924S -86 | Esset, fka N.N.
- safe
- Addict
- Posts: 1448
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Hittade en bild på min ebay aluminium kylare en 944 S2/turbo kylare enligt annonsen.
Bredvid ligger min original 924 kylare. Original vet jag ju inte om den är iofs... men storlekarna på anslutningar var samma som 924a och fläktkåpan satt på.
Min alukylare verkar ju mindre än din då Bengt.
Bredvid ligger min original 924 kylare. Original vet jag ju inte om den är iofs... men storlekarna på anslutningar var samma som 924a och fläktkåpan satt på.
Min alukylare verkar ju mindre än din då Bengt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Jag tog mått (i cm) på mina kylare:safe wrote: ↑2024-02-26 16:47:23 Hittade en bild på min ebay aluminium kylare en 944 S2/turbo kylare enligt annonsen.
Bredvid ligger min original 924 kylare. Original vet jag ju inte om den är iofs... men storlekarna på anslutningar var samma som 924a och fläktkåpan satt på.
Min alukylare verkar ju mindre än din då Bengt.
den gamla - 60 x 34 x 5
ny i aluminium - 60,8 x 38,0 x 6,0
Nu ville jag gärna ha lite större kylare än tidigare så det gör inget att det blev lite extra jobb.
Jag hade fel här också, den gamla poly-v-remmen är typ 10cm för lång men fick tag i en på ebay som är till Rover. Den gamla heter 5pk735 och den nya är en 5pk638.
Och så har jag tagit ut sbf-licensen och anmält mig till årets säsong med pcsr igen, jag räknar med att köra Warmupen på Kinnekulle 20 april + rejsen på Kinnekulle 15 juni + rejsen på Mantorp 11 augusti.
Så här ser min lilla presentation ut på pcsr's presentation. Som ni ser kommer jag i år att köra för Team Lågteknik
Funkar bilen bra på warmup:en på kullen så har jag hela maj månad på mig att göra verkligheten av drömmen att ta 924:an till Nurburgring då det är sista månaden den är besiktigad och gatlegal. Jag har inte lust att ta bort dörrsträvorna på förarsidan och byta till besiktningsvänliga stöt-skydd på buren och även sätta dit besiktningsbälten så den lär inte bli besiktigad på ett bra tag igen.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 355
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Vore förbaskat kul om du kom till ringen med den.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Nu sitter kylare + fläkt + generator + batteri på plats, det var tight att få kylaren på plats annars var det inga konstigheter. Idag provstartade jag bilen när den ändå skulle köra ut och vändasallt funkade förutom att laddningen inte drog igång men laddningslampan lyste ...med den nya generatorn. Då bytte jag plats på platsen för den lilla kabeln, laddningen kickade igång men laddningslampan lyste aldrig ...något är säkert lurigt och behöver undersökas
Nya bakvagnsupphängningsröret skickades idag, så ett snabbt beslut togs om att ta ur bakvagnsupphängningen och växellådan och tanken mm mm. Hittills är det enda lilla problemet att firman som satte in buren svetsade in förstärkning för fastsättning av stolen rakt över handbromsjusteringen, och då alltså 3mm över den så det inte går att ta bort eller släppa på handbromskablarna. Så kablarna får hänga kvar och bärarmarna också, men jag behöver inte mecka något med dem ändå. Växellådan är riktigt grisig nu och det har den inte varit innan så den behöver en översyn, jag hoppas att den inte är på väg att ge upp
Det behövs också ett nytt flexrör på avgassystemet då det börjat läcka, och bakre ljuddämparen behöver lappas ihop då svepet börjat försvinna på ovansidan.
