Page 8 of 12

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2013-08-15 15:59:37
by gegge
60mm mer spårvidd bak gjord underverk för utseendet. Glag i hågen blev det en shoppingtur till Helsingborg och på vägen tillbaka varvade jag lite mer än vanligt (5500varv) och så började slamret. Låter som ordentligt lagerknack och kommer vid belastning. Lyckades luffa hem i maklig takt och funderar på när motorn ska rivas :cry:

Tursamt nog har jag en fin topp men ingen lust att renovera en ny botten (nu). Funderar då på att ta den befintliga från min 931. Den motorn sitter fortfarande på motorstativet i garaget. Borde landa på en komp på ca 10,5:1 och i kombination med lite vildare kam en riktigt lyckad kombo. Men budgeten sprack rätt rejält.

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2013-08-15 19:01:56
by patand
Trist besked. :-( Men kan du få ihop toppen med bottendelen från 931:an relativt snabbt så kan det iof bli en riktigt kul avslutning på säsongen! :-)

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2013-08-21 11:19:17
by gegge
Jaha, ny bottendel. Så kom jag på att den som var tänkt till Müller kanske skulle passa..?

Kompet I den blev lite lågt i turbon (7,8:1) vilket var feltänkt då jag tänkte köra bensin först. Dessutom hade de nya vevstakarna inte oljekylning vilket jag ville ha med högt effektuttag. Lättat vevparti i all ära liksom vevskrapa men det är inte prio på en turbomotor.

Men i en sugmotor faller allt på plats! Kompet landar på 10,5:1 och med lite mer duration på kammen sänks det dynamiska kompet ytterligare vilket möjliggör vanlig 95-oktan. Jag tar lågtemp-termostat och oljekylare från turbon. MLS packningen kan också få följa med.

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2013-09-20 12:41:40
by gegge
Tog lite bilder på nya toppen.
1. Rejält plastad kanal från spridare hela vägen ner till sätet. Grytan är helt fylld och kanalen har fått en perfekt radie. Tror att denna kanal flödar bätte än 931 toppen jag har vilket beror på att distansen mellan säte och korta radien är längre. Kapad ventilstyrning.
2. Ställbart kamdrev och AGAP kam med 14mm lyft. Solida tryckare och andra fjädrar.
3. En snyggt sätesjobb och förbättrat förbränningsrum. Kanalen trumpeter verkligen ut i förbränningsrummet vilket gör under för flödet.
Image
Image
Image

Kamdrevet är en specialare. Köpte ett Eurospec på Ebay.de som suttit på en Audi. Tandhjulet i alu var helt utslitet varpå jag tog ett orginalhjul i stål och svarvade till. Ställbart och starkt.

Om flödet nu kommer upp i 180cfm borde det räcka till ca 180hk, men då behöver jag mer kam och varv. Men jag räknar med en effekt på 150hk vid 6000 varv och följer rödmarkeringen för marginal. Fjädrarna är uppshimsade från Australien via gruppköpet på 924.org och på 14mm lyft lite hårdare. Solida tryckare är lite lättare och starkare. Så det borde gå att dra den till 7000 :#944burn:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2013-09-26 10:01:49
by gegge
Oljekyladaptern från 931 passade inte då startmotorn är i vägen vilket jag insåg. Trodde det skulle gå att vrida adaptern, men profilen är för låg. Blev att köpa en adapter till adaptern :roll: vilket fanns på Biltema i bling-bling färgen blått för 49:-. 924 har en annan lösning på svänghjulslager än 931 vilket landade på 821:- på Porsche Center Syd. Det man vinner på gungan förlorar man på karusellen...

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2013-09-26 11:31:13
by Cédric
Toppen ser riktigt trevlig ut, har du gjort portningen själv eller lejt bort det projektet ? Kommer nog bli en riktigt trevlig setup, ska bli intressant att jämföra acclogg eller längs mantorps raka och se hur bra fjong det är i maskin.. :)

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2013-09-26 11:46:25
by gegge
Erland Cox på Topplocksverkstan gjorde det. Jag har vare sig verktyg eller kunskap för denna typ av jobb. Billigt blev det inte heller även om jag tycker att han är synnerligen prisvärd. Skulle nog nöjt mig med en putsning av kanalen om jag gjort det själv. Toppen såg frisk ut och hade fina säten. Men nu är det verkligen en helt genomgången maskin.

