924S -86 | Esset, fka N.N.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Nu sitter allt på plats, men det var betydligt lättare sagt än gjort.
Jag satte ihop det i följande ordning:
1 - torsionsröret
2 - bärarm
3 - drivaxel
4 - springplate
5 - aluminiumfäste
Första sidan gick väl ok när man kommit på i vilken ordning och så länge allt satt löst.
Andra sidan var värre då allt blev styvare och satt mer fast ju fler delar som kom på plats. Till slut fick jag använda extra pallbockar + domkraft + spännband + kofoten + stora gummiklubban.
Äntligen ...trägen vinner
Nu behöver bara alla skruvar/bultar efterdragas/dras åt ordentligt + bromsarna luftas + ställa in rätt höjd bak + göra en grov hjulinställning bak + ut och prova och justera in cornerweight med hjälp av bromsning och sedan justera efter med hjulinställningen ...och förmodligen upprepa några gånger. Sedan tvätta av och lasta upp och köra banmöte på söndag
Bengt
Jag satte ihop det i följande ordning:
1 - torsionsröret
2 - bärarm
3 - drivaxel
4 - springplate
5 - aluminiumfäste
Första sidan gick väl ok när man kommit på i vilken ordning och så länge allt satt löst.
Andra sidan var värre då allt blev styvare och satt mer fast ju fler delar som kom på plats. Till slut fick jag använda extra pallbockar + domkraft + spännband + kofoten + stora gummiklubban.
Äntligen ...trägen vinner
Nu behöver bara alla skruvar/bultar efterdragas/dras åt ordentligt + bromsarna luftas + ställa in rätt höjd bak + göra en grov hjulinställning bak + ut och prova och justera in cornerweight med hjälp av bromsning och sedan justera efter med hjulinställningen ...och förmodligen upprepa några gånger. Sedan tvätta av och lasta upp och köra banmöte på söndag
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Bra!
Jag ligger preses efter i exakt samma process. Allt är monterad, men jag passar på att tvätta så mycket det bara går. Sen skall allt dras åt enligt boken.
Har några skruvar och beslag, som jag skickade till försänkning andra gången, som sen skall monteras.
Jag ligger preses efter i exakt samma process. Allt är monterad, men jag passar på att tvätta så mycket det bara går. Sen skall allt dras åt enligt boken.
Har några skruvar och beslag, som jag skickade till försänkning andra gången, som sen skall monteras.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Tackar Ragnar
Bara resten kvar för dig med
Porsche fantast !
Bengt
Bara resten kvar för dig med
Porsche fantast !
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Anledningen till att det endast är det nedre, främre fästet erbjuds som stumt, är att man brukar kapa bort fasta svärdet på torsionstuben, när man ersätter stavarna med coilovers. Svärdets syfte är att agera kontra-arm mot torsionsstaven.gtBen wrote:...
10 timmar på rygg under bilen för att få ut detta.
Varför finns det nedre inringade fästet omnämnt och till salu i stumt utförande på så många ställen? och varför inte det övre inringade fästet?
Är det nån som bytt ut detta mot ett stumt? eller är det överkurs?
...
Bengt
På bilden syns min torsionstub, där svärden är bortkapade.
När det gäller det stumma fästet, är det så att dessa ofta är helt sönderrostade, och mogna för byte. När man ändå byter, och då oftast monterar tuffare bussningar i det den yttre monteringen (där bulter går framåt) av bärarmen, kan man montera stumt fäste. Det blir mer buller i bilen, men bakhjulen kommer att vara mer precisa i spåret. Men det krävs att man har motsvarande tuffa bussningar i övriga monteringspunkter.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Tack för infon Ragnar
Då finns det några kalvkilon att hämta där om man vill, till priset av att passera ...the point of no return.
Bengt
Då finns det några kalvkilon att hämta där om man vill, till priset av att passera ...the point of no return.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Svärden väger 2 kilo. Point of no return är det inte, eftersom man kan byta torsionsröret senare, om man vill.
Men summan av alla små steg, som t.ex. rensad inredning, bortplockade originalbussningar, etc. gör nog lönsamheten i en återställning så där vettig.
Men summan av alla små steg, som t.ex. rensad inredning, bortplockade originalbussningar, etc. gör nog lönsamheten i en återställning så där vettig.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Bra jobbat Bengt, se till att få ihop bilen tills på söndag!
Jag tyckte jag hade mycket att montera ända tills jag kollade i din tråd
Jag tyckte jag hade mycket att montera ända tills jag kollade i din tråd
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Tack Erik. Har man som jag inte gjort ett dugg på bilen under hela vintern så får man lägga på ett kol när det närmar sig ...vi syns på söndagfälgen wrote:Bra jobbat Bengt, se till att få ihop bilen tills på söndag!
Jag tyckte jag hade mycket att montera ända tills jag kollade i din tråd
2kg lättare är ett tungt skäl det kommer att ryka nån gång framöver, och som du säger så är det mycket att annat som sprids för världen som gör det svårt om nån en dag vill återställa till original.Ragnar Joensen wrote:Svärden väger 2 kilo. Point of no return är det inte, eftersom man kan byta torsionsröret senare, om man vill.
Men summan av alla små steg, som t.ex. rensad inredning, bortplockade originalbussningar, etc. gör nog lönsamheten i en återställning så där vettig.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Jag fick en tid idag att göra en hjulinställning då jag inte litade på min grovinställning, vilket jag med facit i hand kunde ha gjort.
Konstigt nog gick det inte att komma upp i nån toe-in bak, springplates:en verkar ta i bärarmarna. Vid provkörning går bilen bra rakt fram och även vid inbromsning, men det kan bli spännande att se hur det blir på Mantorp? Jag räknar med att ta bort spring-plates:en och slipa bort så att det går att få till rejält med toe-in.
Bromsarna är luftade och rejält med ny bromsvätska fick flöda igenom alla ok. Nu är det 4 år sedan bromsarna renoverades och bilen har väl gått 5-700mil, nu syns det inte direkt att oken blästrades och elförzinkades men bra att kolvarna bak fortfarande gick att trycka tillbaka med fingrarna när beläggen skulle tillbaka.
Lite kosmetiska fix och lastning imorgon, sedan ...
Bengt
Konstigt nog gick det inte att komma upp i nån toe-in bak, springplates:en verkar ta i bärarmarna. Vid provkörning går bilen bra rakt fram och även vid inbromsning, men det kan bli spännande att se hur det blir på Mantorp? Jag räknar med att ta bort spring-plates:en och slipa bort så att det går att få till rejält med toe-in.
Bromsarna är luftade och rejält med ny bromsvätska fick flöda igenom alla ok. Nu är det 4 år sedan bromsarna renoverades och bilen har väl gått 5-700mil, nu syns det inte direkt att oken blästrades och elförzinkades men bra att kolvarna bak fortfarande gick att trycka tillbaka med fingrarna när beläggen skulle tillbaka.
Lite kosmetiska fix och lastning imorgon, sedan ...
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Härligt att säsongen är igång igen men körning på bana med vetskapen att hjulinställningen bak inte var som man ville ...kändes inte bra. Jag fick fortsätta bromsa tills bilen styrt in och viktförskjutningen påbörjats, det blev bättre efter att jag skruvat lite på bakdämparna men inte bra.
Prio 1 är att få till toe-in bak, jag har 2 veckor på mig tills nästa körning
Sedan vore det kul att få på en krängare bak då det spann mer på innerhjulet nu är tidigare.
Tack till forumkompisarna för en kul dag
En iakttagelse är att det är många Caymaner i leden! varav minst 5 GT4 med ett härligt ljud
Bengt
Prio 1 är att få till toe-in bak, jag har 2 veckor på mig tills nästa körning
Sedan vore det kul att få på en krängare bak då det spann mer på innerhjulet nu är tidigare.
Tack till forumkompisarna för en kul dag
En iakttagelse är att det är många Caymaner i leden! varav minst 5 GT4 med ett härligt ljud
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Då var Ring Knutstorp också avklarat och det blev en riktigt fin dag, det blev nästan lite forcerat när genomgången och all körning skulle klaras av på 2,5 timmar
Helgen före mekade jag och fick till toe-in på bakvagnen med bibehållen camber och satte dit en krängningshämmare bak också. Skillnaden på bilens uppträdande blev rätt stor, från lynnig till mer förutsägbar och förlåtande. Jag hade problem att få upp värmen i bakdäcken så jag fick pumpa i lite och vred då även ett par snäpp till på dämparna. Konstigt att bilen trots det gick så mycket bättre i vänstersvängar än i höger men idag såg jag att det var tomt i vänster bak ...punka
Nu är det ingen mer körning inbokad men det finns många tillfällen att välja på. Jag borde ligga lågt med körningen och istället meka dit lite uppdateringar i framvagnen som ligger och väntar, "18mm fjäderben" fram på "20mm spindlar".
