924S -86 | Esset, fka N.N.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
924S -86 | Esset, fka N.N.
Hej
Är ny här …nästan, jag har tjuvläst i några år då det varit ”nära” vid några tidigare tillfällen.
Här kommer presentation på min ”nya” bil. Den är överraskande trevlig och stark att köra, inte slö alls
924S -86 som gått 9.200 mil. Jag tror det är originalskick till 100% förutom stereon, all utrustning som tak-påsen + kompressor + däcktrycksmätare mm finns kvar men möjligen saknas något litet verktyg i påsen och tyvärr även serviceboken. Till bilen finns 2 uppsättningar med 5 olika nycklar – dörrar/tändning + larm + handskfack + hjulbultar + Hirschmann-antennen (bara 1 nyckel).
Smal och hög och fin. Den ska inte sänkas, man blir ju inte yngre med tiden!
Den är nästan som ny invändigt, det är bara några hörn vid mittkonsolen som har rest på sig lite och några små sprickor/antydningar på instrumentpanelen …men det är väl original
Tillbehören är i fint skick.
Varför ändra på ett fint koncept? det blir nog mest att den ska bringas tillbaka i sin forna glans vad gäller det mekaniskt underhåll på hjulupphängningar / bromsar / motorfästen mm.
Bilen har tidigare varit tidningen Vi Bilägares sommarnöje och kallades då Snövit. De gjorde ett sista reportage om Snövit då reportern var ner till Mönsterås för att lämna den och istället få med sig min sommarbil som nytt vinter- och sommarnöje. Vi bytte jämnt och de fick min VW 1500S -65 istället. De planerar att åka på skidsemester med den bla
Tidningens reporter Calle ställer in kameran och självutlösaren inför handskakningen över 924:ans huv med Mönsterås Bruks sodapannor i bakgrunden, själva pixlade de Rödluvan till oigenkännlighet och avslöjade vilken bil de bytt till sig först i det nuvarande numret.
Bengt
Är ny här …nästan, jag har tjuvläst i några år då det varit ”nära” vid några tidigare tillfällen.
Här kommer presentation på min ”nya” bil. Den är överraskande trevlig och stark att köra, inte slö alls
924S -86 som gått 9.200 mil. Jag tror det är originalskick till 100% förutom stereon, all utrustning som tak-påsen + kompressor + däcktrycksmätare mm finns kvar men möjligen saknas något litet verktyg i påsen och tyvärr även serviceboken. Till bilen finns 2 uppsättningar med 5 olika nycklar – dörrar/tändning + larm + handskfack + hjulbultar + Hirschmann-antennen (bara 1 nyckel).
Smal och hög och fin. Den ska inte sänkas, man blir ju inte yngre med tiden!
Den är nästan som ny invändigt, det är bara några hörn vid mittkonsolen som har rest på sig lite och några små sprickor/antydningar på instrumentpanelen …men det är väl original
Tillbehören är i fint skick.
Varför ändra på ett fint koncept? det blir nog mest att den ska bringas tillbaka i sin forna glans vad gäller det mekaniskt underhåll på hjulupphängningar / bromsar / motorfästen mm.
Bilen har tidigare varit tidningen Vi Bilägares sommarnöje och kallades då Snövit. De gjorde ett sista reportage om Snövit då reportern var ner till Mönsterås för att lämna den och istället få med sig min sommarbil som nytt vinter- och sommarnöje. Vi bytte jämnt och de fick min VW 1500S -65 istället. De planerar att åka på skidsemester med den bla
Tidningens reporter Calle ställer in kameran och självutlösaren inför handskakningen över 924:ans huv med Mönsterås Bruks sodapannor i bakgrunden, själva pixlade de Rödluvan till oigenkännlighet och avslöjade vilken bil de bytt till sig först i det nuvarande numret.
Bengt
Last edited by gtBen on 2017-03-10 17:57:54, edited 2 times in total.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Hej
L90E – Alpinvit
C09 – svensk version
M018 – sportratt med 30mm förhöjt nav
M328 – Radio Blaupunkt Bremen SQR 45 (uppdaterat, tack Ragnar)
M440 – manuell antenn och 4 högtalare
M533 – larm (anti-theft device)
M650 - avtagbar elektrisk taklucka
Bengt
editerad 2012-11-28
L90E – Alpinvit
C09 – svensk version
M018 – sportratt med 30mm förhöjt nav
M328 – Radio Blaupunkt Bremen SQR 45 (uppdaterat, tack Ragnar)
M440 – manuell antenn och 4 högtalare
M533 – larm (anti-theft device)
M650 - avtagbar elektrisk taklucka
Bengt
editerad 2012-11-28
Last edited by gtBen on 2012-11-28 19:33:20, edited 2 times in total.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Skithäftig bil !
Trevligt att se samma bil här i forummet.
Jag köpte en likadan bil (vit 924S i originalskick) tidigare i år och på väg hem från Stockholm, köpte jag Vi Bilägare och såg den fina vita bilen inne i bladet.gtBen wrote:...
