924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#16 Post by patand »

Det är alltid intressant med budgettrim! :D Som vanligt är du rejält påläst dessutom, imponerande!

Hoppas det blir lika bra i praktiken som i teorin, då blir det riktigt spännande.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#17 Post by gegge »

Än så länge bara teori...

En Pipemax beräkning för en 2 liters motor som lämnar 180 hk vid 6500 varv

Required Intake Flow between 162.7 CFM and 171.2 CFM at 28 Inches
Intake Duration @ .050 = 255.00 Exhaust Duration @ .050 = 255.00
Intake CenterLine = 104.00 Exhaust CenterLine = 112.00
Minimum Intake Valve Lift to prevent Choke = .515 Lift @ 6500 RPM
2nd Harmonic induction length = 19.651
Note> 2nd and 3rd Harmonics typically create the most Peak Torque
Plenum Runner Average Recommended Entry Area = 1.996 Sq.Inch
Minimum Plenum Volume CC = 301.3
1st Y-Segment Dia.= 1.447 Length= 14.5 to 15.9 inches long
2nd Y-Segment Dia.= 1.572 Length= 14.5 to 15.9 inches long
4:1 3rd Harmonic = 29.0 inches long, both Y-Segments combined Length, best TQ + HP
Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 16.8 , 33.6 , 67.2 , 134.4 inches long
1st Harmonic = 134.4 inches long ... longest with Mufflers and TailPipes
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#18 Post by s99kalle »

Det skall bli spännande att följa det här projektet.
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

taxiande
S2-Poster
Posts: 238
Joined: 2012-10-09 22:52:54
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#19 Post by taxiande »

Blir säkert skitbra det där=(är inte alls med i matchen).
Följer med spänning. :shock:

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#20 Post by gegge »

Efter lite putsande...
Image
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#21 Post by gegge »

"före" bilden
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#22 Post by Bathory »

Blev ju riktigt snyggt det där.
Tycker att det ser ut som en framfälg dessutom & dom vart ju sämst.
Vart det mkt jobb för att få dom så snygga?

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#23 Post by Henka_E »

Asså det här blir ju så fränt! Trimma-trimma!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#24 Post by Cédric »

Sjukt feta fälgar! Jobba på så kommer det bli riktigt trevligt det där, nåt annat kul som är på gång?

Ideola byggde ju ihop sin stroker motor nyligen., hade passat perfekt i ditt motorrum :-)

Image

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#25 Post by gegge »

Ska väl plocka ur motorn för kopplingsbyte så fort man slipper frysa fingarna av sig. Väntar på lättat svänghjul, toppen och lite andra motordelar innan den åker tillbaks igen. Annars det vanliga; justerbara Koni runt om, Hawk HP+ belägg, Goodridge bromsslangar och liknande. Bägge framhjulen är polerade förresten. Bakhjulen sitter tryggt kvar med fälglås tyvärr. Bucklan ska åtgärdas även om bilen inte kommer bli lika fin som andras på forumet.

Stora frågan är vad jag gör med chassiet? 43N/mm fjädrar och 26,8mm krängare fram måste matchas med något bak och det jag har liggandes är endast 25,5mm stavar. Ingen bakre krängare. Blir kanske en mjukare sommar set-up.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#26 Post by patand »

Snygga fälgar! :d=:
gegge wrote:Ingen bakre krängare. Blir kanske en mjukare sommar set-up.
Att inte ha någon bakre krängare behöver inte vara fel. Min 931a saknar ju bakre krängare för att istället få lite mer grepp ut ur böjjarna (lyfta innerhjulet lite mindre). Så var inte allt för rädd att skippa krängare och ha lite mjukare akter. :)

Säger inte att det är det som är bäst i ditt fall, bara att det inte behöver vara dåligt. Du märker ju om den blir för understyrd och då får du styva upp bakändan lite för att få bättre balans, kanske en dämpare med lite klenare coilover fjäder kan vara en smidig lösning i så fall t.ex.

Tycker förresten det är skitkul att någon äntligen tar och bygger en "club sport" av en vanlig 924 och satsar på lite lagom masserad motor ("budgettrim") med realistiska förväntningar på effekten! Ska verkligen bli kul att följa detta och jag hoppas innerligt du får ut den denna säsongen och tar dig till Sviestad! :#pray: :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#27 Post by gegge »

Framvagn nere. Det blir de röda 937 M030 framfjädrarna på 28N/mm som kortas ett par centimeter plus Koni Sport. Framkrängare M030 26,8mm och 951 M030 fjäderbenslagringar. Bromsarna ska få nya packningar, stålomspunna bromsslangar och banbelägg sitter på. Sebroskivorna är nya och lager är justerade. Tog bort bromsskjöldarna för kylning och så såg de bara rostiga och trista ut.

Motorn är på backen. Svänghjulet är lättat max på baksidan och så mycket jag vågade på ytterkanten, gissar 4mm. Nya markeringar vid 0, 10 och 36 grader. Ny AP koppling och Sachslamell från Utzon(Tack Sven :D ). WUR genomgången, den visade konstant 5bar ovh var fullständigt igenproppad. Nedra grenrör ligger på Posten, det ska kortas ner vilket flyttar avstämningen uppåt. Toppen har plastats då kanalerna var heltokiga, grytan är igenlagd. Insuget är portat då det är för trångt i förhållnade till kanalen. Weber redline 60mm spjäll löser den andra flaskhalsen. Hoppas att motorn är tillbaks i bilen till helgen.

Bakvagnen har två problem. Hjullås utan nyckel. Ska som om det blir borr med svinpitt, svets eller däcksverkstad. Får se när det finns tid till uppgradering.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#28 Post by Bathory »

Oj vad det går undan Gegge :D
Du skriver att bakvagnen har 2 problem men du nämner bara 1, vilket är det andra?
Så här löste jag det ena problemet.
DSC_0012small.jpg
Sven
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#29 Post by patand »

Verkar som det går raskt framåt med denna bilen! Kanonkul! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Bryne
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2010-08-29 18:46:53
Bilmodell: Porsche 924
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#30 Post by Bryne »

Kommer lätt följa denna tråd då jag själv håller på att trimma en 924 lite lätt. (Tyvärr går det extremt långsamt pga plugg i annan stad än bilen...)
Kommer du köpa ett ställbart kamdrev också? Isåfall vars ifrån?

I övrigt, ser bra ut! Önskar att det gick lika fort framåt för min del...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]