951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
951 -89 | Isbilen 2.0 - Banbil?
Då har det blivit dax att göra en biltråd för årets impulsprojekt!
Det började med att "Wiklundh" annonserade sin bil till försäljning här på forumet i höstas. Bilen sattes ut till ett väldigt förmånligt pris och flera var intresserade av den, men det fanns självklart en anledning till det låga priset. Motorn gick inte runt längre och karossen hade sett sina bättre dagar och en roller
Men jag och "951master" tänkte som så "Ingen kommer ihåg en fegis" vi bestämde oss för att köpa bilen osedd, sadlade på en biltransport kärra och körde de 30 milen för att köpa bilen. Efter att kontrollerat bilen och dess skick fick pengar byta ägare och vi var snart på väg hemåt igen.
Så varför köper vi nu en bil med rasad motor, full med bulor och en taskig lack?
Tanken var att ha en riktigt rolig isbil och om den överlever den prövningen låter vi den leva vidare som trackdaybil och kanske kommer bilen än en gång få rulla ett par varv på Nordslingan igen (Wiklund var nere med den 2011).
När vi knuffat in bilen i garaget var det ingen idé att spekulera i vad som var fel/trasigt på motorn, bara kavla upp ärmarna och slita ur hela paketet!
Vi konstaterade rätt fort att vevaxeln skurit på tvåans cylinder, vilket resulterade i att motorn inte längre gick runt.
Vid närmare inspektion såg vi även att blocket gjort sitt, det var ordentliga vändkanter i loppen, både uppe och nere, så vi insåg att det inte var någon idé att försöka rädda denna motor.
Som tur var hade vi en reservmotor stod och skräpade i garaget, så det här skulle ordna upp sig Men som vanligt när vi skruvar bil så har vi Murphy och hans förbannade lag med oss och självfallet var detta inget undantag. Motorn vi hade kommer från en vanlig 944, dvs. ingen turbo, blocket och veven är användbara men kolvar och stakar måste vi ta från motorn som hör till bilen, allt frid och fröjd än så länge.
Efter att vi kniveggsslipat vevaxeln, portat och mirafräst toppen samt tvättat av alla motordelar börjar det dra ihop sig för montering, det är då Murphy kommer på besök. Den gamla motorn var borrad till överdimension och hade så dels överdimensionskolvar Så nu var det bara att leta rätt på en uppsättning originalkolvar för att kunna sätta ihop motorn. Efter att slängt ut en köpesannons här på forumet och ringt runt till bekanta med samma intresse visade det sig att det fanns både kolvar och stakar runt hörnet, en bekant 1,5 mil bort hade grejer som låg och skräpade. Detta innebär att vi nu fick tag på de starkare "Rarst"-stakarna istället för de klena originalstakarna som sitter i de senare turbobilarna.
Efter diverse små missöden med avdragna bultar, trasig hastighetsgivare till växellådan, spräckt rotor, läckande styrservo, byte av länkarm pga. trasig (sämsta jag någonsin sett) kulled m.m. Så kunde vi starta upp och provköra bilen i går och allt verkar funka tillräckligt bra för att vi skall kunna ha bilen körklar till på lördag!
Det började med att "Wiklundh" annonserade sin bil till försäljning här på forumet i höstas. Bilen sattes ut till ett väldigt förmånligt pris och flera var intresserade av den, men det fanns självklart en anledning till det låga priset. Motorn gick inte runt längre och karossen hade sett sina bättre dagar och en roller
Men jag och "951master" tänkte som så "Ingen kommer ihåg en fegis" vi bestämde oss för att köpa bilen osedd, sadlade på en biltransport kärra och körde de 30 milen för att köpa bilen. Efter att kontrollerat bilen och dess skick fick pengar byta ägare och vi var snart på väg hemåt igen.
Så varför köper vi nu en bil med rasad motor, full med bulor och en taskig lack?
Tanken var att ha en riktigt rolig isbil och om den överlever den prövningen låter vi den leva vidare som trackdaybil och kanske kommer bilen än en gång få rulla ett par varv på Nordslingan igen (Wiklund var nere med den 2011).
När vi knuffat in bilen i garaget var det ingen idé att spekulera i vad som var fel/trasigt på motorn, bara kavla upp ärmarna och slita ur hela paketet!
Vi konstaterade rätt fort att vevaxeln skurit på tvåans cylinder, vilket resulterade i att motorn inte längre gick runt.
Vid närmare inspektion såg vi även att blocket gjort sitt, det var ordentliga vändkanter i loppen, både uppe och nere, så vi insåg att det inte var någon idé att försöka rädda denna motor.
Som tur var hade vi en reservmotor stod och skräpade i garaget, så det här skulle ordna upp sig Men som vanligt när vi skruvar bil så har vi Murphy och hans förbannade lag med oss och självfallet var detta inget undantag. Motorn vi hade kommer från en vanlig 944, dvs. ingen turbo, blocket och veven är användbara men kolvar och stakar måste vi ta från motorn som hör till bilen, allt frid och fröjd än så länge.
Efter att vi kniveggsslipat vevaxeln, portat och mirafräst toppen samt tvättat av alla motordelar börjar det dra ihop sig för montering, det är då Murphy kommer på besök. Den gamla motorn var borrad till överdimension och hade så dels överdimensionskolvar Så nu var det bara att leta rätt på en uppsättning originalkolvar för att kunna sätta ihop motorn. Efter att slängt ut en köpesannons här på forumet och ringt runt till bekanta med samma intresse visade det sig att det fanns både kolvar och stakar runt hörnet, en bekant 1,5 mil bort hade grejer som låg och skräpade. Detta innebär att vi nu fick tag på de starkare "Rarst"-stakarna istället för de klena originalstakarna som sitter i de senare turbobilarna.
Efter diverse små missöden med avdragna bultar, trasig hastighetsgivare till växellådan, spräckt rotor, läckande styrservo, byte av länkarm pga. trasig (sämsta jag någonsin sett) kulled m.m. Så kunde vi starta upp och provköra bilen i går och allt verkar funka tillräckligt bra för att vi skall kunna ha bilen körklar till på lördag!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -89 | "Isbilen"
Innan provkörning har vi även hunnit rensa ut lite saker som vi ansåg som överflödigt i bilen!
Stolar, baksäte, dörrsidor, stereo fick lyfta på foten! Mattorna var inget som vi tyckte behövde och en lättare och mer greppvänlig ratt fick ersätta originalratten. Totalt vart det 154 kg med saker som vi inte kommer att sakna Där efter vart vi tvungna att tynga ner bilen med ett par "sittastillstolar", + 14 kg på bilens konto. Bilen utrustades med vettiga däck för ändamålet, dessa är monterade på reservhjulsfälgar. Om någon har ett rött reservhjul och hellre vill ha ett i silver, hojta till så kan vi byta. Vore kul med 4 likadana på bilen Nu står bilen och väntar på att lördagen snart är här...
/ Erol
Ps. Vi noterade under gårdagens provkörning, att en rensad 951:a med genomgången motor och med lätta hjul skottar på riktigt bra på grusvägar och is
Stolar, baksäte, dörrsidor, stereo fick lyfta på foten! Mattorna var inget som vi tyckte behövde och en lättare och mer greppvänlig ratt fick ersätta originalratten. Totalt vart det 154 kg med saker som vi inte kommer att sakna Där efter vart vi tvungna att tynga ner bilen med ett par "sittastillstolar", + 14 kg på bilens konto. Bilen utrustades med vettiga däck för ändamålet, dessa är monterade på reservhjulsfälgar. Om någon har ett rött reservhjul och hellre vill ha ett i silver, hojta till så kan vi byta. Vore kul med 4 likadana på bilen Nu står bilen och väntar på att lördagen snart är här...
/ Erol
Ps. Vi noterade under gårdagens provkörning, att en rensad 951:a med genomgången motor och med lätta hjul skottar på riktigt bra på grusvägar och is
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Bathory
- Addict
- Posts: 3571
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: 951 -89 | "Isbilen"
Kul.
Grattis & imponerande att ni fått snurr på den så fort.
Lycka till på isen men var försiktiga då det är halt
Sven
Grattis & imponerande att ni fått snurr på den så fort.
Lycka till på isen men var försiktiga då det är halt
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1763
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 951 -89 | "Isbilen"
Sjuuuuuuuukt kul!
Man ska då ha en Wingman!
En fråga om vändkanter, vad är det som är så kinkigt med detta? Är det inte bara att "slip/hona" bort om loppet är OK?
Man ska då ha en Wingman!
En fråga om vändkanter, vad är det som är så kinkigt med detta? Är det inte bara att "slip/hona" bort om loppet är OK?
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -89 | "Isbilen"
I det här fallet skulle inte en honing räcka, utan det skulle behöva borras, nu var det redan gjort en gång i detta block, samt att man måste köpa nya ÖD-kolvar (om det finns, då det redan var borrat en gång).Nahpets wrote:En fråga om vändkanter, vad är det som är så kinkigt med detta? Är det inte bara att "slip/hona" bort om loppet är OK?
