924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#376 Post by gtBen »

safe wrote: 2023-03-02 16:46:36 Tips på mer däck.
Måste funka bra i regn då man kan köra smala och ändå få mycket gummi i banan! :D

944-pickup.jpg

Janne P fotade den nere i Stuttgart på mässan förra helgen.
Jag förstår hur du tänker, men den går nog inte så bra på sladd
Cédric wrote: 2023-03-02 17:02:35 Är S bakvagnen bredare, har för mig det. Annars borde det varit gott om plats för lågt et också. Med 20mm orginalspacer går 205+7" precis inte in bak utan att skrapa i läppen. Men du borde ha mer camber än mig?

Vissa körde fort,en kompis Max körde lite i 8a 2010. Strax Under 1.09 på knutan under pcrs tävling, va rätt snabbt då iaf, det var ju full inredning kvar och bly för att nå den tidens viktgräns med s2an.
Jag vet inte om det skiljer!
Pcsr varvrekord på Knutan är fortfarande 1,0993 med 944RS(?) från år 2007, jag tror inte det körts där på länge. Det kanske är som med fiskefångster, de tenderar att bli större när åren passerar :mrgreen:
Jag tror också att regelefterlevnaden är lite bättre numera :roll:
Pcsr's varvrekord finns här - http://www.porschesportscup.se/PorscheC ... -09-27.pdf
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#377 Post by Cédric »

gtBen wrote: 2023-03-02 17:58:13
safe wrote: 2023-03-02 16:46:36 Tips på mer däck.
Måste funka bra i regn då man kan köra smala och ändå få mycket gummi i banan! :D

944-pickup.jpg

Janne P fotade den nere i Stuttgart på mässan förra helgen.
Jag förstår hur du tänker, men den går nog inte så bra på sladd
Cédric wrote: 2023-03-02 17:02:35 Är S bakvagnen bredare, har för mig det. Annars borde det varit gott om plats för lågt et också. Med 20mm orginalspacer går 205+7" precis inte in bak utan att skrapa i läppen. Men du borde ha mer camber än mig?

Vissa körde fort,en kompis Max körde lite i 8a 2010. Strax Under 1.09 på knutan under pcrs tävling, va rätt snabbt då iaf, det var ju full inredning kvar och bly för att nå den tidens viktgräns med s2an.
Jag vet inte om det skiljer!
Pcsr varvrekord på Knutan är fortfarande 1,0993 med 944RS(?) från år 2007, jag tror inte det körts där på länge. Det kanske är som med fiskefångster, de tenderar att bli större när åren passerar :mrgreen:
Jag tror också att regelefterlevnaden är lite bättre numera :roll:
Pcsr's varvrekord finns här - http://www.porschesportscup.se/PorscheC ... -09-27.pdf
Officiella slingan låg nere den helgen, så det var från egna logg/laptimern. Men det blev inte officiellt då tyvärr. Den bilen var reglementsenlig iaf(har inte koll på dom andra dock, konkurrensen var hård i 8a på den tiden dock), gick riktigt bra, testade ett pass på knutan i full attack, otroligt välinställd och snabb. Däremot kördes det på cup1 på den tiden, dom var riktigt bra! Så länge det var torrt förstås :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#378 Post by gtBen »

Idag reggade jag bilen med hel-bur, och det gick bra. Särskilt bra att jag inte behövde ljuga om S2-motorn :roll: så nästa besiktning ska det bara vara att ta bort dörrsträvorna på förarsidan så man enkelt når handbromsen och åka in.
De var lite upptagna så efter det åkte jag till min favoritbesiktning och gjorde en vanlig besiktning, det gick också bra trots att alla 4 hjul var lösa (glömt att dra åt hjulmuttrarna) och att bilen behövde startas 3 gånger med deras starthjälp. Det är bil-killar och de såg också vad det satt för motor i bilen men visade det bara med blickarna :shock: Sedan tog det lilla fjutt-batteriet slut och en kompis som följt med i-fall-att fick bogsera mig till glassbilen fvb hem
:#pray:
Jag vet inte varför men jag får inte laddningen att fungera överhuvudtaget, jag har försökt med att göra lite extra kopplingar vid sidan om för att kicka igång laddningen ...utan resultat, men generatorn har ju strulat förr. Efter tips så kommer jag att skaffa en liten nätt och lätt generator som "nästan" är bolt-on, jag behöver "bara" hitta den på Autodoc också och trycka "köp".