Jag glömde ta bilder i helgen så en från i förmiddags får duga
Bengt
Helgen före mekade jag och fick till toe-in på bakvagnen med bibehållen camber och satte dit en krängningshämmare bak också. Skillnaden på bilens uppträdande blev rätt stor, från lynnig till mer förutsägbar och förlåtande. Jag hade problem att få upp värmen i bakdäcken så jag fick pumpa i lite och vred då även ett par snäpp till på dämparna. Konstigt att bilen trots det gick så mycket bättre i vänstersvängar än i höger men idag såg jag att det var tomt i vänster bak ...punka
Nu är det ingen mer körning inbokad men det finns många tillfällen att välja på. Jag borde ligga lågt med körningen och istället meka dit lite uppdateringar i framvagnen som ligger och väntar, "18mm fjäderben" fram på "20mm spindlar".
Jag glömde ta bilder i helgen så en från i förmiddags får duga
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
I maj körde jag en slalom på standarddäck, men blen kändes studsig och hoppig bak. Blev 3:a i klassen = personligt rekord, tyvärr var det bara 3 i min klass
Konstigt nog så hoppade laddningen igång under slalomen efter att inte ha fungerat på över 1 år, men laddspänningen reglerades inte så batteriet kokade omgående och tryckte ur sig batterivätska som började fräta på direkten ...det blev att åka direkt hem och högtryckstvätta bort ävjet.
Meka generator
När jag delade generatorn så var en av de två trådarna till släpringarna borta. När rotorkärna rostat på utsidan så har skyddslacken lossnat och då lossnade även kabeln som var limmat till skyddslacken.
Jag lödde dit en bit emaljerad tråd och limmade dit den med magnetlim, och nu fungerar det som det ska.
Det är skönt att ha laddnigen under kontroll, jag har inte kört bilen det senaste året annat än korta provkörningar förutom bankörning med tillhörande batteribyte i halvtid.
Igår lördag var det Klassik-körning på Mantorp, och efter att ha vridit på mer hårdhet i bakdämparna så går bilen riktigt bra. Det är betydligt roligare att köra när man inte enbart är dagens självklara rundningsmärke
Idag blev det Superstage i Emmaboda med Kalmar Sportvagnsklubb. Vi var nog några för många, att enbart hinna med två körningar a´ 3 åk fram till lunch gör att man tappar koncentrationen och sedan duggregn under de resterande åken var inte de bästa förutsättningarna för att köra snabbt för mig idag. Jag hoppas kunna haka på nån annan Superstage-körning innan säsongen är över, för både jag och bilen har mer att ge på det nu.
Bengt
Konstigt nog så hoppade laddningen igång under slalomen efter att inte ha fungerat på över 1 år, men laddspänningen reglerades inte så batteriet kokade omgående och tryckte ur sig batterivätska som började fräta på direkten ...det blev att åka direkt hem och högtryckstvätta bort ävjet.
Meka generator
När jag delade generatorn så var en av de två trådarna till släpringarna borta. När rotorkärna rostat på utsidan så har skyddslacken lossnat och då lossnade även kabeln som var limmat till skyddslacken.
Jag lödde dit en bit emaljerad tråd och limmade dit den med magnetlim, och nu fungerar det som det ska.
Det är skönt att ha laddnigen under kontroll, jag har inte kört bilen det senaste året annat än korta provkörningar förutom bankörning med tillhörande batteribyte i halvtid.
Igår lördag var det Klassik-körning på Mantorp, och efter att ha vridit på mer hårdhet i bakdämparna så går bilen riktigt bra. Det är betydligt roligare att köra när man inte enbart är dagens självklara rundningsmärke
Idag blev det Superstage i Emmaboda med Kalmar Sportvagnsklubb. Vi var nog några för många, att enbart hinna med två körningar a´ 3 åk fram till lunch gör att man tappar koncentrationen och sedan duggregn under de resterande åken var inte de bästa förutsättningarna för att köra snabbt för mig idag. Jag hoppas kunna haka på nån annan Superstage-körning innan säsongen är över, för både jag och bilen har mer att ge på det nu.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Denna sommar har bilen blivit använd lite mer än bara till bankörning och slalom, jag tror det närmar sig 200 mil i år.
Ett tag var det mycket vibrationer i nånting i drivlinan, nu är den mest bara ryckig vid gaspådrag och vid motorbroms. Jag är ganska säker på att det är gummit som ska agera ryck-utjämnare i kopplingen som är toast. Det går att köra med men det känns som drivlinan frestas i onödan.
