924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#61 Post by gtBen »

Hej
Idag blev det byte av motorfästen. Då bärarmarna och krängningshämmarn redan var borta så gick det gick hyfsat lätt att ta bort de gamla fästena även om det var lite trångt och fibbligt.
Men …att få de nya på plats i båda ändar var värre, jag hade ett elände att få motorfästena att styra in sig rätt på plats trots att jag även tog bort styr-racket. Till slut hämtade jag ett stort koben och lyckades få in dem.

Image
Högersidans fäste var helt kass, det hade delat sig och det kom ut en hel del gummipulver ur det. Väntersidans var nog helt ok och hade inte behövt bytas men nu är det också gjort.
Jag satte dit motorfästen av fabrikat Uro, ~450:-/st är rätt så överkomligt.

Jobbade också lite på att sanera hjulhusen fram när allt ändå är bortplockat, steg 1 var med diesel och diskborste …t.b.c

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#62 Post by gtBen »

Hej
Innan helgen fick jag en bunt från Vi Bilägare med alla reportage de gjorde när min bil hette Snövit och var tidningens sommarnöje. Nu finns det läsning om man vill ligga på soffan framöver :mrgreen:

Image
för att se hela bilden; högerklicka och ”visa bild”

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
daza
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2012-04-22 18:20:01
Bilmodell: 924 S
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#63 Post by daza »

Vilka nummer är det? Skulle vara kul att läsa.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#64 Post by gtBen »

Hej
daza wrote:Vilka nummer är det? Skulle vara kul att läsa.
Det är kul och framförallt mycket läsning med 1-2 dubbeluppslag i 6 olika nummer. Kolla in numren från sommaren och hösten 2012 - nummer 9-10-11-12-13-15.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#65 Post by gtBen »

Hej
Snart dags att sätta ihop grejorna …kanske redan till helgen :mrgreen:
Jag väntar bara på grejorna från elförzinkning och Hawk HP+ beläggen

Image
Nya Bilstein från Utzon, och framfjädrarna blev som nya efter kulbombning och pulverlack 8)

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#66 Post by gtBen »

Hej
Nu har jag äntligen fått alla grejor ytbehandlade :mrgreen: …nu vankas det mekning

Image
fina grejor

Image
dom gamla skruvarna blev fina

Image
kolvarna blev som nya efter polering

Nu är det finjobb 8) ett tag. Först sprayar jag in alla delar med Gibbs penetrerande olja och sedan torkar jag bort överflödet så de får en smutsavstötande yta och inte suger åt sig smuts och skräp. Alla delar = lackade + elförzinkade + obehandlade + gummi mm mm.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#67 Post by gtBen »

Hej
Jag kunde för-montera det mesta under helgen och har sen smäckt dit det på bilen under veckan som gått.
Tyvärr saknar jag fortfarande Hawk-beläggen :shock: , de skickades den 17 och har fortfarande inte lämnat det landet och jag vill helst inte söla ner de nya skivorna med standardbelägg.

Det enda som återstår annars är att få igenom ny bromsvätska och lufta. Det får väl bli lite överkursmekning med att sätta dit nya slangar och nya backventiler till vindrutespolningen om jag blir för meksugen i helgen :roll:

Image
jag hade en tanke att ta bort det blå och modda dit de gamla svarta plastskydden och genomslagsgummina, men som kidsen säger ...orka

Image
Gulf-fett är som iceing on the cake på en sån här räserbil

Image
confession …jag måste erkänna att jag köpt några nya fästelement under resans gång också :oops:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#68 Post by patand »

gtBen wrote:jag vill helst inte söla ner de nya skivorna med standardbelägg.
Om du har nya skivor så är det inte fel att köra i dem med de gamla beläggen innan du får dina nya belägg.

Minns inte var jag läste det men det är tydligen bättre än att köra in nytt mot nytt av någon anledning.

