924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#391 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-04-12 07:06:52 15" tum åkare borde alltid ha undantag från Michelinregeln med tanke på utbudet:) Vad börjar du med för hjulinställning? Ar1är ju rätt vecka så jag antar att dom gillar en del camber? Blir kul att se hur det går!
Jag tror att alla som vill köra 15" får dispens för att köra Pirelli istället, Michelin 15" finns bara i några få dimensioner.

Har aldrig kört på Nankang innan, men bara hört gott om dem.
Fram - camber ställd på 3,6gr men kan ökas 1gr och minskas 1/2gr snabbt på topplagringarna, toe-out ställd på 0,2gr och den ökar/följer med vid ökad camber. Båda är samma som jag kört tidigare.
Bak - camber ställd på 3,7gr, toe-in ställd på 0,05gr. Camber är samma men toe'n är halverad mot vad jag kört tidigare.

Image
Jag körde min 911 -74 på ringen i helgen med 924:ans Michelin-hjul, de gick som en dröm förutom bromsförmåga i regn. Allt var som i en dröm med den bilen på den banan :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1420
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#392 Post by safe »

Cédric wrote: 2023-04-12 07:06:52 Ar1är ju rätt vecka så jag antar att dom gillar en del camber? Blir kul att se hur det går!
Är de veka? Jag tycker de är väldigt stabila.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#393 Post by fälgen »

Wow, här händer det grejer! Jag har inte kollat forumet på länge och låg något år efter med uppdateringarna på din bil, kul att se!

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#394 Post by gtBen »

fälgen wrote: 2023-04-13 20:01:28 Wow, här händer det grejer! Jag har inte kollat forumet på länge och låg något år efter med uppdateringarna på din bil, kul att se!
jajamensan, och det var kul att se dig på bilträff i somras också ...då fick du se vilken bil som prioriterats de senaste åren

I lördags var det Kinnekulle för warmup med pcsr och shakedown för bilen efter allt jobb jag lagt på den. Det var lite kallt på förmiddagen och det tog några korta stinter innan man fått upp tillräcklig värme i däcken. Under dagen kollade jag däcktryck och oljan och att hjulen satt fast, inget mekande alls och och inget har tillkommit på att-göra-listan inför 1:a rejset på Anderstorp i mitten av maj där pcsr kör som supportklasser. till Porsche Carrera Cup

Det blev inga kanontider på kullen för min del, men det beror mest på att jag inte pressade/hittade runt alla sektioner i en följd på ett och samma varv. Bästa tid var 1:04,79 med "optimal lap time" enligt racechrono" på höga 1:02. Ett räcke förstördes i en annan grupp och resterande körning fick ställas in, annars hade jag kanske fått till något snabbare. Men jag var inte där för att köra snabbt heller. Jag är glad att allt funkade, och den mesta "nybilslukten" börjar bli bortbränd :mrgreen:

I veckan är det en kvällskörning på Anderstorp och den är bokad nu när allt på bilen funkade, kan behövas lite tjuvträning där för föraren. Jag har bara kört där en gång innan, 10 år sedan och det var då första gången bilen kördes på R-däck och den vägde typ 1260kg.
Efter det blir det att göra en riktig splitter av nån skiva istället för de spontade bräderna som tjänstgjort som mall.

Viktigast av allt på en rejsbil är ju att dekalerna är på plats 8) bild kommer
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#395 Post by Cédric »

Låter väl ändå som ett bra test, med tanke på att allt höll ihop och fungerade, det ger ju förutsättningar att kunna testa pressa på framöver. Hur fort behöver det gå på knutan nuförtiden i pcsr 8a, antar att det är minuten som gäller?

