924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#166 Post by gegge »

Efter lite pill, service och luft i däcken har Phoenix återigen vaknat till liv!

Hade lite problem med en strulande relä till bränslepumpen och efter felsökning mätte jag upp flödet i alla spridare. Kan det vara mer perfekt:

Image

Nu bär det av till nästa Porschefestival. Denna gång i Båstad.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

karlolof89
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2011-03-30 16:20:26
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#167 Post by karlolof89 »

Alla bilder i tråden är borta (j*vla photobucket :evil: ). Om du har lust så får du jättegärna lägga upp nya bilder om du har kvar dom gamla och även nya såklart. Har det blivit nåt gjort på bilen i år?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#168 Post by gegge »

Inte helt nöjd med Photobucket. Försökte gå in och radera alla bilder i protest, men de har gjort allt för att försvåra det. Reklam, pop-ups, osv...

Ska se om jag kan lägga upp några bilder. Forumet är inte helt smidigt heller som bara tillåter små bilder utan att skala ner dem. Blir mycket manuellt arbete.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#169 Post by gegge »

Inte en uppdatering, utan en nostalgisk tillbakablick. Funderade på att sälja nu när bilen stått ett par år.

Fick en nytändning efter att Morghen på 924board.org monterade på en lågtryckskompressor (Eaton M45) på sin kärra. Kom över en modernare variant från en VW 1,4 TFSI som jag måttar med.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#170 Post by Cédric »

Ja hans koncept är lockande, i synnerhet om kjet räcker till. Tror du det går få in TVS2 laddare på nåt vettigt sätt?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#171 Post by gegge »

Vet inte, Morghen säger att den inte passar. Men den är mindre än en M45. Borde funka nere runt fästet där AC:n ska sitta. Ska måtta på en motor jag har stående och se imorgon. Finns flera som trängt ned en M62 på samma ställe...

OM det är en V400 så klarar den 24.000varv. Med ett drivhjul på 100mm och intern växling på 2:1 borde det bli max 0,6 bar upp till 6000varv. Då tänker jag att kompressorns VE stämmer hyggligt med motorns. Med trimkam och portad topp skulle det faktiska laddtrycket bli lägre. Termisk verkningsgrad på ca 70% är inte illa.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#172 Post by Cédric »

gegge wrote: 2020-05-20 21:26:58 Vet inte, Morghen säger att den inte passar. Men den är mindre än en M45. Borde funka nere runt fästet där AC:n ska sitta. Ska måtta på en motor jag har stående och se imorgon. Finns flera som trängt ned en M62 på samma ställe...

OM det är en V400 så klarar den 24.000varv. Med ett drivhjul på 100mm och intern växling på 2:1 borde det bli max 0,6 bar upp till 6000varv. Då tänker jag att kompressorns VE stämmer hyggligt med motorns. Med trimkam och portad topp skulle det faktiska laddtrycket bli lägre. Termisk verkningsgrad på ca 70% är inte illa.
Har du kommit nån vart med det här projektet? Lite nyfiken :)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#173 Post by gegge »

Jag antog lite för mycket, trodde kompressorn var modernare än den var. Osäker på att den klarar varvtalet och tappade därför motivationen. Ska se om jag får lite tid över i sommar, då bygger jag ett fäste och provar. Får varva försiktigt.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#174 Post by Cédric »

Jadu, den har ju lite begränsningar pga sin storlek och design, men kurvorna går dit upp iaf, även fast verkningsgraden dyker ganska mycket på höga kompressorvarvtal, kan ju även vara så att livslängden blir kort vid dom höga varvtalen som den inte är designad för. Vet du vilka motorer R410 satt på?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#175 Post by gegge »

Jag trodde det var en V400 som satt i VW, men det lutar åt en M24 GT Power. Den har en magnetkoppling som troligen kopplar ur vid 3500 varv, vilket motsvarar 17500 på kompressorn. Jag har lägre utväxling, men över 4500 varv hade jag inte vågat dra den.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#176 Post by Cédric »

R410 har jag nu googlat är den volvo har på T6/T8 finns hur många som helst på skroten. Oklart hur mycket den kan ge, tror dom fasar över till turbo kring 3500rpm där också, fast med avsevärt mer flöde ca 200hk i den punkten. Tror dock den kan vara lite för lång då magnetkopplingen är inbyggd i huset.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#177 Post by Jarlingar »

På en gatbil så skulle jag med en dåres envishet hävda att en roots kompressor är överlägsen skruv.

Skaffa en m45, finns grisbilligt på ebay.de, även skroten skulle jag tro.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#178 Post by Cédric »

Jarlingar wrote: 2022-04-15 15:10:40 På en gatbil så skulle jag med en dåres envishet hävda att en roots kompressor är överlägsen skruv.

Skaffa en m45, finns grisbilligt på ebay.de, även skroten skulle jag tro.
Är kanske inte mitt bästa område, men varför skulle en roots vara bättre? Troligtvis en avsevärd del sämre verkningsgrad och det åtgår mer effekt att driva den.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 287
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -85 Phoenix (fd. Mamma Mu)

#179 Post by Jarlingar »

En skruv komprimerar alltid luften, även under "vakuum", det ger extremt höga temperaturer under tomgång och del-last.
Och av samma skäl så åtgår det mer energi för att driva den överlag.

Det går komma runt detta med styrning, men det blir svårt på ett garageprojekt..

På en bil som främst ska gå på bana så skulle jag välja skruven, men för en gatbil roots alla gånger.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: johan944