924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#76 Post by gegge »

Image
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#77 Post by Bathory »

F*n vad snygg den blivit.
Kan bara säga att bilen helt klart fått rätt husse nu :D
Antar med tanke på placering utav däcken att bucklan inte är fixad ännu ;)

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#78 Post by patand »

Bathory wrote:Kan bara säga att bilen helt klart fått rätt husse nu :D
Eller kanske att hussen fått rätt bil nu... en som rullar! :mrgreen:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#79 Post by Cédric »

patand wrote:
Bathory wrote:Kan bara säga att bilen helt klart fått rätt husse nu :D
Eller kanske att hussen fått rätt bil nu... en som rullar! :mrgreen:
Jag har faktiskt sett den mytomspunna dr. Muller i verkliga livet, så nu ska vi inte vara sånna :-)

(men det va ett tag sen.... :-))

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#80 Post by gegge »

I brist på bredbandslambda kopplade jag in en CO mätare och testade. Ställde ner styrtrycket till 3bar och fick bättre respons i kärran. Ställde upp CO halten på tomgång till 3% då den gick bäst där. Vid normal belastning i jämn fart ligger CO på 2%, men vid fullgas och lite högre varv hela 7% vilket då skulle indikera att det går duktigt fett. Det är ungefär lambda 0,8 eller 11,76 i AFR.

Med 3,6bar i styrtryck blev det 1% och 6% vilket är 14,0 och 12,2 i AFR. Bättre siffror men motorn svarar inte lika bra. Tänkte försöka mig på att sänka kontrolltrycket nästa gång och behålla lågt styrtryck. Anledningen till sänkt styrtryck är att tryckfallet over luftvågen är ungefär 110mbar, vilket är betydande. På en turbo kan det kompenseras med att turbon får jobba hårdare, men på en sugmotor återstår bara 90% som kan fylla cylindrarna. Halverat styrtryck halverar tryckfallet :wink: vilket är minst 5hk.

Flamfronten är som högst vid 11,1 och ligger då på 80 feet/sec jämfört vid 14,7 då den bara är runt 50. Det påverkar spikningsbenägenheten betydligt vilket är av vikt vid 95 oktan på en gammal bil.
Image

Förresten sänkt 25mm fram och monterat nya lampor med varselljus (i tyskstuk, klasglas med sikten. 8)).

Spridarna i mässing från fungerar kanonbra. Bilen går så mycket bättre, jämnt och flexibelt genom hela registret. Imponerad över hur fint den går och hur pass pigg den känns.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#81 Post by Cédric »

Vill du låna innovate LM2 ?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#82 Post by gegge »

Gärna!

Är också nyfiken på dyno när det blir aktuellt. Kan alltid bänka bilen på rullar lokalt, men då blir det alltid snack om siffrornas validitet.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#83 Post by patand »

gegge wrote:Spridarna i mässing från fungerar kanonbra. Bilen går så mycket bättre, jämnt och flexibelt genom hela registret. Imponerad över hur fint den går och hur pass pigg den känns.
Spridarna från? Du missade vital information där...

Fint i hela registret skriver du, fortsätter den dra fint efter 5000 varv? Alla vanliga 924or jag kört har dragit fint till 5000 varv och sen är de fruktanstvärt flacka, så flacka så man gärna växlar redan vid 5000 varv även på bana. Skulle gärna ha lite mer "peak" effekt i cabben så blir den roligare att varva.

Funderar även på en vanlig billig 924a som vinterbusbil för att spara lite på turbon och då "måste" jag få roligare karaktär på motorn om jag inte ska sakna turbon för mycket... så alla små billiga förbättringar är intressant att läsa om! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#84 Post by gegge »

Jag har monterat sk guldspridare :D Sitter i flera M-B men även Ferrari med ref 0-437-502-047. De har en betydligt bättre sprutbild är och jämförbara med Volvos special Gr. A för 240 turbo. Det är bränslehuvudet som bestämmer flödet, spridaren bara finfördelar bränslet. Alltså passar i stort sett alla K-jet spridare.

