924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1229
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#316 Post by safe »

Man bör få in "tillräckligt" med däck under skärmarna med rätt ET.
Jag tror TB däcken står sig mot cup däcken, de har samma gummiblandning som Michelins moderna slicks. Man förlorar förstås en del yta på ett 15" mot ett 18" av samma bredd, lite beroende på profil.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1401
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#317 Post by Eddie Varvstopp »

TB5 är ett intressant däckval ;) men fullt logiskt om man ska köra 15". Oavsett vilket kommer du bli mottagen i serien med öppna armar och enbart glada miner :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing - Utzon | Min Blogg: http://eddievarvstopp.tk

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4443
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#318 Post by Cédric »

225/45R15 hade varit en bra början. Gå till jättediamter kommer göra bilen slöare om du inte kan byta slutväxel för att matcha.

Braid kan någorlunda prisvärt fixa vilken kombo man vill av ET och bredd för 5x130. Kollade förut vad det skulle kosta för 16x8 et52, även 15x8, inte så blodigt, men inte dödslätta heller.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#319 Post by gtBen »

Eddie Varvstopp wrote: 2022-03-07 14:02:24 TB5 är ett intressant däckval ;) men fullt logiskt om man ska köra 15". Oavsett vilket kommer du bli mottagen i serien med öppna armar och enbart glada miner :D
Glada miner kan jag vara säker på, jag tror nästan det väcker lite sympati att komma i matt-vit 924 än i annan bling-högblank bil.
En annan sak jag gillade när jag kollade in pcsr på Gelleråsen 2020 var att det inte handlar om riktiga team, flera av dem roddade själva och de hjälpte varandra. Som nybörjade är det inte så kul om man känt sig slagen redan när "teamen" anländer och packar upp. Och liksom på pcs trackdays så visade alla sin bästa sida, det var det som fick mig att vilja känna på lite tävling.

Michelin TB; de jag har kollat med säger "best tires ever" om TB-däcken, Pernvall säger att med TB15 vinner du på fuktigt (bilen spelar ingen roll). TB5+R har just ett + som tillkommit i slutet 2020 tror jag, och är väldigt up-to-date. Man kan få dispens att köra Pirelli i alla fall om du kör 16-tum, men de är typ lika dyra.
Dimensionen är 18/60x15 (körbana 18cm, höjd 60cm) och det motsvarar 215/55x15. De är knappt 4% högre än min favvo-dimension 215/50x15 och knappt 3% lägre än standarddimensionen.
En graf från blocklayer.com's gearing calculator med 215/55-15 och mina utväxlingar ...ser mycket bra ut. Jag vill gärna köra lite mer på 3:an än att gå på 4:an mitt i många kurvor.
Image
Cédric wrote: 2022-03-07 10:43:03 Roligt att du ska prova kör 8B, i teorin borde bilen ligga helt ok där, men det kommer behövas lite avancerad lättning då, samt att du gör så mycket aero som du får göra för att minska drag och få lite df.

Michelin har ju inga bra däck i vettiga storlekar, kan man få undantag för att behöva köra med michelindäck då? Man ska väl inte behöva köra ett däck för historisk racing. Med tanke på hur mycket däck man kan få in under orginalskärmarna är det inte bättre att försöka med det först för att försöka hålla nere luftmotståndet?

Kul att du luftat yarisen, ringen är verkligen en speciell plats, första gången i synnerhet. Enda jobbiga med nya bilar är att man riskerar att totalskrota sina pengar och få ingenting tillbaka, då kan det vara skönt med en gammal 924 :)
Jag gjorde ett excel ark för ett tag sedan, på papperet borde jag ligga bra till ...men det är nog också äldsta bilen och äldsta tekniken på banan.
Image
Det visar att alla andra bilar blir tunga men att de kan komma närmare klass-gränsen på 5,0 kg/hk. Time will tell, men det är nog mer föraren än bilen som avgör.
Aero; där är jag inte riktigt ännu, men ska spana efter nån typ-968 bakspoiler i glasfiber vad det lider. Min nivå är att jag hoppas att allt sitter fast så det inte fladdrar och slår på rakorna.
safe wrote: 2022-03-07 11:01:34 Man bör få in "tillräckligt" med däck under skärmarna med rätt ET.
Jag tror TB däcken står sig mot cup däcken, de har samma gummiblandning som Michelins moderna slicks. Man förlorar förstås en del yta på ett 15" mot ett 18" av samma bredd, lite beroende på profil.
Cédric wrote: 2022-03-07 16:58:51 225/45R15 hade varit en bra början. Gå till jättediamter kommer göra bilen slöare om du inte kan byta slutväxel för att matcha.