Det blir några fler beställningar som behöver gå iväg men inte på några större summor hoppas jag.
grisigt
Nya bakvagnsupphängningsröret skickades idag, så ett snabbt beslut togs om att ta ur bakvagnsupphängningen och växellådan och tanken mm mm. Hittills är det enda lilla problemet att firman som satte in buren svetsade in förstärkning för fastsättning av stolen rakt över handbromsjusteringen, och då alltså 3mm över den så det inte går att ta bort eller släppa på handbromskablarna. Så kablarna får hänga kvar och bärarmarna också, men jag behöver inte mecka något med dem ändå. Växellådan är riktigt grisig nu och det har den inte varit innan så den behöver en översyn, jag hoppas att den inte är på väg att ge upp
Det behövs också ett nytt flexrör på avgassystemet då det börjat läcka, och bakre ljuddämparen behöver lappas ihop då svepet börjat försvinna på ovansidan.
Det blir några fler beställningar som behöver gå iväg men inte på några större summor hoppas jag.
grisigt
Det är det stora målet denna säsongen
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1448
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Säkert växelföraren som läcker, den sitter ju där på ovansidan. Bara en packbox att byta.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Det var torrt på lådan just där växelföraren går in, dags att tvätta ordentligt.
Jag behöver skaffa stöddigare växellådsfästen eller limma till dem, det på ljuddämparsidan var helt toast.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1448
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Aha, du har ventilation där också. Kör lugnare
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Ja så enkelt är det nog ...spill från ventilationen jag hade inte ens kollat så långt
I ärlighetens namn har jag under mina +12 års ägande varken ens kollat oljan/oljenivån eller bytt oljan i växellådan. Men nu var i alla fall första gången det hängde oljedroppar undertill.
...det påminde mig om en konstig händelse på jobbet; vi hade köpt en begagnad truck och kört med i typ 10 år och sedan så slutade den plötsligt helt att driva. När vi öppnade den hade bakaxeln (alltså framaxeln på trucken) aldrig varit fylld med olja, det var helt knastertorrt och bara ett fint silverfärgat damm och inte en enda kugg nånstans. Inget oljeläckage ...var ett understatement
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4660
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
klurigt med oljeläckage och lokalisering, eftersom oljan kan ta sig ut på ett ställe och sen dra iväg med lufströmmarna till helt andra platser. Hade jag haft lådan nere så hade jag åtminstone bytt alla tätningar som går att byta utan att kläcka isär lådan oavsett. Risken finns ju alltid med audilådorna att det läcker mellan husdelarna också, pga hur dom är gjorda.
Vore märkligt om den skulle trycka så mycket olja via avluftningen, kanske går att sätta en liten slangbit på den och dra upp vertikalt för att vara säker på att inget tar sig ut.
Vore märkligt om den skulle trycka så mycket olja via avluftningen, kanske går att sätta en liten slangbit på den och dra upp vertikalt för att vara säker på att inget tar sig ut.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Nu är lådan tvättad och inspekterad på lite närmare håll.
Ventilationen fungerar, det rinner ut olja om jag lutar den mer än 45 grader. Jag har inte sett denna typ av ventilation innan, det ser ut som en fjäderbelastad liten hatt och jag hittar inte ens något sätt att demontera den på.
Väldigt förvånande är att växelmekanismen är glappfri både vid växellådan och vid växelspaken. Det kanske lönar sig tydligen att man har en "vuxen körstil" och inte kastar/trycker i växlarna. Växlar ska läggas ur och sen ...läggas i. Nej, jag är inte så gammal att jag dubbeltrampar
Den dagen man delar lådan kanske man kan göra någon annan typ av ventilation, typ med en töm-bar uppsamlingsburk som sen ventileras ut.
Och så ett oljebyte på det.
...sedan blir det ingenting mer med lådan innan jag får tag i en diffspärr av något lämpligt slag eller kanske en annan låda med diffspärr i.
Anledningen att jag tog ner växellådan är för att kunna ta ner tanken, och därefter modifiera och lätta några kg vad gäller plåtarbetet i bakänden. När man väl har haft nere lådan en gång och vet hur man gör och vad som krävs är det mindre än en timmes jobb, så det är inte så avskräckande. Och man kommer inte heller bli så smutsig nästa gång man gör det.
