951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?

#1 Post by Erol »

Då har det blivit dax att göra en biltråd för årets impulsprojekt!

Det började med att "Wiklundh" annonserade sin bil till försäljning här på forumet i höstas. Bilen sattes ut till ett väldigt förmånligt pris och flera var intresserade av den, men det fanns självklart en anledning till det låga priset. Motorn gick inte runt längre och karossen hade sett sina bättre dagar och en roller :wink:

Men jag och "951master" tänkte som så "Ingen kommer ihåg en fegis" vi bestämde oss för att köpa bilen osedd, sadlade på en biltransport kärra och körde de 30 milen för att köpa bilen. Efter att kontrollerat bilen och dess skick fick pengar byta ägare och vi var snart på väg hemåt igen.
400784_10151066663642877_319348709_n.jpg
Så varför köper vi nu en bil med rasad motor, full med bulor och en taskig lack?

Tanken var att ha en riktigt rolig isbil och om den överlever den prövningen låter vi den leva vidare som trackdaybil och kanske kommer bilen än en gång få rulla ett par varv på Nordslingan igen (Wiklund var nere med den 2011).

När vi knuffat in bilen i garaget var det ingen idé att spekulera i vad som var fel/trasigt på motorn, bara kavla upp ärmarna och slita ur hela paketet!
150137_10151076058207877_891705847_n.jpg
Vi konstaterade rätt fort att vevaxeln skurit på tvåans cylinder, vilket resulterade i att motorn inte längre gick runt.
247937_10151076056752877_1544305128_n.jpg
246714_10151076057302877_452058626_n.jpg
Vid närmare inspektion såg vi även att blocket gjort sitt, det var ordentliga vändkanter i loppen, både uppe och nere, så vi insåg att det inte var någon idé att försöka rädda denna motor.
DSC_0596.jpg
Som tur var hade vi en reservmotor stod och skräpade i garaget, så det här skulle ordna upp sig :twisted: Men som vanligt när vi skruvar bil så har vi Murphy och hans förbannade lag med oss :roll: och självfallet var detta inget undantag. Motorn vi hade kommer från en vanlig 944, dvs. ingen turbo, blocket och veven är användbara men kolvar och stakar måste vi ta från motorn som hör till bilen, allt frid och fröjd än så länge.

Efter att vi kniveggsslipat vevaxeln, portat och mirafräst toppen samt tvättat av alla motordelar börjar det dra ihop sig för montering, det är då Murphy kommer på besök. Den gamla motorn var borrad till överdimension och hade så dels överdimensionskolvar :cry: Så nu var det bara att leta rätt på en uppsättning originalkolvar för att kunna sätta ihop motorn. Efter att slängt ut en köpesannons här på forumet och ringt runt till bekanta med samma intresse visade det sig att det fanns både kolvar och stakar runt hörnet, en bekant 1,5 mil bort hade grejer som låg och skräpade. Detta innebär att vi nu fick tag på de starkare "Rarst"-stakarna istället för de klena originalstakarna som sitter i de senare turbobilarna.

Efter diverse små missöden med avdragna bultar, trasig hastighetsgivare till växellådan, spräckt rotor, läckande styrservo, byte av länkarm pga. trasig (sämsta jag någonsin sett) kulled m.m. Så kunde vi starta upp och provköra bilen i går och allt verkar funka tillräckligt bra för att vi skall kunna ha bilen körklar till på lördag!
DSC_0559.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -89 | "Isbilen"

#2 Post by Erol »

Innan provkörning har vi även hunnit rensa ut lite saker som vi ansåg som överflödigt i bilen!

Stolar, baksäte, dörrsidor, stereo fick lyfta på foten!
DSC_0567.jpg
Mattorna var inget som vi tyckte behövde och en lättare och mer greppvänlig ratt fick ersätta originalratten.
DSC_0577.jpg
DSC_0578.jpg
Totalt vart det 154 kg med saker som vi inte kommer att sakna :twisted:
DSC_0571.jpg
Där efter vart vi tvungna att tynga ner bilen med ett par "sittastillstolar", + 14 kg på bilens konto.
DSC_0616.jpg
Bilen utrustades med vettiga däck för ändamålet, dessa är monterade på reservhjulsfälgar. Om någon har ett rött reservhjul och hellre vill ha ett i silver, hojta till så kan vi byta. Vore kul med 4 likadana på bilen :wink:
DSC_0612.jpg
Nu står bilen och väntar på att lördagen snart är här...
DSC_0623.jpg

/ Erol


Ps. Vi noterade under gårdagens provkörning, att en rensad 951:a med genomgången motor och med lätta hjul skottar på riktigt bra på grusvägar och is :twisted: :twisted: :twisted:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 951 -89 | "Isbilen"

#3 Post by Bathory »

Kul. :D
Grattis & imponerande att ni fått snurr på den så fort.
Lycka till på isen men var försiktiga då det är halt :roll: :P

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -89 | "Isbilen"

#4 Post by Nahpets »

Sjuuuuuuuukt kul! :)

Man ska då ha en Wingman!

