924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#151 Post by gtBen »

Maxad camber och snöfall på vägen upp till Mantorp kändes inte som en bra kombination, dessutom så avbröts mitt första körpass pga snöblandat regn. Det kunde börjat bättre och det var svinkallt nästan hela dagen.
Det blev i alla fall 1,5 helt ok körpass under dagen. Bilen gick riktigt bra med ökad camber :mrgreen: och den tuggade nästan ingenting i framänden. Nu måste jag bara få loss alla bultar i bakvagnen och kanske byta till fräscha bussningar och ett stumt fäste och göra en komplett hjulinställning och ställa på mer camber bak också.

Min nya stol känns lite liten och är omständlig för en gammal gube att klättra i och ur …nånting måste ändras där :roll:

Tyvärr så funkade inte laddningen på vägen hem :( så jag fick ringa på hjälp som kom med bilsläp och hämtade upp mig.
----------------------------
Laddningsproblem :?:
Laddningslampan lyser inte upp när man vrider på nyckeln! kan det vara så enkelt som att varningslampan har skakat sönder och att laddningskretsen då inte är sluten = ingen laddning till batteriet?
Allt ser ok ut vid generatorn och remmen är hel. Kanske är laddningsregulatorn gången då jag tyckte att voltmätaren visade lite högre än normalt under dagen (nästan 14V).
Tacksam för tips :#pray:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#152 Post by gtBen »

Det har inte blivit så mycket kört i sommar, mest korta turer då jag fortfarande inte har ordning på laddningen. Jag har bytt kol/laddningsregulator och kollat att laddlampan är hel, och fått några tips om hur man kan kolla vidare. Den går en timme eller mer på ett fräscht batteri så det har gått bra. Jag måste ta tag i det innan det blir höst ...eller kanske bäst att nån annan tar tag i det :roll:
Var även och körde klassik på Mantorp i juli med pcs, då var det många fler med snabbare bilar än tidigare som körde betydligt snabbare än tidigare (R1, inte OR). Bilen går bra och körningen blir jämnare men det finns mer att hämta :shock:

OMP-stolen åkte ur då den var lite liten och jobbig att ta sig i och ur (utan snap-off-ratt). Jag testade med en gammal Recaro 1328 men det blev för hög sittställning då jag var tvungen att sätta den på ett tilt-underrede för att få dit den. Det slutade med att jag satte tillbaka en Recaro LN som förarstol, tyvärr så blev man öm i knäna efter senaste körningen på Mantorp då man fick spjärna emot hela tiden igen.

Framänden är 40mm närmare backen nu efter att jag satt dit HR sänkfjädrar. Jag har inte mer än gjort en lugn provkörning så jag vet inte vad de går för än.
Jag har inte hunnit få dit 25,5mm-stavarna bak än, det kommer och jag har tänkt mig ~40mm sänkning bak också.

Image

Image

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#153 Post by gtBen »

Igår var det körning på Sviestad. I början var det fuktigt och lite duggregn men det torkade upp och påverkade inte körningen förutom de första varven, sedan började det regna vid kl.20 när körningen var slut.
Kul att köra med andra bilar är bara Porschar nån gång. Genomgången före körningen var inte så omfattande men tillräcklig, själva körningen på banan kändes lika säker som med PCS och det var inga vildhjärnor på banan.
Sviestad med LMS kan rekommenderas :#pray:

Sänkfjädrarna - det kändes bra och klonkade inget extra trots att diametern på dem är 4-5cm mindre och alltså rejält för små för original fjäderskålarna.

Bengt :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#154 Post by Cédric »

Kul att du får kört en del, ingen film?

Kvällarna på sviestad kan vara jättebra, men jag har varit med om att det är en del vildhjärnor på banan, sådana ser man väldigt sällan på PCS banmöten. Men i gengäld är tempot och förarkvaliten generellt väldigt låg på PCS banmöten :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#155 Post by gtBen »

Idag var det Superstage-körning i Emmaboda, med Nissan-klubben NOGS som även bjudit in andra.
Många åk blev det och det behövdes för dels var det blött i början och dels behövde jag värma däcken minst 1-2 rundor innan det gick att ligga på. Min bästa tid blev 1.37,50 , helt ok och det finns nog ett antal sekunder att kapa när man har funderat på det ett tag ...men det var långt från dagens snabbaste av en Honda på 1.21,41 :roll:

Image

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#156 Post by fälgen »

Mycket körning nu, kul!