Så i vårt fall var det billigare/enklare att använda ett annat block!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Turboforever
- S-Poster
- Posts: 115
- Joined: 2012-02-11 13:41:16
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Kul o se att ni satsar...
Vanliga dödliga köper ju en gammal volvo 740 och kör på isen.
Måste säga att jag är lagomt avundsjuk.
Lycka till.
Vanliga dödliga köper ju en gammal volvo 740 och kör på isen.
Måste säga att jag är lagomt avundsjuk.
Lycka till.
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Mycket kul för "lite" pengar ser det ut som!
Janne
Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1763
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: 951 -89 | "Isbilen"
Men vad innebär själva vändkanterna för problem?Erol wrote:I det här fallet skulle inte en honing räcka, utan det skulle behöva borras, nu var det redan gjort en gång i detta block, samt att man måste köpa nya ÖD-kolvar (om det finns, då det redan var borrat en gång).Nahpets wrote:En fråga om vändkanter, vad är det som är så kinkigt med detta? Är det inte bara att "slip/hona" bort om loppet är OK?
Så i vårt fall var det billigare/enklare att använda ett annat block!
/ Erol
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Det är så här det ska gå till!
Var ska ni köra på lördag? En annan ska ju också ut på isen i helgen! Fast jag gissar ni tänker hålla till på annan plats än jag då ni inte bett om vägbeskrivning till "min" sjö.
Var ska ni köra på lördag? En annan ska ju också ut på isen i helgen! Fast jag gissar ni tänker hålla till på annan plats än jag då ni inte bett om vägbeskrivning till "min" sjö.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Häftigt! Kör så de ryker och isen sprutar!
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0
154kg? Skojjar du? Eller är det typ som man brukar säga att det var sjutti-elva eller flera-hundra-femti? Eller var det verkligen 154kg?
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Roligt att se att den rullar igen.
Var som jag trodde, vevaxeln var skuren.
Vilken länkarm var det som var glapp, var det den renovade(kommer inte ihåg vilken sida den satt på)?
Den kommer gå som ett skott på isen med de däcken, helrätt.
Var som jag trodde, vevaxeln var skuren.
Vilken länkarm var det som var glapp, var det den renovade(kommer inte ihåg vilken sida den satt på)?
Den kommer gå som ett skott på isen med de däcken, helrätt.
Michael Wiklundh
PCS 11873
PCS 11873
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Vi kommer att köra utanför Kungsör denna helg, dock så ser det ut att bli fler helger med bus på isen i år, så vi kanske hör av oss angående vägbeskrivning fram överpatand wrote:Det är så här det ska gå till!
Var ska ni köra på lördag? En annan ska ju också ut på isen i helgen! Fast jag gissar ni tänker hålla till på annan plats än jag då ni inte bett om vägbeskrivning till "min" sjö.
Vi har vägt allt vi plockat ur/av bilen, på det mest vetenskapligaste sättet, dvs. med en vanlig hushållsvåg efter att monterat de nya stolarna och ett par extremt fula och knappt fungerande lättviktsspeglar landar vi på ca 140 kg vilket borde ge en prestandaökning som motsvarar att trimma bilen ca 20 hkHenka_E wrote:154kg? Skojjar du? Eller är det typ som man brukar säga att det var sjutti-elva eller flera-hundra-femti? Eller var det verkligen 154kg?
Det var den vänstra länkarmen (förarsidan) gummidamasken satt fast med buntband och helt slut i kulbulten, glappade säkert 5 mmWiklundh wrote:Roligt att se att den rullar igen.
Var som jag trodde, vevaxeln var skuren.
Vilken länkarm var det som var glapp, var det den renovade(kommer inte ihåg vilken sida den satt på)?
Den kommer gå som ett skott på isen med de däcken, helrätt.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Ok det var den jag köpte renoverad(var inget glapp på den när jag monterade den).Erol wrote:Det var den vänstra länkarmen (förarsidan) gummidamasken satt fast med buntband och helt slut i kulbulten, glappade säkert 5 mm
De verkar inte hålla om de är renoverade, kostar ju guld och gröna skogar att köpa nya via PC.
Michael Wiklundh
PCS 11873
PCS 11873
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 951 -89 | Isbil 1.0
Det vore ju kul att köra på samma plats om tillfälle ges! Så hör av er om det lockar så får vi se vad jag har planerat.Erol wrote:Vi kommer att köra utanför Kungsör denna helg, dock så ser det ut att bli fler helger med bus på isen i år, så vi kanske hör av oss angående vägbeskrivning fram över
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users