924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#421 Post by gtBen »

gtBen wrote: 2023-05-21 21:21:28Jag har beställt en ställbar vinge av honom, mycket lämpligt att han lade ut om en kampanj på dem igår. Sedan så ville jag inte ha bling-bling-sidolisterna eller nedersta biten utan bara vingen och hållarna på vardera sidan. 380 Euro OCH han gör då en lättare variant också ...hoppas att det blir bra nu bara :shock: jag tycker han verkar pålitlig och har varit aktiv länge.
Nästan så hans grejor har onödigt hög finish för mitt ändamål men kommer inte på var jag sett andra som säljer liknande grejor. Engelsmannen jag köpte all annan plast av på ebay.co.uk för 6-7-8 år sedan verkar ha lagt ner :roll:
Då är bakvingen på plats, den var lätt att sätta dit särskilt när det inte var så noga. Det blev bara lite sprayfärg på den och ingen till-fixning av finishen som tur var ...för då hade det varit en hel del att göra.
968-vingen väger nästan 1,5kg mer än original gummivinge men lär göra ett helt annat jobb än vad den gjorde. Det blir lite insparad vikt i allafall om jag räknar mot att jag hade både aluminiumvingen och gummivingen monterade samtidigt.

Image

Image
Innan 968-vingen åkte på gjorde jag en acc-test efter att 2/3-delar av splittern kapats bort och att jag plockat av alu-vingen.
Acc-tiden 100-200km/h gick ner med 2 sekunder, och acc-sträckan minskade med 100 meter ...det hade jag behövt på Anderstorp. Jag funderar på att köra kvällskörningen där i slutet av augusti för att se hur bilen går där efter lite meckande.

Jag har prov-monterat sakerna runt det VEMS motorstyrsystem som jag fick tag på. Det som behövde fixas var en tempgivare på insugsluften, en slang före gasspjället till Vems-boxen för att mäta undertrycket, en bredbandslambda-sensor, inkoppling av en RS-232 kontakt och skaffa en adapter RS-232 till USB för att kunna köra Vems-tune. Efter Kinnekulle ska det gå att börja testa lite. Det är bara kunskapen som jag själv inte har på plats, men det finns ju andra som har :#cheers:

Och jag är anmäld till pcsr race 3 och 4 på Kinnekulle nästa helg, och det är inte så mycket kvar att fixa innan dess heller.

Jag var och körde superstage igen, ny bästa tid blev 1:28,20 och det var inte ens ett bra åk. Jag har lite svårt att motivera mig att köra för allt vad tygen håller där.
Efter att jag varit inne och tankat i byn där så stod den på tomgång i kanske 10-12 minuter och vid line-upen strax efter stod mätaren på max och den tryckte ut kylarvätska. Idag kollade jag att fläkten verkligen går igång när det blir varmt och tömde jag ut lite och fyllde på med ny water-wetter då det blivit utspätt 2 gånger nu, jag får pyssla om den lite och lufta noggrannt.

Jag har dessutom sänkt den typ 15mm fram och minskat camber fram bara lite grann på topplagringarna, vilket innebär även lite mindre toe-out.
Bak är den sänkt 5-8mm och camber är nog minskad en grad till knappt 3grader, den har haft lätt att låsa upp bromsen bak så jag fått pumpa och bilen gått som en snok vid kraftiga inbromsningar. Jag tror det är för att det varit lite för lite anliggningsyta för bakdäcken.

Nu är det bara att fimpa katalysatorn som är kvar, i början av nästa vecka hoppas jag få hjälp på en lyft med det :roll:
Lau Christophersen wrote: 2023-05-21 21:56:34 Jeg har også bestilt en stilbar vinge af ham igår, han virker rigtig fin. :)
Skriv gärna hur finishen är på din vinge när du får den.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#422 Post by Cédric »

Undra om finishen är liknande backspeglarna jag köpte av honom, lämnade lite att önska minst sagt, fick byta en 2 gånger dessutom innan jag fick en fungerande. Men han var väldigt service minded och hjälpsam helt klart.

