924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#136 Post by gegge »

Japp, det var bottendelen till turbon. Det var lite feltänkt då kompet landade under åtta och vevstakarna saknade oljekylning. Lättningen av veven var heller inte nödvändig på en turbo. Men det passade utmärkt på en sugmotor, tror kompet landar på 10,5 och med lite mer duration på kammen blir det ungefär samma dynamiska komp som orginal. Sugtoppen har orginalventilerna kvar. Lite budget. Jag ville egentligen ha kvar orginal grenrör så motorrummet ser orginal ut. Kamdrevet var ett måste, då det blev helt tokigt med det fasta. Nu är kammen dessutom nollad, dvs samma nockvinkel på insug som avgas. Orginal är den avancerad två grader. Tändningen står helt tokigt vilket säkert beror på stroblampan från Biltema, alla andra justeringar för hand blir sämre. Bränslehuvudet ska bytas till 931 i sommar. Kalluftssliden är kass så tomgången kall är sådär. Vattentempmätaren är heller inte med.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#137 Post by Henka_E »

Det här är så jäkla ballt. Det som saknas i receptet och det som lätt underskattas är ju förstås kunskap... Toppen sitter ju mycket i - är det Erland som gjort den? Men det är ju bra fränt att det här är gjort. Hoppas hoppas att fler hakar på...vem det nu ska vara...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#138 Post by patand »

gegge wrote:Märkligt nog låter motorn helt annorlunda i år :?: Tomgången är jämn, inget Volvo-bröl och skifte vid 3000varv.

http://youtu.be/ZEepQkhJKV4" onclick="window.open(this.href);return false;

En liten tur ut från uppfarten och ut på bybägen, vidare till lokala 70-vägen och hem igen.

Koppla gärna in ett par riktiga högtalare 8)
Underbart! :#pray:

Några planer på att kolla effekten?

Jag skulle gärna haka på receptet om tid och pengar fanns. :#944burn:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#139 Post by gegge »

Det hade varit spännande med en dynokörning, men skulle då vara enligt Cédrics modell då bromsbänkar i de flesta fall bara visar glädjesiffror. Skulle behöva kolla upp både lambda och tändning. Har en Innovate bredbandslambda och funderar på att tillverka någon form av adapter för att kunna pilla in den i avgasröret. Tändningen är värre, jag vill minnas att jag fixade en markering på svänghjulet innan montering. Den stämmer väl överens med markeringen på remskivan och då verkar kolven vara i sitt översta läge enligt den avancerade "skruvmejsel i tändstiftshålet approchen". Då är också kammen nollad och insug och avgas lyfter lika mycket. Det konstiga händer då när jag försöker ställa tändningen enligt manualen. Då vill motorn inte ens tända. Tidigarelägger jag tändningen 20 grader sparkar den igång med besked. Med stroblampan (från Biltema) har jag en tändning på ca 20-25 grader på tomgång, runt 35 grader på varv och ca 40 grader med vacuum.

Tror det blir trial-n-error med hjälp av en G-tech för att gå från ok till bra.

Bygger nu besiktningsbart ljudsystem. Men sedan ska jag se om det går att få tillbaka den där raspiga högfrekventa tonen som jag hade förra året. Tror den i viss mån berodde på resonans i den rostfria burken.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#140 Post by gegge »

Tog en sväng med hela avgassystemet på plats. Tyst och bekvämt i 110 km/h utan några som helst störande resonanser genom registret.

Med två vuxna och två barn med full tank och lite bagage drar bilen från 2500 varv hela vägen förbi rödmarkeringen på ett sätt jag inte trodde skulle vara möjlig ur en 30 årig lastbilsmotor. Jag skulle nog våga utmana en 924 turbo om tillfälle skulle erbjudas. (Ok, bilen drar knappast som min turbo gjorde vid en vanlig omkörning på 5:an, men i toppeffekt/vikt tror jag det är nära.)
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#141 Post by Cédric »

Logga med gps på en plan raka så kan vi lägga loggarna på varan och jämföra :)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#142 Post by gegge »

Har du någon bra app som funkar till Iphone som inte kostar skjortan?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#143 Post by gegge »

Någon nedslagen efter Bilprovningens CO-värde på 6,3 pluggade jag i den gamla G-tech Pro SS mätaren och mjukstartade iväg för att dra motorn till rött. Full tank och 100 kg förare i lätt uppförslut:

Maxeffekten kommer vid 6000 varv istället för 5200 som tidigare, maxvrid kommer vid 5000 varv istället för 4500 som tidigare. Lustigt nog landade maxeffekten på samma siffra, men vridet sjönk från 148Nm till 125Nm :shock: 0-100km/h var marginellt bättre än tidigare, 8,5s och 402m klarades på under 16 sek och slutfart på 141kmh.

Jag vet inte vad jag ska tro, men kvartsmilen är som de officiella tiderna för 924S och 944.

Kommer testa lite mer efter nya inställningar vad gäller både soppa och tändning. Det visade sig också att jag inte hade haft samma bilinställningar på mätapparaten :oops:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#144 Post by gegge »

Några bilder från årets Porschefestival
Image
Lustigt nog valde en Carrera GT att parkera bredvid sin enklare släkting, dock inte i samma version :lol:
Image
För övrigt tog bilens ägarinna en förtjänstfull pallplacering när slalom provades för första gången :#pray:
Image
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#145 Post by Bathory »

Jäklar vad snygg den har blivit.
Ångrar nästan att jag sålde den :lol:

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#146 Post by Natanael »

Den är både snygg och låter gött! Snyggt jobbat!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#147 Post by Cédric »

Ser nice ut! Kul att damen fick prova köra, tyckte hon det var skoj? Man jan ju gissa att det kanske blir fler gånger? :)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#148 Post by Joakim.S »

Verkar vara ett bra koncept, låter härligt rapp

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#149 Post by Natanael »

Är du fortfarande intresserad av att byta till större vingen :)?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#150 Post by gegge »

Natanael wrote:Är du fortfarande intresserad av att byta till större vingen :)?
Jag gjorde ett försök, men fick bakläxa. Lucka med större vinge står i källaren. Den mindre får sitta kvar.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users