Trevligt att träffas på Sviestad och återigen tack för all hjälp jag fick när min bil sa upp sig. Det var kul att äntligen få köra samtidigt en stund. Din bil såg som sagt lite mjuk ut bak och verkade släppa tidigt, men det var ju blött då också. Sen gillar jag inte att du var så pass mycket snabbare på rakan, det måste jag försöka åtgärda tills nästa gång...

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#157 Post by gtBen »

fälgen wrote:Mycket körning nu, kul!
Trevligt att träffas på Sviestad och återigen tack för all hjälp jag fick när min bil sa upp sig. Det var kul att äntligen få köra samtidigt en stund. Din bil såg som sagt lite mjuk ut bak och verkade släppa tidigt, men det var ju blött då också. Sen gillar jag inte att du var så pass mycket snabbare på rakan, det måste jag försöka åtgärda tills nästa gång...
Kul stress att ha en snabbare förare bakom sig :#944burn: på en ny och bitvis fuktig bana, första varven körde jag som en kratta innan jag hittade runt. Min bil är både mjuk och hög bak, men det går att ändra på.
Farten kommer av att alla mina bänkade 147,3 pållar drar åt samma håll :shock:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#158 Post by gtBen »

Körde med pcs på Mantorp idag, i R1 och det blev inte en enda omkörning på hela dan trots att jag körde som bilen vore stulen :shock: Jag testade några andra spår än 911-spåret i en del partier med gott resultat, det gick att hänga på en del bilar ett tag och det är först då man lär sig ordentligt. Som det hette i tyska-boken (för 40 år sen) "Kein meister ist vom himmel gefallen".

Bengt :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#159 Post by gtBen »

Idag var förmodligen årets sista bankörning då det var allmän kvällskörning på Sviestad, det känns lagom ambitiöst att köra så mycket man orkar på några timmar och sen traila hem den. Det är nyttigt att komma tillbaka till en bana som man snurrat runt i skallen sedan man var där för första gången, nu hade jag bra mycket bättre kläm på de flesta kurvor. Många varv blev det 8)
Lite dålig Porsche-uppslutning med min och en "ny" 944S och en 996/997 C2 eller C4.

Dagens bästa kommentar var att det var fränt att se när den lyfte innerhjulet i rondellen :mrgreen: och då det stod lite folk och fotade här och där så man kan ju i alla fall hoppas att det fastnade på bild och att nån lägger upp det :#pray:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#160 Post by gtBen »

Jag fick hem GTS-pottor och "plastlock" från tyska ebay. Pottorna är lite tunna och råa men det blir väl så, det finns inget blankt lager med gelcoat så det får bli lite färg på dem när de är tillpassade.
Plastlocken är helt raka, men det ska gå att bocka till i en kantpress.
I satsen ingick även ett par alu-vinklar/skenor för att montera dem och en strulig bruksamvisning som jag ska försöka deschiffrera. Det får bli vinter-jobb ...som så mycket annat
Sök på "ebay gts scheinwerfer" så finns inte så mycket att välja på.

Image

När jag laddade upp bilden så såg jag att jag redan hade en bild uppladdad som visar äkta gts-lysen med öppen motorhuv. Där ser man att alu-vinklarna/skenorna sitter monterade i bakänden av pottorna precis där motorhuv och frontplåt möts. Bilen är Lasse Jönssons.

Image

Bengt :mrgreen:
Last edited by gtBen on 2016-09-21 18:46:31, edited 1 time in total.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#161 Post by gtBen »

dubbelpost
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N. (Nomen Nescio)

#162 Post by gtBen »

bilder från körningen på Mantorp 4/9 , Photo by Robban

Image

Image

Bengt :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset

#163 Post by gtBen »

Jag fick till slut en plats med PCS på Ring Knutstorp igår. Det var en kul bana för våra gamla bilar där man kan hänga med nästan alla bilar på det kurviga partiet och även köra ikapp flera bilar som kört ifrån på rakan 8)

Nu blir det avställning och proviantering av delar inför vinterns mekande, jag funderar på att gå all in :#944burn:

