951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?
- Sluggen
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2008-03-02 21:50:16
- Bilmodell: 951
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Det här är nog det i särklass mest förnuftiga jag sett!
_________________
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Ja den här tråden får en ju nästan att vilja bygga isbil av 968an...Sluggen wrote:Det här är nog det i särklass mest förnuftiga jag sett!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0
ISbil med så mycket turbolagg och lätt bakdel. Kan inte bli annat än hur roligt som helst !
Vi vill se filmer från ispremiären =)
Vi vill se filmer från ispremiären =)
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Lite panik nu,
Först gick wastegaten sönder, och sen sköt oljefiltret loss av okänd anledning... Hoppas de var felgängat eller nåt.. Så de INTE är fel på överströmmningsventilen..
Olja i HELA jäkla garaget... Tur man hade Absol hemma..
Känns som de lutar åt nattmeck... som vanligt... SUCK!
Först gick wastegaten sönder, och sen sköt oljefiltret loss av okänd anledning... Hoppas de var felgängat eller nåt.. Så de INTE är fel på överströmmningsventilen..
Olja i HELA jäkla garaget... Tur man hade Absol hemma..
Känns som de lutar åt nattmeck... som vanligt... SUCK!
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: 951 -89 | Isbil 1.0
Ett ställe som man inte skall ha wastegateventilen är vid katalysator ca en meter efter själva wastegaten...
Här borde den sitta! Efter det insåg vi att Murphy hade tänkt att stanna resten av kvällen... Två bortskjutna oljefilter senare, en smärglad OPR-ventil och ett byte till lite tunnare olja så ser det ut att funka. Klockan ringer om 4 timmar och sedan får morgondagen utvisa om allt slit varit förgäves.
Over and out...
/ Erol
Här borde den sitta! Efter det insåg vi att Murphy hade tänkt att stanna resten av kvällen... Två bortskjutna oljefilter senare, en smärglad OPR-ventil och ett byte till lite tunnare olja så ser det ut att funka. Klockan ringer om 4 timmar och sedan får morgondagen utvisa om allt slit varit förgäves.
Over and out...
/ Erol
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- YocaL
- Turbo-Poster
- Posts: 676
- Joined: 2007-04-24 16:25:31
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Jönköping
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Sweeeeeet!
Var lådan med diffbroms? Känns som det hade varit extra skoj i så fall!
Var lådan med diffbroms? Känns som det hade varit extra skoj i så fall!
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Hur har det gått?
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Yes, det är en -89:a. Vilket innebär diffspärr, M030 och stora bromsarna.YocaL wrote:Sweeeeeet!
Var lådan med diffbroms? Känns som det hade varit extra skoj i så fall!
Över förväntan!Henka_E wrote:Hur har det gått?
Bilen har funkat kanon, oljetrycket var lite högt på förmiddagen, runt 4 bar, men efter lunch låg det på 3 bar på tomgång.
15 mil och 60 liter bensin har avverkats under dagen, mestadels på ställ i morgon kommer vi köra igen! Fler bilder och film kommer inom kort.
/ Erol
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0
F-n va najs!
-
- S-Poster
- Posts: 134
- Joined: 2010-06-14 16:09:31
- Telefon: 0702567772
- Bilmodell: Porsche 944 T
- Årsmodell: 1985B
- Location: Nacka
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Tufft !
Filma nu
Filma nu
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Tyvärr vart det ingen körning idag söndag, då vi fortfarande hade problem med för högt oljetryck. Detta visade sig vid provstart, innan avfärd som tur var, genom att 3,5 liter olja trycktes ut via packningen vid ojefiltret på 20 sekunder.
Vår quickfix med att putsa av OPR-ventilen och köra på tunnare olja funkade tydligen när bilen stått i varmgarage, inte efter en övernattning utomhus med en oljetemp på -5. Så vi fick ställa in körningen och istället ägna dagen åt att felsöka/hitta en lösning. Efter en hel del googlande och efter några samtal insåg vi att felet måste bero på att vi kombinerat -85:ans OPR-ventilen med -89:ans oljefilterhus på ett block från en -85:a... Följden blir att fjädern till ventilen blir för lång och detta resulterar i att kolven inte öppnar som den ska.
