924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#31 Post by patand »

Bryne wrote:jag själv håller på att trimma en 924 lite lätt.
Var är din biltråd? :) Dylika tilltag måste visas upp även om det inte är framsteg i samma takt som Gegge har just nu. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#32 Post by gegge »

Jadu Patand, du kunde inte låta bli :wink:

"...takt som Gegge har just nu."
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#33 Post by patand »

gegge wrote:Jadu Patand, du kunde inte låta bli :wink:

"...takt som Gegge har just nu."
:mrgreen: Du förstod meddelandet... ;)

Men jag tycker det är väldigt kul att följa detta projekt så jag klagar inte på att du lägger energi här!

Kan vi hoppas på en bänkning för att utröna ungefärliga effekten efter uppgraderingarna? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#34 Post by Henka_E »

Nu kanske inte du har reflekterat så mycket över vad som kommer sen men jag har då tänkt lite. Bromsar? Eller vi börjar i min ände. OM (när) jag skulle bygga en 924 så skulle jag jobba hårt på att köra 4-bultat bara för att det uppenbara valet är att byta till 5-130 - och det är ju tråkigt att göra som alla andra. Hur gör man då med bakbromsar? Eller egentligen handbroms? Eller egentligenast - hur långt kommer man med trummor bak? Är man ett riktigt pervo så jagar man reda på den största trumma man kan få tag på och kör med det. Vad är det avgörande - antar att värme kan bli problematiskt... Eller? Sen finns väl knappast några heta bromsband till trummor, men det kanske kan funka ändå? Nåväl, om man då byter till skivor så vill man ju ändå inte köra med Audi/Pegga/Ford ok för de är ju jävulens påfund pga handbromsen. Det vore ju snyggt med små-brembos från en Evo eller 911 och så nån smart bromskiva. Nav går väl att svarva av en trumma? Fram skulle jag köra Volvo ok - tunga men roligt. Volvo ok fram och trummor bak - roligt!

User avatar
s99kalle
S2-Poster
Posts: 239
Joined: 2011-09-20 07:11:00
Bilmodell: 924 Targa
Årsmodell: 1984
Location: Almösund, Tjörn
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#35 Post by s99kalle »

patand wrote:Var är din biltråd? :) Dylika tilltag måste visas upp även om det inte är framsteg i samma takt som Gegge har just nu. :)
Här kanske; forum/viewtopic.php?t=26076?
Du har själv skrivit i den...

Den är dock inte uppdaterad på ett tag och eftersom jag också är intresserad av ämnet kan jag bara hålla med om att det vore kul att höra hur det går.
\\ Kalle
PCS #12847
Porsche 924 -84

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#36 Post by gegge »

Lite framsteg. Svänghjulet blev inte lättare än 6,5kg vilket var en besvikelse men fick i alla fall nya markeringar i rött. Grenröret blev tillsnyggat i övergångarna och målat. Justerbra Koni Sport var inte billigast i valet Blstein och GAZ.
Image
Bromsarna får bli orginal än så länge, verkar som andra 924 åkare tycker de räcker för motoreffekten. Volvooken lockar, men då blir beläggen en begränsning. Mintex 1144 blir det väl då.
Image
Bakbromsarna ska också gås igenom, ser ut som nya kolvar, backar och trummor.
Last edited by gegge on 2013-05-28 08:19:42, edited 1 time in total.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#37 Post by patand »

gegge wrote:Bromsarna får bli orginal än så länge, verkar som andra 924 åkare tycker de räcker för motoreffekten.
Finns ju flera som piskar/piskat 924 på bana med originalbromsar utan direkta problem. Siktar du dessutom mest på landsvägskörning och slalom så kommer bromsarna säkert räcka.

