Page 17 of 34

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

Posted: 2018-06-17 20:30:33
by gtBen
Janne J wrote:Spännande låda!
safe wrote:211 av någonting?
:shock: :shock: :shock:

Full aktivitet hela helgen med PCS i Emmaboda, slalom i lördags och Superstage idag.
Min bästa tid i superstage blev 1:33,81 som är 5,3 sekunder snabbare än vid förra året körning med Kalmar SPVK ...då körde snabbaste Miata på 1:34,20 :mrgreen:
Peter Buhre testade min bil och var förvånad över vilket bra grepp det är med enbart 205/50x15 runtom, han rekommenderade styrservo och även större/bredare hjul. Jag åkte en runda med honom och mamma-mia vilket grepp det var med 285/305:or, och draget i bilen var det heller inte fel på :#pray:

Image
några konor fick offra sig :shock:

Bengt

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

Posted: 2018-07-07 20:07:35
by gtBen
Körde pcs slalom idag. Hela dagen var det duggregn så lätt att det knappt nådde marken, men en ok dag trots det. En felkörning i ena tävlingen och en snurrning i den andra, så resultatet blev inte vad man räknat med.
Hela 5 frontmotor-bilar var vi idag 8)

Image
Helt plötsligt var mätarställningen denna när jag parkerade :mrgreen:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

Posted: 2018-07-07 20:13:40
by gtBen
dubbelpost

924S -86 | Esset, fka N.N.

Posted: 2018-07-08 20:32:12
by johannisson
Syns vi på torsdag? Tänkte köra hela dagen om bilen håller :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

Posted: 2018-07-23 23:18:23
by gtBen
Image
Förra lördagen blev det 21,6 mil körda på Mantorp i Klassik med PCS, vi var bara 12 bilar + några instruktörer med frontmotorbilar så det var en toppendag ...trots att svetten rann ner i ögonen i slutet på passen.

Och nu i lördags körde jag nästan 19 mil på Gelleråsen med MX5-racing club, som båda var nya bekantskaper för mig. Miator Miator, överallt Miator men även diverse tävlingsbilar i snabba gruppen som nötte och testade sina bilar inför kommande tävling om några helger.
Riktigt rolig körning där de flesta bilarna var jämn-snabba i medel-gruppen där jag körde. I början körde många om mig men när jag lärt mig banan och deras körsätt var det tvärtom. Det var omkörningar överallt som gällde och inga överdrivet snälla give-aways vid passering, men det funkade jättebra det också ...riktigt kul.

Bengt

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

Posted: 2019-08-07 22:25:34
by gtBen
Härligt att forumet är igång igen :#pray: :#pray: :#pray:
Jag ska försöka uppdatera ikapp min tråd med de uppdateringar det har blivit på bilen mm.

Image
Kör superstage nu till helgen, ska bli kul att se hur mycket skillnad det gör med dekalerna :mrgreen:

Bengt

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

Posted: 2019-09-15 21:02:04
by gtBen
En snabb uppdatering:
2018 var det någon körning nästan varje helg, banmöten eller superstage eller slalom.
Bytte däck och gick upp lite i bredd till 215/60-15 på 7”-fälgarna. Det funkade bra och framför allt så var det en enorm skillnad med färskt gummi, sänkte tex mitt pers i superstage med typ 4 sekunder till höga 1,33.
Tyvärr så var jag inte så noga med att smörja in de om-ytbehandlade stålmuttrarna och konan i de noggrant tvättade fälgarna efter däckbytet,.varenda hjulmutter satt som berget! Det blev extrajobb 3-4 kvällar med att borra bort en hjulmutter …aldrig mer

Image
En fin bild från Sviesta 2018, tagen av David Brohede.


2019 kom jag igång sent, fick sedan arbetslust på bilen och satte dit all plast som legat och väntat i några år.

Image

Image

Image

Image

Image
Skrapade och gjorde rent och fint och målade hjulhusen mm. Monterade sedan allt, provkörde och kollade så allt funkade.

Image

Image

Image
Plockade sen bort allt igen, och köpte ett partytält och lackade alla delar med Biltemas vita färg, det kostade inte 10.000:- men blev helt ok ändå.
Så nu har bilen plast i: stötfångare fram och bak + skärmar + motorhuv + badge-plåten + framspoilern + GTS-lysen + takluckan + sedan tidigare bakrutan.