Bilen har tidigare varit tidningen Vi Bilägares sommarnöje och kallades då Snövit. De gjorde ett sista reportage om Snövit då reportern var ner till Mönsterås för att lämna den och istället få med sig min sommarbil som nytt vinter- och sommarnöje.
...
Bengt
Trevligt att se samma bil här i forummet.
Last edited by Ragnar Joensen on 2012-11-28 15:03:43, edited 1 time in total.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Slantnose
- S-Poster
- Posts: 99
- Joined: 2012-01-20 16:48:38
- Bilmodell: 944 Coupe
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Jaså, det var du som bytte till dig Snövit?? Tur att det var någon som hittade hit! Vill även uppmärksamma dig på att PCS har ett register för medlemmar med 924/944/968. Vore kul om fler fick tillfälle att titta på bilen i framtiden. Grattis till fin bil!
PCS 12925
944 Coupe 1986
Boxster S 2003
944 Coupe 1986
Boxster S 2003
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Option M328 är radio av typ Blaupunkt Bremen eller Symphony (sannolikt Bremen i 924).gtBen wrote:Hej
L90E – Alpinvit
C09 – svensk version
M018 – sportratt med 30mm förhöjt nav
M328 – hittar inte den koden i nån lista, kan det vara tyget med Porsche-text eller de låsbara hjulbultarna?
M440 – manuell antenn och 4 högtalare
M533 – larm (anti-theft device)
Bengt
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Hej
Bengt
Tackar. En Googling visar att den 1986 hette Blaupunkt Bremen SQR 45Ragnar Joensen wrote:Option M328 är radio av typ Blaupunkt Bremen eller Symphony (sannolikt Bremen i 924).
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Hej
Min bil är fin in- och utvändig, men det som inte syns har inte fått det underhåll det förtjänar, det klonkar om stötdämpare / bussningar / topplagringar, motorfästena skorrar och det är nog lite ful-el under panelen.
Underredet och hjulhusen är sanerade och oken bortplockade / renborstade / uppsmörjda men bromsarna känns ändå inte som nya.
Hur ska bromsarna vara original? bilen stannar ju ändå på hyfsat kort sträcka med man får trampa hårt och ännu hårdare än så och det är ändå inget bett i dem
Bengt
Jag kan bara hålla med. Våra bilar verkar nästan vara tvilling-bilarRagnar Joensen wrote:Skithäftig bil !
Jag köpte en likadan bil (vit 924S i originalskick) tidigare i år och på väg hem från Stockholm, köpte jag Vi Bilägare och såg den fina vita bilen inne i bladet.
Trevligt att se samma bil här i forummet.
Min bil är fin in- och utvändig, men det som inte syns har inte fått det underhåll det förtjänar, det klonkar om stötdämpare / bussningar / topplagringar, motorfästena skorrar och det är nog lite ful-el under panelen.
Underredet och hjulhusen är sanerade och oken bortplockade / renborstade / uppsmörjda men bromsarna känns ändå inte som nya.
Hur ska bromsarna vara original? bilen stannar ju ändå på hyfsat kort sträcka med man får trampa hårt och ännu hårdare än så och det är ändå inget bett i dem
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Hej
Bengt
Tackar. Den har legat upplagd i registret ett tag redan, jag ville bara inte skriva om den i nåt forum innan tidningen hade outat sin story först. Jag kommer att få de nummer av tidningen som den har medverkat i, men än så länge vet jag inte vad de har skrivit.Slantnose wrote:Jaså, det var du som bytte till dig Snövit?? Tur att det var någon som hittade hit! Vill även uppmärksamma dig på att PCS har ett register för medlemmar med 924/944/968. Vore kul om fler fick tillfälle att titta på bilen i framtiden. Grattis till fin bil!
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Vad kul att denna bil äntligen har hittat hit! Har läste något nummer av ViBilägare där den var med.
Välkommen Bengt!
Välkommen Bengt!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Rhodin-Gbg
- Turbo-Poster
- Posts: 502
- Joined: 2012-11-18 21:48:07
- Telefon: 0705810303
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg - Vallda!
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Tjena!
Var läser man om bilens koder? Min bil är svensksåld, men jag undrar vad alla koderna går att "avkoda" på internet!
Mvh Fredrik
Var läser man om bilens koder? Min bil är svensksåld, men jag undrar vad alla koderna går att "avkoda" på internet!
Mvh Fredrik
Porsche 944 Turbo 1986 återuppstår snart igen!
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3916
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
http://www.kindel.com/porsche/options/options.asp" onclick="window.open(this.href);return false;Rhodin-Gbg wrote:Tjena!
Var läser man om bilens koder? Min bil är svensksåld, men jag undrar vad alla koderna går att "avkoda" på internet!
Mvh Fredrik
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
dubbelpost
Last edited by gtBen on 2012-11-29 15:21:34, edited 1 time in total.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Hej
...sedan hittar du M-koder och annan nyttig info under "MSP-Pages" långt bak i katalogen.
