924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
marisa
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2015-10-09 12:49:09
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#166 Post by marisa »

Tackom!
De ser ut att vara identiska med mina original som nu "flingar ner" lite varje gång jag öppnar huven.
/m

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#167 Post by gtBen »

Nu är säsongen definitivt över. Bilen är grundligt avspolad och står på tork inomhus vilket behövs eftersom den stått ute i regnet hela hösten.

Image
Det var lite läppstift kvar i fronten efter att jag körde hopp-och-lek med Kalmar SPVK i slutet av spetember, en kul dag med så mycket körning som man bara orkade med.

Bengt :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#168 Post by gtBen »

Nu är bilen avställd och inställd. Avställd för första gången i min ägo, och inställd i en avfuktad men ouppvärmd lokal där man inte behöver plock iordning och städa varje gång man har spridit ut grejorna.

Image

Jag har börjat plocka ur inredningen och det lär väl ta ett par helgers jobb innan det är så rent och fint att man kan sätta in en störtbåge, jag har inte hittat nån rost än :shock: men det var mycket fukt i mattor och isolering :roll: . Det är för tidigt att säga om man klarar sig utan att behöva måla om inne i kupe’n.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#169 Post by fälgen »

Störtbåge och gts-lampor! Ta det lugnt med alla förbättringar, jag vill ha en chans att hänga med på banorna i sommar :D

Hur går det med bilen?

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#170 Post by gtBen »

fälgen wrote:Störtbåge och gts-lampor! Ta det lugnt med alla förbättringar, jag vill ha en chans att hänga med på banorna i sommar :D
Hur går det med bilen?
"Ta det lugnt" är verkligen vad jag gjort med bilen, inte en enda mek-sekund är nedlagd sedan fotot ovan togs. Men jag ska lägga lite krut i garaget innan säsongen ...för att kunna öka på banan också :mrgreen:
Det enda jag gjort hittills är letat och skaffat lite delar som en Heigo störtbåge (tack Stefan) och ett komplett kit med svarta Powerflex bussningar till fram- och bakvagn.

Tips om plastskärmar i standard 924-utseende önskas :#pray: MA-composite har för 944 men inte 924, och jag vill inte bygga om den till en bastard eller med Carrera GT-breddning. Jag har hittat plast på engelska ebay men får inte svar på om det är original-utseende eller nåt annat så det får vänta :roll:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#171 Post by gtBen »

Snart kommer dagens I-landsproblem att vara hur jag ska göra om det blir iskörning på insjö-is i helgen :shock:

Ska jag rulla av min nya farkost från bilsläpet? Allgaier -System Porsche a111 från 1955 8)

Image

eller ska jag hyra ett annat släp över dagen för att kunna dra dit min nu avställda bil?

Bengt :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#172 Post by fälgen »

Nu blev jag avundsjuk på riktigt! Om det var den som låg på blocket i Västervik eller var det var så försökte jag övertala frun förra veckan att vi behövde den som gårdstraktor, det gick sådär...

Funkar den, vad är det för motor och vad har du för planer? En sån frontmotorporsche förtjänar väl en egen tråd på forumet va?

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#173 Post by gtBen »

fälgen wrote:Nu blev jag avundsjuk på riktigt! Om det var den som låg på blocket i Västervik eller var det var så försökte jag övertala frun förra veckan att vi behövde den som gårdstraktor, det gick sådär...

Funkar den, vad är det för motor och vad har du för planer? En sån frontmotorporsche förtjänar väl en egen tråd på forumet va?
He he, men den har inte varit på blocket utan hittades på annat sätt :shock: :mrgreen:
En traktor kan vara kul att testa, men den känns inte som en keeper i långa loppet. Mest är det för att jag vill ha något ståndsmässigt att köra med till Hembygdsgårdens tisdagsträffar, en 924S som mer och mer är på väg att bli en trackdaybil passar inte längre till det.
Tanken är att tvätta bort den röda färgen så att den orange originalfärgen blir dominerande. Jag körde varmvattentvätt några timmar i nollgradigt väder i söndags och fick tex fram ena Allgaier-loggan på tanken …bådar gott :mrgreen:
Image
Den börjar blir orange med röda fälgar igen, länge leve dåligt underarbete ...när man ska återställa

Den går runt och uppstarten blir spännande efter 20-25 år i vila, kanske är ljudet och röken lika svart och vitaminrikt fin som på denna - https://www.youtube.com/watch?v=C0zpQWVNLr8" onclick="window.open(this.href);return false; …och vilket härligt ljud, som balsam för själen.
Jag tänkte köra en tråd på pcs ventilen under ”övrigt” där den får husera bland inlägg om Carrera GT + Panamera + 918 + GT1 + 959 …det låter väl :roll: passande

...för övrigt så är Esset redo för isåkning imorgon, hoppas hitta is imorgon :mrgreen:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#174 Post by gtBen »

Det blev ett par timmars is-körning idag på en insjö. Lite strulig då bonden inte öppnat vägbommen så man fick köra en skotar-led för att komma fram och sedan var nerfarten väldigt dålig. Det var drygt 10 bilar när vi kom men de flesta droppade av snabbt och när vi skulle åka fastnade bilen före mig men kom loss, jag hade inga problem men bilen efter mig sjönk ner när isen brast men den gick att dra upp ..blir ett nytt ställe imorgon då vi hittade en annan sjö som var plogat men ingen hade kört på det än :shock:

Image

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#175 Post by gtBen »

Med bara några veckor kvar till första banåkningen är mekningen i full gång efter att mest ha provianterat sedan förra säsongen.

