924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#196 Post by gtBen »

Janne J wrote:Trevligt med lite rapporter!
Har jag fel eller ska du hänga in en S2 motor i 924:an?
Tackar Janne

Image
Byter jag inte motor behöver jag sätta dit samma dekal som jag såg på en CV2:a i somras :mrgreen:

Ragnar
Jag kör med 15-tummare och med fräscha originalbromsar med Hawk HP+ och hoppas det räcker till mer än 147hp, och även att fortsätta med att lätta bilen mer. Minus 100kg till nästa säsong om jag prioriterar tiden rätt och en halvbur för att känna mig lite tryggare.
Visst går det att hänga med en del nyare bilar i vissa partier, men hur kul är det att åka hela varvet runt med långt mindre än hälften så många hp som flertalet har? min motor funkar kanon och går som en dröm och ännu bättre än det med det Sande’n-preppade topplocket, men jag vill helt enkelt ha mer motor. 210hp är inte direkt overkill och jag ser ingen nersida alls.
Citius, altius, fortius.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#197 Post by Janne J »

S2 motorn i en 924S är klockrent! Jag upplevde skillnaden större än vad siffrorna säger.

https://youtu.be/vU-1yYWJBFQ" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#198 Post by gtBen »

Janne J wrote:S2 motorn i en 924S är klockrent! Jag upplevde skillnaden större än vad siffrorna säger.
Jag kommer ihåg att du var lyrisk på Anderstorp när du precis fått i den 8)

Nu blir det inget mer kört för i år och bilen är avställd.
Det har fortsatt varit mycket körning ända tills nu. Först PCS på Mantorp, sedan en torsdag eftermiddag/kväll med fri körning på Sviestad och idag Hopp-och-lek med Kalmar Sportvagnsklubb.
Jag har anpassat körstilen så att den passar en koppling med dåliga ryckutjämningsgummin, det är nog ingen större fartskillnad men jag saknar att kunna köra med full attack :shock:

Image
Förra året på Hopp-och-lek fick stötfångaren lite läppstift på sig, i år blev det typ grovhångel då jag körde på och över en hel del konor. Lite bucklor på framspoiler och tröskel, rött på dörren och framskärmen …det klär den fint

Mycket jobb som behöver göras har lagts på hög, jag hoppas att det verkligen blir mycket gjort under vintern.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#199 Post by gtBen »

Bilen har under säsongen blivit mindre och mindre hoppig och studsig i bakvagnen, det är väl de för tajta gummibussningarna som har slitit in sig till det bättre. Det märktes även tydligt när jag kollade noga när jag hissade upp och satte på de vanliga hjulen inför vinteruppställningen. Hoppas nu bara att bussningarna inte blir utslitna för fort.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#200 Post by gtBen »

Image
110kg - Här ligger hela inredningen på vågen tillsammans med verktygen och originalreservhjulet. Det som finns kvar i bilen är instrumentpanelen och mittkonsolen och innertaket.
Låg vikt väger tungt.

Bengt :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#201 Post by safe »

Det är mycket, lär märkas !
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#202 Post by Janne J »

Där har du fått 15 hästar till!

PCS Knutstorp 6/5, klassikgruppen, ses vi där?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#203 Post by gtBen »

safe wrote:Det är mycket, lär märkas !
:mrgreen:
Janne J wrote:Där har du fått 15 hästar till!
PCS Knutstorp 6/5, klassikgruppen, ses vi där?
Japp, men det mesta var urplockat ur bilen innan. Nästan 90kg i skillnad mellan original inredning och när 2 sportstolar är insatta istället ...inte fy skam.
Den dagen ska jag inte missa :#944burn:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#204 Post by gtBen »

Jag har påbörjat insättning av en plastruta i min egen ram då jag inte inte hittade nån färdig och fin lättad baklucka att inhandla. Inga större problem än så länge utom att jag fick borra ur några av skruvarna som satt i ramen och höll bakspoilern.

Image
Inslagen i sträckfilm så att glassplitter inte ska flyga iväg, jag tror det var 24 kg den vägde.

[Youtube]https://youtu.be/oO4EXgBOCko[/Youtube]
kofoten får jobba lite, jag får inte våldsfilmen från youtube att visa sig här ...familjefilter?

Image
efter att kofoten gjort sitt jobb

Image
Enbart ramen.
En skrapa på multiverktyget så var allt glas och limrester borta, men det behöver borstas rent lite innan montering.

En torr-montering av plastrutan visar att den är för lång fram och bak, men den är bockad och passar bra i sidled ...det ska nog gå bra

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

knekten
S-Poster
Posts: 176
Joined: 2013-06-03 23:20:15
Telefon: 0737000160
Bilmodell: Porsche 996 / 924S
Årsmodell: 1995
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#205 Post by knekten »

Fint :D

Får man fråga var du inhandlat plastrutan ifrån :?:

Mvh / Mikael

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#206 Post by gtBen »

knekten wrote:Fint :D
Får man fråga var du inhandlat plastrutan ifrån :?:
Mvh / Mikael
Tack knekten.
Jag köpte all plast från pro-9 i England och de ordnade eller hade bakrutan också. I prislistan var rutan £375 och frakt. I min frakt för £200 ingick även frakten för frontplåt + badgeplåt + huv + skärmar + stötfångare f/r + taklucka.
http://www.pro-9.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; , när jag beställde hösten 2016 hade de massa fler artiklar på hemsidan och även en shop på ebay. Maila och kolla med Simon, jag fick snabba svar. Leveransen dröjde ett tag men jag prutade bra och sa att de fick lite tid på sig.

plastics4performance.com har alla rutor, bakruta från £396 + frakt.
http://www.plastics4performance.com/all ... &model=426" onclick="window.open(this.href);return false;

Om jag skulle köpa bakruta idag så skulle jag köpa en rulle folkrace-plast (300:- ) och göra några förstärkningar av aluminium-profiler ...värt ett försök i alla fall.
http://rallyimport.jetshop.se/plastruta ... c-268.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

knekten
S-Poster
Posts: 176
Joined: 2013-06-03 23:20:15
Telefon: 0737000160
Bilmodell: Porsche 996 / 924S
Årsmodell: 1995
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#207 Post by knekten »

Tack Bengt för info. :D
Får kolla upp detta närmare.
Hur upplever du kvaliteten ?

/ Micke

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#208 Post by gtBen »

knekten wrote:Hur upplever du kvaliteten ?
Den ser bra ut och vid första test-passningen så verkar den passa bra, jag återkommer när den sitter på plats ...i helgen hoppas jag

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#209 Post by gtBen »

gtBen wrote:
knekten wrote:Hur upplever du kvaliteten ?
Den ser bra ut och vid första test-passningen så verkar den passa bra, jag återkommer när den sitter på plats ...i helgen hoppas jag
Det var ungefär 3-4 cm runtom som behövde trimmas bort med en liten kapskiva, vilket var ett riktigt skitjobb :shock:

Image
Limmad med mycket glurv och fastsatt med större delen av mitt innehav av klämmor och små tvingar

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#210 Post by Karl Birgander »

Om det var större delen är jag ändå väldigt imponerad av din arsenal!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users