924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#271 Post by gtBen »

Tackar Felix och Cedric
Det är de enorma G-krafterna i en 924:a som flyttar bilden ...nej, kör man sin Gopro på lite lägre bildhastighet får man Hypersmooth och den flyttar sig. Jag hittade bildinställningarna i Rejsa-Magnus tråd och modifierade lite efter eget tycke, från urdåligt till väldigt bra. Där hade jag kunnat hålla på själv hur länge som helst ...många rattar att skruva på

Börja med att köra slalom, sedan går det lätt utför :shock:

Körställningen är flyttad nu, den blev lite krystad då jag var tvungen att ha ryggen långt tillbakalutad och böjda knän för att få in hjälmen under taket. Nu när takluckan är bortplockad finns lite mer utrymme till en bra sittställning.
Ratthållningen är inte optimal, men dålig rygg och kraftlös i vänstern efter bara några uppvärmningssvängar så blir det så här. Brukar krävas 3-4 kiropraktorbesök under trackdaysäsongen och mycket ojande.


Den där gamla breda svarta gäckar mig lite, undrar om det är nån fart i den :#cheers:


Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#272 Post by safe »

gtBen wrote: 2020-06-26 08:21:09
Den där gamla breda svarta gäckar mig lite, undrar om det är nån fart i den :#cheers:


Bengt
Nya däck (TB5 11 år och cup 9 år) och om jag får den att gå över 5300 varv så kanske den börjar röra på sig.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

peed
S2-Poster
Posts: 251
Joined: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 968 CS/Turbo
Årsmodell: 1992
Location: Revsudden
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#273 Post by peed »

Cédric wrote: 2020-06-26 07:31:57 Kul med lite film, kameran är stabil, ser ut som bildstabilisering är på. blir lite sjösjuk av ratthållningen bara, en sak att träna på. Sen skulle du få klart bättre sittposition/benutrymme av att flytta ratten en bit närmare dig.

K*k att det går undan, men som sagt, stora tunga hjul har lite nackdelar också.

Rekommenderar top end lithium batteri om du vill ha bort ännu fler kilon. Tror mitt väger max 2kg :)

Hoppas vi får se mer körning från i år, det är alltid bra inspiration för att få i ordning sina prylar.
Jag har ett lithium från Top end i min 968 Turbo S replica. Funkar kanon även med AC i bilen och väger endast 1,6 kilo.

Bengt, grym bil🙂
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#274 Post by Cédric »

I synnerhet om det är problem med kraften skulle jag rekommendera flytta bak ratten/djupare ratt. Man får klart bättre ko kontroll och dessutom benutrymme på köpet.

Såhär ser det ut när jag rattar kullen, på tal om rattgrepp.

https://youtu.be/80KZDmDTJAw


Slalom kan va jättekul eller frustrerande och rätt segt. Allt beror på vem som lagt banan :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#275 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2020-06-28 15:47:54I synnerhet om det är problem med kraften skulle jag rekommendera flytta bak ratten/djupare ratt. Man får klart bättre ko kontroll och dessutom benutrymme på köpet.

Såhär ser det ut när jag rattar kullen, på tal om rattgrepp.
https://youtu.be/80KZDmDTJAw
Jag vill hellre få rätta på pectoralis minor och armens rörelser så jag slipper kompensera, men det är inte problem för själva körningens skull ...bara för min stackars kropp dagarna efter körning och då särskilt när det inte är sommarvärme.
Det ser ut att vara bakhalt med din bil på kullen och det verkar bero på att det händer lite när du trampar på gasen :shock: skulle gilla att ha det problemet själv :mrgreen:

Glömde skriva att filmen med superstagekörning var från en måndagskörning.

Körde slalom och superstage hela helgen med pcs, gick ok. Var bara 5 sekunder efter snabbaste bil i slalom och mindre än 10 sekunder efter peed i sin supersnabba 968 Turbo S 8)

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#276 Post by safe »

Å gamle svarte höll sig 1.5 sekund före kortväxlandes vid 5000. :)

Om pectoralis minor är problemet så vert jag vem som kan fixa det, du behöver bara komma upp till Stockholm en dag.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#277 Post by gtBen »

safe wrote: 2020-07-01 21:38:49 Å gamle svarte höll sig 1.5 sekund före kortväxlandes vid 5000. :)
Det är ok, jag kommer nog på en trovärdig bortförklaring vad det lider :#cheers:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#278 Post by Cédric »

gtBen wrote: 2020-07-01 21:25:05
Cédric wrote: 2020-06-28 15:47:54I synnerhet om det är problem med kraften skulle jag rekommendera flytta bak ratten/djupare ratt. Man får klart bättre ko kontroll och dessutom benutrymme på köpet.

Såhär ser det ut när jag rattar kullen, på tal om rattgrepp.
https://youtu.be/80KZDmDTJAw
Jag vill hellre få rätta på pectoralis minor och armens rörelser så jag slipper kompensera, men det är inte problem för själva körningens skull ...bara för min stackars kropp dagarna efter körning och då särskilt när det inte är sommarvärme.
Det ser ut att vara bakhalt med din bil på kullen och det verkar bero på att det händer lite när du trampar på gasen :shock: skulle gilla att ha det problemet själv :mrgreen:

Glömde skriva att filmen med superstagekörning var från en måndagskörning.