Har aldrig haft problem med upplås bak, men har ganska mycket mindre camber än vad du har, har ju inte diffbroms heller vilket också bregränsar möjligheterna till mycket camber. Hur mycket toe in kör du bak? Kul med kinnekulle, det är en riktigt rolig bana!

Lau Christophersen
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2013-08-10 15:29:52
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#423 Post by Lau Christophersen »

Finishen på vingen kunne være bedre og 2 bolte gik løs ved prøvmontering :(

Det største problem er ikke selve vingen, men mere listerne som skal sidde rundt langs rudens kant.

Min var til en "showbil" og ikke så meget racerbil, så der bliver en del arbejde i det :(

Jeg troede jeg kunne købe originale 968 lister og bare bruge vingen, mende lister er MEGET dyre :(

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 292
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#424 Post by Jarlingar »

gtBen wrote: 2023-06-08 23:14:43 en slang före gasspjället till Vems-boxen för att mäta undertrycket


Nu har inte jag meckat med just VEMS, men det låter konstigt att slangen ska sitta FÖRE spjället?
Vanligen sitter slangen, eller givaren, efter spjället för att kunna beräkna hur mycket luft motorn mumsar i sig genom insuget.

Före spjället bör den inte se annat än atmosfärstryck och således vara helt överflödig?

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#425 Post by gtBen »

Jarlingar wrote: 2023-06-10 22:01:21
gtBen wrote: 2023-06-08 23:14:43 en slang före gasspjället till Vems-boxen för att mäta undertrycket


Nu har inte jag meckat med just VEMS, men det låter konstigt att slangen ska sitta FÖRE spjället?
Vanligen sitter slangen, eller givaren, efter spjället för att kunna beräkna hur mycket luft motorn mumsar i sig genom insuget.

Före spjället bör den inte se annat än atmosfärstryck och således vara helt överflödig?
Det stämmer :roll: my bad, jag skrev fel.
Jag har fixat en luftslang och en y-koppling som jag kopplar-emellan två befintliga gummikopplingar varav den ena går in undertill i insugs-burken.

Är det nån som vet vad det är för en givare som sitter undertill på "insugs-burken"? den är inte inkopplad. Kan det ens vara något annat än en tempgivare? ...och varför är den inte påkopplad min motorkabelhärva? kan det vara något som tillkom eller togs bort under S2's produktionscykel och jag har lite blandade årsmodeller mellan motor och motor-el.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#426 Post by gtBen »

Lau Christophersen wrote: 2023-06-09 23:48:38 Finishen på vingen kunne være bedre og 2 bolte gik løs ved prøvmontering :(

Det største problem er ikke selve vingen, men mere listerne som skal sidde rundt langs rudens kant.

Min var til en "showbil" og ikke så meget racerbil, så der bliver en del arbejde i det :(

Jeg troede jeg kunne købe originale 968 lister og bare bruge vingen, mende lister er MEGET dyre :(
Cédric wrote: 2023-06-09 07:28:11 Undra om finishen är liknande backspeglarna jag köpte av honom, lämnade lite att önska minst sagt, fick byta en 2 gånger dessutom innan jag fick en fungerande. Men han var väldigt service minded och hjälpsam helt klart.
Tack för infon Lau, lägger man till Cedric's upplevelse kan man nog konstatera att det inte är race-finish på just mina delar utan den vanliga finishen han har. Tur att inte jag också har en showbil :shock:
Inget har spruckit för mig ännu, men jag hade redan intalat mig att framöver alltid försöka öppna bakluckan genom att lyfta i mitten då glasfiber inte har så mycket flex som gummivingen hade.

Cédric wrote: 2023-06-09 07:28:11Har aldrig haft problem med upplås bak, men har ganska mycket mindre camber än vad du har, har ju inte diffbroms heller vilket också bregränsar möjligheterna till mycket camber. Hur mycket toe in kör du bak? Kul med kinnekulle, det är en riktigt rolig bana!
Toe-in bak; jag hittar inte uppgiften nu, men förut hade jag jättemycket och jag tror att jag halverade det vid hjulinställningen i våras. När jag sänkte cambern bak lite i veckan behöll jag den toe-in:en jag hade.
Naturligtvis så glömde jag toe-verktyget i bärarmen vid provkörningen och tappade det, så jag behöver beställa mitt 3:e sånt nu :twisted:

Kinnekulle blir kul, tyvärr verkar manfallet vara så stort att jag garanterat kommer att hamna på pallen igen :roll:
Jag har bestämt mig att använda Michelin-däcken även på kullen, de verkar mer förutsägbara och har ett större arbets-spann vad gäller däcktryck och värme.
Nu siktar jag på en 1.01-tid till att börja med då jag såg att en lite preppad GR Yaris körde det på time-attack, en sån borde man ju hänga med ...eller till och med en gammal Formel V :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 292
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#427 Post by Jarlingar »

gtBen wrote: 2023-06-11 06:44:02 varav den ena går in undertill i insugs-burken.
Det låter fortfarande inte helt rätt?
Bränsleregulatorns slang kan du skarva in dig på :thumbsup:

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#428 Post by safe »

Jarlingar wrote: 2023-06-11 12:39:15
gtBen wrote: 2023-06-11 06:44:02 varav den ena går in undertill i insugs-burken.
Det låter fortfarande inte helt rätt?
Bränsleregulatorns slang kan du skarva in dig på :thumbsup:
Det är den slangen Bengt kommer jacka in MAP-sensorn på.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 292
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#429 Post by Jarlingar »

:thumbsup:

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#430 Post by gtBen »

Jarlingar wrote: 2023-06-11 12:39:15
gtBen wrote: 2023-06-11 06:44:02 varav den ena går in undertill i insugs-burken.
Det låter fortfarande inte helt rätt?
Bränsleregulatorns slang kan du skarva in dig på :thumbsup:
safe wrote: 2023-06-11 12:56:17
Jarlingar wrote: 2023-06-11 12:39:15 Det låter fortfarande inte helt rätt?
Bränsleregulatorns slang kan du skarva in dig på :thumbsup:
Det är den slangen Bengt kommer jacka in MAP-sensorn på.
Det är som sagt samma slang jag menar, den som går vidare bort till bränsleregulatorn.
Är det fel namn jag använder när jag skriver "i insugsburken"? plenum kanske är ett bättre/rätt namn!
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#431 Post by gtBen »

Då har man rejsat på Kinnekulle också, där vi delade banan med trackday-åkare från pcs. Det var riktigt lugn stämning då det inte var Carrera Cup som var huvudattraktionen, och vi körde med 2 startfält - ett för Cupbilar mm och ett för klasserna 8.

I första rejset kom jag p9 av 12 totalt, och p2 av 4 i min klass 8B. I andra rejset kom jag p8 av 11 och p3 av 4 i min klass.
Det var 4 förare/bilar som var snabbare än resten, 1 vardera av Cayman/ 944T/ Boxster/ 992GT3. Sedan 8 förare/bilar där det är väldigt jämnt, men de som tävlat lite är lite snabbare när det väl gäller som vid kvalet som avgör startpositionen och vid starten där de inte tappar något lättvindigt ...rätt så viktigt på en bana som Kinnekulle där det inte är så lätt att komma om någon om man inte har fartövertag på rakan. Nästan alla varv jag körde låg man rätt så nära någon men kom inte om nån mer än var 10 varv, och då först när framförvarande gett upp och inte ville bli jagad längre.
Jag ser fram emot att få lite mer tävlingsrutin, så att jag kan dra fördel av vissa moment istället för att nästan tappa lite för mycket. Annars känner jag att jag gott och väl hänger med rent körmässigt, ungefär som i tennis när nån nöter ner motståndaren från baslinjen.

