924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#16 Post by Cédric »

Trevlig bil!.!

Renovera bromsarna och sätt på trevliga belägg så borde bromsarna bli riktigt bra. Inte överservoassisterade som en modern bil (som tur är), men det ska bita till bra.

Handbromsbelägg går att köpa på biltema från bmw, om man orkar borra ett hål i varje back. Art nummer finns här på forumet i tråden som handlar om delade bitar.

Byta bussningar, styrleder och spindelleder kostar billigt. Kan vara värt en titt, samt en trevlig hjulinställning, så kommer den kännas klart trevligare.

Jobba på så kommer det bli en trevlig sommar nästa år!

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 642
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#17 Post by gtBen »

Hej
Tackar för tipsen, men jag vill ha det klart till is-säsongen om det nu blir nån sån, i alla fall bromsarna.
Handbromsbackar iaf till 944 na äldre mod. Kör Bmw 5 seriens (82- 88 ) handbroms backar på biltema för 199kr. Precis lika stora samma tjocklek. De enda som skilljer är att nedre hålen sitter tätare på 5 seriens.
Mvh Freddie81
forum/viewtopic.php?p=199759#p199759" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 642
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#18 Post by gtBen »

Hej
En stämningsbild, och då hade jag redan borstat ren bilen på morgonen.

Image

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 642
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#19 Post by gtBen »

Hej
Jag körde drygt 30 mil i vinterföre igår med bilen efter att den blivit avtinad och torkat upp, det var stor skillnad och jädrar vad bra den ligger på vägen trots sommardäck.

Nu ligger 4 VRC-däck och väntar på att jag ska få ihop mer passande fälgar. Dimensionen är 15/65x15, med det menas 15cm bred slitbana och 65cm i ytterdiameter och de har nåt på 380st limmade dubb och är dimensionerade för att hålla 20-25minuters körning med en 500hk's bil ...det borde duga åt mig :mrgreen:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 642
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#20 Post by gtBen »

Hej
Tack vare Mikael har jag fått tag i en omgång vinterdäck och nu får den tjänstgöra som vinterbil …då min vanliga bil strular med att ha 5 varningslampor tända eller blinkande för ABS – ETC – beläggen – handbromsen – antispinn mm och dessutom luktar det krut om den ibland. Jag är inte vän med det elektriska i någon bil :shock:
924:an är inte helt ideal som vinterbil då värmen inte på långt när kommer lika snabbt som i en modern bil och smältvatten rinner in bak vid låsen och blöter ner mattan som gör att det blir mycket fukt på alla rutor. Jag saknar stolsvärme, men den är kul att köra :-)

Jag har fått hem en massa delar och ser nu ut att få lite mektid innan det är jobbdags igen, först ut blir att få igång några små irriterande fel.
* innerbelysningen – den funkar när bilen varit inne och torkat, sedan tar det bara nån timme innan den lackar ur och måste släckas med knappen uppe vid spegeln. Nån som har nåt bra tips?
* det läcker in vatten vid låsen vid bakrutan trots att tätningslisten är utbytt tidigare i år. Är det original? är det lönt att justera så att anliggningen mellan rutan och listen är större?
* få igång el-bakrutan.
* stolsvärme! från Biltema kanske?
* byta ut positionsljusen, ska se om det går att hitta nåt som gör att de lyser starkare!
* få igång stereo och högtalare.
* fixa till spolningen med nya slang/backventiler mm och koppla ifrån spolartorkningen.
* byta olja, filter mm.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#21 Post by [Bobo] »

Vad gäller bakluckan skulle jag gissa att det är dräneringen som spökar...
Listen är sällan den skyldige varken på bakluckan eller targan på våra bilar... :?

Har själv rensat ut barr, mossa, löv och annat skogsrelaterat bråte på alla mina 9X4:or utom S2:an, som har en annan typ av vinge...