Image
En fin dag

Näst på tur står vagnboksbesiktning, inom en vecka hoppas jag på :#944burn:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#379 Post by gtBen »

Så ...då har bilen fått en vagnbok också, nu är det en räserbil :#944burn:

Bilens vikt! - vid reg-besiktningen vägde bilen in på 1040kg (med snö på vågen! ) med 20-25 liter bränsle och hade då 2st standardstolar och original plåtdörrar och en starthjälp och även 6punktsbältet i bilen.
Räknar jag lite baklänges på det blir vikten 1040kg, minus 15kg för passagerarstol med bälte, minus 6kg för sportstol istället för standard förarstol och det vanliga bältet, minus 15kg mindre bränsle vid målgång, minus starthjälp 4kg, minus 18kg plus 18kg för 2 plastdörrar, plus 3kg/r-däck, plus 5kg för en bakre vinge = 1040kg -15-6-15-4-18-18+3+3+3+3+5 = 1040kg - 59kg = 981kg
Jag själv väger max 84g med hjälm/ overall/ hans-skydd.
981kg + 84kg = 1065kg målgångsvikt ...några kilo mer än jag tänkt mig, men det finns några enstaka kg kvar att lätta på; generator/ lättare stol/ trans-tuben/ byta ut stålplåten över tanken mot alu-plåt/ byta ut original bakre hjulupphängnings-rör mot ett lättare

1065kg är 60kg över min min-vikt, tyvärr är det lite för lite att trimma bara 12hk och jag vill inte vikta upp bilen något heller.
Well, nästan alla ovanstående vikter - stora som små - är ungefärliga, det ska bli kul att väga den skarpt i sommar 8)
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#380 Post by gtBen »

Nu verkar jag ha fått ordning på det elektriska också, det var dels ett dåligt laddningsrelä och dels 2 kablar som var förväxlade på motorsport-avstängningsdreläet. När man bryter någon av huvudbrytarna ska ett effektmotstånd göra att laddningen från den snurrande generatorn upphör så att tändning och bensinpump inte fortsätter jobba. Nu var istället effektreläet inkopplat när all ström var på och låg och brände 10 W 1 ohm hela tiden när jag väl hade fått igång laddningen.
Så efter utbyte av de brända kablar som legat emot effektmotståndet och rätt inkopplat avstängningsrelä så gick laddningen igång och inget blev varmt. Det enda som inte funkar som vanligt är att laddningslampan aldrig lyser, istället gör effektmotståndet det jobb som laddningslampan i vanliga fall har ...och jag får titta efter att laddningen gått igång på antingen på den analoga voltmetern eller den digitala som sitter på mitt usb-uttag.

Jag fick hjälp av Victor. på rejsa som hittade min felkoppling på direkten, han har varit med och kompletterat kopplingsschemat för huvudbrytarna.
Image
mer info finns bl.a i denna tråden - https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=37417

Imorgon är det bara kvar att limma fast dörrlisten på den sista plastdörren och sätta den i bilen och låta den sitta i kläm ett tag ...innan första skarpa provkörningen av bilen efter allt jobb :#pray:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#381 Post by gtBen »

Från klarhet till klarhet; igår ett par mil provkörning utan några missöden än att jag behövde justera cornerweighten lite efter bromsprov och lufta kylarvätskan. Idag efter justering var det bättre och efter det blev det en hjulinställning. Jag testar nu med lite mindre toe-in bak än jag har haft innan då jag fått för mig att min lilla bil är trögare i slalom än andra större och tyngre bilar.