Ventilationen fungerar, det rinner ut olja om jag lutar den mer än 45 grader. Jag har inte sett denna typ av ventilation innan, det ser ut som en fjäderbelastad liten hatt och jag hittar inte ens något sätt att demontera den på.
Väldigt förvånande är att växelmekanismen är glappfri både vid växellådan och vid växelspaken. Det kanske lönar sig tydligen att man har en "vuxen körstil" och inte kastar/trycker i växlarna. Växlar ska läggas ur och sen ...läggas i. Nej, jag är inte så gammal att jag dubbeltrampar
Jag tror inte den har tryckt ut oljan, det är de enorma G-krafterna som slungar ut den.Cédric wrote: ↑2024-03-28 10:48:36klurigt med oljeläckage och lokalisering, eftersom oljan kan ta sig ut på ett ställe och sen dra iväg med lufströmmarna till helt andra platser. Hade jag haft lådan nere så hade jag åtminstone bytt alla tätningar som går att byta utan att kläcka isär lådan oavsett. Risken finns ju alltid med audilådorna att det läcker mellan husdelarna också, pga hur dom är gjorda.
Vore märkligt om den skulle trycka så mycket olja via avluftningen, kanske går att sätta en liten slangbit på den och dra upp vertikalt för att vara säker på att inget tar sig ut.
Den dagen man delar lådan kanske man kan göra någon annan typ av ventilation, typ med en töm-bar uppsamlingsburk som sen ventileras ut.
Och så ett oljebyte på det.
...sedan blir det ingenting mer med lådan innan jag får tag i en diffspärr av något lämpligt slag eller kanske en annan låda med diffspärr i.
Anledningen att jag tog ner växellådan är för att kunna ta ner tanken, och därefter modifiera och lätta några kg vad gäller plåtarbetet i bakänden. När man väl har haft nere lådan en gång och vet hur man gör och vad som krävs är det mindre än en timmes jobb, så det är inte så avskräckande. Och man kommer inte heller bli så smutsig nästa gång man gör det.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Äntligen ...så hittade Posten mitt bakaxelrör, visserligen ingen brådska då jag väntar på M20 uniballs.
Övre högra hålet/hörnet ska kapas bort på aluminiumfästet, och en M20-uniball ska hålla i svärdet, fästpunkten för svärdet är höjd 1".
Inre fästpunkten för bärarmarna är ställbar i höjd, för att kunna rätta till den ursprungliga geometrin även på en sänkt bil.
Nu får då även min 924S samma fästpunkter som en del (eller kanske alla 944) har, se fästplattorna framför inre bärarmsfästena.
Det gamla bakaxelröret.
Notera avsaknaden av 944-fästpunkterna, på 924S finns bara ett gjutet aluminum-stag som sitter monterat i karosseren under transaxelröret.
Det är nog bra/tur att jag hade behållit de långa bakre fästena.
Gamla och nya röret sida vid sida, det nya väger 11,05kg utan några fästdetaljer och är då 3,25kg lättare än det gamla utan fästdetaljer.
Jag återkommer när jag har vikterna för båda kompletta utförandena.
Bild från en snabb mock-up för att märka upp var hål i fästen ska borras och för att se hur passningen var ...och den var riktigt bra, och grejorna satt likadant på båda sidorna på min gamla bil till och med
Nu får det bli lite borrning av fästhål och insvetsning av muttrar och sedan svetsa in fästen för inspänningen av handbromskablarna, och sedan lämna den för blästring och pulverlack efter helgen. Inte grön eller vit annars är jag öppen för förslag på färg
Övre högra hålet/hörnet ska kapas bort på aluminiumfästet, och en M20-uniball ska hålla i svärdet, fästpunkten för svärdet är höjd 1".
Inre fästpunkten för bärarmarna är ställbar i höjd, för att kunna rätta till den ursprungliga geometrin även på en sänkt bil.
Nu får då även min 924S samma fästpunkter som en del (eller kanske alla 944) har, se fästplattorna framför inre bärarmsfästena.