Väldigt fina delar för övrigt! Måste vara en fröjda att skruva dit rena och nya grejer. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#69 Post by gtBen »

Hej
patand wrote:
gtBen wrote:jag vill helst inte söla ner de nya skivorna med standardbelägg.
Om du har nya skivor så är det inte fel att köra i dem med de gamla beläggen innan du får dina nya belägg.
Minns inte var jag läste det men det är tydligen bättre än att köra in nytt mot nytt av någon anledning.
Väldigt fina delar för övrigt! Måste vara en fröjda att skruva dit rena och nya grejer. :)
En "fröjd" är verkligen rätta ordet 8)

Både de gamla skivorna och beläggen anser jag kasserade då de är spåriga och slut. Om man haft oskadade belägg av samma sort verkar det vara en fördel att köra in sina nya skivor med det.

Det lutar åt att jag sätter dit de nya originalbeläggen som jag redan har hemma, och att jag kör med dem tills vidare. Det får väl bli en lättare sanering av skivorna den dagen Hawk-beläggen åker på.
Hawk skriver så här om installation - http://hawkperformance.com/performance/install.php" onclick="window.open(this.href);return false; :" If discs do not need resurfacing, then contamination from the previous brake pads must be removed. Sand discs with 130 grit sandpaper using moderate pressure. Use soap and water to clean discs’ surface after sanding and machining."
Om inkörning av nya belägg skriver Hawk här - http://hawkperformance.com/performance/burnish.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu 10 dagar sedan besked om att de skickats och de har fortfarande inte lämnat usa :roll:

Jag hittar inget specifikt skrivet om inkörning av originalbelägg men det borde vara en långsam uppvärmning följt av total avsvalning, en hel värme-cykel ...så får det bli

En annan pilsner är hjulinställningen nu när bussningarna fram är nya och allting varit löst :shock: jag har tänkt göra en grovinställning så gott det går och om den känns bra blir det en träningsrunda i veckan.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#70 Post by gtBen »

Hej
Idag har Aftonbladet en köpguide om 924S - http://www.aftonbladet.se/bil/article16677853.ab" onclick="window.open(this.href);return false; .
De har tydligen haft tillgång till Vi Bilägares bilder så det är min bil som figurerar på 20 av bilderna i det tillhörande bildspelet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ruggigt vad fin en bil kan se ut på studiobilder :roll: :#pray:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#71 Post by gegge »

Så trevlig. Såg fantastisk ut på bilderna och med nya bling-blinget fin även under. :#pray:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#72 Post by gtBen »

Hej
gegge wrote:Så trevlig. Såg fantastisk ut på bilderna och med nya bling-blinget fin även under. :#pray:
Tackar

I tisdags kväll tryckte jag dit en omgång original bromsbelägg och luftade bromsarna, och det kändes svampigt. Kl 22.30 rullade bilen för första gången på några månader och dammet spolades av som hastigast, på onsdag morgon var det sektionsträning i slalom med pcs. Precis innan körningen luftades bromsarna igen och har därefter känts bättre och bättre, nu är det bra bett i dem.
Trots att någon hjulinställning inte är gjord än så känns det ok. Särskilt efter att jag eftermonterat de små hylsorna som sitter inuti lagren i topplagringarna. Då mina tidigare lager var kassa och kulorna bara rann iväg när jag demonterade så trodde jag att detta var de inre kul-banorna, men Utzon ”tipsade” :oops: om att det var hylsor och att de skulle monteras. Innan det så skronkade det en hel del vid stora rattutslag och det var mer trögt att svänga vänster än höger.
När jag monterade ihop framvagnen satte jag caster på max (hjulets spindeltapp så långt fram som möjligt) och camber på max. Eftersom jag inte skruvat inne i styr-racket eller bytt spindelleder så var inte toe påverkat i någon större grad. Resultatet blev en bil som drar väldigt mycket rakt fram och är lite trögstyrd, bilen går bra även i ett par hundra knyck.
Jag har bokat en tid för hjulinställning, men både verkar’n och meken på Mekonomen såg ut som fågelholkar :shock: när de fick reda på vilken bil det gällde. Det ska nog gå bra ändå :roll: och jag har ett toe-in-verktyg för bakvagnen om det skulle behöva justeras.