Image
Några bilder från dagens runda, med 3 nyanser av vitt. Dörrarna och allt framför vindrutan är målat med samma färgburk så om 4 år kanske det har jämnat ut sig. Igår borrade jag ytterligare 30 hål för att oljekylaren ska få lite mer luft. Idag studerade jag tempmätaren och den sköter sig bra, den verkar vara som min std-motor och den blev bara riktigt varm vid tomgångskörning med varm motor.

Image
Jag fick tag i en liten bakvinge med ett Airforce-blad, satte dit den med 1mm 7075-aluminum och en list längs kanten på fästena och vingplate'sen. Nån gång ska jag göra lite större ving-plate's så de gör nån nytta. Kanske måttar/ritar jag upp något som ska föreställa en splitter så kan jag jobba lite på det när andan faller på. Jag är inget F-n av bakvingar på standardbilar men denna är i allafall mindre ful än många andra.

Annars är det enda som återstår nu att byta ut bromsvätskan (blir imorgon) och byta ut glykolen mot water wetter-blandning men det får vänta ett tag, sedan ställer jag undan den i några veckor om det inte blir nån trackday för att se hur den funkar på riktigt. Ett måste då är att de är så varmt så man får bra temp i däcken annars får det vara tills den 15 april då pcsr har uppvärmning på Kinnekulle.

Kul när det rör på sig och man får se resultatet, jovisst ...men det gör sig inte själv. Jag har nu tillbringat varje dag de senaste 2 månaderna i garaget och då i snitt 8 timmar/dag ...även om jag gjort lite annat där ibland också. Under denna tid har jag heller inte ändrat kosten men väl inte ätit något godis och då också lättat föraren 6-7kg, jag har något kg kvar till förra vårens idealform. Jag har också tränat lite grann men har fått tennisarmbåge av det, men det verkar inte påverka varken rattrörelser eller växlingar så det ska nog inte sinka mig så mycket.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#382 Post by gtBen »

Jag hade ingen fjällpanel så det fick bli spontat innertak som splittern tillverkades från, eller kanske mer rätt mallen för en splitter. Nu när den väl sitter på plats och den redan var målad vit så får den sitta tills den åker dän.

Image
Nu går den ut cirka 5cm framför nedre frontplåten och inåt går den in kanske 20cm, jag har ingen aning om vad som är optimalt.

Image
Avslutningen upp på framskärmarna gjorde jag av plast som ska ligga över nergrävda kablar, det är flexibelt men håller i rätt bra.

Image

Imorgon ställs den på vänt tills körsäsongen drar igång
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#383 Post by Cédric »

Känns spontant som för liten area, målet är att få in så mycket plan area under fronten som möjligt, ju större area desto mer area som lågtrycket jobbar mot. Såklart bättre än ingenting förstås.

Jag påbörjade en splitter/undertray, men pga motorprojektet som kom ivägen är det på is ett tag. Den första grovmallen ser ut såhär. Hade man fått pga reglementet så hade det nog varit bra att dra ut den lite längre framåt.

Image
upload online free

Problemet blev att det blir en stor glipa under fronten då tråget och framvagnsbalkem sitter lägre än frontplåten
Image

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#384 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-03-19 22:38:40 Känns spontant som för liten area, målet är att få in så mycket plan area under fronten som möjligt, ju större area desto mer area som lågtrycket jobbar mot. Såklart bättre än ingenting förstås.