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#396 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-04-17 15:54:03 Låter väl ändå som ett bra test, med tanke på att allt höll ihop och fungerade, det ger ju förutsättningar att kunna testa pressa på framöver. Hur fort behöver det gå på knutan nuförtiden i pcsr 8a, antar att det är minuten som gäller?
En mycket bra test :#cheers:
8A räcker nog 1,02 men 8B som jag kör behövs låga 58 för att vinna kvalet ...not my league, jag tror inte jag kommer under minuten :oops:

Image
Image
innan avfärd


ett varv på 1:04,85 , tyvärr helt kass kameraplacering. När jag kollade filmerna såg jag att jag inte hade tryckt in fönsterramen ordentligt så den fladdrar.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#397 Post by Cédric »

gtBen wrote: 2023-04-17 23:02:23
Cédric wrote: 2023-04-17 15:54:03 Låter väl ändå som ett bra test, med tanke på att allt höll ihop och fungerade, det ger ju förutsättningar att kunna testa pressa på framöver. Hur fort behöver det gå på knutan nuförtiden i pcsr 8a, antar att det är minuten som gäller?
En mycket bra test :#cheers:
8A räcker nog 1,02 men 8B som jag kör behövs låga 58 för att vinna kvalet ...not my league, jag tror inte jag kommer under minuten :oops:

[Wideimg]http://team21.se/924S/2023-07.jpg[/Wideimg.]
[Wideimg]http://team21.se/924S/2023-08.jpg[/Wideimg.]
innan avfärd

[Youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wad-DvkdNCI[/Youtube.]
ett varv på 1:04,85 , tyvärr helt kass kameraplacering. När jag kollade filmerna såg jag att jag inte hade tryckt in fönsterramen ordentligt så den fladdrar.
Verkar gå lite "lågsamt" i 8A, trodde att dom tillåtit mer effekt/vikt numera jämfört med förr, men kanske CUP1 var snabbare än Cup2? 58s är rejält utmanande dock, den saken är säker, det kräver en del från förare å bil. Men jag tror säkert att ditt ekipage har potentialen att köra nära minuten, om du får tid att justera in bilen och mer förarträning. Filmen ovan är ca samma varvtid som jag körde med min kärra senast (börjar bli länge sen nu), hade varit kul att jämföra en logg, då också se hur den accar med den motorn, hade du raceboxen igång? :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1420
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#398 Post by safe »

Ni skriver knutan men pratar kullen-tider va?
Annars känner jag mig rejält långsam !!!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#399 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-04-18 09:32:53Verkar gå lite "lågsamt" i 8A, trodde att dom tillåtit mer effekt/vikt numera jämfört med förr, men kanske CUP1 var snabbare än Cup2? 58s är rejält utmanande dock, den saken är säker, det kräver en del från förare å bil. Men jag tror säkert att ditt ekipage har potentialen att köra nära minuten, om du får tid att justera in bilen och mer förarträning. Filmen ovan är ca samma varvtid som jag körde med min kärra senast (börjar bli länge sen nu), hade varit kul att jämföra en logg, då också se hur den accar med den motorn, hade du raceboxen igång? :)
En snabb 968 körde 58,6 tror jag det var nu i helgen. Det kändes som min bil redan nu gick nån/några sekunder snabbare än tidigare även om körningen mer var på rull än på attack, och det var länge sen jag försökte kolla tiden från nåt ännu äldre filmklipp. Racebox och RaceChrono var igång men inte lönt att kolla innan man kört för fullt :roll:
safe wrote: 2023-04-18 10:12:20 Ni skriver knutan men pratar kullen-tider va?
Annars känner jag mig rejält långsam !!!
Jag såg inte att Cedric skrev Knutan :shock: ...jag svarade om Kullen
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#400 Post by Cédric »

Hehe, felskrivning, menade förstås kullen :) Köra minuten på knutan då har man bråttom på riktigt:)

Var mest nyfiken på hur accet såg ut på rakan med den motorn och hur mycket tid som fanns att hämta i bara acceleration för min del inför framtida besök där :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1420
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#401 Post by safe »

:)
Har bokat körning på Kullen samma dag som Bengt ska tävla!
Ska bli kul att se hur det går för dig!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1420
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#402 Post by safe »

