Eddie Varvstopp wrote: ↑2022-03-07 14:02:24
TB5 är ett intressant däckval
men fullt logiskt om man ska köra 15". Oavsett vilket kommer du bli mottagen i serien med öppna armar och enbart glada miner
Glada miner kan jag vara säker på, jag tror nästan det väcker lite sympati att komma i matt-vit 924 än i annan bling-högblank bil.
En annan sak jag gillade när jag kollade in pcsr på Gelleråsen 2020 var att det inte handlar om riktiga team, flera av dem roddade själva och de hjälpte varandra. Som nybörjade är det inte så kul om man känt sig slagen redan när "teamen" anländer och packar upp. Och liksom på pcs trackdays så visade alla sin bästa sida, det var det som fick mig att vilja känna på lite tävling.
Michelin TB; de jag har kollat med säger "best tires ever" om TB-däcken, Pernvall säger att med TB15 vinner du på fuktigt (bilen spelar ingen roll). TB5+R har just ett + som tillkommit i slutet 2020 tror jag, och är väldigt up-to-date. Man kan få dispens att köra Pirelli i alla fall om du kör 16-tum, men de är typ lika dyra.
Dimensionen är 18/60x15 (körbana 18cm, höjd 60cm) och det motsvarar 215/55x15. De är knappt 4% högre än min favvo-dimension 215/50x15 och knappt 3% lägre än standarddimensionen.
En graf från blocklayer.com's gearing calculator med 215/55-15 och mina utväxlingar ...ser mycket bra ut. Jag vill gärna köra lite mer på 3:an än att gå på 4:an mitt i många kurvor.
Cédric wrote: ↑2022-03-07 10:43:03
Roligt att du ska prova kör 8B, i teorin borde bilen ligga helt ok där, men det kommer behövas lite avancerad lättning då, samt att du gör så mycket aero som du får göra för att minska drag och få lite df.
Michelin har ju inga bra däck i vettiga storlekar, kan man få undantag för att behöva köra med michelindäck då? Man ska väl inte behöva köra ett däck för historisk racing. Med tanke på hur mycket däck man kan få in under orginalskärmarna är det inte bättre att försöka med det först för att försöka hålla nere luftmotståndet?
Kul att du luftat yarisen, ringen är verkligen en speciell plats, första gången i synnerhet. Enda jobbiga med nya bilar är att man riskerar att totalskrota sina pengar och få ingenting tillbaka, då kan det vara skönt med en gammal 924
Jag gjorde ett excel ark för ett tag sedan, på papperet borde jag ligga bra till ...men det är nog också äldsta bilen och äldsta tekniken på banan.
Det visar att alla andra bilar blir tunga men att de kan komma närmare klass-gränsen på 5,0 kg/hk. Time will tell, men det är nog mer föraren än bilen som avgör.
Aero; där är jag inte riktigt ännu, men ska spana efter nån typ-968 bakspoiler i glasfiber vad det lider. Min nivå är att jag hoppas att allt sitter fast så det inte fladdrar och slår på rakorna.
safe wrote: ↑2022-03-07 11:01:34
Man bör få in "tillräckligt" med däck under skärmarna med rätt ET.
Jag tror TB däcken står sig mot cup däcken, de har samma gummiblandning som Michelins moderna slicks. Man förlorar förstås en del yta på ett 15" mot ett 18" av samma bredd, lite beroende på profil.
Cédric wrote: ↑2022-03-07 16:58:51
225/45R15 hade varit en bra början. Gå till jättediamter kommer göra bilen slöare om du inte kan byta slutväxel för att matcha.
Braid kan någorlunda prisvärt fixa vilken kombo man vill av ET och bredd för 5x130. Kollade förut vad det skulle kosta för 16x8 et52, även 15x8, inte så blodigt, men inte dödslätta heller.
Med låga ET är det på fel sida gränsen till att få in däcken inom original skärmkant. Men jag vill inte ha hur många uppsättningar däck som helst och det kostar multum. Att kunna köra TB5 och TB15 och vanliga nöta-på-r-däck på 2 olika bilar trumfar att det behövs skärmbreddare på 924:an.
GR Yaris/Nurburgring - helt underbart, kraschar man på egen hand så är man rökt i vilket fall. Det är lurigt, jag ägnade mig själv åt lite curbhopping på typ 35:e varvet när jag fått upp ångan ...efter att "jag trodde" att jag var i ett annat parti på banan. Men blir man påkörd eller nån annan som orsakar det så klarar du dig på motpartens trafikförsäkring.