Koderna bilen var utrustade med hittar du på en lapp under bagagerumsmattan
Bengt
Till denna bilen hittade jag dem i reservdelskatalogens MSP-sidor. "Porsche Classic Genuine Parts Catalogue" finns att ladda ner till din gamla bil här, det är bara att välja modell och ev år - http://www.porsche.com/international/ac ... catalogue/" onclick="window.open(this.href);return false;Rhodin-Gbg wrote:Tjena!
Var läser man om bilens koder? Min bil är svensksåld, men jag undrar vad alla koderna går att "avkoda" på internet!
Mvh Fredrik
...sedan hittar du M-koder och annan nyttig info under "MSP-Pages" långt bak i katalogen.
Koderna bilen var utrustade med hittar du på en lapp under bagagerumsmattan
Tackar.patand wrote:Vad kul att denna bil äntligen har hittat hit! Har läste något nummer av ViBilägare där den var med.
Välkommen Bengt!
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Hej
Här är ägarhistoriken på bilen, hoppas att kunna komplettera med tidsangivelser för de första ägarbytena. Jag är 8:e ägaren och 4:e brukaren.
1* Såld ny 19860411 av Scania-bilar? Ygbergs? på Lindhagsplan till en dam
2* inbytt på Scania-bilar? Ygbergs? på Lindhagsplan
3* ny manlig ägare i några få år
4*inbytt på Scania-bilar? Ygbergs? på Lindhagsplan
5* Damen som var 1:a ägare köper bilen igen och behåller den till maj 2012
6* En journalist köper bilen för sin tidning Vi Bilägares räkning
7* Vi Bilägares ägare OK-förlaget skrivs över som ägare och använder bilen för olika reportage sommaren 2012. Klockad 0-100 på 8,35 sekunder med tidningens utrustning.
8* Jag förvärvar bilen oktober 2012, på papperet är jag den åttonde ägaren.
Bengt
Här är ägarhistoriken på bilen, hoppas att kunna komplettera med tidsangivelser för de första ägarbytena. Jag är 8:e ägaren och 4:e brukaren.
1* Såld ny 19860411 av Scania-bilar? Ygbergs? på Lindhagsplan till en dam
2* inbytt på Scania-bilar? Ygbergs? på Lindhagsplan
3* ny manlig ägare i några få år
4*inbytt på Scania-bilar? Ygbergs? på Lindhagsplan
5* Damen som var 1:a ägare köper bilen igen och behåller den till maj 2012
6* En journalist köper bilen för sin tidning Vi Bilägares räkning
7* Vi Bilägares ägare OK-förlaget skrivs över som ägare och använder bilen för olika reportage sommaren 2012. Klockad 0-100 på 8,35 sekunder med tidningens utrustning.
8* Jag förvärvar bilen oktober 2012, på papperet är jag den åttonde ägaren.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Nomen Nescio
Hej
Jag fick tag på 2 par reservhjulsfälgar hos Hirschbergs idag, det kommer att sitta som en smäck med smala isdäck
Min tanke var först att använda bilen som vinterbil men efter att ha varit ute och lekt och sladdat lite i snön i går kväll har jag ändrat mig. Den känns tyvärr inte i skick för det än. Bromsarna tar inte helt jämnt så man känner när respektive hjul låser sig, sedan så släpper de inte samtidigt heller och handbromsen är obefintlig. Motorfästena är dåliga och det känns inte trevligt, på asfalt går det bra och känns nästan bara på tomgång men på snö hugger det lite varje gång innan bakhjulen börjar spinna. Värme och defrostern är väl heller inte i världsklass och nån stolsvärme finns inte.
Så det blir en rejäl köplista och sen ...mekning
* bromskivor och belägg
* handbromsbelägg? – brukar de slitas?
* bromsslangar
* renoveringssatser för oken
* motorfästen
* parkeringsljus, båda sidor
* motorrumsisolering (för huven)
* wire till lucköppningen bak
* servicegrejor som luft- och oljefilter mm
Bengt
Jag fick tag på 2 par reservhjulsfälgar hos Hirschbergs idag, det kommer att sitta som en smäck med smala isdäck
Min tanke var först att använda bilen som vinterbil men efter att ha varit ute och lekt och sladdat lite i snön i går kväll har jag ändrat mig. Den känns tyvärr inte i skick för det än. Bromsarna tar inte helt jämnt så man känner när respektive hjul låser sig, sedan så släpper de inte samtidigt heller och handbromsen är obefintlig. Motorfästena är dåliga och det känns inte trevligt, på asfalt går det bra och känns nästan bara på tomgång men på snö hugger det lite varje gång innan bakhjulen börjar spinna. Värme och defrostern är väl heller inte i världsklass och nån stolsvärme finns inte.
Så det blir en rejäl köplista och sen ...mekning
* bromskivor och belägg
* handbromsbelägg? – brukar de slitas?
* bromsslangar
* renoveringssatser för oken
* motorfästen
* parkeringsljus, båda sidor
* motorrumsisolering (för huven)
* wire till lucköppningen bak
* servicegrejor som luft- och oljefilter mm
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]