:)
Har bokat körning på Kullen samma dag som Bengt ska tävla! (PCS har lite tider mellan race/träningar)
Ska bli kul att se hur det går för dig!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1420
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#403 Post by safe »

gtBen wrote: 2023-04-17 23:02:23 ett varv på 1:04,85 , tyvärr helt kass kameraplacering. När jag kollade filmerna såg jag att jag inte hade tryckt in fönsterramen ordentligt så den fladdrar.
Såg ut som onödigt arbete med ventilationen i rutan!! :)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#404 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-04-18 15:45:50Var mest nyfiken på hur accet såg ut på rakan med den motorn och hur mycket tid som fanns att hämta i bara acceleration för min del inför framtida besök där :)
jag får tillhandahålla en fil efter att jag kört bilen med dykarskorna på
safe wrote: 2023-04-18 15:55:37Har bokat körning på Kullen samma dag som Bengt ska tävla!
Ska bli kul att se hur det går för dig!
Då är det alltså delad dag med pcs banmöte 8) vilket är helt rätt av båda parter
Du får skicka in en ansökan till huvudkontoret om stallchefsjobb då, jag behöver nån som trycker in rutramen efter att förardörren stängts :#cheers:
safe wrote: 2023-04-18 15:59:54
gtBen wrote: 2023-04-17 23:02:23När jag kollade filmerna såg jag att jag inte hade tryckt in fönsterramen ordentligt så den fladdrar.
Såg ut som onödigt arbete med ventilationen i rutan!! :)
De första passen var rutramen fast i dörröppningen, men tredje passet kände jag att det började lukta från tankpåfyllningen och nu vet jag varför.
Det får bli en kardborre-strap som lösning för att hålla rutramen fixerad.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#405 Post by gtBen »

gtBen wrote: 2023-04-17 08:35:22I veckan är det en kvällskörning på Anderstorp och den är bokad nu när allt på bilen funkade, kan behövas lite tjuvträning där för föraren. Jag har bara kört där en gång innan, 10 år sedan och det var då första gången bilen kördes på R-däck och den vägde typ 1260kg.
Efter det blir det att göra en riktig splitter av nån skiva istället för de spontade bräderna som tjänstgjort som mall.
Image
Det var härligt att vara på Anderstorp och köra 3 pass på eftermiddagen/kvällen i skönt vårväder. Jag hittade knappt runt där heller så förbättringspotentialen var stor. 1:a passet 2:07,x och 2:a passet 2:02,x och 3:e passet 1:58,x med draghjälp av vinnar-Boxstern i PCSR 8B förra året. Jag hoppas på att komma under 1:55 i kvalet när det väl gäller på första tävlingen/kvalet, jag har lite kvar att ge i slutet på rakan och på några bromspunkter. Det är kul när man känner att man börjar få till det på en bana som kräver en väldigt speciell körstil jmf med allt annat man kört på, och det är bra att ha banan i skallen redan nu.
Tyvärr inte en enda vettig film-snutt ens från kvällen, GoPro:n fick jag "repair file" på vid varje försök och RaceChrono-filmningen tog nog paus innan körningen ens kommit igång och det är svårare att ha koll på kameror när man sitter fast med 6-punkt + stor hjälm + hansskydd + öronlappsstol.

Image
Kul att köra med en till som ska tävla i klassen, men där har jag inte skuggan av en chans att hänga på med när det väl gäller.
gtBen wrote: 2023-04-18 21:05:46
safe wrote: 2023-04-18 15:59:54Såg ut som onödigt arbete med ventilationen i rutan!! :)
De första passen var rutramen fast i dörröppningen, men tredje passet kände jag att det började lukta från tankpåfyllningen och nu vet jag varför.
Det får bli en kardborre-strap som lösning för att hålla rutramen fixerad.
det funkade bra med en lite kardborre-strap, det får bli en liknande lösning för förardörren också men som spänns från insidan.

Nu har jag några veckor på mig att fixa allting ordentligt innan första rejset ...jag har redan satt igång 8)
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users