Braid kan någorlunda prisvärt fixa vilken kombo man vill av ET och bredd för 5x130. Kollade förut vad det skulle kosta för 16x8 et52, även 15x8, inte så blodigt, men inte dödslätta heller.
Med låga ET är det på fel sida gränsen till att få in däcken inom original skärmkant. Men jag vill inte ha hur många uppsättningar däck som helst och det kostar multum. Att kunna köra TB5 och TB15 och vanliga nöta-på-r-däck på 2 olika bilar trumfar att det behövs skärmbreddare på 924:an.


GR Yaris/Nurburgring - helt underbart, kraschar man på egen hand så är man rökt i vilket fall. Det är lurigt, jag ägnade mig själv åt lite curbhopping på typ 35:e varvet när jag fått upp ångan ...efter att "jag trodde" att jag var i ett annat parti på banan. Men blir man påkörd eller nån annan som orsakar det så klarar du dig på motpartens trafikförsäkring.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4443
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#320 Post by Cédric »

Det var bättre förr :) IF var sista bolaget som täckte ringenkörning helt och hållet, så passade på att spendera helgen där med att köra in leasingbilen, ibiza cupra för ett decennium sedan ;) Gillade hyrswiftarna annars, rekommenderas helt klart om man vill köra en helg, då hade dom självrisk på 2500eur vid totalskrot, kostar säkert lite mer på nya swiftarna, men klart hanterbart. Man får ju räkna till rätt dyra räcken också.

För aero kommer man hyffsat långt med en stor undertray under hela motorrummet av typ plywood, och en vettig vingprofil som inte kostar mycket drag. Ska du använda fälgarna till en 911a också? Mer än 7" med lågt et blir svårt fram, 7 är ju redan på gränsen.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#321 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2022-03-07 21:20:50 Det var bättre förr :) IF var sista bolaget som täckte ringenkörning helt och hållet, så passade på att spendera helgen där med att köra in leasingbilen, ibiza cupra för ett decennium sedan ;) Gillade hyrswiftarna annars, rekommenderas helt klart om man vill köra en helg, då hade dom självrisk på 2500eur vid totalskrot, kostar säkert lite mer på nya swiftarna, men klart hanterbart. Man får ju räkna till rätt dyra räcken också.

För aero kommer man hyffsat långt med en stor undertray under hela motorrummet av typ plywood, och en vettig vingprofil som inte kostar mycket drag. Ska du använda fälgarna till en 911a också? Mer än 7" med lågt et blir svårt fram, 7 är ju redan på gränsen.
Hyr-Swift för 159 Euro/varv + lapticket + bensin = väl över 2000:-/varv!!!! typ 90.000:- för 39 varv, det får man över 160 varv och 5 ringenresor all-inclusive för med egen bil. Det är som med aktier, satsa inte på det med lånade pengar som du inte klarar av att förlora.
Räckena tar trafikförsäkringen.

Jag får bygga en splitter i fjällpanel :#cheers: , men visst är det realistiskt med typ en splitter som fortsätter in under bilen ...behöver en lyft för det

Fuchs och andra med lågt ET finns i 7-8(-9-11-13-15) i 15-tum. Det borde väl gå med utanpåliggande skärmbreddare att kapa ur för mer än 7-tum fram? jag har ju iofs 8tum-telefoner med högt ET redan för fram om det är nödvändigt. Men jag vill kunna ha samma 7-tummare i alla fall som passar både 924 och 911.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1401
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#322 Post by Eddie Varvstopp »

gtBen wrote: 2022-03-07 20:29:36
Eddie Varvstopp wrote: 2022-03-07 14:02:24 TB5 är ett intressant däckval ;) men fullt logiskt om man ska köra 15". Oavsett vilket kommer du bli mottagen i serien med öppna armar och enbart glada miner :D
Glada miner kan jag vara säker på, jag tror nästan det väcker lite sympati att komma i matt-vit 924 än i annan bling-högblank bil.
En annan sak jag gillade när jag kollade in pcsr på Gelleråsen 2020 var att det inte handlar om riktiga team, flera av dem roddade själva och de hjälpte varandra. Som nybörjade är det inte så kul om man känt sig slagen redan när "teamen" anländer och packar upp. Och liksom på pcs trackdays så visade alla sin bästa sida, det var det som fick mig att vilja känna på lite tävling.
....
Jag förstår inte varför många blir så förvånade över stämningen är i klubbracing. Bara så ni vet är racing skitkul och totalt överlägset i upplevelse mot vanliga trackdays :D . På trackdays tycker man det är trevligt när någon lånar ut sin däcktryckmätare, på en tävling hjälper man dig med att hitta en ny motor om din gamla pajat ;) . Visst, det kräver lite extra att komma till start men alla på plats har investerat samma (och i många fall mer) så förståelsen ligger på en annan nivå och därför också hjälpsamheten.

