924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#256 Post by felix83 »

gtBen wrote: 2012-11-28 13:28:28
Smal och hög och fin. Den ska inte sänkas, man blir ju inte yngre med tiden!

(...)

Varför ändra på ett fint koncept? det blir nog mest att den ska bringas tillbaka i sin forna glans vad gäller det mekaniskt underhåll på hjulupphängningar / bromsar / motorfästen mm.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Men det blir nog bra det här med ska du se! :lol:
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#257 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2020-04-29 09:16:32Wow, modigt färgval helt klart :) Intressant val att bredda telefonerna, hur kommer det sig att du breddade istället för att hitta 8tum telefoner?

8tum ET52 som jag har sitter rätt luftigt, bak åkte nog std spacer på (18 mm eller vad den nu är), fram utan spacer, skulle nog kunna spejsa ut lite mer för lite bättre look :)
Tackar Cedric. Jag gillar dem och det är jag säker på att näst-nästa generation i släkten också kommer att göra när de ser dem. Typ hon som idag har en rosa enhörning som bästis :mrgreen:
15tummare 8" med högt ET finns inte, man får göra dem ...men 16tum finns
safe wrote: 2020-04-29 09:27:49Vi vill se stripes över bilen i samma färg och PORSCHE text på sidorna!
Det skulle bli snyggt på riktigt med knockout-rosa stripes :#cheers: och sedan Carrera-typsnittet nere på trösklarna med texten GTBEN istället för GT3RS :shock:
jockes wrote: 2020-04-29 10:45:27Som tidigare nämnts: Modigt färgval på fälgarna.
Annars, mycket trevliga uppdateringar du gör på bilen! :#cheers:
Tackar Jocke. Jag har gjort uppdateringar varje år med den nu, och det kommer att fortsätta :#944burn:
felix83 wrote: 2020-04-29 10:58:44
gtBen wrote: 2012-11-28 13:28:28Smal och hög och fin. Den ska inte sänkas, man blir ju inte yngre med tiden!
(...)
Varför ändra på ett fint koncept? det blir nog mest att den ska bringas tillbaka i sin forna glans vad gäller det mekaniskt underhåll på hjulupphängningar / bromsar / motorfästen mm.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Men det blir nog bra det här med ska du se! :lol:
För 2 år sedan skrev jag själv faktiskt:
gtBen wrote: 2018-05-01 20:47:13 Image
Här en bild på den nya stancen bilen har fått med Leda fjäderben/coilovers runtom. Jag tror jag skrev för länge sedan att bilen aldrig skulle sänkas …det går inte att lita på mig :shock: :roll:
Bengt :mrgreen:
men det stämmer precis som du skriver :oops:
Jag såg en intervju med Zlatan i helgen där han sa att "man har sagt så mycket", han ska väl spela allsvensk fotboll igen trots tidigare klara besked ...så jag instämmer med honom.
Man ska ju inte vara sämre än att man kan ändra sig :mrgreen:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#258 Post by gtBen »

Om man räknar ut den nya ET:n för mina fälgar; 7" med ET52 som breddas 25mm inåt så borde det väl bli 8" ET65 ...eller tänker jag fel :shock:

Bak - sätter jag då 15mm spacer (med extra bultar) så blir den nya ET:n ET50 , då blir breddningen inåt 10mm och utåt 15mm - med det tror jag det går fritt där bak.

Fram - här blir det svårare. Redan nu har jag 5-6mm spacer för att det inte ska nöta vid fulla rattutslag, inte absolut nödvändigt men men. Jag tror jag har 18mm att sätta fram (där jag har långa pinnbultar), men skulle nog behöva 25mm. Men ...då kommer det att bredda för mycket utåt och kräva skärmbreddare. Jag räknar med att höja bilen lite, säg 10mm då jag tror att det underlättar lite.

Image
Däcken är Kumho, kul att testa nåt annat än Toyo trippel-8 (gamla varianten)
Kumho V70A K61 (=medium) 225/50x15 W, treadwear 50 (som vissa säger bara är en siffra tagen ur luften för att bli legala i Usa.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#259 Post by felix83 »

gtBen wrote: 2020-04-29 21:08:45 Jag såg en intervju med Zlatan i helgen där han sa att "man har sagt så mycket", han ska väl spela allsvensk fotboll igen trots tidigare klara besked ...så jag instämmer med honom.
Man ska ju inte vara sämre än att man kan ändra sig :mrgreen:
Helt sant! Vem vet, kanske till och med jag sänker gubbabilen så småningom? :D
(Och det kommer se dödsfräckt ut med de rosa fälgarna mot det vita!)
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#260 Post by Cédric »

Aha, 15 tum, då förstår jag. Skulle också velat gå på 15x8 istället för 16x8, framförallt för att få ner totaldiametern. Men den 100 procentiga bristen på fälgar gjorde att jag valde 16, lite dyrt att bredda fälgar eller beställa custom. Vad fick du ge ungefär för breddningen?

Tror du får till det med lite spejsande, som sagt, mina 8x16 et52 hopade på plats rätt enkelt.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#261 Post by gtBen »

Skullman tar 2.000:-/fälg (rimliga dimensioner), dessutom tillkom en lagning efter jag borrat bort en hjulmutter och på det 35 mil lämna + 35mil hämta ...det kostar att ligga på topp.
Men min motorsvaga bil lever på den låga vikten så ... :#944burn:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

havilehto
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2016-11-14 20:50:27
Telefon: 0735583947
Bilmodell: Porsche 924S
Årsmodell: 1985
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#262 Post by havilehto »

På med fälgarna på bilen nu, så vi får se, blir ju as najs!! :shock:

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#263 Post by gtBen »

havilehto wrote: 2020-04-30 07:10:04På med fälgarna på bilen nu, så vi får se, blir ju as najs!! :shock:
Än så länge har jag bara provianterat delar, bilen är inte hemtagen från vinterförvaring ännu :#944burn:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

peed
S2-Poster
Posts: 251
Joined: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 968 CS/Turbo
Årsmodell: 1992
Location: Revsudden
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#264 Post by peed »

Snyggt Bengt!