Slalomkörning verkar kul :mrgreen: och det gick nog hyfsat för att vara första gången, vi var 10 bilar och de andra var ju inte några rookies direkt. Jag kommer nog att testa några tävlingar i år.
Det borde bli bättre efter en hjulinställning och vad som helst annat än mina Dunlop Sport Fast Response gör nog än mer skillnad. De sladdade alldeles för lätt och för mycket 8) och sämst var bromsgreppet som var helt kasst :#drool: Jag kan nog plocka ihop en omgång 7tums-fälgar med den låga 911-offseten och provmontera.

Först ut är att göra bilen vårfin inför nästa helg så man inte behöver skämmas om man åker över till Öland och spanar in alla skönheter :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#73 Post by gtBen »

Hej
Det har blivit lite gjort för att få ett avslut på vinterns meksession.
Lagren i topplagringarna sitter nu åt rätt håll och hylsorna sitter på rätt plats, och en "hjulinställning light" är gjord. Cambern gick inte att få mer än 1,5gr på höger fram så vänster ställdes på det också, ögat blir lite lurat för det ser ut att vara flera grader camber :shock: Toe stod lite fel fram och nu står även ratten rakt. Bakre hjulupphängningen stod hyfsat och jag har inte varit där och rotat än heller så det fick vara orört. Det får bli en komplett hjulinställning efter nästa meksäsong när bussningar bak har blivit utbytta mm.
Nu är det inte trögstyrt i någon fart eller åt något håll, och styrningen känns 100% förtroendeingivande i alla farter.

Jag tvättade rent bilen riktigt grundligt på utsidan men det kommer att krävas en riktig rengöring och polering innan vinterns svarta sot försvinner helt. Färgen under stötfångaren fram har inte tålt högtrycksspolning och behöver en omlack.
Det blev en tur till Öland förra helgen för att titta på PCS's concourse men jag kom för sent för det ...det var väldigt många Porschar som körde runt på ön 8)

Jag provmonterade hjul och fälgar i dimension 15x7 med et23 och däck 205/50x15. De fick lätt plats men det passade dåligt då det sticker ut utanför skärmarna ett par cm fram. Det gör att jag letar efter fälgar med högre offset runt et50 för att ha till en omgång däck för slalom/bana. Helst 16x7tum, men 16x6 eller 15x6/7 får gå bra i nödfall.
Jag vill gärna ha kvar en omgång däck i originalhöjd på telefonfälgarna då jag tycker det är snyggare att ha på till vardags.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#74 Post by gtBen »

Hej
Oj oj oj …så bra bilen känns efter hjuinställningen och bromsarna känns bara härligare och härligare. Den är en ren fröjd att köra en bil med en sån körglädje. Det blir till att passa sig så att körkortet inte ryker :shock:

Jag var iväg på en pcs-slalom på Oskarshamns flygplats i helgen, jag och 928-David räddade äran åt varandra så att ingen av oss kom sist i båda deltävlingarna. Första deltävlingen kändes lite ringrostigt och sedan körde jag vilse 2 gånger i rad i den andra deltävlingen så där blev jag placerad sist. Tur att man kör 924 och inte behöver ha nån press på sig att prestera tidsmässigt bra resultat 8)

Ännu ett par telefonfälgar är inköpta och borde vara på väg hem, denna gång i dimension 15x7. När de dyker upp blir det inköp av Bridgestone Potenza RE002 i dimension 205/50x15. Sedan ska jag köra som en åsna sparkar, som Eddie Meduza hade uttryckt det.
Efter tips i nån tråd av Bobo beställde jag Alpinvit färg i sprayburk från Mekonomen i Linköping, bara 127:- + portot = väldigt prisvärt. Nu kommer min frontspoiler att få sig en rejäl omgång med varmvattens-högtryckstvätten och sedan en omgång ny färg. Förhoppningsvis går den att få loss så den går att rikta up riktigt fint efter sviterna av vinterns iskörning.
Nästa vecka börjar ”veteranbilsträffarna” i Hembygdsparken i Mönsterås och då gäller det att vara en god ambassadör för supersportbilsmärket Porsche :roll:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#75 Post by safe »

gtBen wrote: Nästa vecka börjar ”veteranbilsträffarna” i Hembygdsparken i Mönsterås och då gäller det att vara en god ambassadör för supersportbilsmärket Porsche :roll:

Bengt
Tisdagar var det va? Har du koll på tider, kanske tar hojen upp nån gång tänkte jag.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users