Å andra sidan så finns väl förhoppningar om att du efter motor uppgraderingarna närmar dig effekt motsvarande 944 eller 931? De båda kärrorna har ju snäppet kraftigare bromsar både fram och bak. Om effekten blir i den häraden och du dessutom ska köra bana med en (så vitt jag förstått) standard tung bil, så kanske det är värt att ägna bromsarna en tanke, iaf efter att du är klar med allt annat och kommit igång med körandet, det kommer ju en vinter varje år. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#38 Post by Cédric »

Jag har ju faktiskt erfarenhet av att piska 924 på bana med standardbromsarna. Så jag slipper gissa :)

Det jag gjorde med mina bromsar var renovering runt om, nya packningar i bromscylinder, , fin bromsvätska, stålslangar (mest bonus) och Hawk HP+ belägg (körde även Carbotech xp8 i slutet men det var verkligen inte värt den (i sammanhanget) hiskeliga kostnaden). Denna setup gick på en orginaltung bil med Rdäck och vassare hjulvinklar. Körde väldigt många banmöten med denna setupen utan att någonsin få nån bromsfejd, inte ens när vi körde 45min pass i 30 graders hetta. Bromsbeläggen höll ungefär 3-4 säsonger med banåka, vi körde oftast dubbel bemanning på bilen. Bak har provats båda "original" backar (vad det nu blir, kan vara vad som helst). Samt custom gjorda sådana (som tyvärr gick bort i förtid pga slarvig justering). Häftigare backar kostade typ 600 eller något åt det hållet hos bromsservice verkstan som ligger nära st.eriksplan. Dom limmade nytt material på dina gamla backar. Så sett till bromskraft och fejdmotstånd finns ingen poäng med att byta. Tänk på att dessa bromsar dessutom satt på amerikanska 924 turbo :):)

Däremot finns några nackdelar..

Den eviga justeringen av backarna: Kör man bana så slits backarna självklart, ingen automatjustering finns på majoriteten av bilarna. Dessutom sväller backarna när domblir varma, så man måste se till att ha rätt justering för att dom inte ska släpa emot och slitas ut i förtid. Inte svårt men irriterande. Gör man det så håller bromsarna länge.

Sen har jag inte riktigt fått till någon bra pedalkänsla i mitt bromssytem, vet faktiskt inte vad det beror på. Pedalen tar en bit ner och är inte jättestum, så var den "alltid" under alla år. Men det har inte varit nåt problem med dosering eller brist på bromskraft.

Summa summarum så tycker jag definitivt att man ska fundera en och två gånger innan man börjar böka med bromsarna, uppenbarligen räcker dom långt om man inte är helt dum i huvudet :) ( det är inte direkt någon farmorkörning jag pysslat med)

Bryne
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2010-08-29 18:46:53
Bilmodell: Porsche 924
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#39 Post by Bryne »

s99kalle wrote:
patand wrote:Var är din biltråd? :) Dylika tilltag måste visas upp även om det inte är framsteg i samma takt som Gegge har just nu. :)
Här kanske; forum/viewtopic.php?t=26076?
Du har själv skrivit i den...

Den är dock inte uppdaterad på ett tag och eftersom jag också är intresserad av ämnet kan jag bara hålla med om att det vore kul att höra hur det går.
Precis :P
Ska dock inte kapa Gegge's tråd, får uppdatera min sen då det händer saker!

Ont:
Skulle du kunna ta en bild på grenröret så man får se hur du har snyggat till det? :)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#40 Post by gegge »

Motorn fick sig en ny lätt utväxlad startmotor från Ideola för att match den polerade generatorn.

Bryne: Ställbart kamdrev behöver i stort sett bara om du planat toppen väldigt mycket eller sätter i en vild kam. Annars står kammen optimalt. Det är samma som till gamla Audi 100 med raka femman vill jag minnas. Gjutjärnsgrenröret gjorde jag inte mycket med. Slipade lite på ingångarna bara. För hårt att arbeta med. Målade det i "Black Satin Header Coating" från Tech Line. Förutom att det ser snyggare ut ska det visst sänka motorrums tempen. Det stora arbetet på grenröret blir istället att korta de två rören ner till dämparen. För att tuna till 6000vara ska allt vara 900mm långt, nedan enligt PIPEMAX (6600varv ger 778mm):

Cylinder Ignition Interval = 180 degrees 6600 RPM Hertz frequency = 55.0 Hz
Target EGT= 701.3 degrees C at end of 4 second 600 RPM/Sec Dyno accel. test
1.9875 Liters Exhaust System operating RPM Range from 4600 to 7100 RPM