Image
Hela fram-änden på bilen är mycket lättare och mycket mer följsam, fick minska camber litegrann för att fortfarande få jämnt slitage på framdäcken. Har även ökat till så mycket caster som går fram utan att använda våld, och ökat på med lite mer toe-out fram.

Image
Årets höjdpunkt so far har varit klassik på Mantorp med pcs, det var inga spaceships där som man behövde ta hänsyn till när de swishar förbi.
Det blev tillfälle att köra på en ny bana även i år, en hel tank kördes upp på en dag på Kinnekulle med Nissanklubben NOGS.

Image

Image
Har även kört på Sturup och mera Mantorp och superstage 4 gånger och 4-5 slalom i år, nu återstår bara Knutan för denna säsongen.

Image
Fick pris på pcs-öst slalom-avslutning, säkert välförtjänt men oklart för vad :mrgreen: Här syns även Heigo-störtbågen jag satte i i sommar.

Bengt

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

Posted: 2019-09-15 21:35:24
by safe
Jäkligt fint lackbås!
Lekablock på gräsmattan.
Hillbilly style!!! 😁

Ses på knutan. Kommer bara på söndagen.

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

Posted: 2019-09-16 11:55:40
by havilehto
Härligt Bengt!
Hoppas jag kommer så långt med min S:)
Tackar nej till toppen har redan satt ihop motorn.

/Jarmo

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

Posted: 2019-09-29 12:28:59
by gtBen
havilehto wrote: 2019-09-16 11:55:40Härligt Bengt!
Hoppas jag kommer så långt med min S:)
Tackar nej till toppen har redan satt ihop motorn.
/Jarmo
tackar Jarmo
safe wrote: 2019-09-15 21:35:24Jäkligt fint lackbås!
Lekablock på gräsmattan.
Hillbilly style!!! 😁
Ses på knutan. Kommer bara på söndagen.
Magnus, my genuine hillbillyousity and redneckness shines through :#cheers:


Så ...då var klassik på Knutan med pcs avklarad, och därmed är körsäsongen över för den här gången.
Nu ska den in på vinterförvaring, men man får väl hoppas på att det äntligen blir tillfälle till iskörning :#pray:

Hela bilen känns som ett understatement och den har gått som ett skott hela säsongen och till största delen får man tacka den låga vikten för det. På kommunens återvinningsanläggning visade den kalibrerade vågen 980kg utan mig i, med bara 1 stol och 1/4-dels tank och innan störtbågen kom i. Det innebär att den vägen under 1100kg med förare och bensin för en trackday 8) det får bli en kontrollvägning på det nästa säsong.

Bengt :mrgreen:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

Posted: 2019-10-04 21:13:52
by gtBen
Jag satte dit GTS-lysena men har inte löst hur jag ska göra ljusbilden ställbar. Är det någon som har tips på lämplig bil att hämta justeringen från? har hört att det ska finnas på nån VW Golf men är själv inte bevandrad i dem.

Tips mottages tacksamt :#pray:

Bengt

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

Posted: 2020-04-28 21:41:46
by gtBen
Snart dags att ta fram bilen från det extralånga vinter-idet ...hoppas nu bara att det går att få till bankörning för klubbarna, tråkigt om man ska behöva nöja sig med mindre evenemang som slalom och superstage :shock:

Skullman har breddat en omgång 7"-telefoner till 8" åt mig, det borde gå att få in under skärmarna med ~15mm spacer runtom. Får väl sätta på typ standard-skärmbreddare om det inte funkar.

Image
Tusan vad söta dom blev med knockout-rosa pulverlack på

Bengt :mrgreen:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

Posted: 2020-04-29 09:16:32
by Cédric
Wow, modigt färgval helt klart :) Intressant val att bredda telefonerna, hur kommer det sig att du breddade istället för att hitta 8tum telefoner?

8tum ET52 som jag har sitter rätt luftigt, bak åkte nog std spacer på (18 mm eller vad den nu är), fram utan spacer, skulle nog kunna spejsa ut lite mer för lite bättre look :)

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

Posted: 2020-04-29 09:27:49
by safe
Vi vill se stripes över bilen i samma färg och PORSCHE text på sidorna!

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

Posted: 2020-04-29 10:45:27
by jockes
Som tidigare nämnts: Modigt färgval på fälgarna.
Annars, mycket trevliga uppdateringar du gör på bilen! :#cheers: