924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#46 Post by gtBen »

Hej
safe wrote:Jag trodde nog inte det skulle gå att köra i helgen.
Från förra helgen:
http://www.youtube.com/watch?v=RS3VFS2h2RU" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack Magnus - sicken bra film med lite söndagsåkning ...nu gillad :mrgreen:

Det går nog att köra nästa helg också åtminstone på insjö-isarna, bara dessa 3 helger på raken är rekordbra här nere :mrgreen:
Jag har fått rapporter om att upp- och nerfarterna för att komma ut på isen på Östersjöns vikar är mycket opålitliga. Det blir definitivt insjö-is och helst Lammhultsjön för min delframöver, den känns säkrast. Körningen på farleden förra söndagen har nästan gett mardrömmar :oops:

Idag var det Lammhultsjön igen, temperaturen var precis över nollan när jag kom dit och det hade gjort att isen inte var så hård i ytan utan det hade blivit spår och var halare än igår så det snurrades en hel del.

Image
Jag fick hjälp med kameran 8)
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#47 Post by gtBen »

Hej
Iskörning verkar vara en populär och exklusiv dröm för Porsche-fanatiker.

Porsche anordnar driving-experience-kurser med iskörning i Finland. Endast 5.690 Euro och då ingår buss till och från flygplatsen (inte flyget).
http://www.porsche.com/germany/sportand ... /iceforce/" onclick="window.open(this.href);return false;

Här ett youtube-klipp där Chris Harris besöker sin kompis Francis Tuthill som arrangerar iskörning i Åre med 911: or i rallyskick. Kostnad £3.500/bil och dag, men det kan vara flera som delar på körningen. http://www.belowzeroicedriving.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
” Ask me what I'd do with my last gallon of fuel and this is it- go skid around on a frozen lake for a day. The best fun you can have in a car.”
http://www.youtube.com/watch?v=c2zGYu-l7t0" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitt eget alternativ med att skaffa en 924S och köra på isen kostar ungefär lika mycket, men då får jag behålla bilen efteråt.
Imorgon blir det …just det :-)

Det har varit en del tjabb i lokaltidningen både på papper och online om körningen i viken. Räddningschefen och nån gammal Polis låtsas att de inte riktigt kan reglerna och skarvar på som det vore kriminellt att köra – genant, även om jag mycket väl förstår deras syfte att de inte vill ha någon alls på isen än hur tjock den är just nu.
http://www.barometern.se/nyheter/monsteras/(3649568).gm

Bengt
Last edited by gtBen on 2013-02-24 16:38:25, edited 1 time in total.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#48 Post by gtBen »

Hej
Det blev ingen iskörning den här helgen :shock: det var för mycket vatten på både sjön och insjöarna för att ens vara meningsfullt att ploga. Man får vara glad för det som varit :#pray: :#944burn:

Jag pallar nog upp bilen och fräschar upp bromsarna och byter lite bussning i hjulupphängningen nu, så att den känns fräschare på vägen när våren kommer.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#49 Post by gtBen »

Hej
Mekningen är inledd, bromsarna bak är på väg att bli som nya nu :mrgreen:

Tänkte byta bussningarna till krängningshämmaren bak när den ändå var uppallad. Ridå :shock: - bilen hade ingen krängare :oops: är det nån som vill köpa bussningarna :roll: ? eller får väl göra ett försök att få ihop nödvändiga grejor till det.
När man tittar i pet så ser man att excenterbulten för hjulinställningen bak ska bytas mot en annan där droplinken ska kunna fästas, och söker man efter den skruven kommer det fram att den är No Longer Available.
Är det bara begagnat som gäller för excenterskruvarna?

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1422
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#50 Post by safe »

gtBen wrote: När man tittar i pet så ser man att excenterbulten för hjulinställningen bak ska bytas mot en annan där droplinken ska kunna fästas, och söker man efter den skruven kommer det fram att den är No Longer Available.
Är det bara begagnat som gäller för excenterskruvarna?

Bengt
Hej
Osis, men du kan väl svetsa dit en tapp med gänga på den annars?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#51 Post by patand »

gtBen wrote:Är det bara begagnat som gäller för excenterskruvarna?
Borde väl funka med excenterskruv från 944a också? Kan inte vara så svårt att få tag i från någon bil på en skrot tycker jag. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#52 Post by gtBen »

Hej
safe wrote:Hej
Osis, men du kan väl svetsa dit en tapp med gänga på den annars?
patand wrote:Borde väl funka med excenterskruv från 944a också? Kan inte vara så svårt att få tag i från någon bil på en skrot tycker jag. :)
Båda alternativen skulle bli bra, finns även hos Lindsey Racing som har dem löst eller som del i ett kit.

Men det blir till att åtminstone hitta begagnade droplinks OCH krängningshämmaren först, nya känns helt onödigt med nya :roll:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1422
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#53 Post by safe »

Sandén har säkert något liggande till humant pris.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#54 Post by gtBen »

Hej
Nu har jag meckat ner bromsarna bak och hjulupphängning/bromsarna fram. Idag delade jag fjäderbenen för att dels snygga till dem och dels för att åtminstone byta topplagringen.

Jag vet inte om jag förstått det rätt men till min förvåning så satt inte stötdämparna ihop, allt var helt löst och inte ihopsatt i samma ordning på vänster respektive höger sida. Lite sunkig olja fanns kvar i rören men det mesta fanns utanför, som Swerker brukar säga - "ska det va på det här viset" :?:
Det blir till att byta stötdämparna runt om och det lutar åt Bilstein, design911 har passande nog lite kampanj på dem nu :#pray:

Jag lägger upp bilder i helgen på alla grejor som är färdiga för att gå in på elförzinkning och lackering, jag har lagt många timmar på tvätt och blästring.
Jag fick även göra en kompletterande beställning med bärarmsbussningar och småprylar. Köpte även 20st M7-skruvar lokalt för totalt 25,40 :shock: .

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#55 Post by gtBen »

Hej
Jag har roat mig med rengöring och blästring sista veckan, det blir riktigt fint :mrgreen: och en omgång Bilstein stötdämpare är beställda ...hoppas det är färdighandlat nu :shock:

Image
färdiga delar, blästrade och behandlade med Gibbs

Image
blästrade delar som ska pulverlackeras

Image
blästrade delar som ska elförzinkas ...gula

Jag har tänkt att tvätta/sanera hjulhusen riktigt rena innan grejorna sätts tillbaka. Det blir ett försök med diesel i sprayflaskan och diskborste. Tips mottages gärna :idea:
Med lite tur kan det gå att börja sätta ihop grejorna nästa helg.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#56 Post by Ragnar Joensen »

Respekt !

Både för din ambitionsnivå och inte minst att du förverkligar den.

Jag har också plockat isär mina grejor för att byta chassis och bussningar, men jag har en lite lägre nivå än detta.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#57 Post by Janne J »

Kommer att bli bättre än nytt!

Trevligt att meka med en bil i framtiden där det är rent och snyggt överallt.

Janne
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#58 Post by Cédric »

Har själv inte lämnat en bit orörd när allt var isär. Det är man väldigt glad för sen när man ska mecka med grejerna och allt är målat rent och smidigt att jobba med. Jobba på ! (snart är det vår höll jag på att skriva, men jag tar tillbaka det uttalandet :))

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#59 Post by Ragnar Joensen »

Jag undrar om sköldarna går att eloxera. De är aluminium, eller ?
Porsche fantast !

968 1992

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Nomen Nescio

#60 Post by gtBen »

Hej
Janne J wrote:Kommer att bli bättre än nytt!
Trevligt att meka med en bil i framtiden där det är rent och snyggt överallt.
Janne
Cédric wrote:Har själv inte lämnat en bit orörd när allt var isär. Det är man väldigt glad för sen när man ska mecka med grejerna och allt är målat rent och smidigt att jobba med. Jobba på ! (snart är det vår höll jag på att skriva, men jag tar tillbaka det uttalandet :))
Tackar. Precis, när man ändå är där och skruvar och skitar ner sig så är det mödan värt att snygga till det så gott man kan.
Det kändes vid första provkörningen att ingen varit och skämt bort bilen med det mekaniska underhållet tidigare, så det finns lite att ta igen.
Jag vet att det har diskuterats tidigare, men faktiskt så satt ingenting fast stenhårt utan lossnade som det skulle utan omotiverat stort våld.
Ragnar Joensen wrote:Respekt !
Både för din ambitionsnivå och inte minst att du förverkligar den.
Jag har också plockat isär mina grejor för att byta chassis och bussningar, men jag har en lite lägre nivå än detta.
Tackar, man får göra vad man kan.
Ragnar Joensen wrote:Jag undrar om sköldarna går att eloxera. De är aluminium, eller ?
Framsköldarna är i stål och elförzinkas. Bak är de i aluminium, är de vara hela så räcker det med att tvätta ordentligt. Jag blästrade väldigt lätt och har mättat ytan med en Gibbs penetrerande olja så smutsen inte sugs fast igen. Anodisering/eloxering av aluminium tycker jag mer är till för att blinga med, resultatet står inte i proportion till kostnaden då jag inte har tillgång till det heller.

För övrigt så var min kontakt på ytbehandlingen på några veckors semester ...och detta utan att fråga mig om lov :shock: Jag får hitta nåt annat att lägga ner jobb på 8)

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: B_2, Bing [Bot]