Har visserligen dragit den till 6500 varv, men då maxeffekt på en frisk bil ligger vid 5500 så händer inte mycket över 5000 tyvärr. Det tänkte jag åtgärda med ny topp, kam, ändrat grenrör och öppnare avgas.

Insuget är trångt, trängre än kanalen i toppen! Nedre grenröret är första hand tunat för mellanregister upp till 4700var. Lätt att åtgärda.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#85 Post by patand »

De spridarna verkar intressanta till 924a utan turbo!

Sökte lite på nätet och såg att någon använde 0-437-502-047 istället för Grp A spridare i sin 240 Turbo, blev ju lite intresserad då om det går att använda dessa i 924 Turbo också. Men de verkar inte vara gängade som spridarna till 931 är. Vet du något om hur har man löst det på Volvo bilarna, riskerar inte spridarna tryckas ut av turbotrycket om de inte är gängade?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#86 Post by gegge »

Det är väl bara att göra som på moderna bilar med o-ringade spridare, fixera fuelrailen. Ser inga problem med att använda dessa på en turbo.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#87 Post by patand »

Jo det är klart, det går väl alltid att fixa till något som håller spridarna på plats. Finns ju ingen fuelrail på 924orna i vanlig mening annars bara separate bränslerör som du vet.

Man måste också fixa nya "bussningar" som spridarna sitter i eftersom de bussningarna är anpassade för gängade spridare.

Om skillnaden mot originalspridare är stor är det förståss värt besväret. :) Finns väl flera fördelar med en bra spridarbild, jämnare gång, högre effekt?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#88 Post by gegge »

En annan fördel är att mässing inte rostar lika bra som järn. Ett starkt argument till att byta spridare om bilen står över vintern eller om man önksar pytsa E85 i tanken. På en turbo utan intercooler en utmärkt idé då etanolen förångas lättare vid värme, har högre förångningsenergi och kyler luften bättre och dessutom totalt okänsligt för spik. Ställ upp systemtrycket till 7bar så ger den i vart fall 10% fetare blandning, sänk samtidigt styrtrycket 0,5-1 bar så ligger du nog rätt på. Bränslehuvudet på turbon är som bekant i alu istället för sugmotorns järnklump.

Att dra upp spridarna ur NA bussningarna kräver onekligen lite våld, kanske håller de för 0,7 bar. Fick använda lithiumfett för att få ner dem igen...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#89 Post by gegge »

En liten guide i hur man fixar sin fördelare med lite vassare delar i motorn:

http://www.firstfives.org/faq/timing/ti ... ngines.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;

Tändning är 10 grader på tomgång och 34-38 grader BTDC utan vaccum dvs full gas för ROW . I USA 5 grader mindre, men i en manual står det att 42 grader inte får överskridas. I Japan är det max 41 grader.
Last edited by gegge on 2013-05-17 12:54:28, edited 2 times in total.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#90 Post by Cédric »

gegge wrote:Gärna!

Är också nyfiken på dyno när det blir aktuellt. Kan alltid bänka bilen på rullar lokalt, men då blir det alltid snack om siffrornas validitet.
Jag kanske bränner av en repa för att dubbelkolla, men kan du stå för frakten så kan jag skicka ner hela kalaset med ändpips"adaptern" (om du inte har vägarna förbi sthlm I sommar). Bara sätta kablar på spolen för att få varvtal, plugga in 12v och lamdan i ändröret och börja logga.

Jag har hört att Ultra motors skaffat navdyno, tänkte ringa dom för att se vilka möjligheter dom har. Dom är seriösa, men har ju nyligen flyttat lokaler. Så jag vet inte om dom är up and running..

Skulle vara kul att köra på liknande tempar, liknande väder och liknande upprampningshastigheter på dynon för att kunna köra fina jämförelser. Du har inte vägarna förbi under året?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users