En fråga om vändkanter, vad är det som är så kinkigt med detta? Är det inte bara att "slip/hona" bort om loppet är OK?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -89 | "Isbilen"

#5 Post by Erol »

Nahpets wrote:En fråga om vändkanter, vad är det som är så kinkigt med detta? Är det inte bara att "slip/hona" bort om loppet är OK?
I det här fallet skulle inte en honing räcka, utan det skulle behöva borras, nu var det redan gjort en gång i detta block, samt att man måste köpa nya ÖD-kolvar (om det finns, då det redan var borrat en gång).

Så i vårt fall var det billigare/enklare att använda ett annat block!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Turboforever
S-Poster
Posts: 115
Joined: 2012-02-11 13:41:16
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#6 Post by Turboforever »

Kul o se att ni satsar... :D
Vanliga dödliga köper ju en gammal volvo 740 och kör på isen.
Måste säga att jag är lagomt avundsjuk.

Lycka till. :#944burn:

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#7 Post by Janne J »

Mycket kul för "lite" pengar ser det ut som! :)

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -89 | "Isbilen"

#8 Post by Nahpets »

Erol wrote:
Nahpets wrote:En fråga om vändkanter, vad är det som är så kinkigt med detta? Är det inte bara att "slip/hona" bort om loppet är OK?
I det här fallet skulle inte en honing räcka, utan det skulle behöva borras, nu var det redan gjort en gång i detta block, samt att man måste köpa nya ÖD-kolvar (om det finns, då det redan var borrat en gång).

Så i vårt fall var det billigare/enklare att använda ett annat block!


/ Erol
Men vad innebär själva vändkanterna för problem?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#9 Post by patand »

Det är så här det ska gå till! :#pray:

Var ska ni köra på lördag? :D En annan ska ju också ut på isen i helgen! Fast jag gissar ni tänker hålla till på annan plats än jag då ni inte bett om vägbeskrivning till "min" sjö.:)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#10 Post by martenheller »

Häftigt! Kör så de ryker och isen sprutar!
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#11 Post by Henka_E »

154kg? Skojjar du? Eller är det typ som man brukar säga att det var sjutti-elva eller flera-hundra-femti? Eller var det verkligen 154kg?

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#12 Post by Wiklundh »

Roligt att se att den rullar igen. :d=:
Var som jag trodde, vevaxeln var skuren.
Vilken länkarm var det som var glapp, var det den renovade(kommer inte ihåg vilken sida den satt på)?
Den kommer gå som ett skott på isen med de däcken, helrätt. :#944burn:
Michael Wiklundh
PCS 11873

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#13 Post by Erol »

patand wrote:Det är så här det ska gå till! :#pray:

Var ska ni köra på lördag? :D En annan ska ju också ut på isen i helgen! Fast jag gissar ni tänker hålla till på annan plats än jag då ni inte bett om vägbeskrivning till "min" sjö.:)
Vi kommer att köra utanför Kungsör denna helg, dock så ser det ut att bli fler helger med bus på isen i år, så vi kanske hör av oss angående vägbeskrivning fram över ;)
Henka_E wrote:154kg? Skojjar du? Eller är det typ som man brukar säga att det var sjutti-elva eller flera-hundra-femti? Eller var det verkligen 154kg?
Vi har vägt allt vi plockat ur/av bilen, på det mest vetenskapligaste sättet, dvs. med en vanlig hushållsvåg :wink: efter att monterat de nya stolarna och ett par extremt fula och knappt fungerande lättviktsspeglar landar vi på ca 140 kg vilket borde ge en prestandaökning som motsvarar att trimma bilen ca 20 hk :#944burn:
Wiklundh wrote:Roligt att se att den rullar igen. :d=:
Var som jag trodde, vevaxeln var skuren.
Vilken länkarm var det som var glapp, var det den renovade(kommer inte ihåg vilken sida den satt på)?
Den kommer gå som ett skott på isen med de däcken, helrätt. :#944burn:
Det var den vänstra länkarmen (förarsidan) gummidamasken satt fast med buntband och helt slut i kulbulten, glappade säkert 5 mm :shock:


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#14 Post by Wiklundh »

Erol wrote:Det var den vänstra länkarmen (förarsidan) gummidamasken satt fast med buntband och helt slut i kulbulten, glappade säkert 5 mm :shock:
Ok det var den jag köpte renoverad(var inget glapp på den när jag monterade den).
De verkar inte hålla om de är renoverade, kostar ju guld och gröna skogar att köpa nya via PC. :(
Michael Wiklundh
PCS 11873

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -89 | Isbil 1.0

#15 Post by patand »

Erol wrote:Vi kommer att köra utanför Kungsör denna helg, dock så ser det ut att bli fler helger med bus på isen i år, så vi kanske hör av oss angående vägbeskrivning fram över ;)
Det vore ju kul att köra på samma plats om tillfälle ges! :) Så hör av er om det lockar så får vi se vad jag har planerat.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users