Körde slalom och superstage hela helgen med pcs, gick ok. Var bara 5 sekunder efter snabbaste bil i slalom och mindre än 10 sekunder efter peed i sin supersnabba 968 Turbo S 8)

Bengt
Låter lite kämpigt hoppas det finns nåt sätt att göra läget bättre, jag har mest en dålig handled att bråka med, undra om jag hade pallat en dag på banan som den är nu?

Däcken var väl vid det tillfället rätt gamla, vilket hörs på gnisslandet och det blev lite halare, för det var förvånansvärt kämpigt att komma ner till och under 1.05 den gången, men kul! Men jo, det händer ju lite mer när man gasar helt klart (Då hade den väl ca 185hk, och rätt bra tryck i mellanregistret), gillar verkligen balansen mellan grepp och effekt som bilen hade då, rätt perfekt för kulfaktorn. Får se hur det går nu med 50-60hk extra och breda däck, hoppas inte att jag förstört det, man vill ju inte ha de för greppigt, men samtidigt inte smälta bort däcken (var lite på gränsen innan när jag körde 205or, bara vissa Rdäck orkade med) ;)


Superstage är ju lite speciell, är ju klart mer fart att jobba med än en vanlig konbana. Ganska bra fart har du fått upp i SS helt klart, är ju lite klurigt och viktigt att få med sig fart hela tiden, speciellt när man inte har så mycket effekt. Ser ut som några koner tangeras lite sent, men det ser bra ut!


Går ju köra fort med gamla bilar, men Gehammar är ju sjukligt duktig på att ratta, helt klart.
https://www.youtube.com/watch?v=xAAYZc1q8es

/Mvh

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#279 Post by safe »

gtBen wrote: 2020-07-02 08:17:06
safe wrote: 2020-07-01 21:38:49 Å gamle svarte höll sig 1.5 sekund före kortväxlandes vid 5000. :)
Det är ok, jag kommer nog på en trovärdig bortförklaring vad det lider :#cheers:

Bengt
Tja, jag har ju ändå 240 motorhästar vid 5000, det är ju en bra bortförklaring.
(140hk vid 4000 varv och 240hk vid 5000)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#280 Post by Ragnar Joensen »

Riktigt roligt att se, Bengt!

Fin bil :-)
Porsche fantast !

968 1992

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#281 Post by gtBen »

Ragnar Joensen wrote: 2020-07-06 20:35:03Riktigt roligt att se, Bengt!
Fin bil :-)
Tack Ragnar, och grattis till ditt nya köp 8)

Ännu en säsong är på väg att ta slut. Jag trodde ett tag att det inte skulle bli några körningar överhuvudtaget men det kom ju igång till slut. Det har hittills blivit 12 körningar, 2 storslalom-körningar med Kalmar sportvagnsklubb och 3 superstage och 2 slalom med pcs och bankörningar med pcs på Kinnekulle och Gelleråsen i regn och 2x Mantorp och Knutstorp och dessutom en kvällskörning på Sviestad, det kanske blir nån till också.

Jag har ju kört en del med mina till 8" breddade knockout-rosa fälgar med Kumho V70A medium 225/50x15. Det har gett bilen ett kanonbra grepp men nedsidan är att bilen inte känns rapp med den uppsättningen. Jag har fått växla vid drygt 5500 istället för vid 6000 som jag växlar vid med 7" och Toyo 888 215/50x15.
Så bilen känns under-motoriserad nu men fortsätter gå som ett skott, det går riktigt bra men är ju inte snabb på riktigt för det :shock: , men det går ju att förbättra :shock:

Image
Jag hittade den här spännande lådan igen, och då är det ju ändå nästan 3 månader kvar till julafton :mrgreen:


Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#282 Post by Cédric »

Spännande!

User avatar
felix83
Turbo-Poster
Posts: 424
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#283 Post by felix83 »

14" stålisar? :mrgreen: :#944burn:
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#284 Post by safe »

En får hoppas att det som kommer ur lådan får knockout-rosa ventilkåpa etc
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#285 Post by gtBen »

Tackar :#pray:
felix83 wrote: 2020-10-05 07:16:3114" stålisar? :mrgreen: :#944burn:
Du tänker så :shock:
safe wrote: 2020-10-05 08:28:59En får hoppas att det som kommer ur lådan får knockout-rosa ventilkåpa etc
Knockout kan utlovas, och varför inte lite rosa också 8)

-----------------
Bromsarna glömde jag att nämna.
I år har jag kört på Hawk HT10. De verkar tåla allt jag kan belasta dem med och stoppar riktigt bra vid bankörning, men de har egenheten att de lätt nyper/låser upp innan de är varma. Så frågan är om inte Hawk HP+ ändå är den bästa kompromissen för mina olika körningar.
Jag har ändå kvar funderingar på att leda upp lite luft att kyla bromsarna.


Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users