Det jag har tänkt göra omgående är:
* få ner bakänden, den har varit 40mm högre bak än fram det senaste året och också för mjuk bak så innerhjulet bak lyfter, först hade jag tänkt byta till 968-stavar bak men då jag fått tag i begagnade coilovers så blir det det.
* sätta dit svarta powerflex-bussningar överallt, med början i bakvagnen.
* få loss alla skruvförband i bakvagnen så det går att ställa camber och toe även där.

Sedan hoppas jag även hinna med att:
* byta ut alla bussningar i framvagnen också till svarta powerflex.
* sätta dit coilovers även fram.

Löpande under säsongen tänker jag:
* fortsätta rensa ut och göra rent och fint inne i bilen efter att inredningen har åkt ut.
* sätta bilen på en strikt fiberdiet för att få ner vikten 8)
* skruva in en Heigo halvbur, före eller efter besiktning :roll:
* polera/vaxa lite för att minska luftmotståndet …och så den inte ser så anskrämlig ut

Bengt :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#176 Post by gtBen »

Jag lånar Ragnars text så jag slipper skriva så mycket själv :#cheers:
Ragnar Joensen wrote:Äntligen har jag kommit igång med bilen på riktigt. Chassi nerplockat och bromsar under renovering.

Samtliga skruvar, muttrar och beslag skall elforzinkas, nya bussningar (typ plast) överallt och almän uppstuvning.

Stavarna har bytts mot coilovers, och bakvagnen modeas enligt det. Blästrat och elforzinkning nästa.
Image
Konstigt nog så satt varenda skruv stenhårt, till skillnad mot framvagnen där allt lossnade direkt och sedan gick att skruva ur med fingrarna. Kan det vara is-körningen :roll:

Image
10 timmar på rygg under bilen för att få ut detta.
Varför finns det nedre inringade fästet omnämnt och till salu i stumt utförande på så många ställen? och varför inte det övre inringade fästet?

Image
Är det nån som bytt ut detta mot ett stumt? eller är det överkurs?

Förhoppningsvis är allt blästrat innan helgen, och sedan elförzinkat och även lite pulverlack på några av grejorna under nästa vecka.

Bengt :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#177 Post by gtBen »

Idag fick jag plåtdelarna och torsions-tuben blästrade, imorgon lämnas de för elförzinkning respektive lackering med etsande primer. Det känns bra att ha "något" extra under pulverlacken så det förblir fint ett bra tag även om man får hål på pulverlacks-skiktet.
Smågrejor som skruvar - sprintar - muttrar - brickor gjordes färdiga för elförzinkning med saltsyra. Jag är inget F-n av syror men det var otroligt smidigt jämfört med att tidigare ha stått och blästrat dem för hand, typ max en timmes jobb för några kg fästelement. Även det lämnas för elförzinkning imorgon.
Kvar att rengöra är aluminiumbärarmarna. Jag brukar låta sånt ligga i ett varmt avfettningsbad och sedan högtryckstvätta dagen efter. Men då jag inte tar bort hubbarna/lagren så får det bli utan värme så fettet inte smälter och flyttar på sig.

Image
Vilken färg ska man lacka det här röret i då :roll:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#178 Post by gtBen »

Då var nog alla delar preppade och klara för montering 8)

Image
Allt utom bärarmar med hubbar är blästrat och sedan elförzinkat/ pulverlackat/ sprayat med Gibbs.

Jag gjorde egna lågbudgetfästen där jag utgick från 2 plåtvinklar och en bit gängstång som går hela vägen igenom.
Image

Alla bussningar byts ut till Powerflex, tyvärr fanns det inte i svarta serien för de som sitter i aluminiumfästet så där blev det blå …och de känns väl mjuka så ”nån gång” byter jag nog ut dem mot ER polybronze.
Image

Jag hade tänkt fortsätta köra med torsionsstavar men sen dök dessa upp till salu …Lee and Davis
Image

Imorgon blir det långkalsonger på och en heldagsmekning utomhus :shock:

Bengt :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#179 Post by Janne J »

Snyggt jobbat!

vanlig gängstång har ofta låg hållfasthetsklass, men det har du väl koll på..

Kommer du till Knutstorp den 7/5?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#180 Post by gtBen »

Janne J wrote:Snyggt jobbat!
vanlig gängstång har ofta låg hållfasthetsklass, men det har du väl koll på..
Kommer du till Knutstorp den 7/5?
Tackar Janne
Gängstången är 8.8-kvalitet.
Antagen till Klassik den 7/5 :#cheers:
men först R1 redan nästa helg :#944burn:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users