Image
ännu en bild från Mantorp
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

marisa
S-Poster
Posts: 61
Joined: 2015-10-09 12:49:09
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#164 Post by marisa »

gtBen wrote:Hej
Bilen gör fortsatt tjänst som vinterbil och det går bättre och bättre. Den höga charmfaktorn och den inbjudande sladdvilligheten uppväger gott och väl dess brister.
Bristerna är att:
* det behövs en superstartare/hjälpstartare när det varit eller är kallare än -20C, men det går att leva med. När jag öppnade huven vid -20C pajade en av de nya gasdämparna till huven då den pangade och pös ut.
* elbakrutan vill inte gå igång trots att jag satt dit en rejäl säkring som saknades och kollar reläet (så gott jag kan och förstår).
* cig-tändar-uttaget funkar inte till biltema-el-sittsen trots att säkringen är hel.
* fortfarande blir det fukt och is på insidan av bakrutan trots att jag rensat slangarna vid låskoppen och rensat dräneringen i bakvingen, dock är det mycket bättre än innan.

...och jag har fått hem några lådor med bromsgrejor + lite bussningar/topplagringar och lite annat godis, så det finns att meka med när andan faller på. Hittills är bara främre högtalarna + ljudisoleringen under huven + lysena i stötfångaren fixade.

Högtalarna fram är utbytta mot bolt-on ersättning från Conrad.se , de passar bra förutom att magneten är betydligt större och tar emot i skenan som rutan glider i - det gör att högtalargallret står ut nån mm om man tittar noga. Tyvärr är det ändå för mycket störningar för att kunna lyssna njutbart på radion.
Image
Originalet till vänster och Conrads till höger

Image
Ljudisoleringen såg för tragisk ut.

Image
Trots Label-Off och mängder med elbow-grease orkade jag inte få till det bättre innan jag limmade på den nya isoleringen, arbetsställning med armarna rakt ut är det värsta jag vet :evil:

Image
Numera är det ett helt annat intryck när man lyfter på huven. Är svart eller aluminium original?

Bilen går bättre med urgamla Nokian vinterdäck än med de nya sommardäcken från Dunlop vilket bekräftar mina fördomar om att Dunlop bara är ett cool namn och passar bättre på dekaler än som däck på en bil som körs :roll:
Image
Jag gillar den busiga looken av sjaskiga plåtisar. De blir nog vita till nästa säsong, de var ju såå snyggt när man var 19. Dessa fälgar har den låga offseten (ger bredare spårvidd) för 911:or men fick plats ändå.

Mina förhoppningar infriades då jag dels fick ihop däck/fälgar (tack fälgkungen Ragnar) för iskörning och dels att det blev sjö-is att köra på.
Image

Image
384 dubbar på däck i dimension 195-70x15 , de biter bra men det är väldigt långt till att jämföra med asfalt. Däcksidan känns hård som trä när man knackar på dem och däck-påkrängaren kan intyga att de är hårda som trä :mrgreen:

I lördags var jag till Lillesjön vid Bergs Timber i Mörlunda och körde på en för tajt bana med vanliga vinterdäck. Ingen fart och aldrig mer än 2:ans växel, faktiskt gav jag aldrig ens full gas en enda gång. Det var ett fyrtiotal bilar men aldrig mer än 10 ute samtidigt. Hälften - hälften med rallybilar och is-folkrace-bilar ...och så jag :roll:
Image

Idag söndag var det plogat en bana nästan på hemmaplan vid Korpemåla i en vik i Östersjön och jag fjuttkörde dit på mina wrc-däck. Inte så välpreppat men betydlig mer fart och långa svängar. Jäklar vad fint den går på is :mrgreen: och finns det nåt härligare än att ligga på sladd i 100 blås. Blir det körning nästa helg så ska jag kolla med att lägga i ett reservhjul och ha full tank så det blir ännu bättre grepp på drivningen. Man ska ju inte behöva bli frånåkt rakt fram av en trimmad Volvo-740--turbo-kombi :oops:

Jag har nu kört bilen nästan varje dag sedan slutet av oktober och ännu inte mött en enda 924/944/968 :roll: , har ni era bilar i kuvös eller :wink:

Bengt
Hej!
Jag skall byta min isolering under huven i vinter. Var tog du din ifrån?
mvh
Marcuz

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#165 Post by gtBen »

marisa wrote:Jag skall byta min isolering under huven i vinter. Var tog du din ifrån?
mvh
Marcuz
Jag köpte dem av Utzon, det är olika artikelnummer för vänster och höger.
De är fortfarande som nya efter några år.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]