951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

#76 Post by patand »

Maxx wrote:Jag förstår inte din aversion mot Facebook.
Orkar inte med ett forum till att hålla koll på bara och är därmed lite trött på att "allt" ska gå via facebook. Jag har inte tid...

Men låt oss inte diskutera det här i biltråden! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

#77 Post by emm »

patand wrote:
Maxx wrote:Jag förstår inte din aversion mot Facebook.
Orkar inte med ett forum till att hålla koll på bara och är därmed lite trött på att "allt" ska gå via facebook. Jag har inte tid...

Men låt oss inte diskutera det här i biltråden! :)
Sorry 4 OT:
Förstår inte heller din negativitet mot Facebook.
Men med tanke på dina 22735 inlägg så förstår jag dig...
:#cheers:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

#78 Post by DLS »

Säger också sorry för OT
Men jag förstår helt att man kan vara negativ till FB.
Förstår om folk vill ha ett privat liv o slippa en massa reklam o annat skit som är på FB (meningslösa status uppdateringar t.ex) men tyvärr så måste man idag ha ett FB konto för att få information.

Och är man 50+ o inte har nån direkt datorvana så kan det bli jobbigt med FB :)

Edit: nu säger jag inte att jag är 50 + här ;)

T.ex min kompis var tvungen att skaffa FB bara för att hans dotters fotbollsträningar bara fanns på just FB + att hans dykklubb gick över från att ha info på en hemsida till att ha en FB sida.

Förr när man såg reklam på tv för olika företag så stod det alltid, gå in på våran hemsida för mer info nu står det gå in på våran FB sida ;)

Men för att inte låta för negativ så säger jag att det finns mycke bra med FB också :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: 951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

#79 Post by bergodalvana »

Henka_E wrote:Just det - om det inte sitter S2 låda i den så byt. Turbo utväxlingen kan inte vara kul på bana....
Kan bara hålla med Henka... Turbolådan kan ni inte åka med ;)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: 951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

#80 Post by Bubby »

går utmärkt o åka med turbolåda på gröndal.. tror Erol kan intyga mig.. dock kräver det lite bättre väghållning så man får mer fart i böjarna.. Hade ju näst snabbaste varvtid där för några år sen då SLC körde timeattack... :P
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

#81 Post by Erol »

patand wrote:Det där verkar ju kul! :) Kan man haka på någon gång?
Självklart! Jag har tänkt att vi skulle ta och samla ihop ett gäng från forumet och köra nån kväll.
Kostar 200:- per kväll 16-21 + ev. engångslicens om man inte har SPF-licens.
Henka_E wrote:Coolt!

Jag skulle börja med att rensa bort precis allt gummi - det käkar bara däck! Ledlager både fram och bak på bärarmarna fram. Om bara bak - ställ casterskruven i det läge där allt löper som lättast. Hjulvinklar - vrid camber i botten bak och klappa på med 4 grader fram. Toe out fram, toe in bak. Sänk den lagom, dvs tills bärarmarna fram börjar peka uppåt. Ta bort den där luftbromsen ni har bak - se till att ni har ett chassie som fungerar utan den FÖRST, sen kan man labba med en vinge. Den fuckar upp allt nu, får ni till väghållning nu så vet ni varken om det är pga vingen eller trots vingen. Ta bort.

Just det - om det inte sitter S2 låda i den så byt. Turbo utväxlingen kan inte vara kul på bana....

Snyggt hopp förresten! Helvete vad hög den är!
Många bra tips, nu får vi se om/hur mycket vi ska kosta på Isbilen, vi har ju två andra bilar att använda på bana :wink: Angående växellåda så fungerade det hyfsat, lite hysteriskt på tvåan å lite slött på trean på många ställen och det skulle säkert bli bättre med en S2-låda. Men det var fullt körbart med originallåda.
patand wrote: lite trött på att "allt" ska gå via facebook.
Tyvärr är Facebook ett kanonverktyg för att skapa evenemang och hålla kontakt med likasinnade, dessutom är det gratis vilket lockar små nystartade arrangörer.
Bubby wrote:går utmärkt o åka med turbolåda på gröndal.. tror Erol kan intyga mig.. dock kräver det lite bättre väghållning så man får mer fart i böjarna.. Hade ju näst snabbaste varvtid där för några år sen då SLC körde timeattack... :P
Lite bättre väghållning hade varit på sin plats! då vi snudd på välte i vissa kurvor :wink:
2010 körde du på 41,68 sek jag körde på 45,49 så jag måste skylla de 4:a sekunderna på dålig hjulinställning, dåligt chassi och orutinerad förare :wink:

Jobbar för fullt med filmklippning, så mer film kommer inom kort!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: 951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

#82 Post by Bubby »