Kolla så dräneringshålen i vingen är fria och att slangen som sitter i underkant av "låskoppen" sitter där den ska och inte är igensatt.
Det är meningen att vatten ska kunna rinna ner i "koppen", så det är inte ett problem i sig, men det ska kunna rinna vidare och ut bakom hjulhusen för att det inte ska rinna in i skuffen...

Belysningen i kupén skulle kanske kunna vara glapp i kontakten som sitter mot dörren i framkant... Testa att "aktivera" belysningen från passagerarsidan och se om det gör någon skillnad..
Har dålig koll på el, men det verkar ju glappt någonstans. :?

Bör tillägga att jag i grund och botten inte har en jäkla aning om vad jag pratar om... :wink:

Lycka till! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Slantnose
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2012-01-20 16:48:38
Bilmodell: 944 Coupe
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#22 Post by Slantnose »

[Bobo] wrote: Kolla så dräneringshålen i vingen är fria och att slangen som sitter i underkant av "låskoppen" sitter där den ska och inte är igensatt.
Det är meningen att vatten ska kunna rinna ner i "koppen"
, så det är inte ett problem i sig, men det ska kunna rinna vidare och ut bakom hjulhusen för att det inte ska rinna in i skuffen...
Har samma problem och har bytt listen utan att lösa problemet. Har du möjlighet att bifoga en bild på hur det ska se ut?
PCS 12925
944 Coupe 1986
Boxster S 2003

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#23 Post by [Bobo] »

Slantnose wrote:
[Bobo] wrote: Kolla så dräneringshålen i vingen är fria och att slangen som sitter i underkant av "låskoppen" sitter där den ska och inte är igensatt.
Det är meningen att vatten ska kunna rinna ner i "koppen"
, så det är inte ett problem i sig, men det ska kunna rinna vidare och ut bakom hjulhusen för att det inte ska rinna in i skuffen...
Har samma problem och har bytt listen utan att lösa problemet. Har du möjlighet att bifoga en bild på hur det ska se ut?
Hade inte tillgång till någon vettig kamera, så du får hålla tillgodo med en risig mobilbild sålänge...
IMG_0859.jpg
Slangen ska sitta i underkant av "låskoppen" och försvinna ut mot hörnen så att säga...

Hoppas det var till någon nytta! :D'

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Slantnose
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2012-01-20 16:48:38
Bilmodell: 944 Coupe
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#24 Post by Slantnose »

Tack Bobo, verkar som slangen lossnat, så det kan mycket väl varit problemet!
PCS 12925
944 Coupe 1986
Boxster S 2003

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#25 Post by [Bobo] »

Slantnose wrote:Tack Bobo, verkar som slangen lossnat, så det kan mycket väl varit problemet!
Det var så lite så! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 642
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#26 Post by gtBen »

Hej
Bilen gör fortsatt tjänst som vinterbil och det går bättre och bättre. Den höga charmfaktorn och den inbjudande sladdvilligheten uppväger gott och väl dess brister.
Bristerna är att:
* det behövs en superstartare/hjälpstartare när det varit eller är kallare än -20C, men det går att leva med. När jag öppnade huven vid -20C pajade en av de nya gasdämparna till huven då den pangade och pös ut.
* elbakrutan vill inte gå igång trots att jag satt dit en rejäl säkring som saknades och kollar reläet (så gott jag kan och förstår).
* cig-tändar-uttaget funkar inte till biltema-el-sittsen trots att säkringen är hel.
* fortfarande blir det fukt och is på insidan av bakrutan trots att jag rensat slangarna vid låskoppen och rensat dräneringen i bakvingen, dock är det mycket bättre än innan.

...och jag har fått hem några lådor med bromsgrejor + lite bussningar/topplagringar och lite annat godis, så det finns att meka med när andan faller på. Hittills är bara främre högtalarna + ljudisoleringen under huven + lysena i stötfångaren fixade.