När jag renoverade min Turbo Cup breddade Skullman 2 st 8"16 åt mig till 9". Blev kanon.

Jag är inne på samma idé som du med min "S" då 15 passar snyggt och är lättare. Kul att höra vad du tycker senare

/Peder
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#265 Post by Cédric »

2000 + blästring å lack, hmm, blir en hel del stålar för 4 fälgar. Får nog harva vidare med det jag har, men hade vart kul att bredda ett set cookie cutters eller mina BBS krysseker :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#266 Post by gtBen »

peed wrote: 2020-05-01 14:13:28 Snyggt Bengt!
/Peder
Tack Peder, du åker verkligen ståndsmässigt :#pray:
havilehto wrote: 2020-04-30 07:10:04På med fälgarna på bilen nu, så vi får se, blir ju as najs!! :shock:
Image
Här kommer en bild när de sitter på bilen, rena och fina.
Fram gick att köra utan extra spacer, men efter en körning där det nötte lite mot plasthöljet på framfjädern ökade jag på med 7mm till 14mm. Däcket ligger precis på gränsen att gå utanför skärmen då ...på ena sidan
Bak kör jag utan någon spacer alls, då mina skruvade spacers inte funkar med telefoner. Jag kommer att byta ut pinnbultarna till längre och skaffa lösa 12-15mm spacers. Man ser att däcksidan sitter långt in där bak.

Image
och efter en dag med superstage, tyvärr var bromsdammet från mina nya Hawk HT10 så aggressivt under inbäddningen att det inte gick att få bort och lustigt nog värst på bakfälgarna. I övrigt är det för tidigt att säga något om hur Hawk HT10 funkar då jag inte kört än på nån bana där de fått göra skäl för sig, har heller inget negativt att säga om dem heller.

I år har jag hittills hunnit med först en körning på SYAB i Kalmar med Kalmars SPVK, riktigt kul bana där jag körde med mina gamla hjul och fick upp farten till slut.
Sedan en heldag med Superstage-körning med knockout-rosa fälgar/nya däck och enbart folk från Mönsterås, 15 pers. Kul med lite annorlunda blandning på ekipagen.

Image
Körning på Kinnekulle med pcs är årets enda riktiga bankörning, superkul även om det inte var så mycket mingel och en ny gruppindelning. Bilen levererade och gick som ett skott, fästet är väldigt mycket bättre men det känns att det är på bekostnad av tyngre fälgar och däck. Rappheten är inte längre den överväldigande känslan, men farten är högre överallt förutom på rakan.

Image
Sture Brandt tog en kanonfin bild

Image
bara en till

Jag har lagt lite tid på bilen redan också. Skrapat bort allt skräp insidan och de sista asfaltmattorna, kört med stålborstar på vinkelslipen och småmaskiner och tvättat med tinner. Har rensat mycket i elsystemet men är inte färdig med det än, och kapat bort en massa "onödiga" fästen och grejor i kupen. Sedan grundat med Hagmans gula och målat på +2 lager med Biltemas hammarlack. Bild kommer senare, men det ser riktigt hemtrevligt ut nu.

Image
Satte dit ett lättviktsbatteri på 24 ah, tyg halva vikten mot det jag kört med de senaste åren. Får se om det duger att använda. Jo, det ser tragiskt ut med limrester på främre motorväggen, men det ska fixas när motorn åker ut på lite frisering.

Totalt har nog vikten minskat med 12-15kg de senaste veckorna, och sedan har däck och fälgar blivit tyngre men jag tror det är åt rätt håll på totalen :#944burn:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#267 Post by gtBen »

Jag har även börjat filma lite, det tar ett tag att komma överens med alla grejor men hittills har jag detta att visa upp


Superstage, 1,31;77 på ett åk som inte är fantastiskt på något sätt. Jag väntar bara på att ta mig förbi nästa trappsteg som är 1,30-gränsen ...för att hänga meden gammal svart bil


Kinnekulle, det var väldigt lite trafik under större delen av passet. Nej, man får ingen fartkänsla av ett sånt här klipp. För övrigt finns all action med en 924:a inblandad alltid bara i kupen :mrgreen:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#268 Post by felix83 »

Nu ska du inte vara blygsam, t.o.m. jag blir sugen att prova bankörning med gubbabilen när den är klar! :D
En annan reflektion: vilka bra kameror det finns nuförti'n! För bara några år sedan gick det inte att kolla på filmer inifrån kupén utan att bli sjösjuk, nu är bilden hur stadig som helst. Gillar också att kameran följer med lite i bilens rörelser i sidled, är det kamerafästet som flexar lite eller någon inställning i kameran själv?
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#269 Post by Cédric »

Kul med lite film, kameran är stabil, ser ut som bildstabilisering är på. blir lite sjösjuk av ratthållningen bara, en sak att träna på. Sen skulle du få klart bättre sittposition/benutrymme av att flytta ratten en bit närmare dig.

Kul att det går undan, men som sagt, stora tunga hjul har lite nackdelar också.

Rekommenderar top end lithium batteri om du vill ha bort ännu fler kilon. Tror mitt väger max 2kg :)

Hoppas vi får se mer körning från i år, det är alltid bra inspiration för att få i ordning sina prylar.
Last edited by Cédric on 2022-03-07 10:40:50, edited 1 time in total.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#270 Post by safe »

Ha, ha, ha ! Du kommer aldrig hänga med en gammal svart bil!!! :)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users