Lite bättre väghållning hade varit på sin plats! då vi snudd på välte i vissa kurvor
2010 körde du på 41,68 sek jag körde på 45,49 så jag måste skylla de 4:a sekunderna på dålig hjulinställning, dåligt chassi och orutinerad förare
OM jag inte är helt fel ute så har dom väl breddat o asfalterat om lite efter det jag körde.. baksidan var ju gammal o smal då... gör säkert nån sekund.. :wink: Kurbsen fanns iallafall inte då jag körde där.. :#944burn:

Bubby
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

#83 Post by Erol »

Maxx wrote:
Vet ni att 944.or kan flyga?
Ja, men jag visste inte att de kunde flyga så högt ... :mrgreen: :#944burn:
Flyga.jpg
Bubby wrote:
Lite bättre väghållning hade varit på sin plats! då vi snudd på välte i vissa kurvor
2010 körde du på 41,68 sek jag körde på 45,49 så jag måste skylla de 4:a sekunderna på dålig hjulinställning, dåligt chassi och orutinerad förare
OM jag inte är helt fel ute så har dom väl breddat o asfalterat om lite efter det jag körde.. baksidan var ju gammal o smal då... gör säkert nån sekund.. :wink: Kurbsen fanns iallafall inte då jag körde där.. :#944burn:

Bubby
Jo, de har gjort en hel del förbättringar de sista åren. Tittar man på denna gamla bild, som är ett par år gammal så har de dessutom gjort om en av de långsammaste kurvorna.

Image

Du får haka på när vi ska ut nästa gång, så får vi se om du slår Calmegårds tid 40,7 som han körde med sin vässade GT3.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

#84 Post by Erol »

Då var det dax för den utlovade filmen, enjoy!




/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

#85 Post by patand »

Alltid kul med film och TACK för att du tog bort musiken när körningen började i filmen! Gillar inte bilfilmer där man inte hör bilen. :D

Någon sa på filmen "ligg kvar längre", det håller jag med om. Några lite för tidigare instyrningar såg jag. :) Sen att bilen driftar får man ju förstå, den är ju van att sladda från isen... ;-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

#86 Post by Maxx »

patand wrote:Någon sa på filmen "ligg kvar längre", det håller jag med om. Några lite för tidigare instyrningar såg jag. :) Sen att bilen driftar får man ju förstå, den är ju van att sladda från isen... ;-)
Jon snappade upp lite fler tips och provade själv lite olika spårval så spåret, och tiden, förbättrades avsevärt på bara några få varv.

Bilen är väl inte helt optimal för asfaltkörning (än?), men lite breda uppställ är kul och publikfriande! :D Med rätt hjulvinklar så borde den inte dra loss uppvärmda r-däck hur lätt som helst. ;)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

#87 Post by Erol »

Isbilen kommer inom kort vara till försäljning, då vi har fler projekt än vad vi har tid till!

Om någon är intresserad av en påbörjad banbil/trackdaybil så är det bara att hojta till!

Utöver det som framgår i tråden finns det en del godis till bilen som ännu inte är monterat, bland annat finns:
  • Kolfiberhuv
  • Plastskärmar x 4
  • Plastbaklucka
  • Plastrutor

Bilen är i grunden en -89 turbo med M220 lamelldiffbroms, M030 chassi, dvs. stora bromsarna och ställbart chassi. Bilens lack är i mindre smickrande skick, tänk garagelack/rollad.

Priset kommer vara mycket förmånligt för forumsmedlemmar!


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: 951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

#88 Post by Erol »

Idag anmälde vi bilen och Richard till Såtenäs. Ska bli intressant och se hur den presterar i slalom.

Innan lördag skall höjden och hjulvinklar justeras och eventuellt kommer en lättare huv att monteras.

Men det viktigaste avklarades i kväll, klisterklibbor monterades och gav uppskattningsvis 25-30 hk :wink:
uploadfromtaptalk1372198643732.jpg
Om någon är intresserad av ett påbörjat racebygge så går det utmärkt att kolla på bilen och även provköra den på Såtenästräffen.


/ Erol
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: 951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

#89 Post by Erol »

Det var premiär på Såtenästräffen, både för 951master och för Isbilen. Bilen lastades kvällen innan, för att komma iväg tidigt på morgonen, målet var att möta några forumsbröder längs vägen och samåka.
uploadfromtaptalk1372788534407.jpg
Väl framme fick vi prova drifting på vått underlag, då himmelen öppnade sig efter första vändan på konbanan.
uploadfromtaptalk1372788632950.jpg
Bilen presterade som bäst en 1,26 tid på söndagens körning, vilket måste anses som godkänt, då 951.or med Leda-chassi körde på 1,25.5 :D
uploadfromtaptalk1372788817820.jpg
Isbilen har klarat ännu en utmaning, slalom på Såtenästräffen. Inte nog med att bilen klarade prövningen problemfritt, den presterade riktigt bra tider med ett original M030-chassi och fick till och med lovord av "Rikard den snabbe" ;)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

Re: 951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

#90 Post by 951master »

Bilen är till salu! se separat annons..

:#944burn:
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users