Jag höll på att missa kvalet när vi stod i matkön istället :roll: men hann få några tider. I race1 körde jag 1:03,095 , för att i race2 köra 1:02,527 . I båda racen körde jag snabbare ju längre vi körde. Nästa gång blir det en 1:00-tid.

Tekniskt
Jag tror jag valde fel hjul inför denna tävling. Med mina höga Michelin-hjul fick jag använda 3:an ibland för att få lite extra skjuts, hade jag kört på de 5% lägre Nankang AR-1:orna hade jag kunnat åka på 4:an överallt utom på rakan.
Greppmässigt blev mina däck lite varma i slutet på rejsen, och jag behövde trail-bromsa in i kvarnkurvan en bit och behövde då hålla till höger i ingången för att inte halka av banan. Visst över-kör man lite ibland med jag var nog inte över gränsen vad jag kommer ihåg.
Jäkligt skönt att ha fått bort katalysatorn som har hettat upp "kardantunneln" tidigare, och även de 5,2 kg den vägde (viktbesparing 3,5-4kg).
Inga missöden annars på hela helgen, förutom att jag kom på att jag helt hade glömt att dra åt skruvar/muttrar för batterihållaren. Jag kollade oljan men behövde inte ens fylla på. Tyvärr körde jag med för mycket bensin i tanken hela dagen, det är nog 10 liter kvar av de 35 jag fyllde på innan. Trots att det var 2 extra träningar jmf med tävlingarna på Anderstorp där jag fick fylla på 16-17 liter, ännu en sak att lära sig.

Det gick dåligt med filmandet, både GoPro:n och Iphonen fick värmeslag några gånger. Jag har fått tips att det går att köra GoPro:n med laddkabeln i om man tar ur batteriet ...värt att testa.

Sammanfattning: ännu en kanonhelg ...trots den efterhängsamma tennisarmbågen.
2023-kinnekulle-0.jpg
Tack till Sture Brandt för bilden jag "lånade"
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#432 Post by Cédric »

Kul att det gick bra!, att hamna rätt i utväxlingen kan göra skillnad på kullen eftersom hastigheten är relativt hög så kan man om man har tur köra hela baksidan på en växel. Synd att det inte blev nån film, man hade trott att gopro orkade med sånt. När blir nästa körning?

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 292
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#433 Post by Jarlingar »

gtBen wrote: 2023-06-20 21:53:29 Är det fel namn jag använder när jag skriver "i insugsburken"? plenum kanske är ett bättre/rätt namn!
Ja när du skriver insugsburken då tänker jag på luftburken; den med filtret i, det var därför jag inte fick ihop det.. :D

Plenum är en del av insuget :thumbsup:

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#434 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-06-21 08:25:09 Kul att det gick bra!, att hamna rätt i utväxlingen kan göra skillnad på kullen eftersom hastigheten är relativt hög så kan man om man har tur köra hela baksidan på en växel. Synd att det inte blev nån film, man hade trott att gopro orkade med sånt. När blir nästa körning?
Jag hittade lite film även från Kinnekulle


del 1:2 , starten går vid 07:40


del 2:2 , jag tröttar ut 944-turbon, tyvärr saknas de sista varven där jag kommer om även 944S2:an, och nästan stressar av 911:an igen, (jag stressade av den i race-1) men inte kommer om den men slutar 0,3 sek efter den.

Nästa tävling för mig blir på Mantorp 24 september, dagen/söndagen efter Carrera Cup-tävlingarna. Jag körde inte på Gelleråsen och kommer inte att köra på MittSverigebanan eller på Rudskogen.