--- 2-Step Primary Pipe Specs --- ( Low to Mid-Range RPM Torque and HP )
1st Dia. MM= 37.295 Length= 361.1 to 394.0
2nd Dia. MM= 40.470 Length= 361.1 to 394.0

--- 2-Step Primary Pipe Specs --- ( Mid-Range TQ to Higher RPM Horsepower )
1st Dia. MM= 42.375 Length= 240.8 to 273.6
2nd Dia. MM= 45.550 Length= 481.5 to 514.4

--- Conventional Straight Tube Collector Specs --- (Lengths in MilliMeters)
( TQ ) Diameter= 67.200 to 73.550 Best Length= 418.6 and also 837.2 MM
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Bryne
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2010-08-29 18:46:53
Bilmodell: Porsche 924
Contact:

Sv: Re: 924 -85 Mamma Mu

#41 Post by Bryne »

gegge wrote:Motorn fick sig en ny lätt utväxlad startmotor från Ideola för att match den polerade generatorn.

Bryne: Ställbart kamdrev behöver i stort sett bara om du planat toppen väldigt mycket eller sätter i en vild kam. Annars står kammen optimalt. Det är samma som till gamla Audi 100 med raka femman vill jag minnas. Gjutjärnsgrenröret gjorde jag inte mycket med. Slipade lite på ingångarna bara. För hårt att arbeta med. Målade det i "Black Satin Header Coating" från Tech Line. Förutom att det ser snyggare ut ska det visst sänka motorrums tempen. Det stora arbetet på grenröret blir istället att korta de två rören ner till dämparen. För att tuna till 6000vara ska allt vara 900mm långt, nedan enligt PIPEMAX (6600varv ger 778mm):
Vars går gränsen vid "väldigt mycket" då? Har i nuläget planat blocket 1.5mm.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#42 Post by gegge »

1,5mm motsvarar ca en halv kugge på kamdrevet. Dvs samma sak som att backa kammen någon grad. Ska i teorin ge mer på högre varv då insugsfasen stänger senare. Kammen är orginal avancerad 2 grader och har 108 grader till insugsnocken och 112 på avgas. Din blir mer 110/110.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Bryne
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2010-08-29 18:46:53
Bilmodell: Porsche 924
Contact:

#43 Post by Bryne »

gegge wrote:1,5mm motsvarar ca en halv kugge på kamdrevet. Dvs samma sak som att backa kammen någon grad. Ska i teorin ge mer på högre varv då insugsfasen stänger senare. Kammen är orginal avancerad 2 grader och har 108 grader till insugsnocken och 112 på avgas. Din blir mer 110/110.
Okej, tack! Tror jag förstod, håller fortfarande på att lära mig! Får snacka med han som håller på med min topp sen :-)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#44 Post by fälgen »

Kul att se att någon gör verklighet i det som de flesta 924-ägare verkar drömma om, trimmar :D

Fantastiskt tempo du håller också, ser fram emot uppdateringar! Som nämnts tidigare, det vore skoj med en bänkning för att mäta effekten sen.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Mamma Mu

#45 Post by gegge »

Bilen är tillbaks på backen. Skönt att hela framvagnen är genomgången och klar. Passade på att renovera bromsarna med.

* Den blev för hög. Trots att jag kapade ett varv på Weltmeister fjädrarna är det mycket luft i hjulhuset (9cm). Kan inte kapa mer utan att Bilprovningen kommer att ha synpunkter. Dessutom "bara" 13cm markfrigång fram och lägre kommer att bli trottoarproblem för spoilern. Men det ser inte kul ut. Blir nog en slangklämma eller dropstop lösning i samband med att bakvagnen kommer ner på backen.

* Startmotorn. Köpte en Hi-Torque med endast två anslutningar. Krävs diod, relä eller kan jag bara hoppa över en sladd? Måste lösas.

* Diverse småpill vilket alltid tar längre tid än man tror.

Nu ska motorn startas och bilen göras klar för besiktning :#944burn:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users