Sen kan man vända och vrida på alla teorier innan. Jag kan till exempel, baserat på erfarenhet, hävda att däckbredd trumfar det mesta. Oavsett vilket kommer allt bli uppenbart efter starten gått ;) så mitt främsta råd är att köra och ha kul, det mesta ger sig när man fått uppleva lite racing med andra ;) .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing - Utzon | Min Blogg: http://eddievarvstopp.tk

User avatar
safe
Addict
Posts: 1229
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#323 Post by safe »

Eddie Varvstopp wrote: 2022-03-08 11:41:55Jag kan till exempel, baserat på erfarenhet, hävda att däckbredd trumfar det mesta.
Trumfar det talang också, så jag vet vad jag ska satsa på om man skulle börja köra? :)

Men jag håller med, däcksbredd är bra, bara det får plats....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1401
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#324 Post by Eddie Varvstopp »

safe wrote: 2022-03-08 12:53:48
Eddie Varvstopp wrote: 2022-03-08 11:41:55Jag kan till exempel, baserat på erfarenhet, hävda att däckbredd trumfar det mesta.
Trumfar det talang också, så jag vet vad jag ska satsa på om man skulle börja köra? :)

Men jag håller med, däcksbredd är bra, bara det får plats....
Haha :lol: talangen är väl medfödd och inte mycket att göra åt så det stämmer väl där med :wink: . Däremot, förarträning kommer man längre med än med däcksbredd skulle jag vilja påstå.

Och du har helt rätt i att vad man får plats med i hjulhusen är väldigt avgörande :d=:
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing - Utzon | Min Blogg: http://eddievarvstopp.tk

Ingemansson
S-Poster
Posts: 190
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#325 Post by Ingemansson »

Här hittade jag dig Bengt 😊 som sagt, lycka till med rejsandet!
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -78

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#326 Post by gtBen »

Just nu ligger jag i med att jobba på elsystemet. Det var alldeles för komplicerat för mig med alla tunna trådar från originallarmet och alla hokuspokuskopplingar in och ut ur säkringspanelen, så ett enkelt generic hotrod-elsystem och en extra liten säkringspanel och några reläer och brytare är på väg in istället. Det blir även sbf-godkänd nöd-avstängning av el/ tändning/ bensinpump. Kabellängden i det gamla systemet var också för kort för en ideal placering, och det var redan en del hack-jobb gjorda i det.
Bilder kommer när det finns lite mer att visa.
Ingemansson wrote: 2022-03-31 09:05:02 Här hittade jag dig Bengt som sagt, lycka till med rejsandet!
Tackar
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4443
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#327 Post by Cédric »

Kommer du byta styrsystem eller försöka köra med standardsystemet?

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#328 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2022-04-02 13:45:16 Kommer du byta styrsystem eller försöka köra med standardsystemet?
Inte nu men kanske senare om något år. Jag vill dels få allt att lira först och dels vill jag se vilken vikt bilen hamnar på, jag vill inte behöva vikta upp bilen för att det blir lite för många hk.

1065kg + 50kg abs-rabatt i 5kg/hk-klassen - ger maxeffekt på bara 223hk ...låg vikt väger tyngre som jag ser det idag
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4443
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#329 Post by Cédric »

Såpass nära gränsen.. I race kan dock lite mer effekt potentiellt vara gynnsamt för att inte bli omsusad på rakorna, förutsatt att det finns däck nog för lite extra vikt, beroende på bana förstås. Men det blir nog kanon att starta som du tänkt, om det inte blir för krångligt att få igång den :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#330 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2022-04-02 20:10:35 Såpass nära gränsen.. I race kan dock lite mer effekt potentiellt vara gynnsamt för att inte bli omsusad på rakorna, förutsatt att det finns däck nog för lite extra vikt, beroende på bana förstås. Men det blir nog kanon att starta som du tänkt, om det inte blir för krångligt att få igång den :)
Nu har jag mer viltminskning på G också och ytterligare några kilogram som ska bort till nästa säsong :shock:

El-jobbet rullar på, det är mycket jobb men det blir bra och det är det viktigaste. Det som är kvar är är att koppla in allt vid instrumentpanelen ...tändningslås, lysknapp, varningsblinkers, spakar. Jag är väl typ lite mer än halvvägs :arrow: ...det är många kablar vid instrumenten.
Jag använder ett standard-system från Painless Wiring och alla kablar är olika och väl märkta, jag har lagt till en extra säkringspanel och några extra reläer då jag valde ett system som fanns för omgående leverans.

Image

Image

Image

Image

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users