Jag påbörjade en splitter/undertray, men pga motorprojektet som kom ivägen är det på is ett tag. Den första grovmallen ser ut såhär. Hade man fått pga reglementet så hade det nog varit bra att dra ut den lite längre framåt.
Jag hade fått för mig att den bara fick sticka ut 50mm, men efter koll får den sticka ut 50mm framför främre stötfångarens främsta punkt så det finns mycket att hämta där ...om man vill.
Min kommer inte att gå så långt bak, redan fästet till vantskruven för generatorn är en lågpunkt, istället sätter jag dit undertrayet (i aluminium med försumbar vikt jmf med en skiva) som går från kylaren till framvagnsbalken.
Nu börjar spaning efter en bra skiva
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#385 Post by Cédric »

Är inte orginal undertray full med hål? Den får ju en lite annan funktion än en slät undertray förstås, men det går ju att fixa med senare om du känner att du behöver åka fortare :)

Sitter på en teknisk rapport där dom kör en rejs 944s2 i vindtunnel med olika konfigurationer, rätt intressant, dessutom kör dom den också samtidigt på bromsrullar och mäter temperaturer på en massa ställen under bilen.
Hur som helst finns en del intressant att plocka därifrån, bla dessa som är rätt lika dina, som förbättrade luftmotståndet. En annan sak som var rätt märkbar, förutom dom stora sakerna som vinge och undertray var effekten av att minska inloppet till kylaren fram. Det gav märkbart bättre downforce och lägre drag.
sae1.PNG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#386 Post by safe »

Det bör vara betydligt bättre att få ur luften genom huven istället för genom undertray.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#387 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-03-20 09:22:52 Är inte orginal undertray full med hål? Den får ju en lite annan funktion än en slät undertray förstås, men det går ju att fixa med senare om du känner att du behöver åka fortare :)
Hur som helst finns en del intressant att plocka därifrån, bla dessa som är rätt lika dina, som förbättrade luftmotståndet. En annan sak som var rätt märkbar, förutom dom stora sakerna som vinge och undertray var effekten av att minska inloppet till kylaren fram. Det gav märkbart bättre downforce och lägre drag.
sae1.PNG
Det är långa gälar i undertrayen, men jag kommer inte ihåg om de leder in eller leder ut luft :roll:
Jag vill inte ha en jättelång nersänkt skiva in under bilen, det känns jobbigt att bara tänka på att den inte blir långvarig. Kanske blir lagom med en "planka" längst fram och en tunn aluminiumplåt som går längre in, plåten kan ju masseras lite där det finns något som sticker ner.
safe wrote: 2023-03-20 10:23:53 Det bör vara betydligt bättre att få ur luften genom huven istället för genom undertray.
Original sitter det ju tätningslist på stående plåten framför batteriet för att hindra luft från att strömma igenom :!: det blir inget L88-scoop :shock: jag tror faktiskt att original undertray drar ut luft ur motorutrymmet. Oj oj ...det här kan kräva eftertanke :idea:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#388 Post by safe »

gtBen wrote: 2023-03-20 12:06:32
Cédric wrote: 2023-03-20 09:22:52 Är inte orginal undertray full med hål? Den får ju en lite annan funktion än en slät undertray förstås, men det går ju att fixa med senare om du känner att du behöver åka fortare :)
Hur som helst finns en del intressant att plocka därifrån, bla dessa som är rätt lika dina, som förbättrade luftmotståndet. En annan sak som var rätt märkbar, förutom dom stora sakerna som vinge och undertray var effekten av att minska inloppet till kylaren fram. Det gav märkbart bättre downforce och lägre drag.
sae1.PNG
Det är långa gälar i undertrayen, men jag kommer inte ihåg om de leder in eller leder ut luft :roll:
Jag vill inte ha en jättelång nersänkt skiva in under bilen, det känns jobbigt att bara tänka på att den inte blir långvarig. Kanske blir lagom med en "planka" längst fram och en tunn aluminiumplåt som går längre in, plåten kan ju masseras lite där det finns något som sticker ner.
safe wrote: 2023-03-20 10:23:53 Det bör vara betydligt bättre att få ur luften genom huven istället för genom undertray.
Original sitter det ju tätningslist på stående plåten framför batteriet för att hindra luft från att strömma igenom :!: det blir inget L88-scoop :shock: jag tror faktiskt att original undertray drar ut luft ur motorutrymmet. Oj oj ...det här kan kräva eftertanke :idea:
Japp, undertray drar ut luft från motorrummet. Men man vill inte ha in luft under bilen om man kan undvika det, bättre att få den över bilen där den kan hjälpa till istället för att bråka med bilen.
Tätningslisten bör nog vara kvar om det går annars så trycks det nog in luft där.
I främre delen av huven upp till stötdämpartornen typ finns ett undertryck, där bör man plocka ut luften som kommer från kylaren.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#389 Post by gtBen »