Efter att justerat fjädern så startades bilen upp och allt verkade frid och fröjd, 5 bar på tomgång, efter några minuter på tomgång vågade vi oss iväg på en provtur, körde ca 1 mil i lugnt tempo, stannade och kollade att allt verkar vara ok, oljetrycket låg nu på 4 bar på tomgång och 5 vid belastning. Allt verkar i sin ordning, så vi tog en sväng till, lagom som vi var framme vid sjön låg oljetrycket på 3 bar på tomgång och respektive 5 bar vid belastning. Efter 5-6 fullgasrepor på sjön ser allt fortfarande korrekt ut!
Nu återstår det bara att göra ett elddop i veckan, att låta bilen stå ute en natt och där efter starta upp den med riktigt kall olja. Funkar detta, kan vi nog avskriva ärendet fram över!
Smakprov från filmen:
/ Erol
Vår quickfix med att putsa av OPR-ventilen och köra på tunnare olja funkade tydligen när bilen stått i varmgarage, inte efter en övernattning utomhus med en oljetemp på -5. Så vi fick ställa in körningen och istället ägna dagen åt att felsöka/hitta en lösning. Efter en hel del googlande och efter några samtal insåg vi att felet måste bero på att vi kombinerat -85:ans OPR-ventilen med -89:ans oljefilterhus på ett block från en -85:a... Följden blir att fjädern till ventilen blir för lång och detta resulterar i att kolven inte öppnar som den ska.
Efter att justerat fjädern så startades bilen upp och allt verkade frid och fröjd, 5 bar på tomgång, efter några minuter på tomgång vågade vi oss iväg på en provtur, körde ca 1 mil i lugnt tempo, stannade och kollade att allt verkar vara ok, oljetrycket låg nu på 4 bar på tomgång och 5 vid belastning. Allt verkar i sin ordning, så vi tog en sväng till, lagom som vi var framme vid sjön låg oljetrycket på 3 bar på tomgång och respektive 5 bar vid belastning. Efter 5-6 fullgasrepor på sjön ser allt fortfarande korrekt ut!
Nu återstår det bara att göra ett elddop i veckan, att låta bilen stå ute en natt och där efter starta upp den med riktigt kall olja. Funkar detta, kan vi nog avskriva ärendet fram över!
Finns en del film, man jag har inte fått denna ännu.Nygren wrote:Tufft !
Filma nu
Smakprov från filmen:
/ Erol
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Turbo-Poster
- Posts: 639
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: Sv: Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Hej
Bengt
Erol wrote:15 mil och 60 liter bensin har avverkats under dagen, mestadels på ställ
Fler bilder och film kommer inom kort.
/ Erol
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Rhodin-Gbg
- Turbo-Poster
- Posts: 502
- Joined: 2012-11-18 21:48:07
- Telefon: 0705810303
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg - Vallda!
- Contact:
Re: Sv: Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Kan man tolka det som att bakänden gått 4 gånger längre än fronten på bilen?Erol wrote:YocaL wrote: 15 mil och 60 liter bensin har avverkats under dagen, mestadels på ställ i morgon kommer vi köra igen!Fler bilder och film kommer inom kort.
/ Erol
Få upp den där filmen nu vettja!!
Porsche 944 Turbo 1986 återuppstår snart igen!
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Sv: Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Jo, bakdäcken har fått jobba mycket mer än framdäcken!Rhodin-Gbg wrote:Kan man tolka det som att bakänden gått 4 gånger längre än fronten på bilen?
Få upp den där filmen nu vettja!!
OBS! denna är filmad med mobiltelefon och inte av högsta kvalité, mer film är på G, som är filmat med GoPro-kameror!
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0 - Nu med Film från 26/1
Ser sjukt kul ut
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: No registered users