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2013-09-26 12:20:23
by patand
Ska verkligen bli kul att se hur detta motorbygge blir. :) Har du någon tidplan?

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2013-09-26 12:31:30
by gegge
Väntar på det fördömda svänghjulslagret. Ska visst ta en vecka. Allt annat är klart.

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2013-09-26 12:35:56
by patand
gegge wrote:Väntar på det fördömda svänghjulslagret. Ska visst ta en vecka. Allt annat är klart.
:d=:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2013-10-11 19:58:46
by gegge
2kg lättare än det tidigare lättade och hamnar på knappa 4,6kg!
Image
Nämnde jag att vevpartiet är avsvarvat 2kg på skinkorna och vevstakar och kolvar ytterligare 2kg..?

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2013-10-11 21:13:29
by patand
Hur mycket är det sammanlagt? 8kg-10kg mindre rörlig vikt? :shock:

Det påverkar ju inte bara motorn utan även totalvikten i bilen minskar ju märkbart!

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2014-06-09 18:39:09
by gegge
Bilen lever upp till sitt namn...

Lagom till Porschefestivalen i Halmstad startades bilen upp. Oljekyl från turbon monterades plus för högt ställda M030 fjäderben. Prototiporatten fick en tuta med rätt emblem. Handbroms i läder plus ett snyggare paschabaksäte. Nytt elsystem som fick testas fram. Halvt avgassystem och med tändningen och kam ställd på en höft gick den en helg. Av någon anledning ryker och sotar den friskt vilket ska åtgärdas.

MEN VILKET LJUD! Ruppigt värre på tomgång pga kammen och bluddrar som en raggarvolvo upp till 3000varv. Men sedan skiftar ljudet och blir härligt raspigt. Det var många gånger jag drog motorn förbi 6000varv för att få lite avgassmatter innan nästa växel åkte i. Att åka runt på Hallänska småvägar och konstant gå upp och ner i växlarna lockade fram skratt. Helt klart den mest högljudda av de 200 deltagande ekipagen I familjerallyt.

Ett försök till slalom genomfördes i Classicklassen. Ville få en uppfattning om hur bilen skulle bete sig vid provokation. Inga rekordtider, men skulle jag få mer än de två försöken skulle tiderna förbättras markant. Nästa gång ska motorn gå bättre och krängare fram och bak ska på.

Räkna med ett reportage i en biltidning inom kort...

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2014-06-10 07:19:28
by patand
gegge wrote:MEN VILKET LJUD! Ruppigt värre på tomgång pga kammen och bluddrar som en raggarvolvo upp till 3000varv. Men sedan skiftar ljudet och blir härligt raspigt. Det var många gånger jag drog motorn förbi 6000varv för att få lite avgassmatter innan nästa växel åkte i. Att åka runt på Hallänska småvägar och konstant gå upp och ner i växlarna lockade fram skratt. Helt klart den mest högljudda av de 200 deltagande ekipagen I familjerallyt.
Det här vill man ju höra och se! Var finns filmen! :D

gegge wrote:Räkna med ett reportage i en biltidning inom kort...
Kul! Du får ropa till när det är möjligt att läsa det! :#cheers:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Posted: 2014-06-10 08:40:35
by Cédric
Härligt! Har inte hört från dig på evigheter, trodde bilmeckandet hade lagts ner, ursäkta att jag aldrig skickade BB lambdan, den ligger fortfarande i hallen :). Den verkar ju behövas dock, ska bara se vad ultra motors kan erbjuda vid dynokörning. Behöver jag den inte så kan jag skicka ner den...

Passade baksätet bra ihop med resten av inredningen matchmässigt?

Riktigt kul att du fått snurr på grejerna, hoppas vi får se lite film, eller åtminstone en fullgaslogg med race chrono eller liknande :)