safe wrote: 2023-03-20 13:12:06
gtBen wrote: 2023-03-20 12:06:32
Det är långa gälar i undertrayen, men jag kommer inte ihåg om de leder in eller leder ut luft :roll:
Jag vill inte ha en jättelång nersänkt skiva in under bilen, det känns jobbigt att bara tänka på att den inte blir långvarig. Kanske blir lagom med en "planka" längst fram och en tunn aluminiumplåt som går längre in, plåten kan ju masseras lite där det finns något som sticker ner.

Original sitter det ju tätningslist på stående plåten framför batteriet för att hindra luft från att strömma igenom :!: det blir inget L88-scoop :shock: jag tror faktiskt att original undertray drar ut luft ur motorutrymmet. Oj oj ...det här kan kräva eftertanke :idea:
Japp, undertray drar ut luft från motorrummet. Men man vill inte ha in luft under bilen om man kan undvika det, bättre att få den över bilen där den kan hjälpa till istället för att bråka med bilen.
Tätningslisten bör nog vara kvar om det går annars så trycks det nog in luft där.
I främre delen av huven upp till stötdämpartornen typ finns ett undertryck, där bör man plocka ut luften som kommer från kylaren.
Image
Jodå, undertrayet drar ut luft ur motorutrymmet.
Jag kapade ur lite på min splitter-mall så undertrayet passar direkt, och nu sitter det på plats då det borde vara bättre med något än inget alls. Det går att knacka/pressa igen gälarna men det får vänta tills jag tagit fram rätt splitter och fått tag i några vents för huven.

Förra veckan kom nya besked om däck för årets tävlingar, Michelin har fortfarande problem att få fram en del R-däck så alla i de klasserna får tävla på valfria R-däck. Känns bra då jag har en helt ny omgång Nankang AR-1 225/45x15 på mina knockout-pink 8" telefoner, jag tror de passar bättre än TB5 på tex Kinnekulle.
Satte då på rosa fälgar och fick höja bilen 10mm för att klara kravet på en lägsta punkt på 75mm ...som är oljetråget :shock:

Nu i helgen är det warmup för pcsr på Kinnekulle, så det är sista fixarna kvar att göra. Kvar innan bilen lastas på torsdag är:
* sätta på dekaler enligt purfärsk instruktion
* sätta in ventilationsbubblor i dörr-rutorna
* prova/hitta skor kläderna hans-skydd, jag har inte använt något alls av det jag nu behöver använda
* läsa på säkerhets- och miljöregler och få fram grejor som brandsläckare presenning uppsamlingskärl
* packa verktygen och lite reservdelar, ju mer desto bättre ...det man har med sig brukar inte behövas
* läsa på alla regler och instruktioner jag printat ut
* kanske bäst att byta ut glykolen i kylare/motor mot water-wetter
* en provkörning av nya däcken på de nysopade vägarna
* serva biltransporten litegrann och förhoppningsvis hämta upp däckstället
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#390 Post by Cédric »

15" tum åkare borde alltid ha undantag från Michelinregeln med tanke på utbudet:) Vad börjar du med för hjulinställning? Ar1är ju rätt vecka så jag antar att dom gillar en del camber? Blir kul att se hur det går!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users