924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#496 Post by Eddie Varvstopp »

Jag är förvånad att det inte var mer viktskillnad mellan original bakaxel och den från Plastis. Original är ju en bra bastant klump.

Kul att det blir ett år till vi får följa med :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#497 Post by safe »

Eddie Varvstopp wrote: 2024-04-09 07:55:11 Jag är förvånad att det inte var mer viktskillnad mellan original bakaxel och den från Plastis. Original är ju en bra bastant klump.

Kul att det blir ett år till vi får följa med :D
Det behöver ju vara rätt kraftigt då det tar hela bakvagnen. Extrainfästningen på "baksidan" mot karossen hjälper nog till stabiliteten.
Det stora är nog ändå den uppflyttade infästningen som återställer geometrin.
Man skulle gjort det i aluminium....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#498 Post by gtBen »

Ingemansson wrote: 2024-04-08 15:40:55Bra med ersatt reservhjulsbalja. Är gjort på min sedan tidigare.
Det är enkla och onödiga kilogram och lätta att kapa bort. Jag har brukat ha min presenning och brandsläckaren liggande i hålet där vid transport, så får hitta en ny plats för det bara.
Eddie Varvstopp wrote: 2024-04-09 07:55:11Jag är förvånad att det inte var mer viktskillnad mellan original bakaxel och den från Plastis. Original är ju en bra bastant klump.

Kul att det blir ett år till vi får följa med :D
Tackar Eddie, men håll ut :#cheers:
De 3,25kg är bara i halvtid. Tex gamla svärden och yttre hållaren för torsionsstavarna med dubbelbussningarna väger betydligt mer än de nya små svärden och ...M20-uniballs.

Image
Hinken med fästen mm väger för den gamla lösningen, det ska bli kul att se vad det blir för motsvarande grejor till den nya lösningen. Jag tippar på minst 5kg till i inbesparad vikt.

Igår lämnade jag mina JP SlotMags till Skullman för breddning till 15x9", så det blir 245:or bak denna säsongen :#pray:
Där tappar jag 2,5-3kg/hjul = tappar 5-6kg av tidigare inbesparad vikt :shock:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#499 Post by gtBen »

safe wrote: 2024-04-09 08:25:22Det behöver ju vara rätt kraftigt då det tar hela bakvagnen. Extrainfästningen på "baksidan" mot karossen hjälper nog till stabiliteten.
Det stora är nog ändå den uppflyttade infästningen som återställer geometrin.
Man skulle gjort det i aluminium....
Jag såg denna först nu, men ...
Infästningar/fästen behöver vara stabila men stora röret är nog lite väl grovt. Jag ser det som att det finns god potential att lätta med hålsåg och stegborr om man vill.
Visst skulle den gå att göra i aluminium men den skulle inte bli mer än symboliskt lättare i slutändan och priset skulle bli norr om 20k kan jag garantera.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#500 Post by safe »

Det är bara pengar Bengt... Kommer nya nästa månad! ;)

Man skulle ju vilja hålsåga och "dimpel daja". :D
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#501 Post by gtBen »

2.692:- för ett växellådsfäste :#drool:
En motorkudde till en Volvo 140 för 188:- med en lågteknik-lösning får duga 8) särskilt när det hållit trots att bara max 5% av vulkningen fanns kvar trots en säsong med 100% verrückt körning

Image

Image

Image
Lite färg på det först bara
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#502 Post by gtBen »

Idag skulle jag varit med på warmupen på Kinnekulle, men det var för mycket för att stressa ihop det och jag har ändå inte fått tillbaka grejor från blästring/lack ännu.

Image
Jag behövde få bort rosten från några fästen och tänkte först försöka med nån syra-lösning med testade istället elektrolys. Testade först med lite bakpulver men det gav ingen krydda då det inte är så mycket bikarbonat i det längre, men en näve tö-salt fick ordentlig fart på det. Till nästa gång behöver jag skaffa bättre tråd än svetstråd, som inte höll så länge eller för lite högre ström.

Image
efter nån timme, glömde ta bilder på det senare men resultatet blev ok med hänsyn till arbetsinsatsen.

Image
Växellådsfästet blev helt ok

Image
Efter tvätten syntes det att det läckt från de utgående axlarna så där blev det nya packboxar.
Det var kanske inte så konstigt att det kommit ut mycket olja från avluftningen då det måste ha varit rejält överfyllt, för när jag öppnade påfyllningspluggen kom det ändå ut mycket olja redan där. Jag gjorde ett oljebyte och det blev med Biltemas 80/90-olja.

Det blev en rejäl rengöring och uppfräschning av allt med bränslesystemet och lite färg på tanken och nytt bränslefilter mm när allt ändå var nere och åtkomligt, konstigt nog var det inte skräp av något slag i tanken eller på/vid silen i botten. Jag bytte även alla gummin som håller i bensinpumpen och bensinfiltret och lade rejäl möda på att hänga upp/fast slangar/ rör/ kablage.
Och det var betydligt mycket lättare att få tanken på plats igen, det man ska tänka på är att det är väldigt lite marginal i sidled och det blir lätt byrålådseffekt när man ska skjuta in- och upp tanken på plats, men det är en överdrift att säga att den bara-gled-in-på-plats av sig själv.

Image

Image
växellådan däremot behövde det inte trixas med alls, den trillade nästa dit av sig själv när jag inte hade reservhjulsbaljan att slåss med. Och varför köpte jag inte en AC domkraft för 25 år sedan? Det är så smidigt med en sån höglyftande i garaget.

Image
Nu tror jag bakomvarande bil kommer att se bakänden på växellådan då även nedre kanten är trimmad lite för att få en snygg linje nertill där bak.
Bättre bilde på det med stötfångaren på plats kommer.

Bara resten kvar nu :mrgreen: så fort långtidsprognosen visar hyfsat väder så bokar jag in mig på en test-/trackday på Mantorp eller Sviestad.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 643
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#503 Post by gtBen »

gtBen wrote: 2024-04-09 08:35:39
Eddie Varvstopp wrote: 2024-04-09 07:55:11Jag är förvånad att det inte var mer viktskillnad mellan original bakaxel och den från Plastis. Original är ju en bra bastant klump.
Tackar Eddie, men håll ut :#cheers:
De 3,25kg är bara i halvtid. Tex gamla svärden och yttre hållaren för torsionsstavarna med dubbelbussningarna väger betydligt mer än de nya små svärden och ...M20-uniballs.

Image
Hinken med fästen 11,70kg väger för den gamla lösningen, det ska bli kul att se vad det blir för motsvarande grejor till den nya lösningen. Jag tippar på minst 5kg till i inbesparad vikt.
Image
det här är fästen för den nya lösningen 6,45kg

Image
till vänster i bild är de gamla grejorna som inte används längre, i mitten är aluminiumfästena i modifierat utförande, till höger de nya svärden med uniballs och fästen
Viktskillnaden blir då 11,70kg minus 6,45kg = 5,25kg för fästen svärd mm

Totalt inbesparad vikt för den nya bakvagnsupphängningen blir då 3,25kg + 5,25kg = 8,5kg :mrgreen:

Helgen är räddad med arbete, och efter att bakvagnen är ihop igen så blir det att bygga avgassystem :#cheers:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users