Det gamla bakaxelröret.
Notera avsaknaden av 944-fästpunkterna, på 924S finns bara ett gjutet aluminum-stag som sitter monterat i karosseren under transaxelröret.
Det är nog bra/tur att jag hade behållit de långa bakre fästena.
Gamla och nya röret sida vid sida, det nya väger 11,05kg utan några fästdetaljer och är då 3,25kg lättare än det gamla utan fästdetaljer.
Jag återkommer när jag har vikterna för båda kompletta utförandena.
Bild från en snabb mock-up för att märka upp var hål i fästen ska borras och för att se hur passningen var ...och den var riktigt bra, och grejorna satt likadant på båda sidorna på min gamla bil till och med
Nu får det bli lite borrning av fästhål och insvetsning av muttrar och sedan svetsa in fästen för inspänningen av handbromskablarna, och sedan lämna den för blästring och pulverlack efter helgen. Inte grön eller vit annars är jag öppen för förslag på färg
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- johan944
- Addict
- Posts: 3334
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Det aluminiumstaget sitter på alla 944or, varken 944 eller 968 har mer än dom tre infästningarna per sida som sitter i ytterkanterna. men den bakvagnen ser ändå genomtänkt ut.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Jaha, då var det så ändå. Bakaxelröret kommer alltså från Plastis och han pratade som om det fanns fästen framåt på "944:or", jag har aldrig tittat eller ens tänkt på det.
Och visst är den genomtänkt den är betydligt stadigare än originalet och ändå lättare, och vill man gå bananas så finns det många kilogram att borra bort med hålsåg eller stegborr om man vill.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Jag ligger i lite så att jag hinner bli klar i tid till warmup:en om väl uniballsen mot alla odds dyker upp nästa vecka.
Här är fästena i halvtid efter att jag slipat ner inre- och yttre falsen där bussningarna brukar sitta och tiger-sågat av större delen av det överflödiga, bara finliret kvar
här är det inpassat och klart, bara själva uniballsen som saknas
när jag ända var genomskitig så kapade jag bort 3 sidor av reservhjuls-baljan, det blir täckt av en tunn aluminiumplåt. Innebär 3kg inbesparad vikt från längst bak i bilen
Jag hade tänkt att byta hela bagagerumsgolvet mot aluminiumplåt men det kräver lite mer eftertanke än jag har tid till nu så det skjuts på framtiden.
Så här ser det ut från denna ovanliga vinkeln.
Ljuddämparen är alltså till höger i bild, tanken rakt ovanför och växellådan under den ...och ingen reservhjul-balja att kämpa mot när man ska ha bort dem.
...och jag som hade städat av allt för några dagar sedan, det ser ut som kriget efter att jag använt varenda en av mina vinkelslipar borr- kap- och slipmaskiner och tigersågen.
Här är fästena i halvtid efter att jag slipat ner inre- och yttre falsen där bussningarna brukar sitta och tiger-sågat av större delen av det överflödiga, bara finliret kvar
här är det inpassat och klart, bara själva uniballsen som saknas
när jag ända var genomskitig så kapade jag bort 3 sidor av reservhjuls-baljan, det blir täckt av en tunn aluminiumplåt. Innebär 3kg inbesparad vikt från längst bak i bilen
Jag hade tänkt att byta hela bagagerumsgolvet mot aluminiumplåt men det kräver lite mer eftertanke än jag har tid till nu så det skjuts på framtiden.
Så här ser det ut från denna ovanliga vinkeln.
Ljuddämparen är alltså till höger i bild, tanken rakt ovanför och växellådan under den ...och ingen reservhjul-balja att kämpa mot när man ska ha bort dem.
...och jag som hade städat av allt för några dagar sedan, det ser ut som kriget efter att jag använt varenda en av mina vinkelslipar borr- kap- och slipmaskiner och tigersågen.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 355
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Bra med ersatt reservhjulsbalja. Är gjort på min sedan tidigare.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
Who is online
Users browsing this forum: No registered users