i gången. Den här drar friskt till 7000 varv samtidigt som det inte är några problem att hänga ut rumpan med vridet på lägre varv.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4194
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#135 Post by Cédric »

Det där är väl bottendelen du satte ihop till turbon, va blir det för komp med den kombon? Men toppen portad na ?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]