Jag får se hur det blir med de återstående tillfällena till banåkning och konbana.
Sen senast har det blivit 2 pcs-slalom, på de tre senaste slalom-tävlingarna har resultaten i klassen blivit 3:a sedan 2:a sedan 1:a ...men samtidigt har jag varit sist i klassen varje gång Mina 195/65x15 Dunlop Sport har inte blivit bättre sedan jag för 5 år sedan dömde ut dem då de var nya Det märks att körningen går bättre och bättre, tiderna har blivit jämnare och jag brukar slå nån bil i nån annan klass också.
Körde på Sviestad en torsdag-kväll, betydligt mer folk än tidigare och det innebar en uppdelning i 2 grupper = halva körtiden mot tidigare, men det var ok ändå.
Körde R1 på Ring Knutstorp för en vecka sen, fram till backen upp mot idioten går bilen bra men sen är det för knixigt och för mycket skronkande i drivlinan och hjulupphängningen. Ändå gick bilen bättre där nu än i juli nu när bakre krängningshämmaren är bortplockad.
Bengt
Ett tag var det mycket vibrationer i nånting i drivlinan, nu är den mest bara ryckig vid gaspådrag och vid motorbroms. Jag är ganska säker på att det är gummit som ska agera ryck-utjämnare i kopplingen som är toast. Det går att köra med men det känns som drivlinan frestas i onödan.
Jag får se hur det blir med de återstående tillfällena till banåkning och konbana.
Sen senast har det blivit 2 pcs-slalom, på de tre senaste slalom-tävlingarna har resultaten i klassen blivit 3:a sedan 2:a sedan 1:a ...men samtidigt har jag varit sist i klassen varje gång Mina 195/65x15 Dunlop Sport har inte blivit bättre sedan jag för 5 år sedan dömde ut dem då de var nya Det märks att körningen går bättre och bättre, tiderna har blivit jämnare och jag brukar slå nån bil i nån annan klass också.
Körde på Sviestad en torsdag-kväll, betydligt mer folk än tidigare och det innebar en uppdelning i 2 grupper = halva körtiden mot tidigare, men det var ok ändå.
Körde R1 på Ring Knutstorp för en vecka sen, fram till backen upp mot idioten går bilen bra men sen är det för knixigt och för mycket skronkande i drivlinan och hjulupphängningen. Ändå gick bilen bättre där nu än i juli nu när bakre krängningshämmaren är bortplockad.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Trevligt med lite rapporter!
Har jag fel eller ska du hänga in en S2 motor i 924:an?
Har jag fel eller ska du hänga in en S2 motor i 924:an?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Jag såg också din annons efter en starkare motor.
Jag tycker det är lite synd, eftersom 924S motorn är en riktig pärla. Stark i botten och en tjusig karaktär i kraftutvecklingen. Tycker faktisk att min 968 är lite mesig i jämförelse.
Stora hemligheten att lyckas med en 924 och 924S, är låg vikt, framförallt på roterande delar. Standard bromsar och så lätta hjul, det bara går.
På en slalombana kan en lättad 924S spöa mycket starkare bilar, typ 996 GT3 och 996 Turbo. Och på Knutstorp, Falkenberg och Kinnekulle kan den köra minst lika snabbt, om vi bortser från raksträckorna.
När jag har kört olika bilar (968, 964, 996 GT3), så saknar jag den lätthet, som 924S har. Känslan är omöjlig att slå. Sen kan man sakna pulver på raksträckorna, men att se starkare bilar ha svårt att hänga med i backspegeln, när det svänger, är också en bra känsla.
Jag tycker det är lite synd, eftersom 924S motorn är en riktig pärla. Stark i botten och en tjusig karaktär i kraftutvecklingen. Tycker faktisk att min 968 är lite mesig i jämförelse.
Stora hemligheten att lyckas med en 924 och 924S, är låg vikt, framförallt på roterande delar. Standard bromsar och så lätta hjul, det bara går.
På en slalombana kan en lättad 924S spöa mycket starkare bilar, typ 996 GT3 och 996 Turbo. Och på Knutstorp, Falkenberg och Kinnekulle kan den köra minst lika snabbt, om vi bortser från raksträckorna.
När jag har kört olika bilar (968, 964, 996 GT3), så saknar jag den lätthet, som 924S har. Känslan är omöjlig att slå. Sen kan man sakna pulver på raksträckorna, men att se starkare bilar ha svårt att hänga med i backspegeln, när det svänger, är också en bra känsla.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
Who is online
Users browsing this forum: No registered users