Högtalarna fram är utbytta mot bolt-on ersättning från Conrad.se , de passar bra förutom att magneten är betydligt större och tar emot i skenan som rutan glider i - det gör att högtalargallret står ut nån mm om man tittar noga. Tyvärr är det ändå för mycket störningar för att kunna lyssna njutbart på radion.
Image
Originalet till vänster och Conrads till höger

Image
Ljudisoleringen såg för tragisk ut.

Image
Trots Label-Off och mängder med elbow-grease orkade jag inte få till det bättre innan jag limmade på den nya isoleringen, arbetsställning med armarna rakt ut är det värsta jag vet :evil:

Image
Numera är det ett helt annat intryck när man lyfter på huven. Är svart eller aluminium original?

Bilen går bättre med urgamla Nokian vinterdäck än med de nya sommardäcken från Dunlop vilket bekräftar mina fördomar om att Dunlop bara är ett cool namn och passar bättre på dekaler än som däck på en bil som körs :roll:
Image
Jag gillar den busiga looken av sjaskiga plåtisar. De blir nog vita till nästa säsong, de var ju såå snyggt när man var 19. Dessa fälgar har den låga offseten (ger bredare spårvidd) för 911:or men fick plats ändå.

Mina förhoppningar infriades då jag dels fick ihop däck/fälgar (tack fälgkungen Ragnar) för iskörning och dels att det blev sjö-is att köra på.
Image

Image
384 dubbar på däck i dimension 195-70x15 , de biter bra men det är väldigt långt till att jämföra med asfalt. Däcksidan känns hård som trä när man knackar på dem och däck-påkrängaren kan intyga att de är hårda som trä :mrgreen:

I lördags var jag till Lillesjön vid Bergs Timber i Mörlunda och körde på en för tajt bana med vanliga vinterdäck. Ingen fart och aldrig mer än 2:ans växel, faktiskt gav jag aldrig ens full gas en enda gång. Det var ett fyrtiotal bilar men aldrig mer än 10 ute samtidigt. Hälften - hälften med rallybilar och is-folkrace-bilar ...och så jag :roll:
Image

Idag söndag var det plogat en bana nästan på hemmaplan vid Korpemåla i en vik i Östersjön och jag fjuttkörde dit på mina wrc-däck. Inte så välpreppat men betydlig mer fart och långa svängar. Jäklar vad fint den går på is :mrgreen: och finns det nåt härligare än att ligga på sladd i 100 blås. Blir det körning nästa helg så ska jag kolla med att lägga i ett reservhjul och ha full tank så det blir ännu bättre grepp på drivningen. Man ska ju inte behöva bli frånåkt rakt fram av en trimmad Volvo-740--turbo-kombi :oops:

Jag har nu kört bilen nästan varje dag sedan slutet av oktober och ännu inte mött en enda 924/944/968 :roll: , har ni era bilar i kuvös eller :wink:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#27 Post by Ragnar Joensen »

Bra !

Visserligen har vi fått nästane en decimeter snö i Skåne, men isracing har vi inte på långa vägar.

Avis !
Porsche fantast !

968 1992

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 642
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#28 Post by gtBen »

Hej
Några bilder från lördagen

Image
Jag vet inte riktigt varför, men jag snabbparkerade vid sidan banan och åt fel håll redan på första varvet :-)

Image
Det packar sig bra under bilen, tur man har långa ben när man har glömt skyffeln

Bengt
Last edited by gtBen on 2013-01-30 21:23:23, edited 1 time in total.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#29 Post by [Bobo] »

gtBen wrote:Hej
Några bilder från lördagen
parkerad-1.JPG
parkerad-2.JPG
Bengt
Skönt att se att det inte bara är jag som breddar isbanorna! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Rallyjohan
S-Poster
Posts: 129
Joined: 2010-05-17 11:32:00
Bilmodell: Porsche 924S
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#30 Post by Rallyjohan »

Gillar du plåtisar, kolla här: http://www.diamondracingwheels.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users