Jag har bokat Track-Monday på Mantorp 14/8 och tänker köra/träna med 924:an :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#435 Post by gtBen »

Då har jag varit på Mantorp 2 gånger, och dels kört en Track Monday och dels en tävlingsdag (2 deltävlingar) med pcsr.

------------------

Tur att det var en passande träningsdag på Mantorp för det var 2 år sedan jag körde 924:an där senast.

Image
dryga 60 varv och 1:34,85 som bäst, det är 6-7 sekunder snabbare än med 150hk-motorn.
Denna körningen var med 968-vingen som var uppställd en bit.

Jag rullade hemåt mycket nöjd, bara för att väl hemma kolla upp vad pcsr klass 8B körde för tider förra året ...1:28,0 vilket blir nästan 7 sekunder snabbare än mina tider. Ok, jag kunde kört en halv sekund snabbare om jag varit ostörd på banan

Image
min- och max farter den dagen

-----------------

Till deltävlingarna på Mantorp dagen efter Porsche Carrera Cup hade jag inte gjort något direkt med bilen, förutom att jag satt dit en snabbkoppling för min start-booster/ snabbladdare då mitt lilla trädgårdstraktor-batteri visat sig vara för svagt och ge för lite startström så det inte blir så mycket till snurr. Samtidigt har bilen i sommarvärme inte visat sig så tålig att stå och köa med på tomgång, och med det dåliga batteriet har jag inte kunnat välja att stänga av och starta när det passar mig heller ...inte bra, så med snabbkopplingen behöver inte huven öppnas när man vill ta hjälp av starthjälp i alla fall. Till dessa deltävlingar hade jag också en hjälpande hand i depån hela dagen vilket kändes väldigt bra, visserligen på bekostnad av att man inte strosar runt och socialiserar med de andra i depån hela sin ”lediga tid”.

Jag hade lite svårt att motivera mig för att pressa fram en kvaltid då jag visste att jag ändå skulle starta i 1-2-3 paret från slutet.
Likadant i deltävling 1 (12 varv), där hamnade jag i lite vakuum efter att ha kört om 2 bilar första varvet. Sedan bröt den bilen jag närmade mig så sakta, så det blev mest transportkörning utan något snabbt varv. Jag kom P3 av 5 i klassen och P10 av 13 totalt.

I deltävling 2 (14 varv) startade jag alltså sist då jag hade sämst varvtid i race 1, och dessutom med en lucka framför mig. Dessa båda tävlingar var jag på alerten vid starten och snodde nu en plats direkt i Parisen, visserligen till ingen nytta för han fick motorras i sin 968:an när han kom ut på rakan. På varv 2 höll jag innern efter start- och mål och höll undan för en 8A-bil, och på slutet av rakan bromsade jag om nästa bil och satte fart efter den sista 8A-bilen. Då körde jag allt vad tygen höll samtidigt som jag hade 2 bilar tätt inpå bakom. Ett tag höll jag luckan framåt och skaffade mig lite respit bakåt, men efter några varv hade Nankang AR-1:orna blivit för varma och hala, sedan fick jag släppa framåt och hade fullt upp följande 12 varv med att hålla ifrån dem jag hade kört om. Jag kände mig riktigt nöjd när väl målflaggan kom, efter att ha varit i täten av ett pärlband så länge. Nu fick jag också revansch efter att inte ha lyckats hålla tätt bakåt på Anderstorp.
Varvtiderna gick upp dels för att jag inte kunde hålla mig i det snabba spåret och dels för att jag samtidigt fick köra i alla gummirester efter en hel helgs tävlingar. P3 av 4 i klassen och P8 av 11 totalt. Riktigt nöjd med en ny snabbaste tid ändå, 1:33,56 på transpondern.

Image

Image
Det slutade med att jag körde med 968-vingen i lägsta läget.
Jämför man farten från trackdayen så blev det lite lägre min-farter och lite högre max-farter, och en sekund snabbare varvtider.

Image
Själv nöjd :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users