951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#16 Post by Sluggen »

Det här är nog det i särklass mest förnuftiga jag sett!
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#17 Post by patand »

Sluggen wrote:Det här är nog det i särklass mest förnuftiga jag sett!
Ja den här tråden får en ju nästan att vilja bygga isbil av 968an... :mrgreen:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#18 Post by thesaint »

ISbil med så mycket turbolagg och lätt bakdel. Kan inte bli annat än hur roligt som helst !

Vi vill se filmer från ispremiären =)
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#19 Post by 951master »

Lite panik nu,

Först gick wastegaten sönder, och sen sköt oljefiltret loss av okänd anledning... Hoppas de var felgängat eller nåt.. Så de INTE är fel på överströmmningsventilen.. :roll:

Olja i HELA jäkla garaget... Tur man hade Absol hemma..

Känns som de lutar åt nattmeck... som vanligt... SUCK!
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: 951 -89 | Isbil 1.0

#20 Post by Erol »

Ett ställe som man inte skall ha wastegateventilen är vid katalysator ca en meter efter själva wastegaten...
uploadfromtaptalk1359166396607.jpg
Här borde den sitta!
uploadfromtaptalk1359166432307.jpg
Efter det insåg vi att Murphy hade tänkt att stanna resten av kvällen... Två bortskjutna oljefilter senare, en smärglad OPR-ventil och ett byte till lite tunnare olja så ser det ut att funka. Klockan ringer om 4 timmar och sedan får morgondagen utvisa om allt slit varit förgäves.

Over and out...


/ Erol
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#21 Post by YocaL »

Sweeeeeet! :D
Var lådan med diffbroms? Känns som det hade varit extra skoj i så fall! :D
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#22 Post by Henka_E »

Hur har det gått?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#23 Post by Erol »

YocaL wrote:Sweeeeeet! :D
Var lådan med diffbroms? Känns som det hade varit extra skoj i så fall! :D
Yes, det är en -89:a. Vilket innebär diffspärr, M030 och stora bromsarna.
Henka_E wrote:Hur har det gått?
Över förväntan!

Bilen har funkat kanon, oljetrycket var lite högt på förmiddagen, runt 4 bar, men efter lunch låg det på 3 bar på tomgång.

15 mil och 60 liter bensin har avverkats under dagen, mestadels på ställ ;) i morgon kommer vi köra igen!
uploadfromtaptalk1359234205019.jpg
Fler bilder och film kommer inom kort.


/ Erol
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#24 Post by Henka_E »

F-n va najs!

Nygren
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2010-06-14 16:09:31
Telefon: 0702567772
Bilmodell: Porsche 944 T
Årsmodell: 1985B
Location: Nacka
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#25 Post by Nygren »

Tufft !
Filma nu ;)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#26 Post by Erol »

Tyvärr vart det ingen körning idag söndag, då vi fortfarande hade problem med för högt oljetryck. Detta visade sig vid provstart, innan avfärd som tur var, genom att 3,5 liter olja trycktes ut via packningen vid ojefiltret på 20 sekunder.

Vår quickfix med att putsa av OPR-ventilen och köra på tunnare olja funkade tydligen när bilen stått i varmgarage, inte efter en övernattning utomhus med en oljetemp på -5. Så vi fick ställa in körningen och istället ägna dagen åt att felsöka/hitta en lösning. Efter en hel del googlande och efter några samtal insåg vi att felet måste bero på att vi kombinerat -85:ans OPR-ventilen med -89:ans oljefilterhus på ett block från en -85:a... Följden blir att fjädern till ventilen blir för lång och detta resulterar i att kolven inte öppnar som den ska.

Efter att justerat fjädern så startades bilen upp och allt verkade frid och fröjd, 5 bar på tomgång, efter några minuter på tomgång vågade vi oss iväg på en provtur, körde ca 1 mil i lugnt tempo, stannade och kollade att allt verkar vara ok, oljetrycket låg nu på 4 bar på tomgång och 5 vid belastning. Allt verkar i sin ordning, så vi tog en sväng till, lagom som vi var framme vid sjön låg oljetrycket på 3 bar på tomgång och respektive 5 bar vid belastning. Efter 5-6 fullgasrepor på sjön ser allt fortfarande korrekt ut!

Nu återstår det bara att göra ett elddop i veckan, att låta bilen stå ute en natt och där efter starta upp den med riktigt kall olja. Funkar detta, kan vi nog avskriva ärendet fram över!

Nygren wrote:Tufft !
Filma nu ;)
Finns en del film, man jag har inte fått denna ännu.
Smakprov från filmen:
398111_517853628246706_771065272_n.jpg

/ Erol
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Sv: Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#27 Post by gtBen »

Hej
Erol wrote:15 mil och 60 liter bensin har avverkats under dagen, mestadels på ställ ;)
Fler bilder och film kommer inom kort.
/ Erol
8) 8) 8)
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Rhodin-Gbg
Turbo-Poster
Posts: 502
Joined: 2012-11-18 21:48:07
Telefon: 0705810303
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg - Vallda!
Contact:

Re: Sv: Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#28 Post by Rhodin-Gbg »

Erol wrote:
YocaL wrote: 15 mil och 60 liter bensin har avverkats under dagen, mestadels på ställ ;) i morgon kommer vi köra igen!
uploadfromtaptalk1359234205019.jpg
Fler bilder och film kommer inom kort.


/ Erol
Kan man tolka det som att bakänden gått 4 gånger längre än fronten på bilen? :lol:

Få upp den där filmen nu vettja!!
Porsche 944 Turbo 1986 återuppstår snart igen!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Sv: Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#29 Post by Erol »

Rhodin-Gbg wrote:Kan man tolka det som att bakänden gått 4 gånger längre än fronten på bilen? :lol:

Få upp den där filmen nu vettja!!
Jo, bakdäcken har fått jobba mycket mer än framdäcken! :twisted:



OBS! denna är filmad med mobiltelefon och inte av högsta kvalité, mer film är på G, som är filmat med GoPro-kameror!


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0 - Nu med Film från 26/1

#30 Post by gurra »

Ser sjukt kul ut :#cheers:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users